رفتن به مطلب

جنگنده Su-30


FARHUD

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

بعد از ظهور جنگنده رهگیر Su-27 و آشکار شدن تواناییهای بالقوه آن( بخصوص در برابر نمونه غربی یعنی F-15 Eagle) روسیه در پی تغییر و بهبود این جنگنده متناسب با نیازها و خواستهای مشتریان شد. در نتیجه مدلهای مختلفی از این هواپیما طراحی و عرضه شد که یک گروه از آنها جنگنده سوخوی Su-30 بود که به کشورهای هند، چین، اندونزی، ویتنام و مالزی صادر شد. در ادامه به معرفی انواع مختلف Su-30 می پردازیم.

 

Su-30 : جنگنده رهگیر دو سرنشینه

 

این مدل که در واقع Su-27PU می باشد - بعدها Su-30 خوانده شد – در اواخر دهه 80 میلادی به عنوان جنگنده رهگیر دور برد و پست فرماندهی هوایی توسعه و ظهور یافت.در شروع پروژه Su-27UB هواپیمای آموزشی رزمی به عنوان پایه این مدل انتخاب شد. زیرا این مدل هم مزیت های رزمی Su-27 و هم دو سرنشینه بودن را داشت. برای برآورده کردن برد زیاد امکان سوختگیری هوایی به Su-27UB داده شد. سیستمهای اویونیک( الکترونیک پروازی) آن بهبود یافت. سیستمهای ویژه ارتباطی و هدایتی برای فرماندهی پروازهای جمعی با جنگنده های تک سرنشینه Su-27 نیز بر روی این هواپیما قرار داده شد. در کاکپیت عقب یک نمایشگر بزرگ CRT ( نمایشگرهایی مانند تلویزیون) قرار داده شد که به لیدر آرایش، اطلاعات تاکتیکی مانند هدف ها و رهگیر ها را نشان می دهد. سیستمهای ناوبری و پرواز با سیم نیز ارتقا یافته اند. فقط تعدادی از این هواپیما در نیروی هوایی روسیه وارد خدمت شدند.

 

 

Su-30MK : جنگنده چند منظوره دو سرنشینه

 

 

در سال 1993 سوخوی نمونه های نخستین Su-30 را به نمونه اثباتگر برای به فروش رساندن مدل های چند منظوره که Su-30MK خوانده می شدند، تبدیل کرد. MK که در آن M به جای Modified و K به جای Commercial (در زبان روسی) است نشان می دهد که این نمونه برای بازار صادراتی توسعه یافته است. در هسته این مدل سیستم کتنرل آتش چند منظوره ارتقا یافته با توجه به درخواست مشتریان قرار داده می شود. توانایی هوا به زمین هواپیما به طور قابل ملاحظه ای ارتقا داده شده است و موشکها و بمب های متنوعی نیز برای انتخاب تسلیحات آن افزوده شده است. برای نقشهای هوا به هوا موشک میان برد RVV-AE ( R-77 اَدر یا آمرامسکی) با سیستم هدایت راداری فعال قابلیت نصب پیدا کرده است.

 

Su-30K و Su-30MKI: فلانکر های دو سرنشینه هند

 

هند اولین خریدار جنگنده Su-30MK بود. برای برآورده کردن نیازهای هند، Su-30MKI توسعه یافت. Su-30MKI تفاوت قابل توجهی با Su-30MK دارد. بطوریکه در آن کانارد(پیش بال) و دو موتور AL-31 جدیدتر با توانایی تغییر بردار رانش قرار داده شده است که مانور پذیری هواپیما را بسیار بالا برده است. این موتور ها با تراست 130 کیلو نیوتون هواپیما را به حداکثر سرعت 2125 کیلومتر در ساعت (2 ماخ ) می رساند. دریچه موتورها قابلیت چرخش تا 15 درجه افقی و عمودی را دارد. البته موتور های نمونه Su-30K دارای سیستم تغییر بردار رانش نمی باشند. رادار Su-30MKI ، NIIP N011M بوده که همان رادار استفاده شده در جنگنده Su-35 و Su-37 می باشد و سازگار با انواع موشکهای هوا به زمین و هوا یه هوا از جمله R-60 آفید، R-73 آرچر، R-27 آلامو و R-77 اَدر را می باشد. سیستمهای ناوبری و نمایشگر های سربالا نیز با سیستمهای ساخت ***تانت اویونیک فرانسه جایگزین شده اند.

