رفتن به مطلب

کاپی، زرافه گردن کوتاه (نادر ترین زرافه در جهان)!!


ارسال های توصیه شده

1118-18-21986243i217-161185.jpg

 

اکاپی 2500 سال پیش بر سر در کاخ آپادانا در تخت جمشید نقش بسته شده بود و نشانگر هدیه ای بود که اقوام اتیوپی به پادشاهی هخامنشی ایران هدیه کرده بودند.

اکاپی یا زرافه گردن کوتاه، نوعی پستاندار شبیه به زرافه است که بومی جنگلهای بارانی ایتوری واقع در شمال جمهوری دموکراتیک کنگو آفریقای مرکزی می باشد. با اینکه پوشش راه راهش یادآور گورخر است اما او نزدیک ترین خویشاوند زرافه می باشد. در حال حاضر بین 10 تا 20 هزار از این حیوان در حیات وحش وجود دارد.

 

1118-18-21986243i217-64574.jpg

 

این جانور از دیدگاه دانشمندان اولین بار توسط سر هری جانستون در جنگلهای ایتوری دیده شد. از نظر ظاهری، پشت اکاپی قرمز تیر است، پشت ساق پاهایشان به وضوح دارای راه راه افقی است که از دور مانند گورخر به نظر می آید. این نوع راه راه بودن هم به اکاپی های کوچک کمک می کند تا در باران های شدید جنگلی مادرشان را دنبال کنند و هم به عنوان نوعی استتار در دنیای وحش استفاده می شود.

 

بقیه بدنش به زرافه شبیه و البته گردنش کوتاه تر است.هر دو دارای زبانی بسیار دراز در حدود 30 سانتیمتر هستند که بسیار قابل انعطاف و آبی رنگ است و با آن به راحتی می توانند برگ و غنچه را از درختان جدا کنند. زبانش به حدی دراز است که می توان پلک و داخل و بیرون گوشش را تمیز کند و در واقع تنها حیوانی است که قادر است گوش خود را بلیسد! نوع نر اکاپی شاخ های کوچکی دارد که با پوست پوشیده شده است.

 

گوشهای بزرگی دارند که آنها را در تشخیص شکارچیشان یعنی پلنگ یاری می دهد. اکاپی حیوان منزوی است و تنها برای تولیدمثل در کنار همنوع خود قرار می گیرد. نوع نر اکاپی کمی از ماده اش بزرگتر است و ترجیح می دهد به تنهایی در محوطه های بزرگ زندگی کند که به جمعیت انها صدمه زده است زیرا امروزه قلمرو آنان تکه تکه شده و آنها که به زندگی اجتماعی عادت ندارند مجبور شده اند گاهی در کنار هم قرار بگیرند.

 

آنها برای مشخص کردن قلمرو خود راه های متفاوتی دارند از قبیل بوی ماده ای که از ردپایشان بجا می ماند و قیرمانند است و همچنین از بوی ادرارشان. نرها از قلمرو خود محافظت می کنند اما گاهی به ماده ها اجازه می دهند برای یافتن علوفه از قلمروشان عبور کنند.

 

1118-18-21986243i217-212619.jpg

 

اکاپی گیاهخوار است اما خیلی از انواع گیاهانی که می خورد برای انسان سمی محسوب می شود. آنها همچنین زغال چوب درختان را که از سوختن چوب درخت توسط صاعقه بوجود امده می خورند و برای تامین منابع معدنی خود نوع خاک رس گوگرد دار، نمکین و قرمز را که در نزدیکی رودخانه یافت می شود، می خورند.

 

اروپایی ها مدتها اکاپی را به نام تک شاخ آفریقایی می خواندند.

گفتنی است اکاپی ها که بر اساس شواهدیافت شده توسط مصریان باستان نیز شناخته می شده اند، امروزه به دلیل تخریب محل سکونت در خطر انقراض هستند.

 

اکاپی که تا قبل از قرن بیستم برای غربی ها ناشناخته بود، 2500 سال پیش بر سر در کاخ آپادانا در تخت جمشید نقش بسته شده بود و نشانگر هدیه ای بود که اقوام اتیوپی به پادشاهی هخامنشی ایران هدیه کرده بودند.

لینک به دیدگاه
  • 11 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...