رفتن به مطلب

بررسی و تحلیل نقش اتولودر Autoloader و انواع آن در تانکهای مختلف


ارسال های توصیه شده

بخش اول

 

تاکنون بحث ها و صحبت های زیادی درباره اتولودر تانک های مختلف شنیده ایم. در این تاپیک اتولودر تانک های مختلف را بررسی کرده و به نقاط ضعف و قوت هر یک خواهیم پرداخت و در ادامه به مقایسه سیستم لود خودکار و لود دستی در تانک های مختلف می پردازیم.

 

تانک ها از نظر نحوه لود توپ اصلی شان به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول تانک هایی هستند که توپ اصلی شان به صورت دستی و توسط شخص لودر لود می شود. فرد لودر گلوله را از انبارک و یا سیستم استورج مهمات تانک تحویل می گیرد و آنرا در داخل چامپر توپ قرار می دهد. در این نوع لود ، توپ اصلی تانک پس از شلیک دریچه چامپر خود را به صورت نیمه باز قرار می دهد و هر زمان که شخص لودر نوک گلوله بعدی را در ابتدای چامپر قرار داد ، این دریچه به طور کامل باز می شود و گلوله با فشار شخص لودر وارد چامپر توپ می شود و پس از آن نیز آماده شلیک است. در واقع شخص لودر تنها گلوله را در دست گرفته و آنرا داخل چامپر توپ قرار می دهد و هیچ عمل دیگری انجام نمی دهد. دسته دوم تانک هایی هستند که لود توپ آنها به صورت خودکار انجام می گیرد. در این نوع تانک ها به جای استفاده از نیروی انسانی ، یک مجموعه دستگاه مکانیکی و یا الکتریکی برای تانک در نظر می گیرند که مهمات را در اختیار می گیرد و پس از هر بار شلیک ، توپ را مجددا لود می کند. این مجموعه اتولودر نام دارد. روس ها سردمدار استفاده از اتولودر در تانک های خود هستند. البته صرفا از بعد تاریخ نمی توان روس ها را اولین استفاده کنندگان اتولودر دانست. چرا که اولین تانک که از اتولودر استفاده کرد ، تانک Strv 103 (همون اس تانک) ساخت سوئد بود. ولی در بین تانک های متعارف و متداول ، روس ها اولین کسانی بودند که بر روی تانک های برجک دار خود اتولودر نصب کردند و البته تی 64 اولین تانک برجک دار جهان بود که به اتولودر مجهز بود.

 