 

 

 

Su-30MKK : جنگنده چند منظوره دوسرنشینه چین

 

Su-30MKK چندمنظوره، دوسرنشینه و برای چین توسعه یافته است.این مدل نیز مانند Su-30MKI دارای کاکپیت دو سرنشینه بوده که از نمایشگرهای چند منظوره در آن استفاده شده است. بعلاوه این مدل دارای توانایی سوختگیری هوایی می باشد. در این مدل از بالهای بزرگتر Su-35 برای جای دادن سوخت بیشتر استفاده شده است. Su-30MKK فاقد کانارد بوده و موتور آن مانند دیگر مدلها توربو فن Al-31F بدون سیستم تغییر بردار رانش می باشد که البته از نمونه MKI تراست کمتری تولید می کند (122.58 کیلو نیوتون) که هواپیما را به حداکثر سرعت 2125 کیلومتر در ساعت(2 ماخ ) می رساند. رادار Su-30MKK، N001VE بوده که سازگار با موشک R-77 اَدر می باشد. این هواپیما مانند دیگر هم خانواده های خود قادر به حمل طیف وسیعی از موشکهای هوا به زمین و هوا به هوا می باشد که در 12 جایگاه تعبیه شده قرار می گیرند. از دیگر سلاحهای قابل حمل این مدل می توان به R-60، R-73 آرچر و R-27 آلامو به همراه یک توپ 30 میلیمتری با 150 توپ اشاره کرد. همچنین حداکثر وزن برخاست با تقویت ارابه فرود و بدنه به 38000 کیلوگرم افزایش یافته است. در سال 1999 سوخوی، T10PU-5 ( نمونه اولیه Su-30) را به مدل MKK تغییر داد و اولین پرواز آن در 9 می 1999 انجام شد. در ادامه در 19 می همان سال تولید Su-30MKK با شماره سریال 501 آغاز شد.

 

ویرایش:FARHUD

منبع:میلیتاری

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

با معرفي جنگنده هاي اف-16 و اف-15 در اواسط دهه هفتاد ميلادي توسط ايالات متحده درست در اوج جنگ سرد خلبانان بلوك شرق عملا برتري هوايي خود را از دست داند.تا اينكه در دهه هشتاد با پديدار شدن دو جنگنده تواناي شوروي يعني ميگ-29 و سوخو-27 دوباره موازنه قوا در آسمانها ايجاد شد.اين جنگنده ها در مواردي حتي برتر از رقباي غربي خود بودند.در اين ميان دفتر طراحي سوخوي با معرفي جنگنده رهگير سوخو-27 كه در غرب به FLANKER

معروف شد تا حد زيادي برتري خود را در اراپه چنين طرح پيشرفته اي نسبت به رقباي آمريكايي نشان داد.جنگنده فوق مانور پذيرsu-27 يكي از پرابهت ترين شكارچياني است كه تا به امروز در آسمانها فرمانروايي كرده است.اولين پرواز پيش نمونه اين جنگنده يعني flanker-A در بيستم ماه مي سال 1977 انجام گرفته و با كد ناتوي flanke-‌‌‌B در سال 1984 وارد خدمت شد.در همان اوايل ورود به خدمت سوخو-27 توانست بيش از چهل ركورد جهاني در زمينه ارتفاع و سرعت از خود به جابي گذارد.از آن زمان تاكنون گونه هاي مختلفي از خانواده Flanker ساخته شده اند كه su-30mk يكي از موفق ترين آنهاست

 

 

جنگنده چند منظوره سوخو 30 ام تا حد زيادي مشابه رقيب خود يعني اف-15 اي است و su-30mk گونه دوسرنشينه صادراتي آن است.

اين جنگنده كه توسط دفتر طراحي سوخوي روسيه طراحي شده است در كارخانجات ايركوت توليد ميشود.

