رفتن به مطلب

ساختمان سفارت ایران ،طرحی براساس هندسه باغ ایرانی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان


ارسال های توصیه شده

ایده ی اصلی طراحی سفارت براساس هندسه و جانمایی عناصر باغ ایرانی و الگوی حیاط مرکزی شکل گرفته است و عناصر طراحی آن یادآور طرح میهمانسرای حافظیه ی تهران است.

 

جانمایی حجم اصلی براساس محورهای موجود در سایت انتخاب شده است، به این معنا که دسترسی مستقیم به دو خیابان شمالی و شرقی برای دو کارکردی که مراجعان دارند فراهم شده و سطح باغ به فضای خصوصی سفارت اختصاص یافته است. آنچه که اندیشه های به کار رفته در طرح را برجسته می کند، برخورد نوآورانه با مفاهیم سنتی است، بطوریکه در طراحی ساختمان سفارت که به عنوان کوشک طراحی شده، فضاسازی، نوردهی و سبک کردن حجم، نه از سطوح پیرامونی به درون، بلکه از درون به بیرون صورت گرفته است.

 

sefarat%2001.jpg

 

در این بنا با شکستن مکعب در امتداد دو محور، نور به درون راه یافته و سازمان فضایی جدیدی حاصل آمده که ترکیب سه ایوانی بناهای سنتی ایران را یادآور می شود. طرح هندسه ی باغ، هرچند تقارن کلاسیک ندارد، اما محور آن با شکاف طولی کوشک هم امتداد شده و با الهام از باغ فین کاشان، منبع آب در کانون فضای خالی داخلی شکل گرفته، به بیرون جوشیده، در دو محور متقاطع جاری شده و در طول محور اصلی باغ ادامه یافته است.

لینک به دیدگاه

sefarat%2005.jpg

 

از طرفی در طرح اقامتگاه سفیر، از ایده ی طرح الگوی خانه های ایرانی الهام گرفته شده است و با قرار دادن حیاط به عنوان مرکز تقسیم فضاهای داخلی طراحی شده است. ساختمان اقامتگاه سفیر از دو حجم برونگرا به شکل ساختمانی کشیده در امتداد شرقی-غربی در بخش فوقانی و حجم درونگرا در پیرامون یک حیاط مرکزی در بخش پایینی زمین سازمان یافته است. چرخش ساختمان اصلی نسبت به محور زمین، دو فضای باز قابل استفاده را به وجود آورده که فضای شمال شرقی به عنوان حیاط حصوصی تعریف شده است. مفصل میان ساختمان برونگرا و حیاط درونگرا حجمی مکعب شکل است که خود از فضای پر سالن پذیرایی اصلی و فضای خالی ایوان فوقانی ترکیب شده است.

 

ساختمان مدرسه در مجاورت زمین سفارت طراحی شده و ساختار اصلی آن از یک ساختمان چهار طبقه و یک بنای دو طبقه دور حیاط مرکزی تشکیل شده است. محوطه ی باز مدرسه از سه حیاط ورودی، حیاط پیرامون ساختمان اصلی و حیاط مرکزی-گودال باغچه- تشکیل شده که تراز همکف و گودال باغچه با سکوهایی پلکانی به هم مرتبط می شوند و فضاهایی را برای بازی، استراحت و ارتباط میان ساختمان ها به وجود می آورند.

 

آنچه در این طرح خود را نمایان می سازد، حجمی مکعب مستطیل شکل است که کلاس ها را در بر گرفته و با فرم حیاط ایرانی ترکیب شده است. هرچند المان های طرح یادآور معماری سنتی است، اما مداخله و حضور حجم اصلی در ساختار به زبانی نوتر ساخته و پرداخته شده است.

 

 

 

منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...