رفتن به مطلب

ناو هواپیمابر USS Kitty Hawk CV63


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

ناو هواپیمابر USS Kitty Hawk CV-63 دومین شناور نیروی دریایی ایالات متحده است که به این اسم نامگذاری شده است. با از رده خارج شدن ناو USS John F. Kennedy این ناو تنها ناو هواپیمابر فعال غیر اتمی نیروی دریایی ایالات متحده محسوب می شود. Kitty Hawk پیرترین ناو هواپیمابر فعال نیروی دریایی ایالات متحده است و عمر آن تنها چند ماه بیشتر از Enterprise است. ساخت ناو در 27 دسامبر 1956 و در کارخانه ی کشتی سازی New York آغاز شد؛ در 21 می سال 1960 تحت اسپانسری آقای Neil H. McElroy به آب انداخته شد و در 21 آپریل 1961 تحت فرماندهی کاپیتان William F. Bringle رسما وارد خدمت شد.

با توجه به از رده خارج شدن ناوهواپیمابر Independence در 30 سپتامبر 1998، Kitty Hawk دومین ناو نیروی دریایی ایالات متحده از نظر عمر محسوب می شود.

Kitty Hawk اکنون در پایگاه دریایی Yokosuka مستقر است و قرار است امسال جای خود را به ناو George Washington بدهد.(فکر می کنم چند مدت پیش این کار انجام شد و اتفاقا ژاپنی ها کلی اعتراض کردند.) Kitty Hawk سپس به آمریکا برمی گردد تا در 31 ژانویه 2009، بعد از 48 سال خدمت و همزمان با ورود به خدمت ناو George H. W. Bush از رده خارج شود. با از رده خارج شدن این ناو تعداد ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده به یازده فروند کاهش می یابد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سایت ویکیپدیا سوابق ناو را به پنج دسته تقسیم کرده که به اختصار بیان می شود:

1961 تا 1964

در این دوره ناو در ماموریت خاصی شرکت نداشت. ولی از جمله فعالیت های آن می توان به شرکت در یک رزمایش دریایی در برزیل و به همراه چند ناوشکن برزیلی اشاره کرد. از جمله اشخاص بازدیدکننده از ناو می توان به رئیس جمهور پرو، دریاسالار Harry D. Felt و پرزیدنت John F. Kennedy اشاره کرد.

1965 تا 1972

از جمله ماموریت هایی که ناو در طول این بازه ی زمانی انجام داد می توان به شرکت در جنگ ویتنام اشاره کرد. در ضمن در 12 اکتبر سال 1972 و در طول جنگ ویتنام، زمانی که ناو در حال حرکت به سمت خلیج Tonkin بود یک درگیری نژادی بین حدود 100 تن از دریانوردان صورت گرفت و 50 نفر در این واقعه ی پر سروصدا آسیب دیدند. این حادثه باعث شد تا کنگره به تحقیق در رابطه با قوانین انضباطی نیروی دریایی بپردازد.

1973 تا 1978

در فاصله ی این سال ها بروزرسانی های متعددی بر روی ناو و بخش هوایی آن انجام شد؛ که از جمله ی آنها می توان به تجهیز ناو توسط هواپیمای ضدزیردریایی S-3A "Viking"، جنگنده ی F-14 Tomcat، تعویض سیستم سوختی، جایگزینی سیستم موشکی Terrier توسط سیستم NATO Sea Sparrow و افزایش قابلیت ضدزیردریایی ناو اشاره کرد. اما مهمترین بروزرسانی را میتوان ، بروزرسانی های مربوط به سیستم های ضدزیردریایی آن دانست؛ Kitty Hawk در واقع بیشتر یک ناو ضدزیردریایی محسوب می شود تا یک ناو تهاجمی.

1979 تا 1998

از جمله فعالیت های ناو در سال 1979 می توان به حمایت از مهاجران ویتنامی، حضور در مناطق دریایی اطراف کره جهت دفع خطر احتمالی (که به علت ترور رئیس جمهور جمهوری کره Park Chung Hee بوجود آمد)، حضور در دریای عربی شمالی جهت شرکت در اقدام تلافی جویانه علیه ایران (به علت بحران گروگان گیری سفارت) اشاره کرد.

Kitty Hawk در سال 1980 در پروژه ی فیلم برداری فیلم The Final Countdownشرکت کرد.

