رفتن به مطلب

پاستیل زیر ذره‌ بین


Mahdi Eng

ارسال های توصیه شده

5982_633.jpg

 

این روزها اگر در یکی از پاساژها یا مراکز خرید اصلی شهر گردشی بکنید، حتما در یک گوشه از آن غرفه کوچکی می‌بینید که خوراکی‌هایش رنگارنگ و دوست داشتنی است که نه تنها کودکان را که با اصرار از والدین‌شان می‌خواهند برایشان از این پاستیل‌های کیلویی بخرند، به سوی خود می‌کشاند بلکه بزرگ‌ترها هم بدشان نمی‌آید طعم دلخواه‌شان را پیدا کنند و آن را بچشند.

اگر شما هم عاشق پاستیل و دوست صمیمی آن ژله‌های رنگارنگ هستید که تزئین‌کننده رنگی سفره‌های مهمانی‌های شماست، بد نیست، با ارزش غذایی این محصولات غذایی صنعتی آشنا شوید. پاستیل‌های کوچک نوشابه‌ای یا میوه‌ای، حتی بزرگ‌ترها را هم به ناخنک زدن وسوسه می‌کنند. پاستیل‌ها نوعی آبنبات کوچک و لاستیکی هستند که بیشتر به شکل خرس‌های کوچک رنگارنگ به بازار عرضه می‌شوند. پاستیل‌ها در شکل‌های کرم، قورباغه، همبرگر کوچک، توت‌فرنگی، آلبالو،‌ بطری نوشابه، سیب، پرتقال و شکل‌های جالب و دوست داشتنی دیگر به بازار عرضه می‌شود.

شاید دوست داشته باشید بدانید این پاستیل‌های رنگارنگ از چه موادی ساخته‌ شده‌اند و ارزش غذایی دارند یا نه؟

انواع اصلی و قدیمی‌تر پاستیل‌ها از شکر، شربت گلوکز، طعم‌دهنده‌ها، رنگ‌های خوراکی و ژلاتین ساخته شده‌اند. ژلاتینی که در ساخت پاستیل‌ها استفاده می‌شود از استخوان به دست می‌آید.در ساخت پاستیل از پودر استخوان استفاده می‌شود که به شکلات حالت ژله‌مانندی می‌دهد و هنگام خوردن در دهان آب می‌شود و بسیار چسبناک است.

ژلاتین، هیدروکلوئیدی از جنس پروتئین است که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد آن در ایجاد ژل و قوام دهندگی در صنایع غذایی به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای اینکه پاستیل و یا ژله‌ای که ژلاتین در آن استفاده شده است، ارزش غذایی مطلوبی داشته باشد لازم است این ژلاتین به روش صحیح از استخوان استخراج شود که یکی از بهترین روش‌های استخراج ژلاتین ، روش آنزیمی است.

اگر ژلاتین به بهترین صورت استخراج و فن‌آوری شود، پاستیل‌ها و یا ژله‌هایی که از آن ساخته می‌شود، استحکام مناسبی دارد و به خوبی در بدن جذب می‌شود.

متخصصان تغذیه می‌گویند پاستیل فاقد کالری است .

در سال‌های اخیر برخی از کارخانه‌های تولید پاستیل، ویتامین c را نیز به محصولات خود افزوده‌اند.

برخی از کارخانه‌ها هم تلاش کرده‌اند برای تشویق مصرف‌کنندگان به خرید پاستیل، مولتی‌ویتامین‌ها را نیز به آن بیفزایند و با تاکید بر ارزش سلامتی پاستیل‌های خود، جایگاهی در بازار فروش به دست آورند.

برای حل مشکل پوسیدگی دندان، شرکت‌های سازنده تلاش کرده‌اند قند «زایلیتول» را جایگزین شیرین‌کننده‌های پوسیدگی‌زا در پاستیل‌ها کنند تا پاستیل‌ها موجب پوسیدگی دندان‌ها نشوند.

ژلاتین زیر ذره‌بین

مارمالادها، ژله‌ها، شیرینی‌ها و بستنی‌ها، پاستیل‌ها، همه و همه به ژلاتین ناخنکی می‌زنند و ردپای ژلاتین را می‌توان در همه این خوراکی‌های خوش‌مزه پیدا کرد.