جنگنده su-30mk براي افزايش چابكي و مانورپذيري به همان اويونيك و سيستم تغيير راستاي رانشي مجهز شده است كه در جنگنده پيشرفته su-37 به چشم ميخورد.اين جتگنده جهت دستيابي به برتري هوايي در محدوده عملياتي كوتاه برد (نبرد هوايي نزديك) و ميانبرد با شكار هواپيماهاي سرنشيندار و بدون سرنشين دشمن طراحي شده است.سوخويsu-30mk مسلح به عنواع موشكهاي دقيق ضد سطح با برد دور ايستايي معادل 120 كيلومتر است و قابليت انهدام انواع اهداف زميني و دريايي را با جنگ افزار هوشمند به طور تك و يا گروهي در تمام شرايط آب و هوايي دارد.علاوه بر اين از اين پرنده در ماموريتهاي شناسايي نيز ميتوان بهره جست.

جنگنده Su-30mk به طور استاندارد دو سرنشينه است كه حضور خلبان دوم تا حد ريادي از باركاري كابين كي كاهد.ناگفته نماند نسبت به نوع پايه بدنه و ارابه فرود Su-30mk جهت تحمل حداكثر وزن برخاست بيشتر مستحكم تر شده است.

گونه هاي صادر شده با نام su-30mklهندوستان-Su-30mkk چين-Su-30mkm مالزي-Su-30mkv ونزوءلا و نيز Su-30mk2 گونه ارتقاپ يافته ضد كشتي شناخته ميشوند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

كاكپيت و حساسه ها

 

خدمه در اين جنگنده به صورت پشت سر هم در كابين جاي ميگيرند.سوخوي su-30mkl نيروي هوايي هند مجهز به اويونيك ساخته شده توسط دفتر طراحي رامنسكوي است.نمايشگر كاكپيت شامل نمايشگر سربالاي VEH-3000 ساخت تالس و هفت نمايشگر چند منظوره كريستال مايع است.سوخوهاي نيروي هوايي هند همچنين مجهز به سيستم مكانياب جهاني با دقت بالاي شاژم توتم و سيستم ناوبري داخلي اينرسيايي ژيروسكوپ ليزري هستند.كاكپيت عقب اين جنگنده به يك صفحه نمايشگر تك رنگ بزرگ براي هدايت موشكهاي هوا به سطح مجهز شده است.

 

 

 

رادار فازترون n010 zhuk-27 و يا رادار پالس داپلز مركب NIIP N011M BARS در اين جنگنده قابل نصب هستند.نوع دوم توانايي رديابي پانزده هدف را به طور همزمان دارد.ناگفته نماند مجموعه حساسه ها شامل يك رادار عقب نگر نيز بوده كه در مخروط دم نصب شده است.رادار اين جنگنده ميتواند در حالت هاي هوا به هوا و يا هوا به سطح مورد استفاده قرار گيرد و توانايي جستجوي اهداف در تما شرايط آب و هوايي و در روز يا شب را دارد.

مجموعه هدف يابي اپتوالكترونيك SU-30MK شامل يك سيستم هدف ياب چشمي و يك سيستم تشخيص هدف نصب شذه روي كلاه خلبان است.

سيستم هدف ياب چشمي نيز تركيبي از جهت ياب فروسرخ و مسافت ياب ليزري است كه ميتواند در جستجو و رديابي اهداف در هر دو نيم كره جلو وعقب هواپيما مورد استفاده قرار گيرد.از اين سيستم براي نشانه گذاري اهداف زميني و شليك موشكها با جستجوگر نيمه فعال ليزري هم استفاده ميشود.

همچنين سيستم يكپارچه جنگ الكترونيك هواپيما داراي يك سيستم هشدار راداري به نام تارانگ است كه به طور مشترك توسط هند و رژيم اشغالگر قدس تكميل شده است.

 

جنگ افزار

 

اين جنگنده مجهز به يك توپ 30 ميلي متري Gsh-301 با 150 تير است.نوسط اين جنگنده در دوازده آويز خارجي باري به وزن هشت هزار كيلوگرم را ميتوان حمل كرد و امكان حمل يك يا دو غلاف ماموريتي مانند نشانه گذار ليزري يا سيتم هدايت موشكي ضد تشعشع نيز وجود دارد.

