رفتن به مطلب

شاخص‌هاي موفقيت صنايع غذايي در بازاريابي


ارسال های توصیه شده

نگاهي به شاخص‌هاي کلان عملکرد شرکت‌هاي صنايع غذايي نشان مي‌دهد که از حدود 4700 شرکت فعال در زمينهء صنايع غذايي‌، 2300 شرکت تقريبا غير فعال و زير 50 درصد ظرفيت کار مي‌کنند و400ر2 شرکت نيز با 50 درصد ظرفيت به فعاليت مشغول هستند‌. دليل اين وضعيت علاوه بر صدور مجوزهاي بدون توجيه اقتصادي و عملکرد سرمايه گذاران اين شرکت‌ها تحت تاثير موج 20 سال گذشته که انبوهي از شرکت‌هاي توليدکننده کالاهايي مانند ماکاروني، پفک و تنقلات کودکان، رب گوجه‌فرنگي و‌... را برجاي گذاشت‌، به عوامل ديگري نيز مرتبط است که هر يک از اين عوامل در جاي خود قابل بررسي است‌.

 

موفقيت شرکت‌هاي صنايع غذايي علاوه بر افزايش درجه رقابتي آن‌ها و کاهش هزينه‌هاي توليد‌، استقرار مديريت نوين وتوليد انبوه و استفاده از صرفه‌هاي ناشي از مقياس توليد‌، به بازاريابي خاصي نيز نياز دارد که با بازاريابي کالاهاي ديگر متفاوت است و علاوه بر تازگي مواد غذايي و بهداشت و سلامت مردم‌، بايد به نظر مصرف‌کننده توجه شود‌.

 

همچنين شرکت‌هاي صنايع غذايي بايد در مصرف‌کننده ايجاد نياز کنند و مثلا در ايران که نوشيدني‌ها محدود به چاي و دوغ هستند‌، از ظرفيت‌هاي موجود کشور استفاده کنند تا تنوع نوشيدني‌ها را شاهد باشيم‌. توجه به قدرت خريد مردم‌، هدايت يارانه‌هاي دولتي به سمت ترويج غذاي سالم‌، معرفي هزاران غذاي مورد مصرف در کشورهاي ديگر و سرعت بخشيدن به فرآيند پخت غذا براي خانواده‌ها و کارکنان شرکت‌هايي که از لذت پخت غذا محرومند و... از مواردي است که شرکت‌هاي صنايع غذايي با توجه با آن‌ها مي‌توانند در بازاريابي موفق‌تر باشند و ظرفيت‌هاي خالي امروز شرکت‌هاي صنايع غذايي را به بازارهاي جديد و موفقيت در بازاريابي و فروش تبديل کنند‌.

 

رقبا چه مي‌کنند؟

 

يکي از مشکلات موجود بي‌توجهي به سليقه‌ها و عملکرد شرکت‌هاي رقيب است‌. شرکت‌هاي خارجي در حوزهء خليج‌فارس به بسته‌بندي‌ها و طعم و مزهء انواع غذاها و نوشيدني‌ها توجه دارند و حتي موفق شده‌اند در بازار ايران بطري‌هاو قوطي‌هاي نوشيدني و انواع کنسروهاي مواد غذايي را به قيمت‌هاي چند برابر مشابه ايراني آن‌ها بفروشند‌.

 

دليل اين وضعيت‌، معرفي انواع برند‌هاي تجاري شناخته شدهء خارجي در ايران‌، بسته‌بندي‌هاي شکيل و مورد پسند مصرف کننده‌، تبليغات موثر در شبکه‌هاي ماهواره‌اي و تلويزيوني‌، هدايا و عرضهء مجاني اين کالاها در بازارهاي ايران‌، دوبي و کشورهاي حاشيهء خليج‌فارس و... است‌اما شرکت‌هاي ايراني در معرفي يک برند ايراني مطرح در منطقه کم‌تر موفق بوده‌اند‌. کارشناسان صنايع غذايي معتقدند که شرکت‌هاي ايراني بايد علاوه بر بسته‌بندي و تنوع محصول‌، در معرفي برند معتبر ايراني و جا انداختن نام‌هاي تجاري ايراني همت داشته باشند.