ژلاتین به آسانی در بدن جذب می‌شود و حتی به گوارش سایر مواد غذایی از طریق تولید امولیسون کمک می‌کند. از ژلاتین گاهی به عنوان مکمل غذایی در رژیم‌های مخصوص استفاده می‌شود.

به طور معمول، ژلاتین 80 درصد پروتئین، 13 درصد رطوبت و 2 درصد مواد معدنی دارد. پروتئین‌های ژلاتین حاوی اسیدهای آمینه مفید برای سلامت انسان است. برای اینکه ژلاتینی که در تولید ژله و پاستیل استفاده می‌شود، کیفیت مناسبی داشته باشد باید به خوبی فن‌آوری شده باشد، کارشناسان بهداشتی، رنگ و وضوح، تست‌های میکروبی، قدرت ژل و قوام ژلاتین را معیارهای ارزیابی یک ژلاتین خوب می‌دانند.

جالب است که بدانید تا پیش از این بیشترین ژلاتین مورد استفاده در صنایع غذایی و دارویی کشورمان از خارج وارد می‌شد و در سال گذشته، نخستین کارخانه تولید ژلاتین کشور در مشهد افتتاح شد.

با تاسیس این کارخانه شش میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی می‌شود. این واحد تولیدی مواد اولیه تولید خود را از استخوان حاصل از کشتار سنگین گاو و شتر تامین می‌کند. این واحد نخستین تولیدکننده ژلاتین حلال حاصل از ذبح شرعی دام در کشور و منطقه است.

لینک به دیدگاه

[h=1]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

ابتدا می خواستم فقط خواص و ضررهای پاستیل ها را برای تان بگویم، اما بهتر دیدم همه اتفاقاتی که در این سال ها برای این ماده افتاده است را برای تان توضیح دهم:

پاستیل‌ها نوعی آبنبات کوچک و لاستیکی هستند که بیشتر به شکل خرس‌های کوچک رنگارنگ به بازار عرضه می‌شوند. پاستیل‌ها در شکل‌های کرم، قورباغه، همبرگر کوچک، توت‌فرنگی، آلبالو،‌ بطری نوشابه، سیب، پرتقال و... شکل‌های جالب و دوست داشتنی دیگر به بازار عرضه می‌شود.

شاید دوست داشته باشید بدانید این پاستیل‌های رنگارنگ از چه موادی ساخته‌ شده‌اند و ارزش غذایی دارند یا نه؟ انواع اصلی و قدیمی‌تر پاستیل‌ها از شکر، شربت گلوکز، طعم‌دهنده‌ها، رنگ‌های خوراکی و ژلاتین ساخته شده‌اند. ژلاتینی که در ساخت پاستیل‌ها استفاده می‌شود از استخوان گاو و یا خوک به دست می‌آید.پاستیل‌های خوکی

در میان بیش از صد نوع محصول یک شرکت اتریشی، تنها در چهار نوع آن از ژلاتین خوک استفاده نشده است که متاسفانه برخی از انواع موجود در کشور، از نوع خوکی آن است. این شکلات‌های اتریشی با مغز ژله‌ای که از استخوان خوک تولید می‌شود، در فروشگاه‌ها وجود دارد و شاید کسی از مواد اولیه آن اطلاع دقیقی نداشته باشد.

جالب‌تر اینکه روی بسته‌های آن ذکر نشده است که ژلاتین این شکلات‌ها با مغز ژله‌ای از خوک به دست آمده است. این شکلات‌ها ساخت کشور اتریش است و گفته می‌شود که در ساخت آن از پودر استخوان خوک استفاده می‌شود که به شکلات حالت ژله‌مانندی می‌دهد و هنگام خوردن در دهان آب می‌شود و بسیار چسبناک است.

بسیاری از مسلمانان اروپا به دلیل اطلاع داشتن از آغشته بودن این شکلات به پودر استخوان خوک، از مصرف آن خودداری می‌کنند. شما حتی اگر به سایت اینترنتی این شرکت مراجعه کنید، خواهید دید که در آن بر استفاده از ژلاتین خوکی تاکید و ذکر شده که فقط در چهار نوع از محصولات این شرکت پاستیل‌سازی از ژلاتین خوک استفاده نشده است. این در حالی است که گفته می‌شود محصولات این شرکت در برخی فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.

