رفتن به مطلب

چرا سيستان را در گذشته با نام نيمروز مي‌شناختند؟


ارسال های توصیه شده

نيمروز نامي است كه به چگونگي تابيدن نور خورشيد بر نصف‌النهار ويژه‌ي پهنه‌ي سيستان اشاره دارد.

 

کد خبر : 04454 تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۹ هنگامي‌كه آفتاب درست بر نصف‌النهار سيستان ( 5/33 درجه) مي‌گذرد از ژاپن در خاور تا جزيره‌هاي خالدات در باختر، در سراسر جهان كهن آفتاب ديده مي‌شود، اما در خاور به گونه‌ي فرورفتن و در باختر به گونه‌ي برآمدن آفتاب.

 

منظور از جهان كهن، قاره‌هاي آسيا، آفريقا و اروپا است، زيرا پهنه‌ي بزرگ خشكي آمريكا براي پيشينيان ما شناخته شده نبود. به سخن ديگر هنگامي‌كه آفتاب بر نصف‌النهار سيستان مي‌تابيد از دورترين نقطه در شرق تا دورترين نقطه در غرب جهان شناخته‌شده براي پيشينيان ما، آفتاب ديده مي‌شود. واژه‌ي «نصف‌النهار» برگردان تازي واژه‌ي «نيم‌روز» است.

 

مي‌گويند كه در روزگار كهن در نيمروز رصدخانه‌ي به نام گنگ‌دژ ساخته بودند و زرتشت در سال 1725 پيش از ميلاد در آن‌جا به رصد پرداخت. وي برآمدن خورشيد را به برج حَمَل رصد كرد و پايه‌ي گاهشماري‌هاي آينده را استوار كرد. بنابراين، دانستن خط نيمروزي به ايرانيان كمك كرد تا گاه را به درستي اندازه‌گيري كنند و درست‌ترين گاهشمار جهان را پديد آورند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...