اتولودرهای عملیاتی و فعال در حال حاضر به دو دسته اصلی تقسیم می شوند. دسته اول اتولودر های چرخ فلکی هستند که با نام اتولودرهای Carousel شناخته می شوند. این نوع اتولودرها شامل یک سینی دایره ای شکل در کف و قسمت پایین برجک هستند که معمولا دارای حدود 20 تیوب است که در داخل هر یک از این تیوب ها یک گلوله توپ جای می گیرد. این سینی چرخ فلکی قابلیت چرخش مجزا از برجک را نیز دارد. یک بازوی هیدرولیکی در قسمت انتهای چامپر توپ قرار گرفته است که کار خارج کردن گلوله از تیوب و پس از آن انتقال آن به چامپر را انجام می دهد. گلوله های تانک های روسی به صورت دو بخشی هستند. یعنی پرتابه و پروپلنت به صورت دو قسمت مجزا از هم بودند. برای استفاده از این مهمات ، اتولودر به دو چرخ فلک حامل مهمات مجهز می شد. چرخ فلک اول به صورت افقی در کف برجک قرار می گرفت که پرتابه ها درون آن قرار می گرفتند. چرخ فلک دوم نیز به صورت عمودی (در تی 80 و تی 64) در پشت چرخ فلک اول به صورت زاویه قائمه قرار می گرفت. ابتدا پرتابه و سپس به دنبال آن پروپلنت در داخل چامپر قرار می گرفت. ریتم آتش تانک های روسی مجهز به اتولودر ، بسته به نوع اتولودر و نوع مهمات مورد استفاده ، از 7 تا 10 ثانیه متغیر بود. تی 64 اولین تانک روس ها بود که به اتولودر چرخ فلکی مجهز شده بود. این تانک می توانست هر 7 ثانیه یک گلوله را شلیک کند. تانک بعدی تی 72 بود. تی 72 از یک اتولودر پیچیده تری استفاده می کرد که ریتم آتش آن بسته به نوع مدل تانک و نوع مهمات مورد استفاده از 8 تا 10 ثانیه متغیر بود. اتولودری که بر روی تی 72 نصب شده بود ، در واقع ضعیف ترین طراحی را داشت. در کنار معایب فراوانی که اتولودرهای روسی در این دوره داشتند ، بزرگترین ضعف اتولودرهای روسی ، عدم تغییر زاویه لود بود. به عنوان مثال فرض کنید که لوله توپ تی 72 در زاویه 30 درجه قرار دارد. زمانی که تانک قصد لود مجدد توپ را دارد ، می بایست لوله توپ در زاویه 0 درجه قرار بگیرد. یعنی موازی با شاسی تانک. در غیر این صورت بازوی اتولودر قادر نخواهد بود گلوله را در داخل چامپر قرار دهد. این یکی از بزرگترین ضعف اتولودرهای روس ها بود. اما بزرگترین ضعف اتولودر های روس ها مساله تامین امنیت مهمات و پرسنل تانک ها بود. از آنجایی که اتولودر در داخل برجک قرار گرفته بود و مهمات را بر روی خود حمل می کرد ، اگر کوچکترین اثری از تسلیحات ضد تانک دشمن به تاننک وارد می شد و صدمات وارد شده بر تانک داخل برجک تانک هم می شد ، در این صورت تانک به شدت منفجر می شد و تقریبا خدمه هیچ شانسی برای زنده ماندن نداشتند. تصاویر زیادی که از تی 72 های منهدم شده در نت وجود دارد ، در بیشتر آنها دیده شده است که برجک تی 72 به شدت منفجر شده و از شاسی تانک جدا شده است که علت این امر این است که مهمات توپ در زیر برجک و بدون حفاظ قرار گرفته است و برخورد کوچکترین اثرات انفجاری به این چرخ فلک حامل مهمات باعث انفجار کل مهمات و به تبع آن انفجار درون برجک و پرتاب آن به بیرون است. روس ها در نسل بعدی تانک شان ، یعنی تی 80 ، اتولودر تانک های تی 72 و تی 64 را مورد مطالعه مجدد قرار دادند و سرانجام اتولودر جدیدی را طراحی کردند که بیشتر شبیه به اتولودر تی 64 بود. این اتولودر بر روی تانک های سری تی 80 نصب شد. این اتولودر قادر بود که توپ را در هر زاویه ای لود کند و همچنین صفحاتی از زره غیر انفجاری نیز بر روی این چرخ فلک تعبیه شده بود که به عنوان مانعی بین مکان استقرار پرسنل تانک و چرخ فلک حامل مهمات بود. تی 80 عملا در هیچ نبردی شرکت نکرد ، اما بعدها مشخص شد که این صفحات تاثیر چندانی بر حفاظت ندارند. از آنجایی که تی 90 نیز از برجک و سیستم تسلیحاتی تی 80 یو استفاده می کند ، زمانی که روس ها می خواستند که برجک تی 80 یو را بر روی شاسی تی 72 نصب کنند و تانک تی 90 را بسازند ، بسیار بر روی مساله حفاظت مهمات آن تاکید کردند. به طوریکه صفحاتی سه لایه در قسمت زیرین اتولودر و همچنین بالای آن در نظر گرفتند. این صفحات ، اتولودر را هم از جانب خطراتی که از زیر تانک واقع می شوند مثل انواع مین های ضد تانک و انواع IED و هم از جانب خطراتی که از بالای تانک واقع می شوند ، حفظ می کند. البته خود روس ها هم ادعا ندارند که این نوع محافظت از مهمات ، بهترین نوع حفاظت از مهمات تانک است. اما در هر صورت تی 90 در بین تانک های شرقی و همچنین تانک های روسی دارای بهترین نوع حفاظت از مهمات است. اما الزاما در بین سایر تانک ها دارای بهترین حفاظ نیست. این موضوع در ادامه مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اتولودری که بر روی تانک های تی 90 نصب شده است ، عمدتا مورد بازبینی و تغییر نسبت به مدلهای اولیه قرار گرفته اند و بیشتر ضعفهای اتولودر های قبلی تانک های روسی را ندارند. اتولودر تی 90 قادر است هر 6.6 ثانیه یک بار توپ تانک را لود کند. پس از روسیه و شوروی سابق نیز کشورهای عضو پیمان ورشو و کشورهایی که متحد شوروی به شمار می رفتند در تانک های خود از اتولودرهای چرخ فلکی استفاده کردند که تقریبا همه آنها از اتولودر تانک های روسی الگو برداری شده بود.