جنگنده SU-30MK ميتواند به طور همزمان با دو هدف هوابرد درگير شود.اين پرنده توانايي مجهز شدن به شش موشك ميان برد مانند R-27RE يا R-27TE و يا ويمپل RVV-AE را دارد.تركيب ديگر استفاده از دو موشك گونه R-27 با شش موشك كوتاه برد با آشيانه اب فروسرخ ويمپل R-73E است.

اين پرنده جهت حملات هوا به سطح داراي يك سيستم هدايت تلويزيوني است.تركيب موشكهاي هوا به سطح شامل چهار موشك ضد تشعشع شش موشك كوتاه برد هدايت ليزري و يا شش موشك كوتاه برد با كنترل تلويزيوني است.

همان طور كه گفته شد اين هواپيما برد دورايستايي برابر با 120 كيلومتر است.

جهت انجام ماموريتهاي دوربرد ضد سطح SU-30MK را ميتوان مجهز به دو موشك هدايت تلويزيوني KH-29 با سر جنگي نفوذي 317 كيلوگرمي زوزدا Kh-31A و يا رادوگاKh-59M كرد.در ماموريتهاي هوا به دريا نيز از يك موشك ضد كشتي فراصوتي رادوگاموسكيت 3M80E استفاده ميشود.

ديگر مهمات مورد استفاده در ماموريتهاي هوا به سطح شامل بمب راكت و غلاف شليك راكت است.اين جنگنده توانايي حمل بمب هاي AB-500 ,KAB-500KR ,KAB-1500KR پك هاي راكت 80 و 130 ميلي متري و راكتهاي 250 ميلي متري S-25 را دارد.

 

پيشرانه

 

جنگندهSU-30MK از دو پيشرانه تغيير راستاي رانش ساترن AL-31F نيرو ميگيرد.سيستم كنترل هواپيما نحوه قرارگيري بردار رانش براي هر پيشرانه را محاسبه و مديريت ميكند.

ناگفته نماند خروجي هاي موتور به ميزان 15 درجه حول محور عرضي هواپيما قابليت حركت دارند.در مواقع اضطراري مانند خرابي سيستم هيدروليك خروجي هاي موتور به وضعيت پرواز سطح باز مي گردند.

اين هواپيما به طور معمول حدود 5000 كيلوگرم سوخت داخلي خمل ميكند.با مخازن سوخت جداشونده ظرفيت حمل سوخت به 9400 كيلوگرم ميرسد.

يك سيستم سخوت گيري قيفي و تجهيزات سوختگيري Budy-Budy براي افزايش برد نصب شده اند.حداكثر برد رزمي باذخيره سوخت داخلي به 3000 كيلومتر ميرسد كه با يكبار سوخت گيري مجدد در پرواز برد رزمي تا 5200 كيلومتر قابل افزايش است.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

SU-30MK

 

SU-30 به عنوان نمونه ای بر گرفته از جنگنده رزمی دو سرنشینه SU-27UB از توانایی بالقوه برای تبدیل شدن به بهترین جنگنده این گروه برخوردار است.اما SU-30 بیشتر برای بازار صادرات موفق بوده است و نیروی هوایی روسیه تنها شمار اندکی از آن را به خدمت گرفته است که این هواپیماها نیز برای ارزیابی اقدامات رزم هوایی جدید از جمله پرواز عایی با پایایی (تا 10 ساعت) به کار گرفته می شوند.توانایی رزمی جنگنده های چند منظوره SU-30MKI نیروی هوایی هند هنوز باید از روی کاغذ به وضعیت عملی منتقل و اثبات شود.نخستین فروند از SU-30MKI آزمایشهای یکپارچه سازی الکترونیک پروازی ویژه هند را در نوامبر 2000 و در ارکوست با مجموعه ای از سامانه های الکترونیکی فرانسوی , هندی , صهیونیستی و روسی آغاز نمود. تحویل این هواپیماها به نیروی هوایی هند از ژوئن 2002 آغاز شده است.

