رفتن به مطلب

ناو هواپیمابر Liaoning چین


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سرانجام نخستین ناوهواپیمابر چینی‌ها وارد خدمت شد. این کشتی 300 متری که لیائونینگ (Liaoning) نامگذاری شده، در حقیقت یکی از آخرین ناوهای هواپیمابر ساخت اتحاد جماهیر شوروی سابق است که پس از فروپاشی شوروی، ساخت آن برای مدت‌ها نیمه کاره رها شده بود؛ تا اینکه دست سرنوشت این ناو را به سواحل چین رساند و سرانجام چینی‌ها تکمیلش کردند.

 

 

ساخت این ناو به اواسط دهه 1980/1360 بازمی‌گردد؛ درست زمانی که نیروی دریایی ارتش سرخ به ساخت ناوهای هواپیمابر بزرگ‌تر فکر می‌کرد. تا پیش از دهه 80، ارتش سرخ تمایل چندانی نسبت به ساخت ناوهای هواپیمابر بزرگ از خود نشان نداده بود. معدود ناوهای هواپیمابر شوروی هم مثل ناوهای کلاس کیوو، ترکیبی بودند از ناوهای هواپیمابر و رزم‌ناوها (یا در اصطلاح مرسوم رزم‌ناو هواپیمابر سنگین) که در کنار مجهز بودن به مجموعه گسترده‌ای از موشک‌های ضد کشتی، توان حمل هواگردهای عمود پرواز را داشتند. ساخت ناوهای هواپیمابر کوزنتسوف مصادف با حوالی دهه 80 نشانگر تغییر در این نگرش بود. این ناوها نخستین نسل ناوهای هواپیمابر شوروی بود که می‌توانست جنگنده‌های بزرگ و سنگینی همچون سوخو 33 (نمونه ناونشین سوخو 27) یا نمونه ناونشین سوخو 25 را با خود حمل کند. با این حال توسعه ناوهای کلاس کوزنتسوف با آخرین سال‌های جنگ سرد مصادف شد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در قالب پروژه‌ای موسوم به 5/1143 ساخت اولین ناو در این کلاس با نام آدمیرال کوزنتسوف در 1985/1364 آغاز شد و سه سال بعد هم ساخت دومین ناو که ابتدا ریگا (Riga) نامگذاری شده بود در یکی از کارخانجات کشتی‌سازی اوکراین آغاز شد. با این حال در آغاز دهه 1990/1370 و همزمان با فروپاشی جماهیر شوروی تنها ساخت آدمیرال کوزنتسوف به اتمام رسید و ریگا که اکنون واریاگ نام گرفته بود به علت عدم تامین بودجه با 70 درصد پیشرفت در ساخت نیمه کاره رها شده بود و دولت تازه تاسیس اوکراین هم توان مالی لازم برای اتمام آن را نداشت.

 

در آن زمان روس‌ها ابتدا نسبت به تکمیل و تملک ناو تمایل نشان دادند اما در حقیقت هیچ پولی برای تکمیل آن در بساط نداشتند و همین موضوع کافی بود تا اوکراین در 1997/1376 ناو را با این شرط که هیچ‌گاه به عنوان ناوهواپیمابر عملیاتی نشود به قیمت تنها 20 میلیون دلار به یک شرکت کوچک چینی در هنگ‌کنگ بفروشد. انتقال واریاگ به چین که هنوز پیشرانی برای حرکت نداشت بیش از سه سال طول کشید و نزدیک به 10 میلیون دلار هم هزینه روی دست چینی‌ها گذاشت. واریاگ پس از طی 28 هزار کیلومتر با سرعت تنها 11 کیلومتر در ساعت سرانجام در سال 2002/1381 به آب‌های چین رسید و برخلاف قرار اولیه خیلی زود نیروی دریایی ناو را برای بازسازی در اختیار گرفت. شایان ذکر است تا پیش از واریاگ چینی‌ها سه ناوهواپیمابر دیگر شامل یک ناوهواپیمابر بازنشسته استرالیایی و دو ناوهواپیمابر کلاس کیو بازمانده از ارتش سرخ را هم خریده بودند که از این تعداد یکی اوراق شد و از دوتای دیگر هم یکی به موزه و دیگری رستورانی شناور بدل شد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

چینی‌ها پس از وقفه‌ای طولانی از سال 2005/1384 بازسازی و تکمیل کشتی را شروع کردند. در آن زمان چین هنوز جنگنده مناسبی برای استفاده روی ناو نداشت و مذاکرات این کشور با روسیه هم برای خرید 50 فروند سوخو 33 در پی درز کردن اخباری از برنامه چینی‌ها برای کپی این جنگنده لغو شد. البته چینی‌ها در نهایت جنگنده جی 15 را به عنوان کپی غیر رسمی سوخو 33 با استفاده از نمونه نیمه کاره‌ای که از اوکراین خریداری شده بود توسعه دادند. همچنین در سال 2009/1388 مدل مقیاس کاملی از ناو هم روی نزدیک دریاچه هائونگژیو برای آموزش پرسنل و خلبانان ساخته شد. این ناو هواپیمابر به یک رادار آرایه کاوش الکترونیکی (فازی) و رادار سی ایگل (با برد 100 کیلومتر) مجهز شده است که از این نظر نسبت به تنها ناو هواپیمابر دیگر کلاس کوزنتسوف که همچنان در خدمت نیروی دریایی روسیه باقیمانده هم به‌روزتر به شمار می‌رود. اگرچه ناو هواپیمابر چینی رسما وارد خدمت در نیروی دریایی چین شد اما این اقدام را از خیلی جهات می‌توان مانوری نمادین در برابر ژاپنی‌ها به حساب آورد؛ خصوصا آنکه چین هنوز جنگنده‌های ناونشین کافی برای ناو در اختیار ندارد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در عین حال احتمالا امکان استفاده هواپیمای پنهانکار جدید چینی‌ها که فعلا با نام جی 31 یا اف 60 خوانده می‌شود هم با توجه به ابعاد کوچک‌ترش روی این ناو وجود دارد

 

نیروی دریایی ارتش خلق چین اعلام کرد که سکوی ناوهواپیمابر «لیائونینگ» از نظر تجهیزات و سازگاری با موفقیت تست شده است.جنگنده J-15 اولین نسل از جنگنده‌های چندمنظوره پیشرفته چین است قادر است چندین نوع موشک ضد ناو، هوا به هوا و هوا به زمین با خود حمل کند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

گردآوری و ویرایش:FARHUD

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...