 

اما روس ها تنها کسانی نبودند و نیستند که از اتولودر در تانک های خود استفاده کردند. در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 ژاپن در طراحی تانک جدید خود از اتولودر استفاده کرد. تانک جدید ارتش ژاپن که با نام تایپ 90 شناخته می شد ، مجهز به یک اتولودر از نوع زنجیری بود. همانطور که گفتیم اتولودرها دو دسته هستند : دسته اول اتولودرهای چرخ فلکی که در تانک های شرقی و روسی استفاده می شوند و دسته دوم اتولودرهای زنجیری و یا Bustle هستند که تانک های غربی از این نوع اتولودر استفاده می کنند. این نوع اتولودرها شامل یک زنجیر شبیه به نوار فشنگ هستند که (مشابه نوار فشنگ) مجهز به تیوب هایی هستند که مهمات را در خود نگاه می دارند. هر یک از این تیوب ها مجهز به یک میکرو پروسسور است که نوع مهمات محموله خود را به کامپیوتر مرکزی تانک گزارش می دهد و در صورت نیاز و دستور کامپیوتر ، میکرو پروسسور تیوب را در مقابل چامپر توپ قرار می دهد. این مجموعه نوار زنجیری در قسمت پشت برجک و در محیطی کاملا مجزا از محل استقرار پرسنل قرار می گیرند. این محیط قسمت پشت برجک است و به جز زره اصلی تانک ، با زره های مجزا و اضافی نیز پوشانده می شود. در بین تانک های غربی ، حفاظت شده ترین قسمت تانک که به سنگینترین و شدیدترین لایه های زرهی مجهز شده است ، همین محل استقرار مهمات تانک است. حتی تانک های غربی که فاقد اتولودر هستند نیز محل استقرار مهماتشان دارای بیشترین حفاظت زرهی است. از آنجایی که اتولودر در مکانی مجزا از خدمه نگهداری می شود و به شدیدترین وضع ممکن به لایه های زرهی مجهز شده است ، به همین خاطر احتمال انفجار این قسمت در تانک های غربی بسیار ضعیف است. این قسمت با لایه های مختلفی از زره های گوناگون از محل استقرار پرسنل تانک جدا می شود. در این نوع اتولودر ، مهمات به صورت موازی و هم محور با لوله توپ قرار می گیرد و زمانی که نیاز به لود توپ باشد ، ابتدا دریچه کوچک اتاقک مهمات تانک باز می شود و سپس با یک حرکت سریع توسط بازوی الکترونیکی ، گلوله به داخل چامپر هدایت می شود. این روشی است که فرانسوی ها و ژاپنی ها برای اولین بار آنرا به کار گرفتند. البته ناگفته نماند که این طرح 20 سال قبل از تاریخ مذکور یعنی در اواخر دهه 1960 توسط ژاپن بر روی تانک های تایپ 74 خود به اجرا درآمد. ولی به دلیل برخی مشکلات در ادامه از تانک مذکور حذف شد و همان لود دستی برای آن در نظر گرفته شد. در هر صورت تانک تایپ 90 ژاپنی اولین تانک غربی و غیر روسی بود که به اتولودر مجهز شده بود. اتولودری هم که بر روی تایپ 90 نصب شده بود ، کاملا متفاوت از اتولودر تانک های روسی بود و از خیلی جهات کاملتر و به