رفتن به مطلب

روش پخت نان لواش


ارسال های توصیه شده

شكل ظاهري: ناني است بيضي شكل به ابعاد 35 الي 70 سانتي متر مربع به وزن تقريبي 200 گرم. معمولا نان لواش را در دو اندازه بزرگ و كوچك تهيه مي نمايند و ابعاد مذكور در بالا مربوط به نان بزرگ مي باشد. لواش ناني است بسيار نازك و مي توان بر اي مدت طولاني آن را نگهداري كرد و در موقع لزوم با كمي مرطوب كردن آن را مانند نان تازه به مصرف رساند.

 

nane-lavash.jpeg

 

 

مواد لازم براي تهيه نان لواش:

آرد، نمك، آب، خمير ترش

آرد و آب و نمك را با هم مخلوط كرده به صورت خمير در مي آورند، سپس خمير ترش را به آن مي افزايند و براي مدت 4 ساعت در حالي كه رويش را پوشانده اند در محلي نسبتا گرم نگه مي دارند بعد از ور آمدن خمير يعني تكميل عمل تخمير چانه‌ها ‌را به وزن تقريبي 250 الي 300 گرم تهيه نموده و روي سيني هاي تخته اي قرار مي دهند. ابتدا هر چانه را با وردنه (وسيله اي كه به وسيله چوب مدور كه دو سر آن داراي دسته است) و سپس با تيرك تا آنجايي كه ممكن باشد نازك مي نمايند، سپس روي بالش مخصوص كه كمي بزرگتر از اندازه نان است قرار داده به ديوار تنور مي چسبانند. مدت پخت اين نوع نان براي هر 5 عدد لواش 25 الي 30 ثانيه مي‌باشد. (اين تعداد نان حدود 1 كيلوگرم وزن دارد)

نوع تنور:

 

تنور نان لواش به دو شكل زميني و هوايي ساخته مي شود. تنور زميني كه لبه آن موازي با كف زمين است و معمولا شاطر در گودالي در جوار تنور قرار گرفته و يا به صورت نشسته خمير را به سينه تنور مي زند.

تور ايستاده كه اين تنور همانند تنور نان هاي تافتون و از جنس سفال به قطر دهانه 50 الي 60 سانتي متر و قطر داخلي آن يك متر و عمق 20/1 متر كه به دو صورت در زمين يا روي زمين كارگذارده شده و معمولا 5 عدد نان در آن قرار مي گيرد.

در ته تنور قسمت هاي فلزي به عرض تقريبي 10 سانتي متر و به فواصل 2 الي 3 سانتي متر از هم قرار گرفته كه حرارت از زير اين قسمت ها به ديوارهاي تنور مي رسد كه تا اندازه‌اي مي توان گفت حرارت غير مستقيم مي باشد. نوع سوخت اين تنورها نفت سفيد مي باشد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...