 

در حال حاضر نام‌هاي مختلفي مانند مهرام‌، تبرک‌، پارس‌، مائده; تک‌، زر و‌... در ايران شناخته شده‌اند اما لازم است اين شرکت‌هاي موفق در بازار ايران‌، در جهت حضور در بازارهاي بزرگ عراق‌، امارات‌، افغانستان‌، هند‌، پاکستان‌، ترکيه و کشورهاي مشترک‌المنافع شمال ايران تلاش مستمر و همکاري‌هاي همه‌جانبه داشته باشند تا برند ايراني و محصولات صنايع غذايي ما شناخته شوند و فروش و صادرات مواد غذايي ايراني افزايش يابد‌.

 

ديپلماسي و فرهنگ

 

همانطور که سياست خارجي و رايزن‌هاي اقتصادي و سياسي کشور و اتاق‌هاي بازرگاني مي‌توانند در بازاريابي مواد غذايي ايران در کشورهاي منطقه مفيد باشند‌، شناخت فرهنگ و ذايقهء مردم کشورها‌، سنت‌ها و طعم و سليقهء آن‌ها نيز مي‌تواند در شناخت مزيت‌هاي اقتصادي صنايع غذايي در منطقه و بازارهاي صادراتي مفيد باشد.در شرايطي که چيني‌ها حتي سنگ قبر، مهر و تسبيح و انگشتر و انواع سنگ‌هاي زينتي را براي بازار ايران توليد مي‌کنند که کارهايي متناسب با سنت‌ها و علايق مردم ايران است‌، ما هم مي‌توانيم از مزيت‌هاي صنايع غذايي و محصولات کشاورزي در نقاط مختلف کشور پهناور ايران‌، براي پاسخگويي به انواع نيازهاي غذايي و نوشيدني‌هاي کشورهاي مقصد بهره ببريم‌.

 

تنوع بخشيدن به مواد غذايي و نوشيدني‌ها

 

نکتهء اساسي اين است که با توجه به حجم انبوه شرکت‌هاي صنايع غذايي در ايران و بالا بودن تقاضاي خريد مواد غذايي در کشوري با مردم خوش سليقه و با ذائقه‌هاي گوناگون‌، هنوز با تنوع محصولات همراه نيستيم و تفاوت طعم و بسته‌بندي‌ها در طيف گسترده مشاهده نمي‌شود‌. به عنوان مثال رب گوجه‌، ماکاروني‌، غذاهاي آمادهء مصرف کنسروي عمدتا مشابه هستند و تنوع زيادي ندارند در نتيجه گروهي از مصرف کننده‌ها به خصوص افراد متوسط و پر درآمد که وقت کم‌تري براي پخت و پز خانگي صرف مي‌کنند و محصولات آماده مي‌خرند با محدوديت انتخاب و در مواردي با کيفيت پايين‌تر از غذاي خانگي روبه‌رو مي‌شوند‌.

 

نتايج نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد که هنوز غذاهاي سنتي و قديمي‌در فهرست مصرفي خانواده‌ها قرار دارد و ماکاروني‌، قرمه‌سبزي، زرشک‌پلو با مرغ‌، قيمه‌، طاس کباب‌، کباب و غذاهاي سنتي ديگر مانند آبگوشت طرفداران و مصرف‌کنندگان بيش‌تري دارند‌. در حالي که در انگلستان حدود 700 نوع غذا از سيب‌زميني تهيه مي‌شود‌. در آمريکا حداقل 300 نوع غذا از گوشت و فرآورده‌هاي گوشتي درست مي‌کنند‌. در ژاپن و شرق آسيا 1000 غذاي متفاوت از ماهي و ميگو تهيه مي‌شود و... در نتيجه مصرف‌کننده ايراني تمايل به مواد غذايي خارجي نيز پيدا کرده است‌.

