رفتن به مطلب

قند مایع


Mahdi Eng

ارسال های توصیه شده

ماده ای طبیعی حاصل از استخراج عصاره خرما و بدون هیچگونه افزودنی است . دارای ظاهری کاملاً شفاف و رنگ زرد روشن تا تیره است . قند خرما در طی فرایند استخراج (عصاره گیری) ، شفاف سازی و تغلیظ تهیه می شود و مراحل شفاف سازی و *****اسیون تصفیه بیشتری انجام می گیرد که در شیره خرما هیچکدام از آنها انجام نمی شود. ترکیبات تشکیل دهنده قندخرما همانند عسل کندوست. قند خرما شامل قندهای فروکتوز و گلوکوز و مقدار بسیار کمی از سایر قندها می تواند جایگزین سایر شیرین کننده ها بخصوص عسل طبیعی باشد. قدرت شیرین کنندگی فروکتوز موجود در خرما 1/7 برابر بیشتر از ساکاروز است . قند خرما در یک فرایند کاملاً طبیعی و بدون افزودن مواد شیمیائی در فرآیند تولید ازخرما بدست می آید.

 

 

 

کاربردهای قند خرما: -قند خرما ررا به جای شکر سفید مضر مستقیما داخل چای -قهوه-شیرخنک یا داغ-میل فرمایید. - قند مایع خرما در تولیدات طبقات مهم غذائی از قبیل آب میوه های طبیعی، بستنی‌ها ، فرآورده های لبنی فرآورده‌های نانوائی‌ ، انواع نوشیدنی‌ها ، نوشیدنی‌های مخصوص ورزشکاران و ... کاربرد دارد و باتوجه به قندهای موجود در آن می تواند بهترین جایگزین برای شربت باشد. - قند خرما بهترین شیرین کننده برای کارخانجات صنایع غذایی به دلیل مزایای بی‌شمار آن از جمله قیمت مناسب در مقایسه با انواع مشابه مانند عسل ، مزه شیرینی بهتر و بیشتر می باشد. 3- با توجه به روند تولید نوشابه در جهان این نکته حائز اهمیت است که تولید قند خرما انقلاب بزرگی را در تولید نوشابه به وجود آورده است. چنانکه اکثر تولیدکنندگان نوشابه در جهان تمایل به استفاده از قند خرما به عنوان ماده شیرین کننده دارند . - ترکیب قندی ، قند مایع خرما مخلوطی از فروکتوز و گلوکز همانند عسل می باشد . قند خرما سبب بهبود وضع فشار مایعات بدن ( به دلیل پایین بودن سدیم به پتاسیم ) می‌شود. به دلیل بالا بودن میزان فروکتوز (قند مخصوص افراد دیابتی که در توت خشک وجود دارد) می‌توان قند مایع خرما را جایگزین مقدار قند مصرفی مجاز فرد دیابتی کرد چراکه فروکتوز قندی است که متابولیسم آن مستقل از انسولین صورت می‌گیرد . از طرف دیگر قند خرما سرشار از پتاسیم است در حالی که مقدار سدیم آن پایین است و برای کسانی که رژیم پایین به آنها توصیه می شود ، مناسب است. - قند موجود در خرما بلافاصله پس از مصرف جذب شده و به انرژی تبدیل می‌شود . خرما برای رفع خستگی مزمن و کم خونی بدلیل وجود آهن فراوان و وجود مقادیر زیاد فیبر و پتاسیم مفید می‌باشد. خرما حاوی انواع ویتامین های گروه ب می باشد که در سلامت اعصاب و دستگاه گوارشی بسیار موثر است. خرما اشتها آور و تمیز کننده کبد و کلیه می باشد.

