رفتن به مطلب

جنگنده Rafale


FARHUD

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

ميتوان به جرات اظهار کرد که ديگر همانند گذشته توانايي ساخت هواپيماهاي جنگنده تنها تحت سلطه کشور بخصوصي مانند ايالات متحده نيست و کشورهاي ديگر نيز همگام با صنعت روز هوانوردي با جديت مشغول به طراحي و توليد هواپيماهاي جنگندهي بومي هستند.اما در اين ميان دو کشور اروپايي يعني انگليس و فرانسه البته تا حدودي نيز آلمان گوي سبقت را از ديگران ربوده و به سرعت در حال توليد جنگنده هايي هستند که به خوبي از پس حريفان امريکايي خود بر آمده و انان را از ميدان نبرد به در ميکنند.کشور فرانسه با سابقه ي زياد در طراحي و ساخت هواپيماهاي مسافربري و نظامي هم اکنون در حال طراحي مدل هاي جديدي از هواپيما هاي جنگنده بوده که نمونه شاخص آن جنگنده رافالRafale با کدM09است در ادامه به بررسي اين هواپيماي مدرن ميپردازيم.

 

اين جنگنده که در حقيقت ادامه دهنده راه اسلاف خود يعني جنگنده هاي مشهور ميراژ جگوار سوپر اتاندارد و... است به منظور جايگزيني جنگنده هاي قديمي توسط نيروي هوايي فرانسه سفارش داده شده. اين جنگنده که ميتوان آن را تا حدودي جنگنده اي جوان وجديد ناميد در سال 2001 و در عمليات جنگ افغانستان عملکرد و برتري آشکار خود را بر شناخته شده ترين هواپيما هاي ناو نشين يعني f-18 و f14 به جهانيان ثابت نمود.رافال هواپيمايي دو موتوره با قابليت حمل بازه گسترده از تسليحات هوا به هوا و هوا به زمين بوده که در عين حال هواپيمايي بي نهايت تغير پذير است و به سرعت ميتواند نقش خود را از برتري هوايي به شناسايي حملات دريايي و يا زميني تغير دهد.در کاکپيت اين جنگنده از سيستم هاي اويونيک يا سيستم هاي الکترونيکي بسيار پيشرفته اي بهره برداري شده است مانند سيستم HUDهولوگرافيک با زاويه ديد بالا ساخت شرکت تالس اويونيک که اطلاعات ماموريت را به وفور در جلوي ديد خلبان حاضر مي نمايد.دوربين هاي CCDو همچنين صفحه نمايش هاي لمسي در طرفين خلبان که اطلاعات تاکتيکي موقعيت حاضر را ارايه کرده و به او امکان تصميم گيري به موقع را ميدهد.

 

در مورد تسليحات اين جنگنده بايد اظهار نمود که اين هواپيما قادر به حمل بيش از 9 هزار کيلوگرم جنگ ابزار هوا به هوا و هوا به زمين از انواع مختلفي چون موشکهاي ميکا ما÷يک سايدوايندر آپاچي اگزوست ماوريک هارپون و بمب هاي هدايت ليزريGBU-12 بسته به نوع ماموريت است.چنانکه پيش بيني نيز ميشود قرار بر اين است که اين جنگنده مدرن از سال 2006 به بمب هاي فوق دقيق هدايت ليزري يا GPSماهواره اي سا÷مAASM نيز براي منهدم کردن هدف هاي دشوار زميني مجهز گردد.اين جنگنده همچنين از دو توپ مسلسل با قدرت آتش 2500گلوله در دقيقه ساختGIAT نيز براي نبرد هاي هوايي نزديک نيز بهره مي جويد.

 

اين جنگنده از نظر جنگ الکترونيک نيزبرتري خود را حفظ کرده است ،چه،با در اختيار داشتن سيستم هاي هشدار تهاجم،گيرنده و آشکار سازي ليزري و سيستم هاي مغشوش کننده رادار هاي دشمن از توانايي قابل قبولي برخوردار است.با مجهز شدن اين هواپيما به سيستم راداريRBE2،اين جنگنده از قابليت هايي چون نگاه به پايين شليک به پايين نيز بهره مند شده قابليت شناسايي همزمان 8 هدف وشناسايي تهديدات هوايي را به نحو احسن را نيز دارا است.طول بال هاي دلتا شکل اين جنگنده حدود 11متر و طول خود هواپيما حدود 10 متر است و در عين حال، از مساحت بالي به ميزان 45 متر مربع بهره ميبرد. اين جنگنده مدرن از دو موتور M88-2ساخت سنکنما،براي فراهم آوردن نيروي پيشران خود استفاده مينمايد ک هالبته هر يک نيروي کشش استاتيکي معادل 75کيلو نيوتون را با پس سوز فراهم مي آورد که در اصل ورودي هاي اين موتور ها ، در زير سکان افقي هواپيما واقع شده است!البته تعجب نکنيد.واقه شدن ورودي هاي هوا زير سکان افقي، به اين دليل است که اين هواپيما از نوع کانارد مي باشد،يعني سکان افقي ان که غلتش حول محور عرضي را کنترل ميکند،به صورت دو بالچه در جلو واقع شده است و در عوض، در قسمت انتهاي هواپيما هيچ گونه سطح کنترلي مشاهده نشده و بال ها تا خروجي هاي موتور ادامه يافته اند.