بر پایه قرار داد 3 میلیارد دلاری امضا شده بین روسیه و هند, تا سال 2017 حدود 140 فروند SU-30MKI تحت امتیاز در هندوستان ساخته خواهند شد.چین نیز در نظر دارد که 25 فروند از آنها تحت امتیاز در چنگدو و در کنار جنگنده های تک سرنشین SU-27SK/J11 برای نیروی هوایی جمهوری خلق چین ساخته خواهند شد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

ویژگیهای هواپیما

 

SU-30MK شباهت زیادی به جنگنده آموزش رزمی SU-27UB فلانکر C دارد و اکنون با سه مشخصه MKK ,MKI و MKP به بازار صادرات عرضه می شود که I و K به ترتیب به اول نام کشورهای هند و چین و

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نمونه ویژه هند با سامانه کنترل جهت رانش و سطوح کنترل پیشبال (که دیگر جزء کلیدی برای بهبود مانورپذیری هواپیما شده اند) استاندارترین نمونه ارتقاء یافته SU-30 به شمار می رود.هواپیمای حاصله , یکی از توانمندترین جنگنده های کنونی با توانمندیهای خارق العاده هوا به هوا و هوا به سطح می باشد.

SU-30MK ضمن حفظ توانایی حمل تا 10 فروند موشک هوا به هوا از جمله AA-10 آلامو , AA-11 آرچر و AA-12 آدر حمل گستره وسیعی از مهمات هدایت دقیق هوا به سطح روسی ممکن نیز می سازد.افزون بر این , SU-30MK توانایی حمل تمام بمب ها و راکتهای هدایت ناپذیر استاندارد موجود در روسیه را دارد.SU-30MKI هند دارای رادار آرایه فازی بهسازی شده فازاترون N0-011M و سامانه الکترواپتیکی OLS-30 می باشد.در حالی که کابین خلبان با صفحه نمایش سربالای ***تان آیونیک VHEH-3000 سامانه INS/GPS توتم و تجهیزات جنگ الکترونیک تکمیل شده در رژیم صهیونیستی تجهیز شده است.به کارگیری نمونه بهسازی شده موشک ضد تشعشع AS-12 کجلر با نام KH-25MPU از دیگر موارد ارتقای SU-30MKI می باشد.

موتور SYU-30MKK های چین به سامانه جهت دهنده بردار رانش و سطوح پیشبال مجهز نمی باشد و دارای الکترونیک پروازی متفاوت با نمونه به کار رفته در SU-30MKI است.اما همچون SU-35 دارای 12 نقطه سخت سازی شده برای نصب پایه های حمل جنگ افزار می باشد.مجموعه تسلیحات قابل حمل این جنگنده عبارتست از : موشک هوا به هوای هدایتراداری : R-77,R-27R/T1/ER1/ET1,R-73E موشک ضد تشعشع KH-31P , موشکهای هوا به سطح KH-95ME,KH-29L/T و بمب های لیزری و معمولی و راکتهای هدایت ناپذیر.

SU-30 های هند و چین ,توپ 30 میلیمتری GSH-301 را به عنوان یک جنگ افزار تدافعی اضافی حمل می نمایند.هر دوی این هواپیماها به سامانه سوختگیری در پرواز مجهز هستند و نیروی هوایی هند شش فروند هواپیمای سوخترسان / حمل و نقل IL-78 مایدس نیز سفارش داده است.چین نیز سرگرم تکمیل بمب افکن تغییر یافته (TU-16) یا H-6 برای به کارگیری در این نقش می باشد.این هواپیماها در اصل برای جنگنده های دریاپایه J-8 فین بک در نظر گرفته شده بودند.این در حالی است که خبرهایی مبنی بر سفارش چهار فروند IL-78 از سوی چین بریا پشتیبانی از جنگنده های SU-30 نیز به گوش می رسد.

SU-30MKI از موتور بهسازی شده لیولکا ساترن AL-31FP با جهت دهت دهنده بردار رانش و توانایی تولید 16755 پاوند رانش خشک و 27885 پاوند رانش با پس سوز نیرو می گیرد.SU-30MKK

از موتورهای AL-31F بدون جهت دهنده بردار رانش و با همان توانایی AL-31FP نیرو می گیرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...