مراتب بهتر و فنی تر از اتولودرهای روسی طراحی شده بود. در این نوع اتولودر (اتولودر زنجیری) مهمات در محفظه ای کاملا جدا از پرسنل تانک در پشت برجک و به موازات و راستای لوله توپ قرار می گیرند و این محفظه نیز به شدت زرهی می شود و احتمال انفجار آن نیز به حداقل ممکن می رسد. حتی در صورت انفجار این محفظه ، به دلیل اینکه این محفظه از محفظه استقرار پرسنل به وسیله لایه های سنگین زرهی کاملا مجزا می شود ، نیز آسیبی به پرسنل تانک وارد نمی آید. مدت کوتاهی پس از رونمایی و تولید انبوه تانک تایپ 90 از سوی ژاپن ، فرانسه نیز تانک جدید خود را رونمایی کرد. تانک جدید ارتش فرانسه که همان تانک AMX 56 یا همان لکلرک بود نیز به یک اتولودر زنجیری ، مشابه اتولودر تانک تایپ 90 ژاپنی ، مجهز شده بود. اتولودر این دو تانک بسیار به هم شبیه هستند و از خیلی جهات شبیه به هم عمل می کنند. حتی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نظامی ، طراحی اتولودر این دو تانک به صورت مشترک انجام گرفته است. طراحی بسیار بهتر اتولودرهای زنجیری تانک های غربی ، به زودی برتری خود را نسبت به اتولودرهای روسی نشان داد. اتولودرهای جدید غربی ها قادر بودند توپ تانک خود را در هر 4 الی 5 ثانیه یک بار لود کنند. اتولودر لکلرک قادر بود که هر 5 ثانیه یک بار توپ را لود کند و اتولودر تایپ 90 نیز در هر 5 ثانیه یک بار توپ را لود می کرد. یعنی ریتم آتش 12 گلوله در دقیقه را برای تانک فراهم می کردند. این رقم برای بهترین طراحی اتولودر شرقی که متعلق به تانک تی 90 روسی بود ، شامل 6.6 ثانیه بود که به عبارتی ریتم آتش 9 گلوله در دقیقه را برای تانک فراهم می کرد. ضمن اینکه از نظر حفاظت مهمات نیز کاملا برتر از اتولودر روسی بود. اما غربی ها هم در جا توقف نکردند و در ادامه تحقیقات خود اتولودرهای جدیدتری نیز طراحی کردند که کاملتر از اتولودرهای قدیمی بود. تانک کی 2 بلک پانزر ساخت کره جنوبی که در حال حاضر جزء پیشترفته ترین تانک های جهان به شمار می رود به یک اتولودر جدید مجهز شده است که می تواند هر 4 ثانیه یک بار توپ را لود کند. یعنی ریتم آتش 15 گلوله در دقیقه را برای تانک فراهم می کند. اتولودر تانک کی 2 بسیار شبیه به اتولودر تانک لکلرک است و به احتمال زیاد از روی آن الگو برداری شده است. اتولودر این تانک از نوع زنجیری است و بسیار پیشرفته است. تانک فوق مدرن تایپ 10 – TK - X ساخت ژاپن نیز از یک اتولودر پیشرفته استفاده می کند. اتولودر تانک ژاپنی نیز از اتولودر قدیمی تر ژاپن بر روی تانک تایپ 90 الگوبرداری شده است و از نوع زنجیری است. به احتمال قوی این تانک نیز قادر به اجرای ریتم آتش 15 گلوله در دقیقه می باشد.