 

موتور هاي قدرتمند اين جنگنده،رسيدن ان را به سرعتي معادل1/8ماخ و داشتن سقف پروازي برابر با 55 هزار پا را امکان پذير ساخته اند که توانايي هاي بهينه براي جنگنده اي در اين کلاس محسوب مي شود.

ناگفته نماند که اين جنکنده در انواع گوناگوني براي ماموريت هاي متواوت عرضه ميشود.اين مدل ها عبارت اند از:مدلBاين جنگنده در اصل براي استفاده نيروي هوايي طراحي گشته و هواپيمايي دو نفره شامل سرخلبان و افسر تسليحات نظامي است.مدلCنيز مانند مدل قبل براي نيروي هوايي توليد شده و در چندي موارد داراي بهبود يافتگي هايي نيز نسبت به مدل قبلي مشاهده ميشود.مدل Mنيز جنگنده تک نفره و مدل ناونشين رافال محسوب ميشود که به منظور انجام ماموريت هاي حفاظتي از ناوهاي هواپيمابر توليد گشته است.قابل توجه است که باز هم سازنده اين هواپيما،يعني شرکت داسالت،سنت شکني نکرده و هواپيماي رافال را نيزهواپيمايي با بال هاي دلتا شکل طراحي نموده است،يعني همان سنتي که در هواپيما هاي پيشين فرانسوي مانند ميراژ4000 رعايت شده است.جنگندهي رافال اولين هواپيماي نظامي جهان است که به منظور انجام ماموريت هاي هوا به هوا و هوا به زمين به صورت همزمان طراحي شده است.

 

به علاوه توانايي هاي اين هواپيما براي انجام عمليات در حالت هاي ماوراي ديد بصري(BVR)و ارتفاع بسيار پايين نسبت به سطح زمين،امکانات گسترده اي را به آن،براي جنگنده اي جند ماموريته بودن و قابليت بقاي فراوان در مقابل دشمن را داده است،و به هر سخن،اين هواپيما قادر است که نه تنها نيروي هوايي فرانسه،بلکه کشور هاي زيادي در جهان را که بعد ها از سفارش دهنده گان اين هواپيما خواهند بود،به سهلوت و با شايستگي هر چه تمامتر مرتفع نمايد.

 

ویرایش:FARHUD

ماهنامه نوآور

لینک به دیدگاه

رافائل يك جنگنده دو موتوره چند منظوره براي انواع ماموريتهاي كوتاه و بلند است كه شامل حمله زميني وي دريايي, دفاع هوايي, برتري هوايي, شناسايي, حملات دقيق و حملات هسته اي ميشود.

 

اين هواپيما براي نيروي هوايي و دريايي فرانسه ساخته شد. 61 فروند سفارش داده شد كه از اين تعداد 36 فروند براي نيروي هوايي و 25 فروند براي نيروي دريايي بود.

 

رافائل مدل M در سال 2001 وارد خدمت شد و 10 فروند بر روي ناو هواپيمابر Charles de Gaulle به صورت عملياتي هستند.

10 رافائل بر روي ناو هواپيما بر Charles de Gaulle در حال خدمت هستند

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

رافائل مدل M

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مدل B و C در ژون 2006 وارد نيروي هوايي فرانسه شد و اولين اسكادران را تشكيل دادند, دومين اسكادران در 2008 تشكيل ميشود.

 

رافائل B نيروي هوايي فرانسه

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

جنگنده هاي رافائل استاندارد F1 نيروي دريايي داراي قابليت هوا به هوا ميباشند.

تحويل رافائل استاندارد F2 با موشكهاي هوا به زمين در مي 2006 آغاز شد و قرار است 15 فروند تا 2008 تحويل ميشوند و جنگنده هاي F1 به استاندارد F2 ارتقاع پيدا ميكنند.

 

قراردادي براي توليد جنگنده هايي با استاندارد كارآمد F3 با رادار سه بعدي دنبال كننده بلنديهاي زمين ساخت شركت تالس, غلاف RECO NG optronic ساخت شركت تالس, قابليت حمل موشك هسته اي ASMP-A وموشك AM39 Exocet ضد كشتي در فوريه 2004 امضا شد و درخواست 59 جنگنده با استاندارد F3 كه 47 فروند آن براي نيروي هوايي(11 فروند دو سرنشينه و 36 فروند تك سرنشين) و 12 فروند تك سرنشين براي نيروي دريايي در دسامبر 2004 انجام شد.

تحويل اين جنگنده ها از سال 2007 آغار ميشود و اولين اسكادران آن در سال 2008 تشكيل ميشود.

در مارس 2007 سه فروند رافائل نيروي هوايي و سه فروند رافائل نيروي دريايي فرانسه در تاجيكستان براي پشتيباني از نيروهاي تامين امنيت بين المللي ناتودر افغانستان به كار گرفته شد.

