رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

چکیده:

 

هدف اصلی این نوشتار،بازشناسی و تحلیل رویکرد هاي متفاوت در طراحی معماري منظر و پیشنهاد رویکرد کل گراي انسانی -محیطی در ارتباط با مسایل جاري معماري منظر در ایران است. به این منظور ابتدا هدف ها و رویکرد هاي رایج جزء گرا در معماري منظر معرفی و تحلیل می شود. آنگاه الگوي کل گرا، مبتنی بر رویکرد انسانی– محیطی به طراحی منظر در سه حوزه زیبایی شناسی، بوم شناسی و اجتماع محلی طرح شده و نقش هر حوزه در تامین نیازها و شکوفا سازي قابلیت هاي انسانی تبیین می شود. در رویکرد پیشنهادي، ادراك معماري منظر، فراورده ها تعامل بین ابعاد انسانی(تجربی) و محیطی(فضایی) شناخته می شود.

 

ابعاد انسانی(تجربی) منظر شامل تقویت حس مکان و تعلق مکانی، بازسازي ذهنی و روحی انسان، تعریف قلمروهاي عمومی، نیمه عمومی و خصوصی، تسهیل جهت یابی و راهیابی در فضا و نیز القاي هویت، امنیت ومطلوبیت محلی است. ابعاد محیطی(فضایی) منظر شامل تعریف مکان ها، مسیرها و قلمروها است و طراح منظر بایستی به سامان دهی مکان ها (مراکز مبدا و مقصد)، مسیرها (راه ها ) و قلمروها (محدوده ها)ي کالبدي بپردازد. درپایان مقاله، طراحی منظر شهر ایرانی به عنوان یک نمونه موردي بررسی و چنین استنتاج شده است که، با توجه به گستردگی شهرهاي ایران با مناظر انسانی- محیطی متنوع، باز شناخت چشم انداز شهر ایرانی، به عنوان پیش نیاز طرا حی معماري منظر ضروري است.

 

 

مشخصات مقاله:مقاله در 8 صفحه به قلم محسن فیضی(استادیار،دانشکده معماری و شهرسازی-دانشگاه علم و صنعت ایران(نویسنده مسول))،محمد باقری(دانشجوی دکتری،دانشکده معماری و شهرسازی-دانشگاه علم و صنعت ایران)و حمید رضا عظمتی(دانشجو دکتری،دانشکده معماری و شهرسازی- دانشگاه علم و صنعت ایران)،منبع مجله فناوری و آموزش،سال اول،جلد اول،شماره 3،بهار 1386

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...