رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

درود...

 

آب مجازی چیست؟

 

آب مجازی مقدار آبي است كه يك كالا و يا يك فرآورده كشاورزي طي فرآيند توليد مصرف مي‌كند تا به مرحله تكامل برسد و مقدار آن معادل جمع كل آب مصرفي در مراحل مختلف زنجيره توليد از لحظه شروع تا پايان مي‌باشد. به طور ساده می توان آب مجازی را مقدار آبی که برای تولید کالا مورد نیاز می باشد، تعربف نمود. صفت مجازی در این تعریف بدان معنا است که بخش عمده آب مصرف شده طی فرایند تولید، در محصول نهایی وجود فیزیکی ندارد و در حقیقت بخش بسیار ناچیزی از آب مصرفی در پایان به عنوان آب واقعی در بافت محصول باقی خواهد ماند.

 

معمولا در منابعی که سخن از آب مجازی است این دو اصطلاح نیز دیده می شود. آبهاي زيرزميني و آبهاي سطحي آب آبي را تشكيل ميدهند در حاليكه به رطوبت خاك در مناطق غير اشباع آب سبز مي گويند به آب آبي كه در مراحل مختلف توليد يك كالا استفاده مي گردد آب مجازي آبي ذخيره شده در كالا ناميده مي شود. منشا آب آبی و آب سبز بارندگی است. کشاورزی دیم عمدتا از آب سبز تغذیه می کند درحالی که کشاورزی آبی از آب آبی مهارشده سیراب می شود. ۶۵٪ از نزولات آسمانی به آب سبز و باقی به آب آبی تبدیل می شود.

برای تولید هر محصول چه مقدار آب لازم است؟ آیا نیازی برای تولید همه کالا در داخل کشور و در تمامی مناطق احساس میشه؟

در مباحث صرفه جویی همیشه به مصرف مستقیم آب پرداخته می شود در حالیکه 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود...بنابراین صرفه جویی در این بخش بسیار حائز اهمیت است...برای آشنایی بیشتر با این موارد حتما فیلم زیر را مشاهده نمایید که در آن دکتر مکنون با بیانی به بسیار زیبا به بیان موضوع پرداخته است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...