 

كابين :

 

كابين داراي سيستم HOTAS ميباشدو توسط نمايشگر رو به جلوي زاويه باز ساخت شركت تالس تجهيز شده است كه اطلاعات كنترلي هواپيما, اطلاعات ماموريت و ليست آتش را نمايش ميدهد.

نمايشگر روبروي جلوي سر اطلاعات سنسورها و موقعيت تاكتيكي را نشان ميدهد و دو نمايشگر لمسي پارامترهاي سيستم و اطلاعات ماموريت را نشان ميدهد. خلبان همچنين داراي نمايشگر نصب شده بر روي كلاه نيز ميباشد.

يك دوربين CCD كه تصاوير رو به جلوي ماموريت را ضبط ميكند نيز نصب شده است.

 

 

تسليحات :

 

رافائل در مدل نيروي هوايي ميتواند بيش از 9 تن تسليحات را در 14 محل و در مدل نيروي دريايي در 13 محل حمل كند.

 

تسليحات هوا به هوا :

1-Mica

2-Magic

3-Sidewinder

4-ASRAAM

5-AMRAAM

 

تسليحات هوا به زمين :

1-Apache

2-AS30L

3-ALARM

4-HARM

5-Maverick

6-PGM-100

 

تسليحات ضد كشتي :

1-Exocet/AM39

2-Penguin 3

3-Harpoon

 

براي يك ماموريت استراتژيك رافائل ميتواند موشك هسته ايASMP MBDA (در گذشته Aerospatiale) را حمل كند.

در دسامبر 2004 موشك MBDA سايه طوفان Scalp EG بر روي رافائل نصب شد.

در سپتامبر 2005 رافائل به موشكهاي هدايت شونده دقيق AASM ساخت SAGEM مجهز شد كه داراي هدايت GPS و هدايت تصويري مادون قرمز است.

 

رافائل داراي دو غلاف اسلحه و يك توپ 30 م م GIAT DEFA 791B ميباشد كه ميتواند 2,500 بار در دقيق شليك كند.

رافائل همجنيني داراي غلاف هاي ليزري جهت موشكهاي هدايت ليزري هوا به زمين است.

رافائل B مسلح شده با موشك هدايت ليزري GBU-12

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

جنگ الكترونيك :

 

رافائل جهت جنگ الكترونيك داراي سيستم Spectra ساخت شركت تالس است. Spectra داراي سيستم فرستنده يكپارچه, هشدار دهنده رادار, هشدار دريافت ليزر DAL, هشدار موشك و سيستمهاي رديابي و منحرف كننده است.

 

سنسورها :

 

رافائل از رادار RBE2 كه توسط شركت تالس ساخته شده استفاده ميكند كه قبليت نگاه به پايين و شليك به پايين را دارد. اين رادار همزمان ميتواند هشت هدف را رديابي كند و خطرات را شماره گذاري و اولويت بندي كند.

سيستمهاي نوري نيز شامل سيستم جستجو و رديابي مادون قرمز OSF ساخت تالس و ساجم ميشود كه در دماغه هواپيما جاي گرفته. اين سيستمها قابليت جستجو, شناسايي هدف, فاصله يابي و رديابي خودكار را به جنگنده ميدهد.

 

ناوبري و ارتباطات :

 

سيستمهاي ارتباطي نصب شده بر روي رافائل از راديو V/UHF Saturn كه نسل دوم رايوهاي UHF ضد پارازيت ناتو استفاده ميكند.

Saturn از كدگذاري صدا در حالت فركانس-سريع استفاده ميكند.

هواپيما همچنين از يك راديو فركانس ثابت VHF/UHF براي برقراري ارتباط با كنترل ترافيك غير نظامي استفاده ميكند.

يك سيستم چند منظوره توزيع اطلاعات (MIDS) امكان برقراي ارتباط مطمئن و با سرعت انتقال بالا را با ايستگاه هاي C2 ناتو و آوكس را ميدهد.

 

رافائل با گيرنده ناوبري TLS200 ساخت شركت تالس براي فازهاي پروازي تجهيز شده است. اين سيستم همچنين شامل سيستمهاي ILS-Instrument Landing System و MLS-Microwave Landing System و دريافت كننده جهت دار راديويي VHF و نشانه گذاري است.

 

ارتفاع سنج رادار ارتفاع سنج AHV-17 ساخت شركت تالس است كه براي پرواز در ارتفاع پايين بسيار خوب عمل ميكند.

رافائل همچنين داراي دريافت كننده TACAN براي ناوبري و كمك كننده لندينگ است.

رافائل داراي سيستم شناسايي دريافت كننده خودكار SB25A ساخت تالس است كه اين سيستم اولين سيستم شناسايي دوست از دشمن با فناوري بررسي الكترونيكي است.

 

موتورها :

 

رافائل به وسيله دو موتور M88-2 ساخت SNECMA كه هركدام نيروي تراستي معادل 75kN را توليد ميكنند. رافائل قابليت سوخت گيري يار به يار را نيز دارد.

 

رافائل در حال سوخت گيري هوايي

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...