رفتن به مطلب

گوشت بز


ارسال های توصیه شده

گوشت بز در سراسر جهان مصرف می شود و تولید سالیانه آن در حدود یک میلیون و هشتصد هزار تن است . چربی گوشت بز کمتر از گوسفند است و از نظر طعم و مزه به خوبی گوشت گوسفند نیست . زیرا جست و خیز و حرکت فراوان بز باعث سفتی گوشت آن می شود ٬ اما گوشت بزهای جوان ٬ به ویژه بزغاله بسیار لطیف است و عده ای آنرا بر گوشت بره ترجیح می دهند.

 

بزغاله هاى نر و يا بزغاله هاى ماده اى که کيفيت خوبى جهت استفاده در توليدمثل ندارند اگر به مدت چند هفته پرورش داده شوند گوشت مطلوبى توليد مى کنند.

 

گوشت بزغاله هاى جوان ۴ تا ۶ هفتگى مثل گوشت مرغ تا چهار ماهگى شبيه گوشت گوساله و بيش از چهارماهگى شبيه گوشت بره است.

 

بزغاله هاى نرى که جهت توليد گوشت نگهدارى مى شوند جهت جلوگيرى از جفتگيرى هاى ناخواسته بايد در يک هفتگى اخته شوند.

 

امروزه تعداد زيادى بز جهت توليد گوشت در اقصى نقاط جهان پرورش داده مى شوند که اکثراً هم از نژادهاى اصلاح نشده اند.

 

بزغاله هاى نژادهاى اصلاح شده اگر به خوبى پرورش داده شوند گوشت زيادى توليد مى کنند. نژاد سانن انگليسى اگر به خوبى پرورش داده شود مى تواند روزانه تا ۲۲۰ گرم افزايش وزن داشته باشد.

لینک به دیدگاه

le021kiycswthe3vk8rd.jpg

 

يکي از دلايل مهم پرورش بز، گوشت آن است که در ملت‌هاي آفريقاي جنوبي و آسياي ميانه منبع اصلي گوشت قرمز است. عواملي مانند فرهنگ، سنت، پيشينه‌هاي مذهبي و وضعيت اجتماعي –اقتصادي در ميزان مصرف گوشت بز در ملل مختلف نقش دارد.

 

گوشت بز به عنوان گوشت بدون چربي و خواص غذايي مطلوب مطرح است و براي افرادي که به سلامتي اشان اهميت مي‌دهند قابل قبول است. خواص مغذي و مطلوب گوشت بز در مقايسه با ساير گوشت‌ها مشخص مي‌شود. جدول زير گوشت مرغ، گوشت بز و ساير گوشت‌هاي قرمز را با هم مقايسه مي‌کند.

همين طور که در اين جدول مي‌بينيم، گوشت بز کالري، چربي کل، چربي اشباع و کلسترول کمتري نسبت به ساير گوشت‌ها دارد.

کلسترول و چربي اشباع کمتر يعني گوشت سالم‌تر و حفظ بهتر سلامتي.

 

به علاوه گوشت بز، آهن بيشتري (3.2 ميلي‌گرم) نسبت به گوشت گاو (ميلي‌گرم 2.9)، بره (ميلي‌گرم 1.4) و مرغ (1.5 ميلي‌گرم) دارد. همچنين پتاسيم بيشتر و سديم کمتري نيز نسبت به آن‌ها دارد.

 

d46k6jwjq6jmscwd09nd.png

پروتئين

گوشت بز منبع خوبي از پروتئين در برنامه‌ي غذايي است و به راحتي مي‌تواند پروتئين مورد نياز بدن براي رشد و ترميم را تأمين کند.

هر 30 گرم گوشت بز، 7.5 گرم پروتئين دارد.

خانم‌هاي سالم بالاي 19 سال به طور معمول حدود 46 گرم پروتئين و مردان سالم در همين سن به 56 گرم پروتئين روزانه احتياج دارند که با مصرف حدود 90 گرم از گوشت بز در طي روز، 40 تا 49 درصد از اين نياز برآورده مي‌شود و مي‌تواند انتخاب خوبي براي منبع پروتئيني يکي از وعده‌هاي غذايي‌مان باشد.

 

چربي

با وجود 3 گرم چربي کل و کمتر از 1 گرم چربي اشباع در هر 100 گرم گوشت بز، اين گوشت چربي کمتري نسبت به ساير گوشت‌ها دارد.

گوشت بز، آهن بيشتري (3.2 ميلي‌گرم) نسبت به گوشت گاو (ميلي‌گرم 2.9)، بره (ميلي‌گرم 1.4) و مرغ (1.5 ميلي‌گرم) دارد. همچنين پتاسيم بيشتر و

سديم کمتري نيز نسبت به آن‌ها دارد

کافي است بدانيم گوشت بدون چربي گوساله کمتر از 5 گرم چربي کل و حدود 2 گرم چربي اشباع دارد و گوشت‌هاي پر چرب مانند گوشت دنده‌ي گوساله 12 گرم چربي و 5 گرم چربي اشباع دارد. حال قضاوت با شما!

 

سديم و پتاسيم

در هر 30 گرم گوشت بز حدود 400 ميلي‌گرم پتاسيم وجود دارد که شبيه ميزان پتاسيم در گوشت گوساله مي‌باشد؛ و ميزان سديم در هر 30 گرم حدود 82 ميلي‌گرم است که در مقايسه با گوشت گوساله يعني حدود 54 ميلي‌گرم در هر 30 گرم گوشت، بيشتر مي‌باشد. خوب است بدانيم که برنامه‌ي‌ غذايي پُرپتاسيم (حداقل 4700 ميلي‌گرم) و کم‌سديم (کمتر از 2300 ميلي گرم)، بهترين برنامه غذايي براي جلوگيري از پُرفشاري خون و کنترل فشارخون مي‌باشد که منجر به پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي، کليوي و سکته مي‌شود.

گوشت بز ارزش غذايي قابل توجه و فوايد زيادي براي سلامتي دارد و انتخاب بهتري نسبت به ساير گوشت‌هاست و هرچه خواص و فوايد آن بيشتر شناخته شود، ميزان تقاضا براي آن بالاتر خواهد رفت.

ميزان مواد مغذي در 100 گرم گوشت بُز پخته:

 

v9f1mnp4d1pgd51er9j.png

 

منبع:
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...