پاستیل‌های گاوی

اگر شما هم نخواهید از پاستیل‌هایی که در آن از ژلاتین خوکی استفاده شده است استفاده کنید، باید به سراغ پاستیل‌هایی بروید که از استخوان گاو، ژلاتین آن گرفته شده است.

ژلاتین، هیدروکلوئیدی از جنس پروتئین است که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد آن در ایجاد ژل و قوام دهندگی در صنایع غذایی به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای اینکه پاستیل و یا ژله‌ای که ژلاتین در آن استفاده شده است، ارزش غذایی مطلوبی داشته باشد لازم است این ژلاتین به روش صحیح از استخوان گاو استخراج شود که یکی از بهترین روش‌های استخراج ژلاتین از استخوان گاو، روش آنزیمی است.

اگر ژلاتین به بهترین صورت استخراج و فن‌آوری شود، پاستیل‌ها و یا ژله‌هایی که از آن ساخته می‌شود، استحکام مناسبی دارد و به خوبی در بدن جذب می‌شود.

پاستیل‌های خرسی؛ دوست یا دشمن؟

متخصصان تغذیه می‌گویند پاستیل فاقد هیچ‌گونه مواد مغذی است ولی در سال‌های اخیر برخی از کارخانه‌های تولید پاستیل، ویتامین c را نیز به محصولات خود افزوده‌اند.

برخی از کارخانه‌ها هم تلاش کرده‌اند برای تشویق مصرف‌کنندگان به خرید پاستیل، مولتی‌ویتامین‌ها را نیز به آن بیفزایند و با تاکید بر ارزش سلامتی پاستیل‌های خود، جایگاهی در بازار فروش به دست آورند.

نکته دیگری که در پاستیل‌ها سلامت را تهدید می‌کند، پوسیدگی‌های دندانی است چون این ژلاتین‌های چسبنده به دندان‌ها می‌چسبند و چون کودکان به طور معمول در رعایت بهداشت دهان و دندان کوتاهی می‌کنند، پیامد خوردن پاستیل و مسواک نزدن صحیح، پوسیدگی دندان برای کودکان است.

برای حل این مشکل، شرکت‌های سازنده تلاش کرده‌اند قند «زایلیتول» را جایگزین شیرین‌کننده‌های پوسیدگی‌زا در پاستیل‌ها کنند تا پاستیل‌ها موجب پوسیدگی دندان‌ها نشوند. یکی دیگر از خطرات احتمالی پاستیل‌‌ها برای سلامت، ژلاتین پاستیل‌ها است.

برخی از انواع ژلاتین حاوی پریون‌ها هستند. پریون‌ها برای سلامت انسان مضرند. پریون نوعی پروتئین است که شکل اصلی خود را از دست داده و می‌تواند موجب بیماری آنسفالوپاتی اسفنجی گاوی شوند که سبب تخریب مغز و نخاع می‌شود و مرگ را در پی دارد.

سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار می‌دهد، در صورتی که ژلاتین گاوی برای ساخت پاستیل‌ یا ژله به روش صحیح فن‌آوری نشود، احتمال انتقال این بیماری از گاو به انسان در اثر استفاده از پاستیل یا ژله‌ای که در آن از ژلاتین آلوده استفاده شده است، وجود دارد.

پاستیل‌های مخدر

شاید شما انتظار هر چیزی را درون پاستیل داشته، به جز ماده مخدر. ولی این حقیقتی است که سرهنگ غلامرضا غلام‌نژاد، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر مازندران، در نخستین روزهای سال نو فاش کرده است. ماده مخدر پان‌کراک در اشکالی مانند آدامس و پاستیل توزیع می‌شود و به صورت جویدنی یا مکیدنی توزیع می‌شود که افراد فرصت‌طلب و سودجو آن را به عنوان خوشبوکننده دهان به جوانان می‌فروشند.

غلام‌نژاد می‌گوید: «پان‌کراک در اشکالی مانند آدامس و پاستیل توزیع شده و به صورت جویدنی و مکیدنی از آن استفاده می‌شود.» وی تصریح کرد: «پاستیل‌ها و آدامس‌هایی که حاوی این ماده مخدر هستند، بیشتر در استان‌های شرقی توزیع شده‌اند.»

