رفتن به مطلب

پاپ کورن


ارسال های توصیه شده

تکنولوژی تولید پاپ کورن

چنان چه ذرت پفکی در دمای 177 درجه سانتی‌گراد قرار گیرد. محتویات دانه و پوسته بیرون می‌آید.

دانه‌های حجیم و پف کرده را می‌توان با کره یا روغن‌های نباتی، طعم دهنده‌ها و نیز مواد رنگی لعاب و پوشش داد. در فرآیندهای جدید تهیه پاپ کورن فرآیند پف کردن و همچنین پخت، همراه با هم صورت می‌گیرد.

 

بسته بندی پاپ کورن

جنس بسته بندی در کیفیت پاپ کورن بسیار موثر است. تا حد امکان پاپ کورن باید در بسته بندی‌های بدون هوا و در سلوفان مخصوص و مقاوم بسته بندی گردد، در غیر این صورت محصول به سرعت رطوبت جذب کرده و پوکی و تردی خود را در مدت کوتاهی از دست می‌دهد.

 

popcorn.jpg

لینک به دیدگاه

پاپ‌کورن يا همان ذرت بوداده، يکي از محبوب‌ترين تنقلات بچه‌ها و حتي بزرگ‌ترهاست! شايد جالب باشد که بدانيد تاريخچه اين خوراکي به 5 هزار سال پيش برمي‌گردد....

 

مکزيکي‌ها اولين مردمان دنيا بودند که نوع خاصي از دانه ذرت را پرورش دادند و متوجه شدند که اين نوع از ذرت با قرار گرفتن در معرض حرارت مستقيم، پف مي‌کند و شکلي شکوفه‌مانند پيدا مي‌کند. شايد به همين علت هم باشد که خيلي‌ها به پاپ‌کورن مي‌گويند «شکوفه ذرت»! علاوه بر مردمان مکزيک، هندي‌ها، چيني‌ها، سوماترايي‌ها و ساکنان آمريکاي شمالي هم علاقه زيادي به ذرت بوداده دارند و براي همين هم بيشتر از 150 نوع دستور پخت براي تهيه اين نوع از ذرت در بين هندي‌ها و مکزيکي‌ها وجود دارد!

 

بد نيست بدانيد که مردمان ماساچوست اينقدر به پاپ‌کورن علاقه دارند که اين خوراکي محبوب‌شان را در کنار ساير غذاها و تنقلات روي ميز شام براي جشن شکرگزاري قرار مي‌دهند. ذرت بوداده يکي از سالم‌ترين خوراکي‌هايي است که همه افراد مي‌توانند بدون دغدغه آن را مصرف کنند البته نه بيش از اندازه!

 

 

 

مزاياي پاپ‌کورن

امروزه ذرت بوداده با طعم‌هاي مختلف، براي جلب رضايت افرادي با ذائقه‌هاي متفاوت در همه فروشگاه‌ها پيدا مي‌شود اما اگر خودتان بتوانيد ذرت مخصوص بو دادن را به صورت خام خريداري کنيد و آن را در خانه تفت بدهيد تا به شکل شکوفه دربيايد، مي‌توانيد مطمئن باشيد که يک خوراکي بسيار سالم و کم‌کالري را به عنوان يک ميان‌وعده يا خوراکي زنگ تفريح براي فرزندتان آماده کرده‌ايد. ذرت‌هاي بوداده آماده معمولا چرب هستند و بالا بودن کالري آنها باعث مي‌شود که نتوانيم آن را به‌عنوان يک خوراکي کاملا مفيد به شما معرفي کنيم. اما در هر صورت، فيبر و آهن موجود در پاپ‌کورن مهم‌ترين عاملي است که باعث مي‌شود اين خوراکي، نسبت به ساير تنقلات بي‌ارزش و پرکالري مانند چيپس و پفک که فقط حجم معده را پر مي‌کنند و سبب چاقي افراد مي‌شوند، برتري داشته باشد. به‌علاوه، پاپ‌کورن داراي مقادير قابل‌توجهي از انواع آنتي‌اکسيدان‌ها مانند پلي‌فنول است و مصرف به اندازه مواد غذايي حاوي پلي‌فنول و ديگر آنتي‌اکسيدان‌ها مانند چاي سبز، روغن زيتون، ذرت بوداده و شکلات تلخ، مي‌تواند از ابتلا به انواع سرطان‌ها و بيماري‌هاي قلبي پيشگيري کند. همچنين، ذرت بوداده جزو خانواده غلات کامل محسوب مي‌شود و به همين دليل تا دلتان بخواهد، مواد معدني و ويتامين‌هاي مفيد براي بدن دارد. 3 فنجان ذرت بوداده به اندازه يک فنجان از ساير غلات کامل مانند جوي دوسر يا برنج قهوه‌اي، فيبر و ماده معدني دارد.

 

 

 

معايب اين ميان وعده

ذرت‌هاي بوداده حاضري معمولا با کره، روغن جامد و نمک فراوان تهيه مي‌شوند و همين مساله مي‌تواند سلامت شکوفه‌هاي ذرت‌ آماده را زير سوال ببرد! نمک و روغن‌هاي جامدي که معمولا چند بار در صنايع غذايي براي تهيه خوراکي‌هايي مانند ذرت بوداده استفاده مي‌شوند، مي‌توانند باعث ابتلا به بيماري‌هاي زيادي مانند گرفتگي عروق يا حتي ابتلا به انواع سرطان‌ها شوند. حتما الان مي‌پرسيد که کلي مزايا براي پاپ‌کورن مي‌گوييد و بعد هم کلي معايب؛ پس تکليف ما بالاخره چيست؟ بايد پاپ‌کورن بخوريم تا سرطان نگيريم يا بايد آن را نخوريم تا به سرطان مبتلا نشويم؟! به شما مي‌گوييم، اما به شرطي که شما هم به پيشنهاد دوستانه ما، البته براي حفظ سلامت خودتان عمل کنيد! پژوهشگران آمريکايي معتقدند که اگر روغن جامد، کره و نمک فراوان از دستور پخت پاپ‌کورن حذف بشوند، آن وقت مي‌توان گفت که اين خوراکي، بهترين، سالم‌ترين و مغذي‌ترين ميان‌وعده يا تنقلات دنياست. بنابراين شما مي‌توانيد به جاي هزينه کردن براي خريد شکوفه‌هاي آماده ذرت، مقداري ذرت قابل بودادن را بخريد و آن را با ميزان بسيار کمي روغن سرخ‌کردني يا روغن کانولا و نمک بسيار اندکي حرارت بدهيد و آماده کنيد و به اين ترتيب يک خوراکي مفيد در رژيم غذايي‌تان داشته باشيد. راستي، يادتان باشد که پاپ‌کورن جزو خوراکي‌هايي است که کمي هضمش در بدن طول مي‌کشد و اگر بچه‌ها در مصرف آن زياده‌روي کنند يا آن را خوب نجوند، دچار مشكلات گوارشي مي‌شوند و شما و خودشان را به دردسر مي‌اندازند. به خاطر همين ديرهضم بودن شکوفه ذرت، متخصصان گوارش کودکان دانشگاه تافت به والدين توصيه مي‌کنند که به فرزندان زير 3 سال خود، اين خوراکي را ندهند. بد نيست اين را هم بدانيد که 100 گرم از ذرت بوداده با روغن، حدود 357 کيلوکالري انرژي دارد و شما بايد براي سوزاندن اين مقدار از انرژي، 126 دقيقه پياده‌روي کنيد اما در مقابل، 100 گرم از ذرت بوداده بدون روغن، تنها 100 کيلوکالري انرژي دارد و اگر شما فقط 35 دقيقه با شدت متوسط پياده‌روي کنيد، مي‌توانيد اين مقدار از کالري را بسوزانيد.

لینک به دیدگاه

نکاتی که در مورد پاپ كورن نمي‌دانيد:

 

popcorn-1.jpg

 

فيبر بالا، چربي كم و روح كوچك هر دانه؛ این‌ها از خواص ذرت هستند.

 

1- نام علمي پاپ كورن "zea mays everta" است و این تنها نوعي از ذرت است كه پف مي‌كند و مي تركد.

 

2- هزاران سال است كه مردم از خوردن پاپ كورن لذت مي‌برند اما بد نیست بدانید که در سال 1948 دانه‌هاي بوداده شده‌ای مربوط به پنج هزار سال پيش در غارها كشف شد.

 

3- قبايل بومي آمريكا پاپ كورن را با چاشني سبزيجات خشك شده، ادويه و حتي فلفل قرمز تند می‌خوردند. آنها در تهيه سوپ نيز از پاپ كورن استفاده مي‌كردند.

 

4- برخي از قبايل بومي آمريكايي معتقد بودند در هر دانه از پاپ كورن روحي زندگي مي‌كند كه معمولا مزاحم انسان‌ها نمي‌شوند مگر آن كه خانه‌شان گرم شود.

 

آن وقت است که به اطراف حركت مي‌كنند و خشمگين و خشمگين‌تر مي‌شوند تا اين كه خلاصه با صدای بامپ بیرون مي‌پرند.

 

5- گفته مي‌شود كريستف كلمپ، پاپ كورن را در اواخر قرن پانزدهم ميلادي به اروپايي‌ها معرفي كرد.

 

6- اولين دستگاه تجاري توليد پاپ كورن توسط چارلز كرتون در سال 1885 در شيكاگو اختراع شد.

 

7- در اواخر قرن نوزدهم، فروشندگان آمريكايي در جشن‌ها پاپ كورن می‌فروختند. البته در ابتدا مخالف‌هایی وجود داشت؛ مثلا صاحبان تئاتر‌ها با این کار مخالف بودند چون فکر می‌کردند که خوردن پاپ کورن حواس تماشاچی را پرت می‌کند.

 

چند سال طول كشيد تا آنها پي‌بردند كه از اين روش حتي مي‌توان به در آمد بيشتري دست پيدا کرد.

 

8- هردانه ذرت مقدار كمي رطوبت دارد. وقتي اين دانه حرارت مي‌بيند آب درون آن به بخار تبديل می‌شود و چون این بخار نمي‌تواند از درون آن فرار كند آن قدر متراكم مي‌شود كه ناگهان مي‌تركد و درون آن بيرون مي‌ريزد.

 

9- به طور متوسط هر دانه زماني كه به دمای 175 درجه سليسيوس (347 درجه فارنهايت) برسد پف مي‌كند.

 

10- به دانه‌هاي پف نكرده اصطلاحا "ترشيده " مي‌گويند.

 

11- براي دانه‌هايي كه پف نكرده دو توضييح احتمالي وجود دارد: اول آنكه به اندازه كافي براي رسيدن به انفجار رطوبت نداشته‌اند. دوم آن که پوسته بيروني آنها تخريب شده به نحوي كه بخار به تدريج از آن خارج شده است.

 

12- پاپ كورن معمولا داراي فيبر بالا، كالري، سديم، قند پايين و بدون چربي است. گرچه براي تهيه آن از روغن، كره ، شكر ، نمك وديگر مخلفات استفاده مي‌شود.

 

13- طبق كتاب گينس بزرگترين پاپ كورن دنيا 12 فوت قطر دارد كه براي تهيه آن از دوهزار پوند ذرت ، چهل هزار پوند شكر و 400 گالن آب استفاده شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...