لینک به دیدگاه

تفاوت مصرف عسل با مصرف شکر و قند مایع در چیست ؟

 

 

عسل ، شکر و قند مایع(hfcs) هر سه از نسبت تقریباً برابر گلوکز و فروکتوز تشکیل شده اند. در هر سه مورد گلوکز و فروکتوز موجود به آسانی و به سرعت جذب بدن می شوند. پس چه تفاوتی بین مصرف عسل با قند مایع و شکر وجود دارد؟

شکر و قند مایع در داخل معده و در ابتدای روده کوچک تحت تأثیر آنزیم ها به اجزاء تشکیل دهنده خود یعنی گلوکز و فروکتوز تجزیه می شوند . در عسل این اجزاء به صورت آزاد وجود دارند ، در هر صورت این قند ها در روده کوچک به سرعت جذب شده و وارد جریان خون می شوند. تا این جای کار تفاوتی بین این سه ماده شیرین دیده نمی شود اما مطالعات بالینی بر روی موش ها و بعد از آنها بر روی انسان نشان از تأثیر گذاری متفاوت این مواد نسبت به یکدیگر است. سازمان غذا و داروی آمریکا موسوم به fda فهرست بلندی از مضرات را برای مصرف شکر و قند مایع ذکر می کند. این فهرست شامل سرکوب سیستم ایمنی، بر هم زدن تعادل مواد معدنی ، بیش فعالی ، افزایش تری گلیسیرید های خون ، کاهش فعالیت های دفاعی در برابر عفونت ها ، کاهش چربی خوب بدن(hdl) ، کمبود مس و کروم ، ابتلاء به انواع سرطان ها ، افزایش سطح قند خون ، اضطراب ، مشکل در تمرکز ، اختلالات هورمونی ، کاهش دید چشم ، چاقی ، دیابت ، بیماری های دهان و دندان و بسیاری از موارد دیگر است. از سوی دیگر تحقیقات پزشکان دقیقاً اثرات عکس این موارد را برای مصرف عسل ذکر می کند که در سایر نوشته های وبلاگ نحل منفرد گوشه هایی از آنها بیان شد.

 

اما چرا با وجود ترکیب نسبتاً یکسان این سه ماده تأثیرات آنها تا این حد متفاوت است؟

سرعت جذب فروکتوز در روده بسیار بیش از گلوکز است. چرا که انتقال گلوکز به درون جریان خون تنها از طریق پروتئین های انتقال دهنده در سلول های دیواره ی روده ممکن است اما انتقال فروکتوز حتی از طریق مکانیزم انتقال غیر فعال (اسمز) نیز انجام می گیرد . از طرف دیگر بر خلاف گلوکز که تقریباً توسط تمام سلول ها مصرف می شود ، تنها محل سوخت و ساز فروکتوز در بدن سلول های کبد هستند. زمانی که حجم بالایی از فروکتوز به کبد می رسد کبد تنها می تواند به سوخت و ساز فروکتوز بپردازد و دیگر توان انجام سایر کارها از جمله جذب و تبدیل گلوکز به گلیکوژن را ندارد لذا تلاش می کند با شکستن فروکتوز به تری اُزها (مولکول های سه کربنی که مستقیماً جهت تشکیل تری گلیسیریدها استفاده می شوند) ، با بالا بردن سطح تری گلیسیرید ها از شر بار اضافی فروکتوز رهایی یابد. این عملکرد کبد باعث افزایش شدید سطح گلوکز در خون می شود . میزان زیاد گلوکز جهش یکباره انسولین را به راه می اندازد تا انسولین باعث جذب سریع گلوکز توسط سلول ها شود و افزایش میزان انسولین به صورت مزمن می تواند موجب ایجاد مقاومت به انسولین (ir) گردد. پس از حدود 90 دقیقه از مصرف شکر یا قند مایع با افزایش ناگهانی انسولین سطح قند خون سقوط می کند . در این زمان مغز برای حفظ میزان گلوکز مورد نیاز خود در خون دستور ترشح کورتیزول را صادر می کند تا از مصرف گلوکز توسط سلولها جلوگیری نماید . و در نهایت کورتیزول با فروپاشی پروتئین های حیاتی موجود در سلول ها گلوکز مورد نیاز مغز را تأمین خواهد کرد. این استرس سوخت و سازی روزها و روزها و سالهای سال تکرار می شود و ممکن است به مرور زمان در ایجاد مقاومت به انسولین ، ایجاد بیماری دیابت ، تخریب بافت عصبی ، عدم تمرکز و تخریب پروتئین های حیاتی مورد نیاز بدن نقش داشته باشد.