با این حساب اگر می‌خواهید پاستیل هم خریداری کنید، از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید تا گرفتار این پاستیل‌های حاوی مواد مخدر نشوید. این نوع پاستیل‌ها بیشتر در دستفروشی‌ها و دکه‌ها و کیوسک‌های مختلف عرضه می‌شوند. این ماده مخدر حاوی آرسنیک و ناس و مواد شیمیایی دیگری است که عوارض بسیاری را برای کودکان در پی دارد.

ژلاتین زیر ذره‌بین

مارمالادها، ژله‌ها، شیرینی‌ها و بستنی‌ها، پاستیل‌ها، همه و همه به ژلاتین ناخنکی می‌زنند و ردپای ژلاتین را می‌توان در همه این خوراکی‌های خوش‌مزه پیدا کرد.

ژلاتین به آسانی در بدن جذب می‌شود و حتی به گوارش سایر مواد غذایی از طریق تولید امولیسون کمک می‌کند. از ژلاتین گاهی به عنوان مکمل غذایی در رژیم‌های مخصوص استفاده می‌شود.

به طور معمول، ژلاتین 80 درصد پروتئین، 13 درصد رطوبت و 2 درصد مواد معدنی دارد. پروتئین‌های ژلاتین حاوی اسیدهای آمینه مفید برای سلامت انسان است. برای اینکه ژلاتینی که در تولید ژله و پاستیل و... استفاده می‌شود، کیفیت مناسبی داشته باشد باید به خوبی فن‌آوری شده باشد، کارشناسان بهداشتی، رنگ و وضوح، تست‌های میکروبی، قدرت ژل و قوام ژلاتین و... را معیارهای ارزیابی یک ژلاتین خوب می‌دانند.

جالب است که بدانید تا پیش از این بیشترین ژلاتین مورد استفاده در صنایع غذایی و دارویی کشورمان از خارج وارد می‌شد و در سال گذشته، نخستین کارخانه تولید ژلاتین در کشورمان در مشهد افتتاح شد.

با تاسیس این کارخانه شش میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی می‌شود. این واحد تولیدی مواد اولیه تولید خود را از استخوان حاصل از کشتار سنگین گاو و شتر تامین می‌کند. این واحد نخستین تولیدکننده ژلاتین حلال حاصل از ذبح شرعی دام در کشور و منطقه است در حالی که بیش از 60 درصد ژلاتین تولید شده در دنیا از پوست و استخوان خوک تولید می‌شود.

موفق باشید.

لینک به دیدگاه
الان نفهمیدم بخورم یا نخورم:ws3:

ولی نوشابه ایش خوشمزس:ws28:نمیتونم نخورم!!!:w58:

مرسی جالب بود....:icon_gol::a030:

خوب دوست عزیز.. هرچیزی که به طور مصنوعی باشه.. وب ضرر داره. پاستیل.. های خارجی.. از چربی خوک درست میشه.. و مضرتر هست.. تا پاستیل های ایرانی// پاستیل های ایرانی هم .. اگه تمام نکات رو رعایت کنن.. بلاخره یه چیزش ایراد داره. پس ضرر داره. درحد. 1یا 2تا اشکالی نداره. ولی درحد یه پاکت. خوب مضره.. وخسارتهای جبران ناپذیری به معده ی شما و روده شما میزنه.. هرچیزی درحد متعادل.. ولی باز تنقلات مضره.:w16:

لینک به دیدگاه
خوب دوست عزیز.. هرچیزی که به طور مصنوعی باشه.. وب ضرر داره. پاستیل.. های خارجی.. از چربی خوک درست میشه.. و مضرتر هست.. تا پاستیل های ایرانی// پاستیل های ایرانی هم .. اگه تمام نکات رو رعایت کنن.. بلاخره یه چیزش ایراد داره. پس ضرر داره. درحد. 1یا 2تا اشکالی نداره. ولی درحد یه پاکت. خوب مضره.. وخسارتهای جبران ناپذیری به معده ی شما و روده شما میزنه.. هرچیزی درحد متعادل.. ولی باز تنقلات مضره.:w16:

 

مرسی ...100 % درس میگی شما:w16:

چه بهتر تازه ایرانیش اقتصادی ترم هس....همون 1.2 تا بیشتر به دهن ما نمیرسه با این بچه ها:a030:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...