هویتزرها از سیستم های لود کاملا مجزایی استفاده می کنند که سیستم لود آنها کاملا متفاوت از سیستم لود خودکار تانک ها است. البته برخی هویتزرها نیز از سیستم لود خودکار مشابه اتولودر تانک ها استفاده می کنند. مثل هویتزر قدرتمند آرچر که از یک اتولودر زنجیری استفاده می کند و قادر به اجرای ریتم آتش 9 گلوله در دقیقه می باشد.

 

تصاویری از تی 72 های منهدم شده

 

همانطور که می بینید این تانک به دلیل ضعف حفاظت مهمات به بدترین شکل ممکن منهدم می شود.

ورود کمترین اثر حملات ضد تانک به داخل برجک سبب انفجار شدید و پرتاب برجک به بیرون از شاسی می شود.

 

168_2j17f9ipf9.jpg

if2_036georgiant72mediumtanksburnedout2.jpg

8doi_800px-irakt72desertstorm1991.jpg

dulv_2011-05-22t142401z_18918834_gm1e75m1q6n01_rtrmadp_3_libya-misrata.jpg

9pzn_6190b12fa1e5.jpg

w01u_0144056150085.jpg

qnwj_destroyed_t-72bv_in_georgia.jpg

offh_dcf3f2b9fde3.jpg

zywb_destroyed_t-72bv_mbt_in_georgia-04-756074.jpg

zogm_destroyed_t-72bv_mbt_in_georgia-05-756643.jpg

3ek2_pd638700.jpg

fjgx_t72e.jpg

amdb_zchinvali135.jpg

 

هویتزر قدرتمند آرچر که به یک اتولودر زنجیری مجهز شده است و دارای ریتم آتش 9 گلوله در دقیقه است.

 

weeh_1-archer.jpg

 

لکلرک ، اولین تانک اروپایی مجهز به اتولودر

 

c542_char_leclerc.jpg

 

تانک قدرتمند تایپ 90 ارتش ژاپن ، اولین تانک غربی مجهز به اتولودر

 

a7p5_japanese_type_90_tank_-_2.jpg

 

تایپ 10

 

sf65_type10mbt.jpg

لینک به دیدگاه

بخش دوم

 

