رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

بعد از آمدن نسل سوم چاپگرها که طول، عرض و ارتفاع را می‌سنجید، نوبت به نسل چهارم آن‌ها رسیده که علاوه بر این سه عامل فاکتور زمان را هم دخیل می‌کنند.

منظور از زمان، زمان چاپ شدن محصول نیست، درواقع بعد زمان در چنین تکنولوژی یعنی که این دستگاه قادر است شکل خود را در زمان مورد نظر طراحی شده تغییر دهد.

یک گروه پژوهشی آمریکایی توانسته با الیاف پلیمر حافظه‌دار محصولی را به شکل ماده‌ای مرکب و به صورت چهار بعدی چاپ کنند. با کنترل دقیق نحوه‌ی قرارگیری الیاف در ساختار، این گروه توانست تا محصول مورد نظر را به نحوی بسازد که بتواند بسته به نوع عامل محرک که می‌توانست حرارت، فشار یا حتی آب باشد، شکل خود را در زمان مورد نظر تغییر دهد.

البته محققان موسسه فناوری ماساچوست سال گذشته از اولین چاپگر چهاربعدی جهان رونمایی کرده بودند.

این محققان توانستند یک شیوه چاپ چهاربعدی اجسام قابل برنامه ریزی را به وجود بیاورند که خود مونتاژ هستند.

این چاپگر چهاربعدی به جای چاپ یک جسم کامل، یک رشته از چندین ماده را ایجاد کرده که با قرار دادن آن در آب قابل تا شدن و تبدیل به شکل‌های مختلف است. این برنامه که با خواص مختلف در سطح ذرات در درون هندسه سه بعدی مهندسی شده، به خود مونتاژهای شبیه سازی شده و بهینه سازی محدودیت های طراحی منجر خواهد شد.

دانشمندان تاکنون تنها توانسته اند یک مکعب و همچنین حروف mit را از این طریق بسازند، اما به گفته سازندگان، این شیوه خود مونتاژ از کاربرد زیادی برای معماری و دیگر حوزه‌ها برخوردار است.

این فناوری فقط در پروژه‌های با مقیاس کوچک کاربرد نداشته و در آینده می توان از آن برای ساخت پروژه های معماری بزرگ مانند آسمان خراش‌ها، ساختمان یا حتی سکونتگاه‌های ماه بهره برد.

منبع: پینا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...