 

اما در زمان جذب عسل چه اتفاقی می افتد؟

میزان مصرف عسل به دلیل خصوصیات خاص آن معمولاً بسیار کمتر از میزان شکر یا قند مایع مصرفی در نوشابه ها ، کیک ها ، شکلات ها و ... است. در زمان مصرف عسل به دلیل وجود دیگر مواد فعال بیولوژیک در آن و تأثیرات آنها بر روی مکانیسم عملکرد سلول ها مقدار کم فروکتوز استفاده شده از این طریق ، با ورود به هسته سلول کبدی به نام هپاتوسیت موجب می شود آنزیمی به نام گلوکوکیناز از درون آن آزاد شود . این آنزیم موجب تسریع در تبدیل گلوکز به گلیکوژن و ذخیره آن در کبد می شود. ذخیره سریع گلوکز به صورت گلیکوژن در کبد موجب می شود : اول – با آزاد نبودن بیش از حد گلوکز در خون سطح قند خون افزایش شدید نداشته باشد. دوم- در این حالت به دلیل بالانرفتن بیش از حد سطح گلوکز ، انسولین اضافی برای جذب آن توسط سلول ها ترشح نخواهد شد. در نتیجه تبعات منفی ناشی از آن هم وجود ندارد. سوم - گلیکوژن به وجود آمده در کبد قند خون مورد نیاز مغز و سایر سلول ها را برای طولانی مدت تأمین می کند و دیگر خبری از افت شدید سطح قند خون و ترشح هورمون کورتیزول نیست. از سوی دیگر فلاونوئید های موجود در عسل موجب سوخت و ساز مناسب گلوکز و بر اثر آن سوخت و ساز چربی ها توسط سلول ها می شوند. در این حالت قند و چربی خون تنظیم می شود ، با چاقی و ذخیره چربی به صورت بافت احشایی مقابله می گردد و بدن به سمت ابتلاء به دیابت نوع 2 پیش نخواهد رفت. اثرات آنتی اکسیدانی این ریز مغذی ها نیز عملکرد رادیکال های آزاد را خنثی کرده با انواع سرطان و تخریب اعصاب و سلول های مغز مقابله می کنند. مینرال ها و مواد معدنی موجود در عسل اثرات نا مطلوب دفع مینرال های بدن توسط دی ساکارید هایی نظیر شکر را خنثی می کنند. در پایان توصیه می کنیم با مصرف عسل به عنوان جایگزین مقادیر زیاد شکر و سایر قندها در رژیم غذایی خود از مزایای فراوان این نعمت شفابخش الهی بهره مند شوید و با اثرات نا مطلوب مواد مصنوعی موجود در رژیم غذایی مقابله نمایید.

 

 

منبع: کتاب انقلاب عسل – فصل سوم نوشته : پرفسور مایک مک اینس و پروفسور رون فسندن

لینک به دیدگاه

معرفي محصول

 

قند مايع خرما در يك فرآيند طبيعي از ميوه خرما و بدون هيچگونه افزودني بدست مي آيد. تركيبات تشكيل دهنده قند خرما همانند عسل كندوست و همان خواص به اضافه خواص ميوه خرما را دارا مي باشد.

 

مصارف خانگي

قند خرما را مي توان بجاي شكر سفيد مستقيماً داخل انواع نوشيدني نظير چاي ، قهوه و شير و نيز در تهيه مرباجات ، شربتها ، كيك و شيريني خانگي استفاده نمود.

 

مصارف صنعتي

از اين محصول در توليد انواع نوشابه ، شربت ، بيسكويت و كيك ، محصولات لبني و مرباجات ، ماء الشعير ، شيريني جات و ... بمنظور ارتقاء ارزش غذايي محصولات ياد شده استفاده نمود.