و اما در 21 مارس 1984 اتفاق جالبی برای ناو افتاد! در اواخر یک ماموریت دریایی در دریایی ژاپن یک زیردریایی کلاس Victor شوروی "K-314" که به طور مخفیانه ناو را تعقیب می کرد در زیر ناو اقدام به صعود کرد و به آن برخورد کرد! طبق برخی گزارشات در زمان حادثه زیردریایی مجهز به تعداد دو اژدر اتمی و ناو داداری تعداد زیادی تسلیحات هسته ای بوده است. پس از این حادثه ناو به پایگاه دریایی ایالات متحده واقع در خلیج Subic فیلیپین منتقل شد.Kitty Hawk

در 3 نوامبر 1992 به پایگاه دریایی سومالی منتقل شد تا به حمایت از نیروهای آمریکایی و ائتلافی شرکت کننده در جنگ علیه نیروی های عراقی بپردازد.

1998 تا 2008

Kitty Hawk در مارس 1999 در یک رزمایش دریایی در گوام شرکت کرد؛ پس از این رزمایش ناو به سمت خلیج فارس حرکت کرد تا بر منطقه ی پرواز ممنوع جنوب عراق نظارت کند. در طول این ماموریت خلبانان در طول مدت 116 روز 8800 سورتی پروازی انجام دادند و اقدام به رهاسازی حدود 20 تن مهمات نمودند.

در 17 اکتبر سال 2000 دو هواپیمای روسی Su-24 Fencer و Su-27 Flanker اقدام به پرواز بر فراز Kitty Hawk و در ارتفاع 200 فوتی کردند. در این زمان ناو در حال حرکت در آبهای بین جزیره ی Hokkaido و روسیه بود. پس از این اتفاق خلبانان روسی تصاویر مربوط به پرواز خود را به سایت رسمی ناو ارسال کردند.

در اکتبر 2006 Kitty Hawk و ناوهای محافظش در حال انجام یک آزمایش دریایی بودند که متوجه حضور یک زیردریایی Song Class چینی در فاصله ی 5 مایلی خود شدند. پس از این حادثه اخبار ضدونقیضی منتشر شد. گفته می شود شناورهای آمریکایی تنها زمانی متوجه زیردریایی چینی شدند که زیردریایی به سطح آمده بود.

در نوامبر 2007، Kitty Hawk و تعدادی از شناورهای دیگر ایالات متحده به همراه نیروی دریایی تعداد دیگری از کشورها اقدام به انجام یک رزمایش دریایی در خلیج بنگال کردند. کشورهای دیگر شرکت کننده در این رزمایش استرالیا، هند، ژاپن و سنگاپور بودند. طبق برنامه ریزی های انجام شده Kitty Hawk بعد رزمایش می بایست به لنگرگاه هنگ کنگ میرفت اما چین به ناو و گروه همراهش اجازه ورود نداد. علت این اقدام چین هنوز مشخص نشده است.

آینده

گفته می شود ناو پس از از رده خارج شدن به کالیفرنیای شمالی منتقل و از آن به عنوان یک موزه ی شناور استفاده خواهد شد. در ضمن احتمال خریداری ناو توسط هند نیز وجود دارد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

خصوصیات:

تاریخ سفارش: 1 اکتبر 1955

سازنده: شرکت کشتی سازی New York

تاریخ شروع ساخت: 27 دسامبر 1956

تاریخ به آب انداختن: 21 می 1960

تارخ ورود به خدمت: 29 آپریل 1961

تارخ خروج از خدمت: طبق برنامه ی زمانی 31 ژانویه ی 2009

نام اختصاری: CV-63

وضعیت: فعال

کلاس: Kitty Hawk

دیسپلیسمنت: 60933 تن (فول 83090 تن)

طول: 326 متر

عرض: حداکثر 86 متر و در قسمت Waterline 40 متر

آبخور: 12 متر

پیشران: 8 توربین بخار و 4 محور شفت

سرعت: 35 گره (65 کیلومتر بر ساعت

خدمه: 5624 نفر

تسلیحات:

موشک های سطح به هوای RIM-7 Sea Sparrow

سیستم موشکی RIM-116 RAM

4 سیستم دفاع نزدیک فالانکس 20 میلیمتری

آسانسورها: 4

پرتاب کننده: 4

ظرفیت حمل هواپیما: 85 فروند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

منابع

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

وب سایت رسمی:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...