رفتن به مطلب

پريان


ارسال های توصیه شده

خورخه لوئيس بورخس

 

آن‌ها به شكلي سحرآميز در امور انسان مداخله مي‌كنند و اسم آن‌ها (fairy) برگرفته از واژه‌ي لاتيني fatum (به معناي سرنوشت، عاقبت) است. گفته‌اند كه پريان در ميان در ميان موجودات كم‌منزلت فراطبيعي مخلوقاتي هستند پرشمار، زيبا و خاطره‌انگيز. آن‌ها منحصر به يك مكان و زمان خاص نيستند. يونانيان باستان، اسكيموها و سرخپوستان همه قصه‌هايي دارند كه قهرمان داستان عشق اين موجودات خيالي را به دست آورده‌است. اين گل‌هاي زيبا بدون خار هم نيستند: پري، همين‌كه به خواست خود رسيد ممكن است عاشق خود را نابود كند.

 

 

در ايرلند و اسكاتلند محل سكونت «افراد سرزمين پريان» را در زيرزمين مي‌دانند جايي كه آنان مردان و كودكاني را كه ربوده‌اند زنداني مي‌كنند. اين مردم معتقدند سرنيزه‌هاي [سنگ] چخماقي را كه از حفاري مزارع به‌دست آوردند اصلا متعلق به پريان بوده‌است. كشاورزان ايرلندي اين اشياء را در درمان بيماري‌ها كاملا مجرب مي‌دانند.

 

 

اولين قصه‌هايي كه ييتز ترجمه و گرد‌آور موضوع آن درباره‌ي پيوند ميان روستاييان و پريان بود. يك زن روستايي هنگام تعريف كردن يكي از اين قصه‌ها به ييتز مي‌گويد: «من نه به جهنم اعتقاد دارم، نه به روح. كشيش‌ها جهنم را براي اين‌كه مردم خوب باشند از خود درآورده‌اند. من نمي‌توانم قبول كنم كه روح به خواست خود مي‌تواند به هر كجاي زمين كه مي‌خواهد برود. اما پريان، لپركون (leprechaun)، اسب آبي و فرشتگان رانده شده وجود دارند.»

 

 

پريان عاشق آواز و موسيقي و رنگ سبز هستند. ييتز مي‌نويسد: «در ايرلند آدم كوچولوها و پريان گاهي به اندازه‌ي انسان، گاهي بزرگتر و گاه، آن‌طور كه به من گفته‌اند، حدود يك‌متر بلندتر از آدم هستند.»

 

 

در پايان قرن هفدهم، يكي از خادمان كليسا، كشيش اسكاتلندي رابرت كيرك ساكن شهر آبرفويل كتابي نوشت كه عنوان اصلي آن جمهور پنهان و عنوان فرعي‌اش چنين بود: رساله‌اي در باب طبيعت و اعمال موجودات زيرزميني كه پيش از اين افرادي كه غير مستقيم آن‌ها را ديده‌اند جن و پري يا Lyke در ميان اسكاتلندي‌هاي سفلي، دانسته‌اند. در سال 1815 سر والتر اسكات اين كتاب را تجديد چاپ كرد. درباره‌ي آقاي كيرك گفته‌اند كه پريان او را به دليل افشاي اسرارشان ربوده‌اند.

 

 

در درياهاي ايتاليا، خاصه در تنگه‌ي مسينا، پريان دريايي براي گيج‌كردن و سرگرداني ملوانان سراب‌هايي توليد مي‌كنند.

 

 

 

 

برگرفته از كتاب موجودات خيالي –– برگردان: احمد اخوت – نشر آرست 1373

 

 

حروف‌چين: فرشته نوبخت

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...