رفتن به مطلب

F-15I Ra'am


FARHUD

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

F-15I

Ra'am

 

مقدمه

جنگندهء F-15I هواپیمایی است بر اساس F-15E که ویژهء نیروی هوایی اسرائیل ساخته شده و در زبان عبری (Ra'am یا רעם) به معنای Thunder یا رعد می‏باشد.

 

پس از جنگ سال 1991 خلیج فارس که اسرائیل آماج موشکهای زمین به زمین SCUD عراق قرار گرفت، دولت اسرائیل متوجه شد تا به هواپیمایی ضربتی و دوربرد نیاز دارد. به سال 1993، اسرائیل اطلاعیه‏ای را انتشار داد که در آن ویژگی‏های هواپیمای مورد نظر آنان ذکر گردیده بود. در پاسخ به این اعلان، کارخانهء لاکهید مارتین، جنگندهء F-16 و کارخانهء مک‏دانل‏داگلاس دو جنگندهء F-18 و F-15E را پیشنهاد دادند. به تاریخ 27 ژانویهء 1994، دولت اسرائیل اعلام کرد که تصمیم دارد تعداد 21 فروند جنگندهء F-15E را با تغییراتی که مطابق نیازهایشان باشد، خریداری نماید و آن را F-15I نام گذاری کند. به تاریخ 12 می 1994، دولت ایالات متحده، مجوز فروش 25 فروند جنگندهء F-15I را به اسرائیل صادر نمود. به تاریخ نوامبر سال 1995، اسرائیل، 4 فروند دیگر از این هواپیما را سفارش داد تا از حداکثر سقف تعیین شده جهت خریداری، استفاده نماید.

 

معرفی F-15I

یک جنگندهء دو کارهء دورپرواز جهت عملیات ضربتی و رهگیری هواپیماهای دشمن. این هواپیما – که بهترین نوع هواپیمای جنگنده در منطقهء خاورمیانه محسوب می‏شود – به سال 1998 وارد خدمت گردیده است و به عنوان هواپیمای راهبردی نیروی هوایی اسرائیل شناخته می‏شود. F-15I که در اسرائیل با نام Ra'am نیز شناخته می‏شود، توسط کارخانهء مک‏دانل‏داگلاس (بوئینگ) به طور اختصاصی و ویژه برای اسرائیل طراحی شده است.

 

قابلیت بارگذاری عظیم و شگفت‏آور تسلیحات و ترکیب آن با سامانه‏های بسیار پیشرفته، پرواز در فواصل بسیار دور، و در ارتفاعات پست، در تمامی ساعات شب و یا روز و در هر گونه شرائط آب و هوایی، به F-15I، توان انجام حملات عمقی با میزان عظیمی از تسلیحات را بخشیده است.

 

به تاریخ ژانویهء 1994، جنگندهء موفق F-15E به عنوان هواپیمایی جهت خدمت در سالهای آتی نیروی هوایی اسرائیل برگزیده گشت، و این در زمانی بود که این هواپیما در کنار رقابت با جنگنده‏های موفقی چون F-16 و F-18 انتخاب شده بود. نیروی هوایی اسرائیل تصمیم گرفته بود تا تعداد 21 فروند از این هواپیما را خریداری نماید که این تعداد، رقمی بالغ بر 2 میلیارد دلار را شامل می‏شد. این هواپیماها، دقیقن بر اساس همان مدل E بودند و تنها اندک تغییراتی در آنها اعمال شده بود. همچنین به جای حرف E، از حرف I به معنای کلمهء Israel استفاده شده بود. به سال 1995، نخست وزیر و وزیر دفاع، اسحاق رابین، خریداری 4 فروند دیگر از این هواپیما را مورد تایید قرار دادند.