مزايا

·
ضد سرطان به دليل داشتن آنتي اكسيدان زياد

·
توليد انرژي مضاعف در ورزشكاران

·
كنترل كننده فشار خون و ميزان ضربان قلب

·
سرشار از مواد معدني مانند پتاسيم ، منيزيم و كلسيم به مقدار كافي

·
قابل حل در مايعات با دماي پائين
·
كاملاً طبيعي و عاري از هرگونه مواد

 

افزودني

·
افزاينده چشمگير شير مادران
·
رفع پوكي و استحكام استخوان

 

ر
منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

HFCS ( شربت ذرت با قند فروکتوز بالا)

" HFCS "جایگزین مناسب و طبیعی برای شکر

HFCS ( شربت ذرت با قند فروکتوز بالا) HIGH FRACTOSE CORN SYROP به عنوان یک شیرین کننده تولید شده از ذرت از دهه میلادی ، در بسیاری از کشورها مورد قبول واقع شده است. HFCS در انواع غذاها و نوشابه ها به کار می رود ولی برخلاف اسم آن HIGH FRACTOSE CORN SYROP بخش عمده آن را فروکتوز تشکیل نمی دهد.

وقتی hfcs با شیرینی مینا ( ساکاروز) مقایسه می شود ترکیب بسیار نزدیکی به ساکاروز دارد ( 50% گلوکز و 50% فروکتور). HFCS در بازار به دو گونه 42% و 55% موجود است که این درصد گویای میزان فروکتوز در عصاره است . HFCS 55 درصد دارای شیرینی معادل شکر بوده و در تولید نوشابه های گازدار استفاده می شود.

گونه 42 درصد آن از شیرینی کمتری برخوردار بوده و در نوشابه های بدون گاز ( آب میوه ها ) ، محصولات تخمیری نانوایی و محصولاتی که به نقطه انجماد پایین نیاز دارند و یا سطح آنها می بایست طلایی تر و یا عطر آنها تشدید شود مورد مصرف قرار می گیرد.

امروزه طبیعی بودن مواد اولیه مصرفی به شدت مورد توجه مصرف کنندگان قرار دارد و HFCS به عنوان یک ماده طبیعی در بسیاری از فرایندهای مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد . هر چند FDA)FOOD AND DROG ADMINSTKATION ) تا کنون تعریف رسمی از « طبیعی » برای افزودینیهای مواد غذایی ارائه نداده است ولی این مطلب مورد قبول است که محصولات مشتق شده از مواد طبیعی با حداقل عملیات فراوری ، طبیعی محسوب می شود . پس با این وجود HFCS هم در این نوع طبقه بندی قرار می گیرد.

ذرت حاصل از روش MILING WET ( خیساندن ذرت و آسیاب کردن ) برای تولید HFCS به کار گرفته می شود ، که در این روش نشاسته از مجموعه ذرت تفکیک شده و به روش مکانیکی ، قسمت های آن از هم جدا می شوند که این بخش ها شامل : نشاسته ، پوسته ، پروتئین و روغن می باشد .

سپس نشاسته بدست آمده را تبدیل به گلوکز کرده و باروش های آنزیمی ، گلوکز به فروکتوز تغییر یافته و شربت ذرت با فروکتوز 42 درصد به دست می آید .

به دلیل مزیتهایی که این شربتها در مقابل سایر شیرین کننده ها دارند ، مورد توجه بسیاری از صنایع و مصرف کنندگان قرار گرفته است .این شربت جزء شیرین کننده ها طبیعی است و شیرینی معادل شیرینی شکر را فراهم می کند . HFCS یک قند احیا کننده است که باعث تشدید طعم محصول شده و رنگ مطلوب طلایی ایجاد می کند ، عامل ایجاد بافت نرم در شیرینی ، اسنک ها و دیگر محصولات نانوایی می شود.

با ثابت نگه داشتن رطوبت مانع از کریتالیزه شدن بعد از پخت می شود، در کنسانتره های منجمد شده ای که مشکل حلالیت دارند، حل می شود و باعث ثبات طعم شیرینی در محصولاتی مثل سسی ها و سالادهای میوه می شود، 96درصد قند موجود در آن قابلیت تخمیر دارد و در صنعت نانوایی بسیار ژر اهمیت است، ماده ایست که با جلوگیری از فساد میکروارکانسیم ها و کاهش water activity باعث حفظ تازکی محصول می شود در سال 1983 ، fda ، hfcs را به عنوان بعضی از واکنش های آلرژی زا شناخته اند ( گندم ، جو، جودو سر و جاودار) ، تحقیقاتی در این مورد انجام گرفت و سوئه آلرژی ذرت بسیار کم تخمین زده شده است ، این آلرژی نسبت به پروتئین موجود در ترکیب بود که تقریبا پروتئین موجود در ترکیب بوده که تقریبا پروتئین ذرت در طول فرایند تولید hfcs از آن جدا می شود.