تا اینجا با انواع اتولودر آشنا شدیم و دیدیم که انواع غربی آن به مراتب بهتر و کاملتر و کارآمدتر از انواع روسی و شرقی آن است. حال در این قسمت به بررسی نحوه استفاده تانک های مختلف (هم تانک های مجهز به اتولودر و هم تانک های فاقد اتولودر) از مهمات خود می پردازیم. تانک های امروزی به طور متوسط بین 40 تا 50 گلوله را با خود حمل می کنند. اما به دلیل رعایت مسائل ایمنی همه این مهمات را در برجک خود حمل نمی کنند. بلکه تنها قسمتی از آن آماده برای شلیک است و برای رزم و شلیک به سمت اهداف آماده است. تانک های مجهز به اتولودر معمولا بین 20 الی 22 عدد از مهمات خود را در اتولودر حفظ می کنند و مابقی مهمات در قسمت های مختلف ذخیره می شود. تانک های فاقد اتولودر نیز به همین صورت هستند و تنها بخشی از مهمات را در داخل برجک آماده برای شلیک نگاه می دارند و مابقی مهمات را در قسمت های حفاظت شده ذخیره می کنند. تانک های خانواده لئوپارد 2 در مجموع 42 گلوله را با خود حمل می کنند که از این تعداد تنها 15 گلوله آماده برای شلیک در قسمت پشت برجک قرار می گیرد. بخشی از پشت برجک که مهمات در آن قرار می گیرد ، به سختی ایزوله شده است و احتمال برخورد انواع پرتابه های دشمن به آن منتفی می باشد. مابقی مهمات تانک های لئوپارد 2 در قسمت جلوی شاسی ذخیره می شود. یعنی زمانی که تانک هر 15 گلوله موجود در برجک را شلیک کرد ، می بایست برجک را حدود 90 درجه بچرخاند و برجک را در ساعت 3 الی 5 قرار دهد تا دریچه پشت و پایین برجک در برابر انبار مهمات قرار بگیرد. در این حالت فرد لودر درب مخزن انبار مهمات را در قسمت جلوی شاسی در داخل برجک باز می کند و مهمات را از انبارک جلوی شاسی بر می دارد و آنرا در قسمت پشت برجک قرار می دهد و به این صورت 15 گلوله بعدی را آماده برای شلیک دارد. محل ذخیره مهمات در جلوی شاسی تانک نیز به وسیله لایه های تیتانیوم و سرامیک به طور کامل از محوطه داخل برجک ایزوله می شود و به وسیله حفاظت لایه های کامپوزیتی ، احتمال برخورد انواع پرتابه های به آن قسمت را به حداقل ممکن می رساند. شاید در وهله اول چنین سیستمی برای نگهداری و استورج مهمات کمی دست و پا گیر به نظر برسد ، اما چنین اقدامی برای امنیت سرنشینان و پرسنل تانک کاملا ضروری است. مرکاوا 4 نیز قابلیتی مشابه دارد. مرکاوا 4 به یک رولور الکتریکی مجهز شده است که در قسمت پشت برجک قرار دارد و 10 گلوله را آماده شلیک نگاه می دارد. در حالیکه مرکاوا 4 در مجموع 48 گلوله را حمل می کند و مابقی 38 گلوله نیز در قسمت پشت برجک نگهداری می شود. از آنجایی که موتور مرکاوا در قسمت جلوی آن قرار گرفته است ، مابقی مهمات در قسمت پشت شاسی قرار می گیرد. چرا که دیگر هیچ فضایی در جلوی شاسی برای نگهداری مهمات یدکی وجود ندارد. محفظه نگهداری مهمات یدکی به وسیله لایه های کامپوزیتی به شدت حفاظت می شود. چرا که این قسمت در خارج از برجک و در قسمت استقرار نیروهای پیاده قرار دارد و برای حفظ جان افراد در پشت تانک این اقدام کاملا ضروری به نظر می رسد. مرکاوا 4 پس از آنکه هر 10 گلوله خود را شلیک کرد ، بدون تغییر پوزیشن برجک می تواند دریچه پایین برجک و پشت شاسی را باز کرده و از انبارک پشت آن 10 گلوله بعدی را برداشته و آنرا در رولور الکتریکی پشت برجک قرار دهد. به این صورت امنیت خدمه و همچنین امنیت مهمات تانک و همچنین هشت نفر افراد مستقر در پشت تانک ، در برابر تهدیدات خارجی حفظ می شود. تانک چلنجر 2 نیز به خاطر دارا بودن جثه بزرگ خود تقریبا تمامی مهمات مورد حمل خود را درون برجک نگهداری می کند. این هیولای قدرتمند در کف شاسی خود استوانه های ایزوله و حفاظت شده ای در اختیار دارد که مهمات را در