 

در حالي که با کيفيت‌ترين مواد و بهترين طعم و ادويه‌ها در ايران و استان‌هاي پهناور و همراه با آب وهواي متفاوت آن يافت مي‌شود و خانواده‌ها و شرکت‌هاي صنايع غذايي با فهرست محدودي از غذاها خود را مواجه کرده‌اند‌. روزگاري نه چندان دور در اين ديار 100 نوع آش با سبزي‌ها و طعم‌هاي مختلف با کشک و دوغ‌، جو و انواع حبوبات و انواع ادويهء پخته مي‌شد اما امروزه فهرست غذاها نه تنها در ادارات و شرکت‌ها‌، بلکه در خانه‌ها و مهماني‌ها نيز مردم را به کم‌تر از 20 نوع غذاي متداول و همه جا پسند محدود کرده است و نوعي بي‌ميلي متاثر از خرده‌فرهنگ‌هاي اشتباه باعث شده که عده‌اي به علاقه‌مندان انواع آش و سبزي‌ها خرده مي‌گيرند و مي‌گويند: اين چيه! مي‌خوري؟با اين وجود لازم است بررسي‌ها و نظرسنجي‌ها به طور مستمر وجود داشته باشد و استمرار يابد تا کالاهاي متنوع و مواد بهتري متناسب با نظر مردم ارايه شود‌. همچنين لازم است که کتاب‌هاي آشپزي داخلي و خارجي و انواع غذاها به مردم معرفي شود و تجربهء کشورهاي ديگر مورد توجه باشد‌.

 

تاريخ مصرف، کالري و ويتامين‌ها

 

يکي ديگر از مشکلات مردم، نامتناسب بودن ميزان کالري و انواع ويتامين‌ها و مواد معدني موجود در غذاهاست‌. از طرفي مردم از کالري و چربي‌ها و کلسترول که چاق‌کننده هستند و بيماري‌هايي ايجاد مي‌کنند نگرانند و از طرفي در پخت غذاهايي مانند قرمه‌سبزي‌، به حدي سبزي و گوشت مي‌پزد که ويتامين‌ها و مواد مغذي ديگر از بين مي‌روند و همين امر باعث کمبود مواد معدني و ويتامين‌ها و آهن بدن مي‌شود‌.

 

بنابر اين بايد تنوع غذايي و عرضهء صنايع غذايي بايد به گونه‌اي باشد تا مصرف‌کننده‌ها به زبان ساده بتوانند از ميزان کالري‌، ويتامين‌ها‌، آهن وچربي موجود در غذا مطلع شوند و حتي غذا در وزن‌هاي مختلف متناسب با وزن و سن افراد تهيه و بسته‌بندي شود‌. از اين طريق مردم به اطلاعات متناسب با وزن، سن و بيماري‌هاي خود و ميزان کالري و انرژي لازم براي فعاليت روزانه خود به انتخاب غذا خواهند پرداخت‌.

 

شرکت‌هاي صنايع غذايي بايد علاوه بر نظر مردم‌، به طراحي جديد پخت و بسته‌بندي متناسب با نياز واقعي مشتري بپردازند و به مصرف‌کننده نيز توصيه کنند که متناسب با نياز خود از مواد غذايي و نوشيدني‌هايي استفاده کند که از نظر ميزان نمک‌، يد‌، آهن و ويتامين‌هاي متناسب با وضعيت بدني و تضمين‌کنندهء سلامتي براي مردم باشد.

 

تبليغات وزارت بهداشت و درمان و وزارت رفاه نيز بايد در جهت گسترش فرهنگ توجه به تاريخ مصرف و شاخص‌هاي تغذيه سالم باشد و موسسهء استاندارد نيز بايد از شرکت‌هاي صنايع غذايي بخواهد تا در بسته‌بندي‌ها به درج ميزان کالري‌، تاريخ مصرف‌، ميزان ويتامين‌ها‌، نمک‌، پروتيين و مواد معدني توجه کنند و مصرف‌کننده نيز به اين شاخص‌ها در هنگام خريد توجه کند

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...