با در نظر گرفتن موارد بالا به جرات می توان گفت : hfcs از بهترین منابع شیرین کننده و و جایگزین شکر ، مخصوصا در سلامت انسان می باشد.

لینک به دیدگاه

تا حدود زیادی ترکیب و خواص عسل های مختلف با هم یکسان هستند البته اگر تغییراتی در روند تولید آنها داده نشده باشد. عسل های ارزان قیمت موجود در بازار که به «عسل چینی» معروفند، در حقیقت عسل نیستند بلکه «گلوگز مایع» هستند…

«گلوکز مایع» در صنعت تهیه محصولات قندی اهمیت زیادی دارد و از هیدرولیز نشاسته ذرت، گندم، سیب زمینی و… به دست می آیند. در واقع عسل های چینی، نشاسته یا قندی هستند که طی فرآیند هیدرولیز تهیه می شوند. رنگ و ظاهر این نوع عسل ها، شبیه عسل طبیعی است اما با شیرینی کمتر.

تقریبا همه عسل های موجود در بازار تقلبی هستند و این بزرگ ترین تقلبی است که در تولید و عرضه عسل انجام می شود. معمولا در صنایع، «گلوکز مایع» یا «قند اینورت» را با عسل مخلوط می کنند، به همین دلیل تقریبا بو، طعم و مزه عسل طبیعی می دهد و به راحتی نمی توان تشخیص داد که عسل مرغوب است یا نه. در حقیقت، عسل خالص عسلی است که قند اینورت یا گلوکز مایع به آن اضافه نشده باشد و زنبورها با شهد گل و گیاه تغذیه شده باشند، اما متاسفانه برخی از زنبورداران، زنبورها را با آب قند یا شکر تغذیه می کنند زیرا نگهداری کندوهای عسل در نواحی پرگل برای آنها هزینه بردار است. خواص و ارزش تغذیه ای این نوع عسل ها مانند عسل های طبیعی نیست.

به علاوه، بو، تغییر رنگ عسل، غلظت، شکرک زدن یا نزدن را نباید ملاکی برای تشخیص مرغوبیت عسل دانست. عسل مرغوب و خالص به ندرت یافت می شود و در صورتی که عسل طبیعی باشد، نسبتا قیمت بالایی خواهد داشت. پس هنگام خرید عسل، به گفته های فروشنده اکتفا نکنید.

 

 

روزنامه سلامت

لینک به دیدگاه

كشف 54 تركيب سودمند در شربت افرا

 

محققان استراليايي موفق به كشف 54 تركيب سودمند در شربت خالص افرا شدند. به گزارش ايرنا و به نقل از سي ان ان، پنج مورد از اين تركيبات به هيچ عنوان در طبيعت وجود ندارد و پزشكان آنها را اكسير سلامتي ناميده‌اند.

 

مهمترين خاصيت شربت تهيه شده از افرا خاصيت ضد اكسيداني و ضد التهابي آن است كه تاثير مستقيم آن مبارزه با سرطان و ديابت است.

يكي ديگر از خواص شگفت‌انگيز اين درخت درماني ترميم سلول هاي عصبي و درمان بيماري آلزايمر است؛ علاوه بر آن افرا به حفظ سلامت ماهيچه هاي قلب نيز كمك مي‌كند.

شربت افرا توسط تركيب شيره افرا با مقدار لازم آب تهيه مي‌شود. برخي از تركيبات مفيد افرا در چاي، بذر كتان و ميوه ها و سبزيجات ديگر يافت مي شود ولي شربت افرا همه اين تركيبات را به تنهايي در بر دارد.

انجمن سلامت آمريكا درنظر دارد كه از اين ماده غذايي سودمند در مواد خوراكي مختلف به خصوص چاشني ها به طور گسترده استفاده كند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...