رفتن به مطلب

خيار دريايي( Sea cucumber ) چيست؟


ارسال های توصیه شده

خيار دريايي( Sea cucumber ) چيست؟

خيار دريايي جزء شاخه خارتنان، راسته پا لوله اي ها و خانواده خارپوستان مي باشد.

خيار دريايي بالغ در اطراف دهان خود داراي 10 شاخك حسي (Tentacles) انگشت مانند هستند كه از قسمت قدامي و خلفي براحتي قابل تشخيص مي باشد.

خيار دريايي به ستاره دريايي نسبت داده مي شود و به شاخه خارتنان كه همان خار پوستان هستند تعلق دارد.

دراين شاخه همگي داراي بدن 5 قسمتي متقارن هستند كه به آساني در ستاره هاي دريايي قابل مشاهده است.

چنانچه خيار دريايي يكي از تنتاكل هاي خود را از دست دهد در طي مدت سه هفته مي تواند آن را جايگزين و بازسازي نمايد و طول عمر اين جانور در حدود هشت سال مي باشد.

وقتي خيار دريايي را صيد و در دست نگهداري نماييم از منافذ عقبي آب خارج مي شود و در اين اثنا ممكن است اين جانور دستگاه گوارش و قسمتهاي داخلي بدن خود را نيز خارج نمايد كه در برخي ازمواقع اين عمل موجب مرگشان مي شود ودر موارد ديگر نيز اين جانور قادر است ارگانهاي داخلي از دست رفته را باز سازي نمايد.

ShowPicture.aspx?ID=594b89b6-a32e-49d6-a772-0928c9a68cb3

خيار دريايي در كجا زندگي و يافت مي شوند؟

خيار دريايي را مي توان در آبهاي عميق درياها و يا خليج ها يافت و از پاهاي لوله اي شان براي خزيدن ، حفر كردن شنها و رسوبات استفاده مي كنند و قسمتهاي عمده بدنشان بجز قسمت قدامي سر و خلفي را استتار مي كنند.

غذاي خيار دريايي چيست؟

خيارهاي دريايي پلانكتونها و ديگر ذرات ريز نظير مواد آلي موجود در بستررا مورد تغذيه قرار ميدهند و براي اين كار از شاخك هاي حسي( تنتاكل ) خود بهره مي گيرند.

[TABLE=class: cms_table]

[TR]

[TD=align: right]خيار دريايي چگونه توليد مثل مي كند؟

مولدين خيار دريايي زماني كه رسيده و بالغ هستند، تخمكها و اسپرمهاي خود را در داخل آب رها مي كنند و عمل لقاح در درون آب انجام مي شود و در فرآيندتخم ريزي ، قسمت جلويي بدن خود را شبيه مار كبري بالا مي آورند لاروهاي حاصل از تفريخ تخمها به مدت چند هفته به صورت شناور (پلانكتونيك) باقي مي مانند و پس از دگر ديسي و تبديل به مرحله نوجواني كف زي شده ، در ميان صخره ها زندگي مي كنند و پس از چند سال به سن بلوغ مي رسند.

ShowPicture.aspx?ID=bc42ad99-dee8-4cc7-9fa2-7f7327472dfc

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

لینک به دیدگاه

یار دریایی جزء شاخه خارتنان، راسته پا لوله ای ها و خانواده خارپوستان می باشد. خیار دریایی بالغ در اطراف دهان خود دارای 10 شاخک حسی (Tentacles) انگشت مانند هستند که از قسمت قدامی و خلفی براحتی قابل تشخیص می باشد. خیار دریایی به ستاره دریایی نسبت داده می شود و به شاخه خارتنان که همان خار پوستان هستند تعلق دارد.

خیار دریایی( Sea cucumber ) چیست؟

خیار دریایی جزء شاخه خارتنان، راسته پا لوله ای ها و خانواده خارپوستان می باشد.

خیار دریایی بالغ در اطراف دهان خود دارای 10 شاخک حسی (Tentacles) انگشت مانند هستند که از قسمت قدامی و خلفی براحتی قابل تشخیص می باشد.

خیار دریایی به ستاره دریایی نسبت داده می شود و به شاخه خارتنان که همان خار پوستان هستند تعلق دارد.

دراین شاخه همگی دارای بدن 5 قسمتی متقارن هستند که به آسانی در ستاره های دریایی قابل مشاهده است.

چنانچه خیار دریایی یکی از تنتاکل های خود را از دست دهد در طی مدت سه هفته می تواند آن را جایگزین و بازسازی نماید و طول عمر این جانور در حدود هشت سال می باشد.

وقتی خیار دریایی را صید و در دست نگهداری نماییم از منافذ عقبی آب خارج می شود و در این اثنا ممکن است این جانور دستگاه گوارش و قسمتهای داخلی بدن خود را نیز خارج نماید که در برخی ازمواقع این عمل موجب مرگشان می شود ودر موارد دیگر نیز این جانور قادر است ارگانهای داخلی از دست رفته را باز سازی نماید.

 

چه گونه هایی از خیار دریایی در خلیج ها یافت میشوند؟

دو گونه خیار دریایی را می توان در خلیج ها یافت 1- خیار دریایی معمولی (Thyon briareus)که رنگ آن قهوه ای کم رنگ و تا اندازه 4-5 اینچ رشد می کند، فربه و دور تا دور بدن آن را لوله های تغذیه ای پوشانده است .

2- خیار دریایی کم رنگ با نام علمی (Cucumaria Pulcherrima)، که دارای بدنی متقارن و رنگ آن از سفید تا زرد کمرنگ تغییر یافته و طول آن به 2-1 اینچ می رسد همچنین دارای 5 ردیف پای لوله ای تغذیه ای در امتداد بدن می باشد.

خیار دریایی در کجا زندگی و یافت می شوند؟

 

خیار دریایی را می توان در آبهای عمیق دریاها و یا خلیج ها یافت و از پاهای لوله ای شان برای خزیدن ، حفر کردن شنها و رسوبات استفاده می کنند و قسمتهای عمده بدنشان بجز قسمت قدامی سر و خلفی را استتار می کنند.

 

غذای خیار دریایی چیست؟

خیارهای دریایی پلانکتونها و دیگر ذرات ریز نظیر مواد آلی موجود در بستررا مورد تغذیه قرار میدهند و برای این کار از شاخک های حسی( تنتاکل ) خود بهره می گیرند.

خیار دریایی چگونه تولید مثل می کند؟

 

مولدین خیار دریایی زمانی که رسیده و بالغ هستند، تخمکها و اسپرمهای خود را در داخل آب رها می کنند و عمل لقاح در درون آب انجام می شود و در فرآیندتخم ریزی ، قسمت جلویی بدن خود را شبیه مار کبری بالا می آورند لاروهای حاصل از تفریخ تخمها به مدت چند هفته به صورت شناور (پلانکتونیک) باقی می مانند و پس از دگر دیسی و تبدیل به مرحله نوجوانی کف زی شده ، در میان صخره ها زندگی می کنند و پس از چند سال به سن بلوغ می رسند

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...