 

 

اولین پرواز آزمایشی

به تاریخ سپتامبر سال 1997، اولین هواپیمای Ra'am (نامی که در زبان عبری به F-15I اطلاق شده است) در کارخانهء بوئینگ تکمیل گشت. یک تیم از نیروی هوایی اسرائیل که حدود 30 نفر بودند، - شامل خلبان، افسر تسلیحات، برنامه‏ریز، متخصصین سیستم‏ها که دوشادوش مهندسین آمریکایی تجربه کسب کرده بودند – در امور پشتیبانی فنی، نظارت بر طراحی و ساخت، به سازندگان هواپیما کمک نمودند.

 

به تاریخ 12 سپتامبر 1997، جنگندهء F-15I، اولین پرواز آزمایشی خود را جهت تعیین قابلیتها و آزمونهای پیچیدهء پروازی به انجام رساند. در حین آزمایشات گوناگون سامانه‏ها و قطعات مختلف هواپیما، این جنگنده به راحتی توانست سرعت 2 ماخ را پشت سر بگذارد و تا شتاب ثقل 9 برابر را به آسانی تحمل کند. دو ماه بعد، یک گروه از صنایع هوافضای اسرائیل، به مدت 6 هفته، دورهء بازآموزی این هواپیما را در پایگاه نیروی هوایی ایالات متحده به اتمام رساندند.

 

 

ورود به خدمت رسمی

به تاریخ 6 ام نوامبر 1997، نیروی هوایی اسرائیل (Heyl Ha'avir) اولین فروند از 25 هواپیمای سفارش داده شدهءF-15I موسوم به Ra'am را دریافت نمود. این هواپیما، طی مراسمی رسمی در محل کارخانهء بوئینگ در سنت لوئیس، تحویل مقامات اسرائیلی شد.

 

هنگامی که مجری برنامه، سخنان خود را به اتمام رساند، وزیر دفاع اسرائیل، «اسحاق مردخای» (Yitzhak Mordechai) با قدم‏هایی بلند به سرعت به سمت هواپیما رفت –هواپیمایی که به شکل استتار صحرایی پوشانده شده و به موشکهای AMRAAM و Python-4 مجهز گشته بود – وی، یک نشانهء مخصوص نیروی هوایی اسرائیل را بر روی دماغهء آن قرار داد. همزمان، ژنرال «ایتون بن الیاهو» (General Eytan Ben Eliyahu)، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل، از نشان ویژهء پنجاهمین سالگرد تاسیس نیروی هوایی اسرائیل، پرده‏برداری نمود. پس از پایان مراسم، هواپیما به پایگاه بمب‏افکن‏های سنگین آمریکا به نام Eglin (در فلوربدا) تحویل شد تا یک سری آزمایشات پروازی بر روی آن صورت گیرد.

 

 

اولین دو فروند هواپیمای F-15I در اسرائیل

به تاریخ 19 ام ژانویهء 1998، اولین دو فروند از این هواپیماها در پایگاه هوایی Hatzerim فرود آمدند. جمعیتی حدود 3000 نفر در طراف پایگاه گرد آمده بودند تا از نزدیک، پیشرفته‏ترین هواپیمای جنگندهء Heyl Ha'avir (نیروی هوایی) را مشاهده نمایند. چندی بعد، دو فروند F-15I از بالای سر جمعیت عبور کردند، در حالی که دو فروند جنگندهء شکاری F-15 Baz و دو فروند F-4 Phantom آنها را همراهی می‏کردند. هواپیماهای F-15I توسط خلبانان آمریکایی هدایت می‏شدند و این خلبانان، هواپیماها را از محل کارحانهء بوئینگ در سنت لوئیس (St. Louis) تحویل گرفته و به صورت مستقیم تا بریتانیا پرواز کرده بودند. آنها در طول مسیر، 5 بار سوختگیری هوایی کرده بودند. سپس از بریتانیا به ایتالیا پرواز کرده و از ایتالیا نیز بدون سوختگیری، مستقیمن وارد خاک اسرائیل شده بودند. وزیر دفاع، رئیس ستاد کل ارتش و فرمانده پایگاه هوایی Hatzerim، به سرعت سمت هواپیما رفته و آرم و نشانه‏های مربوط به نیروی هوایی اسرائیل را بر روی آنها نصب نمودند. اکنون این هواپیماها، به طور رسمی در اختیار اسرائیل قرار گرفته بودند.

 

چند تغییر و تبدیل عمده بر روی جنگندهء F-15I (نسبت به مدل E) صورت پذیرفته است تا این هواپیماها بتوانند نیازهای ویژهء نیروی هوایی اسرائیل را برآورده سازند. برای مثال، هواپیما به نحوی تغییر یافته است تا با وزنی بیشتر از آنچه در مدل E پیش‏بینی شده است، برخاست نماید و برد پروازی آن از تمامی مدلهای F-15 بیشتر باشد. همچنین در این هواپیما از سامانه‏های ویژهء ساخت صنایع دفاعی استفاده گشته است که یکی از اختصاصی‏ترین آنها، سیستم جنگ الکترونیک ساخت Elisra می‏باشد.

با توجه به تغییرات و بهسازی‏هایی که در F-15I به انجام رسیده است، این مدل از F-15، پیشرفته‏ترین و کامل‏ترین جنگندهء F-15 در سراسر جهان محسوب می‏شود.همانند F-15E، این جنگنده نیز دو نفره است، به طوری که خلبان بر امر هدایت و رهاسازی تسلیحات متمرکز می‏شود و افسر تسلیحات (WSO = افسر کابین عقب) وظیفهء هدایت و کنترل تسلیحات هدایت شونده را تا زمان اصابت به هدف بر عهده دارد.

 

 

رادار APG-70

از جمله سامانه‏های بسیار پیشرفتهء F-15I، می‏توان به رادار APG-70 با قابلیت تهیهء نقشه از عوارض سطح زمین اشاره کرد. نقشهء بسیار دقیقی که رادار APG-70 فراهم می‏سازد، فارغ از شرائط آب و هوایی و شب یا روز، امکان شناسایی دقیق مکان اهدافی که یافتن آنها بسیار دشوار است را فراهم می‏آورد. برای مثال می‏توان به شناسایی دقیق سایتهای موشکی، تانکها و خودروهای زرهی، ساختمانهای مستحکم زیرزمینی، حتا در شرائطی که وضعیت آب و هوایی بسیار نامساعد است و مه غلیظ وجود دارد یا باراندگی بسیار شدید در جریان است، یا حتا شبی بدون نور مهتاب است، اشاره کرد.

 

 

سیستم نشانه‏گذاری LANTIRN

سامانهء مهم دیگری که این هواپیما می‏تواند به آن مجهز شود، سیستم هدفیابی و نشانه‏روی بسیار پیشرفتهء LANTIRN نام دارد. این سامانه، امکان یافتن، نشانه‏روی بسیار دقیق و قفل بر روی اهداف را فراهم می‏آورد تا تسلیحات قابل هدایت، به سمت این اهداف رها شوند. برای این سیستم، تاریکی مطلق شب یا روشنایی روز، تفاوتی ندارند و در هر دو حالت، عملکرد یکسانی ارائه می‏دهد.

 

سامانهء LANTIRN، مشتمل بر دو قسمت غلاف ناوبری و غلاف هدایت کننده می‏باشد:

 

* غلاف ناوبری، حاوی یک سیستم جستجوگر مادون قرمز (FLIR)، مجهز به حسگرهای دید در شب و رادار تعقیب عوارض زمین (terrain-following radar) می‏باشد که امکان پرواز هواپیما را در سرعتهای بسیار بالا و در ارتفاعات پست فراهم می‏آورد و به هنگام نزدیک شدن به موانع طبیعی سطح زمین، اخطار لازم را به خلبان انتقال داده یا به طور خودکار، ارتفاع هواپیما را افزایش می‏دهد.

 

* غلاف هدایت کننده، حاوی یک حسگر مادون قرمز (FLIR) می‏باشد که جهت مکان یابی اهداف به هنگام تاریکی شب و نشانه‏گذاری لیزری آنها مورد استفاده قرار می‏گیرد. حسگر مادون قرمز (FLIR) امکان تعقیب و زیرنظر گرفتن اهداف را از فواصل بسیار دور امکان‏پذیر می‏سازد، سپس سامانهء نشانه‏گذاری لیزری جهت هدایت تسلیحات هدایت شونده به سمت آن اهداف به کار گرفته می‏شود.

 

 

یک جنگندهء بسیار دورپرواز

جنگندهء F-15I قادر به حمل 4.5 تن سوخت در محل تانکهای داخلی، تانکهای سوخت تطبیقی (CFT) و مخازن پرتاب شدنی می‏باشد. مکانهای نصب تسلیحات، به نحوی طراحی شده‏اند که باعث شکستن شکل آئرودینامیکی هواپیما نشوند و از قابلیتهای هواپیما نکاهند. ترکیب این عوامل با سایر موارد، جنگندهء F-15I را قادر می‏سازد تا در فواصلی بسیار دور و باور نکردنی اقدام به عملیات و پرواز نماید؛ فواصلی که پرواز در آنها، تنها از عهدهء بمب‏افکن‏های سنگین برمی‏آید. مسافتی باورنکردنی و حدود 4450 کیلومتر. به وسیلهء سوختگیری هوایی، این فاصله بسیار بیشتر نیز می‏شود.

 

F-15I قادر است طیف بسیار گوناگون و متنوعی از انواع تسلیحات را حمل نماید. در این جنگنده، یک تیربار شش لول 20 م م Vulcan تعبیه شده است. همچنین حمل انواع بسیار گوناگونی از موشکهای هوا به هوا جهت دفاع شخصی پیش‏بینی شده است. از آنجا که وظیفهء اصلی این جنگنده، انجام عملیات ضربتی بر علیه اهداف ویژه و مهم پیش‏بینی شده است، حمل انواع گوناگونی از بمب‏ها و موشکهای هدایت شونده برای این هواپیما در نظر گرفته شده است. در مجموع، این جنگنده به راحتی قادر است تا 11 تن انواع تسلیحات را حمل نماید.

 

 

مشخصات کلی

 

وظیفهء اصلی: جنگندهء ضربتی دو نفره

طول: 19.43 متر

گستردگی بالها: 13.5 متر

ارتفاع: 5.63 متر

 

سرعت: حداکثر سرعت در ارتفاعات بالا: 2.5 ماخ و در ارتفاعات پست: 1482 کیلومتر بر ساعت

برد: 4450 کیلومتر

 

وزن خالی: 14379 کیلوگرم

حداکثر وزن بارگذاری شده: 36750 کیلوگرم

 

پیشرانه: دو دستگاه موتور توربوفن بسیار پرقدرت F100-PW-229 ساخت پرات اند ویتنی

کشش: 29000 پوند برای هر کدام

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

تسلیحات، تا 11 تن مشتمل بر :

مسلسل: یک دستگاه مسلسل 20 م م 6 لول Vulcan، نصب شده در محل ریشهء بال

موشکهای هوا به هوا: Python 3 – Python 4 – سایدوایندر – اسپارو و آمرام

انواع گوناگون و متنوع موشکهای هوا به زمین نظیر: AGM-65، AGM-130 و . . .

انواع متنوعی از بمب‏های هدایت شونده لیزری

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

تفاوت بین F-15I و F-15E

F-15I شباهت بسیاری به F-15E دارد، اما F-15I دارای برخی سیستم‏های آویونیک بسیار پیشرفته‏ای است که مطابق با نیازهای کشور اسرائیل، درون آن نصب شده‏اند. جهت تسهیل عملیات ضربتی در شب، درون F-15I سامانه‏ای به نام Sharpshooter targeting pods نصب شده است که در اصل، این سامانه جهت هواپیماهای F-16 اسرائیلی طراحی گشته بود. غلاف موسوم به Sharpshooter سامانه‏ای است مشابه LANTIRN اما با توانایی‏هایی ضعیفتر. هنگامی که ایالات متحده پیشنهاد فروش سامانهء LANTIRN را به اسرائیل ارائه کرد، آنها فورن آن را پذیرفتند و در نهایت تعداد 30 دستگاه را خریداری کردند. با انجام این معامله، توانایی عملیات شبانهء جنگنده‏های F-15I کامل می‏شود.

 

به جز این تغییرات انجام یافته، F-15I تقریبن با F-15E برابری می‏کند. تنها تفاوت مهمی که باقی می‏ماند این است که جنگنده‏های F-15I تحوبل شده به اسرائیل، فاقد سیستم «گیرندهء اخطار راداری» (Radar Warning Receivers) هستند و بدین ترتیب، از قفل شدن رادار بر روی هواپیمایشان، آگاه نمی‏شوند. اما اسرائیلی‏ها با زیرکی، سامانهء بسیار پیشرفتهء مخصوص جنگ الکترونیک ساخت خود را درون F-15I نصب کردند؛ از این رو، مشخصات و جزئیات الکترونیکی جنگندهء F-15I با نصب سامانهء جنگ الکترونیک ساخت الیسرا (Elisra SPS-2110 Integrated Electronic Warfare System) کاملن نامعلوم است. اسرائیلی‏ها همچنین یک کامپیوتر مرکزی به همراه سامانهء ناوبری GPS/INS را درون این هواپیما جاسازی کردند.

 

خروجی اطلاعات تمامی سنسورها، می‏تواند در اختیار «سایت نشانه‏روی تعبیه شده در کلاه خلبان» (helmet-mounted sight) هر دو خدمهء F-15I قرار گیرد تا بدین طریق، اطلاعاتی مفید از اهدافی که توسط هواپیما مورد پردازش قرار نمی‏گیرند بدست آید.

 

پیشرفته‏ترین سیستم جنگندهء F-15I، سامانهء رادار APG-70 می‏باشد که قابلیت نقشه‏برداری از سطح زمین را داراست. تصاویر بسیار دقیقی که توسط رادار APG-70 فراهم می‏شود، فارغ از تاثیر شرائط جوی محیط می‏باشد.

 

 

اسکادران عملیاتی

جنگنده‏های F-15I تحت اختیار اسکادران مشهور شمارهء 69 نیروی هوایی اسرائیل به نام Hammers قرار دارند که تا پیش از این، از جنگنده‏های F-4E Phantom II بهره می‏گرفتند. اولین عملیات رزمی جنگنده‏های F-15I به تاریخ 11 ژانویهء 1999 بر فراز لبنان انجام گرفت.

 

جنگنده‏های F-15I قادرند موشکهای هوا به هوای: AIM-9L، Python 4 و Python 5 را که همگی گرمایاب هستند، حمل کنند. همچنین موشکهای هدایت راداری AIM-7 (اسپارو) و AIM-120 (آمرام) نیز از جملهء تسلیحات هوا به هوایی این هواپیما به شمار می‏روند.

 

Python 4 تنها موشک گرمایاب در جهان است که قادر است به اهدافی در زاویهء 90 درجهء خط طول هواپیما اصابت نماید؛ ضمن اینکه خلبان قادر است از سایت نشانه‏روی داخل کلاه خود نیز برای هدفگیری موشک استفاده نماید. جهت نبردهای هوایی ماورای دید یا فواصل دور (BVR)، جنگندهء F-15I از موشکهای AIM-7 یا AIM-120 بهره می‏برد.

 

به سال 1999، دولت اسرائیل اعلام کرد که به جنگنده‏های پیشرفتهء بیشتری نیاز دارد و F-15I نیز می‏توانست یکی از گزینه‏های انتخاب باشد. اما اعلانی که انتشار داده شده بود در نهایت منجر به خرید گونهء خاصی از جنگندهء اف16 به نام F-16I شد.

 

ویرایش:FARHUD

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...