Mahdi Eng 22940 اشتراک گذاری ارسال شده در 24 آبان، ۱۳۹۲ پريسا امامورديلو: توليدكنندگان برتر صنايع غذايي، آنها كه طعم شيرين موفقيت و حس و حال خوشنامي را چشيدهاند، ميدانند كه توجه به كيفيت با توجه به بهداشت توليد همترازند؛ شما ممكن است بهترين مواد اوليه را فراهم آوريد ولي اگر در مراحل مختلف توليد و حتي توزيع امر بهداشت را در نظر نگيريد، شكست قطعي است. گاه در برنامههاي خبري سيما، فيلمهايي پخش ميشود كه نشان ميدهد در چه مكان غيربهداشتي و كثيفي غذا پخته و حتي بستهبندي و توزيع ميشود. مجيد افلاكي دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده های گوشتی در اين باره اعتقاد دارد پخش اين فيلمهاي خبري به اين صنعت لطمه ميزند، مردم بدبين و بدگمان ميشوند و صنعت ضرر ميبيند. در كارخانههاي خوب همانقدر به مواد اوليه مرغوب توجه ميشود كه بهداشت مهم دانسته ميشود. اگر به كارنامه توليدكنندگان موفق توجه كرده باشيد متوجه ميشويد نتيجه توجه به كيفيت چه در توليد خرد و چه در توليد كلان يك وجه دارد، بسياري از توليدكنندگان از توليد خرد شروع كردهاند و بسياري از آنها نيز به عوامل ماندگاري در بازار رقابت اشاره داشتهاند. موسس حلواشكري «عقاب» در آغاز (شايد حدود ۷۰سال پيش) در يك مغازه زيرزميني در خيابان بوذرجمهري حلوا ارده فلهاي ميساخت و ميفروخت و هفتهاي يك پاتيل ميزد. در آن دوران كه از صنعت بستهبندي در ايران خبري نبود و مشتريان حلواشكري عموما كارگران و طبقات ندار و فقير كارگري بودند توجه به كنجد و روغن امر پيش پا افتادهاي بود. يكي از صاحبان اين دكان نقل ميكند: حتي يك روز و براي يكبار هم كه شده از كنجد دورريز استفاده نكردم. آن روزها توجه ويژه من به كنجد مرغوب به نظر كسي نميآمد اما چند سال بعد وقتي كه وارد بستهبندي حلبي شديم و من در چاپخانه نوروزخان اتيكت چاپ كردم و روي حلبها چسباندم نام «عقاب» سر زبانها افتاد. مشتريهاي من كه قبلا فقط از مغازه خودم خريد ميكردند حالا هرجا كه ميرفتند حلوا ارده حلب عقاب را ميخريدند تا اينكه به زودي نام عقاب سر زبانها افتاد و مشتريهاي مرفه هم در صف خريد ما قرار گرفتند. يكي دوتا شاگرد مغازه تبديل به چندصد نفر شدند ولي توجه به كنجد مرغوب يادمان نرفته است. توجه به كيفيت و افزايش توليد صاحبان «كاله» را ميتوان از معدود توليدكنندگان ايران دانست كه از همان آغاز به كيفيت توجه ويژهاي داشتند و به زودي موفق شدند براي انواع توليداتشان (كه حالا اعداد چند رقمي شده) آرم «كاله» را پشتوانه فروش سازند. تمام هوش و حواس مديران توليد از اول كار، صرف اين ميشد كه از بابت كيفيت خيال مشتري را راحت كنند. «مان» اقتصاددان آلماني با استدلال رياضي ثابت كرد كيفيت، گردش مالي مطلوب را تضمين ميكند و تيراژ بالاي توليد تمام آرزوهاي توليدكننده را محقق ميسازد. «برتولوچي» يكي از سهامداران روغن زيتون «دانته» ايتاليا در پاسخ اين پرسش كه شما چگونه وارد بازار مديترانه شدهايد، آنها خود بهترين باغهاي زيتون جهان را دارند؟ گفته بود: كيفيت! من به كيفيت روغن زيتون دانته توجه داشتم، تمام مراحل توليد و بستهبندي را كنترل ميكردم، عادت داده بودم همه كاركنان من به كيفيت توجه داشته باشند، روي كيفيت حساس باشند، تبليغات مهم است، بستهبندي هم مهم است، حتي رنگبندي بستهبندي هم مهم است اما آنچه از همه اينها مهمتر است كيفيت كالا است، ترفندهاي زيادي براي فروش هرچه بيشتر كالا وجود دارد، اما فقط براي يكبار. عاليترين ترفند فروش دايمي و هميشگي كالا، كيفيت كالا است. تبليغات، مكمل كيفيت در كسب بازار همه ميدانند شهرت كيفيت بهترين تبليغ براي هر كالاست، شما وقتي به عنوان يك برند، بازار را به دست ميآوريد به عوامل مختلفي فكر ميكنيد، توزيع و بستهبندي زيبا مهم است، تبليغات رسانهاي اهميت خودش را دارد، خيليها فكر ميكنند تبليغات فريبی برای جذب مشتري است، درحالي كه دكتر بنيامين و تقريبا همه كارشناسان امر تبليغات اعتقاد دارند: تبليغات رسانهاي بويژه در صنايع غذايي بايد نقش خبررساني و آگاهي خبري داشته باشد، آنچه مشتري را ماندگار ميكند كيفيت كار شماست، بهترين تبليغات رسانهاي ميتواند مشتري بياورد ولي كيفيت كالاي شماست كه مشتري را ماندگار ميكند. در تبليغات سنتي، در روزگاري كه فروش كالاهاي خوراكي با داد كشيدن سر چهارراهها و اماكن شلوغ فروش خوب ميسر ميشد، «دادزن» يا «هواركش» ميگفت: خانم، آقا، بخور و ببر، مشتري دائمي ما شو! مشتري دائمي و تداوم فروش شاهبيت اقتصادي هر توليدكنندهاي است، پروفسور پياژه معتقد است: اگر شما به عنوان توليدكننده، از كيفيت توليد خود مطمئن نشديد هيچ كالايي را وارد بازار نكنيد. به اعتقاد او امر توليد بدون استمرار توليد و صعود تيراژ توليد سودآور نميشود و تا سودي در كار نباشد تجارتي برقرار نميشود. توجه به كيفيت تمام اين آرزوها را محقق ميكند. منبع: کسب و کار 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده