رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

طب سنتی چیست؟

 

سنت یعنی :طریقه.روش.طبیعت.سرشت.شریعت.

 

وقتی از طب سنتی صحبت می شود-منظور طبابت به روش گذشتگان دور یک قوم ویک نژاد و یک ملت است.بدیهی است هر قوم وملتی دارای روش و ویژگی های خاص خودشان بوده اند و بر اساس آن طب سنتی هر ملتی می تواند باهم فرق داشته باشد.ولی در بررسی اجمالی طب سنتی 3 اقلیم معروف دنیا شامل ایران –چین وهند نشان میدهد که علیرغم گوناگونی به ظاهرزیاد در روشهای درمانی- مشترکات بسیار زیادی نیز 3 اقلیم یادشده دنیا در طب سنتی خود دارند.چرا که غالبآ درمان گران در هر 3 گروه از گیاهان و روئیدنی های محیط زیست خودشان بهره مند میشدند.چرا؟

 

درقدیم که گذشته دورش خوانده ایم به علت صنعتی نبودن جوامع وعدم سنتز شیمیائی مواد وناشناخته بودن ترکیبات وخواص بیوشیمی مواد- بشر در حال وهوای محیط رستنیها و کشاورزی خود نوعی احساس هم سرشتی و تبادل و تعامل و نیاز به گیاهان و حتی گل و خار و خاشاک محیط خود داشته است.به عبارتی دیگر به دلیل معلومات پائین آن دوران بشر ناگزیر بوده است که برای رفع مرض و بیماری به محیط خود و فرآورده های طبیعی پناهنده شود.در این زمینه دانشمندان از جمله معروفترین آن ها یعنی ابوعلی سینا به خوبی راز و رمز علمی استفاده از فرآورده های طبیعی محیطی خودرا شرح داده اند.ولی در قسمتهای زیادی از روی کره زمین درمانگران به تجربه و خیلی ازمواقع نیز اتفاقی گیا هان داروئی و ترکیبات طبیعی را شناخته و از آن استفاده درمانی می کردند.روش های درمانی گذشته منحصر به استفاده از گیاهان و نباتات و دانه های آنها نبوده است.بلکه فلزات و گل و خاک و آب چشمه ها ورودخانه ها و دریا هاو محصولات معادن مختلف – حتی سکونت در اماکن خاص و استنشاق بوها و هوای محله های گوناگون –زخمی کردن و بریدن و فروکردن آلات و ادوات مختلف در بدن و...............خواندن و زمزمه اوراد و دعاها –ومحصولات وفضولات حیوانات حتی و........هم در درمان بیماری ها بکار گرفته می شد.

 

پیشرفت علم و دانش و تکنولژی ایجاب میکرد که روش گذشته مورد نقد قرار گیرد.که نقد گذشته در تمام زمینه ها و زمانه ها حتمآ لازم و قطعآ مایه رشد و تعالی است.چرا که:

 

 

دشمن نقد گذشته نقل گراست

دشمن آینده و نشو نماست

 

مدعی گر عقل دارد درسرش

بر جدال احسنش دشمن چراست

 

.................

 

دشمن نقد گذشته پس گراست

مانده درمانده مرگ وفناست

 

حکم گردش در حیات روی زمین

کشتن و تبدیل پیکرها به ماست

 

 

 

در گردونه نقد طب سنتی ملل مختلف- روش های زیادی تاب وتوان ماندگاری نداشته واز دائرت المعارف انتقال به نسل های بعدی حذف شده اند. ولی تقریبآ تمام روش های درمانی مبتنی بر گیاهان و فرآورده های طبیعی نباتی به قوت خود باقی مانده-حتی امروزه با مبانی علمی قوی بیش از پیش عرض اندام نموده است.

 

بشرامروز بخوبی پی برده است که هرچقدر از "طبیعت" و محصولات "طبیعی" دور شود به همان اندازه "عیار طبیعی" خودرا ازدست می دهد.

 

سلامت با طبیعت همنشین است

به هرچه از زمین روید عجین است

 

برون از دامن مادر مبادا

هزاران آفت جان در کمین است[/size]

 

منبع: medical3000.blogfa.com

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...