رفتن به مطلب

روغن فندق


ارسال های توصیه شده

فندق غنی از روغن است. در واقع 60 تا 70 درصد فندق از روغن تشکیل شده است.

روغن فندق از مغز فندق تهیه مى شود و روغنى است به رنگ زرد روشن با طعمى ملایم و مطبوع که در آشپزى کاربرد دارد و اثرات درمانى آن شبیه روغن بادام است. برخى نقاشان، آنرا در رنگ نقاشى داخل مى کنند تا تابلوهاى رنگ روغنى زودتر خشک شوند.

با الهام از روش های قدیمی طب سنتی ایران روغن فندق با روش کلدپرس یا فشردن دانه بدون حرارت تهیه شده و روغن حاصله عاری از هر گونه افزودنی و یا نگهدارنده های شیمیایی است. در قدیم و کتب طب سنتی به روش عصّاری معروف بوده است. کلد پرس بهترین روش روغن گیری است به گونه ای که می توان بیشترین مواد موثر همچون ویتامین ها و اسید های چرب غیر اشباع یگانه و چند گانه را به همراه روغن از دانه استخراج نمود. برای طعم خوب روغن، انتخاب دانه های روغنی مناسب و حرارت کم در حین تولید ضروری است که در این روش حرارتی کمتر از 40 درجه سانتیگراد به دانه های روغنی می رسد این ساختار و ترکیب روغنی دارای فواید بسیار برای بدن است.

تامین انرژی، تنظیم حرارت، محفاظت در برابر عوامل بیرونی و کمک به گردش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.

در روغن فندق، برخی اسیدهای چرب وجود دارند که اعمال مهمی را برای بدن انجام می‌ دهند؛ به عنوان مثال "اسید اولئیک" موجود در روغن فندق از افزایش کلسترول خون پیشگیری می‌کند (کلسترول را به میزان 2/26درصد کاهش می ‌دهد)، قند خون را تنظیم می ‌کند و آپوپروتئین A-1 را که برای پیشگیری از بروز بیماری ‌های عروق سیاهرگ مفید است،(به میزان 25 درصد) افزایش می ‌دهدو آپوپروتئین B که مضر می ‌باشد را(به میزان 5/7درصد) کاهش می ‌دهد.

دیگر اسید چرب مفید در روغن فندق، "اسید لینولئیک" است که به مقدار زیادی در روغن فندق یافت می ‌شود. لینولئیک اسید نقش خیلی مهمی در رشد و سلامت اندام‌ ها دارد.

ویتامین های فندق:

فندق یک منبع خوب از ویتامین‌های

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است. این ویتامین ‌ها برای حفظ سلامت مغز و خون‌سازی مخصوصا برای کودکان در حال رشد ضروری هستند. ثابت شده است که مصرف 25 تا 30 گرم فندق در روز، تمامی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مورد نیاز در روز را تامین می کند و برای پیشگیری از بیماری‌ های عروق سیاهرگ قلبی و سرطان کافی است.

روغن فندق بهترین منبع شناخته شده ویتامین E است که برای سلامت ماهیچه ‌های قلب و دیگر ماهیچه‌ های بدن ضروری است.

این ویتامین همچنین برای عملکرد طبیعی سیستم تولید مثل ضروری می ‌باشد.

ویتامین E از تجزیه و

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
جلوگیری می ‌کند، بنابراین به عنوان نوعی محافظ در برابر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یا آنمی عمل می کند.

از دیگر فواید ویتامین E که در فندق به وفور یافت می ‌شود، پیشگیری و ممانعت از عوامل ایجاد کننده سرطان می ‌باشد. اگر سرطان قبلا در بدن شکل گرفته باشد، ویتامین E با سلول‌ های سرطانی می‌ جنگد.

املاح و مواد معدنی فندق:

فندق دارای مواد معدنی بسیار از جمله: کلسیم ،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
فسفر می باشد.

تحقیقی جدید نشان داده است، افرادی که فندق و یا روغن آن را مصرف می‌ کنند، 50 درصد کمتر از کسانی که هیچ گاه فندق نمی ‌خورند، در معرض خطر مرگ بر اثر حمله ‌های قلبی هستند. این روغن دارای مواد تغذیه ‌ای مفیدی برای سلامت قلب است.

بعلاوه درصد گرم فندق 639 کالری حرارت وجود دارد. فندق دارای کلسیم زیاد بوده ویتامین B بسیار و C و کاروتن کم دارد.

موارد مصرف:

برطرف کننده سل در افراد مسلول- دفع کننده سنگ کلیه و درد اعصاب بی اندازه مغذی بوده و برای بیمارانی که دوره نقاهت را می گذرانند مفید است.

اگر این روغن را سریعا به محل گزیدگى عقرب و رتیل بمالید زهر را از بین مى برد. تقویت و پر پشت کننده موی مژه و ابرو است ، مرطوب کننده و نرم کننده پوست نیز می باشد.

مصرف روغن فندق به مدت دو هفته و روزانه 15 گرم در دفع کرم کدو مؤثر است ضمن اینکه مخلوط مساوى روغن فندق با روغن زیتون براى سرخ کردن رنگ موها مفید است. این روغن در عطرسازى هم مصرف مى شود همچنین مقوى معده بوده و بهترین داروى ریزش مو است.

طبق متون معتبر طب سنتی روغن فندق از نظر طبیعت گرم و خشک است. لذا براي بيماري قند مفيد است. مصرف 25 تا 30 گرم فندق در روز، بدن را هم در برابر بیماری‌ های قلبی محفوظ می دارد.

بتاسیتوسترول که به مقدار زیادی در فندق یافت می ‌شود، اثر فوق‌العاده‌ای در کاهش کلسترول دارد و در پیشگیری از سرطان سینه و پروستات بسیار موثر است.

اين دانه روغني براي تقويت بدن، روده و معده، سرفه، درد سينه و كبد مفيد است. سموم را از بدن خارج كرده و براي ريزش مو و سوزش مجاري ادرار مفيد مي باشد. بدلیل داشتن روی فراوان در ترشح هورمون های جنسی دخالت دارد ولي فشار خون را بالا مي برد.

اگر شما فعاليت فكري زيادي داريد بهتر است فندق بخوريد چون به دليل فسفر زياد مغز شما را تقويت مي كند. ولي به خاطر داشته باشيد افراط در خوردن دانه فندق باعث نفخ و گاز شكم و استفراغ مي شود. اگر سرد مزاج هستيد بهتر است فندق را با آب و عسل بخوريد و اگر گرم مزاجيد با سكنجبين ميل كنيد. لیکن در استفاده از روغن آن عوارض جانبی گزارش نشده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...