آن جای می دهد. همچنین در پشت برجک و پشت برجک در فضای شاسی تانک نیز استوانه های زرهی ایزوله شده دیگری قرار دارد که مهمات تانک در آنها قرار می گیرند. البته مهمات در دسترس ، تنها همان مهمات پشت برجک هستند و پس از اتمام آن لودر مهمات کف برجک را به پشت آن انتقال می دهد. در بین تانک های فاقد اتولودر ، تانک آبرامز دارای سیستم نگهداری مهمات جالبی است. در این تانک بخش عمده ای از مهمات قابل حمل توسط تانک در قسمت پشت برجک نگهداری می شود. دو مخزن بزرگ و کاملا ایزوله در قسمت پشت برجک وجود دارد که بخش عمده مهمات تانک در آن نگهداری می شود. این مخزن ها به وسیله لایه های سنگین زرهی از داخل برجک جدا می شوند. در بیرون برجک و در قسمت بالای این مخزن ها نیز لایه ای سنگین از زره وجود دارد که مخزن ها را در برابر برخورد موشک های تاپ اتک حفظ می کند. اما این لایه های زرهی به گونه ای طراحی شده اند که در اثر کوچکترین فشاری از سمت داخل مخزن ها ، لایه ها به سرعت از برجک جدا می شوند. این طراحی فوق العاده آبرامز این قابلیت را برای آن فراهم می آورد که اگر مهمات تانک در آستانه انفجار قرار بگیرد ، درپوش زرهی بالای مخزن ها به سادگی از آن جدا شود و انرژی و آتش حاصل از انفجار مهمات به بیرون از تانک هدایت شود و از ورود آن به داخل برجک جلوگیری شود. جداره زرهی بین مخزن ها و داخل برجک نیز به صورت خودکار عمل می کند. یعنی زمانی که توپ نیاز به لود داشته باشد دریچه به مدت کوتاهی باز می شود و هر زمان که گلوله از آن برداشته شد ، به صورت خودکار بسته می شود. همانطور که می بینید آبرامز به لحاظ نوع طراحی حفاظت مهمات ، برتر از همه تانک ها است. آبرامز در مجموع قادر به حمل 44 گلوله می باشد. هر یک از این دو مخزن ایزوله که در پشت برجک قرار دارند ، 18 گلوله را در خود جای می دهند و 8 گلوله باقی مانده نیز در مخزن کوچکی در شاسی برجک در قسمت جلوی موتور و زیر برجک قرار دارد ، نگهداری می شود. این مخزن نیز کاملا ایزوله است و هیچ ارتباط مستقیمی با بخش برجک ندارد. در صورت لزوم می توان با باز کردن دریچه آن ، مهمات موجود در آنرا به مخزن های پشت برجک انتقال داد. اما مرکاوا مارک 4 نیز در این بین دارای مکانیسم استورج بسیار مطمئن و کارآمدی می باشد. همانطور که می بینید ، رولور استورج مهمات و مخزن یدکی مهمات تانک در یک راستا قرار دارند که سبب می شود ، لود رولور استورج مهمات به سادگی انجام شود. ضمن اینکه خود این رولور نیز کاملا ایزوله از محوطه داخل برجک می باشد و استوانه های حمل کننده مهمات آن نیز به وسیله ترکیبات کامپوزیتی کاملا حفاظت زرهی می شوند. همانطور که می بینید ، تانک های فاقد اتولودر مکانیسم های حفاظتی بسیار خوبی برای مهمات خود در اختیار دارند و از نظر حفاظت مهمات از تانک های مجهز به اتولودر جلوتر هستند. تانک هایی که از اتولودر استفاده می کنند نیز تقریبا مشابه چنین سیستمی عمل می کنند. از آنجایی که تانک های غربی مجهز به اتولودر تقریبا مشابه هم هستند ، به همین خاطر تنها به بررسی تانک لکلرک می پردازیم. لکلرک در مجموع 40 گلوله را با خود حمل می کند که از این میزان مهمات ، تعداد 22 عدد از آنها در اتولودر در پشت برجک نگهداری می شود و مابقی 18 گلوله دیگر نیز در قسمت جلوی شاسی در محفظه ای ایزوله از برجک و کاملا حفاظت زرهی شده نگهداری می شود. زمانی که مهمات اتولودر به پایان رسید ، فرمانده و گانر تانک با کمک هم برجک را به زاویه 180 درجه بر می گردانند و سپس درب دریچه مخزن مهمات یدک در قسمت جلوی شاسی را باز می کنند. در این زمان این دو نفر به کمک هم مهمات را از محفظه خارج کرده و در اتولودر قرار می دهند. اتولودر لکلرک مستقیما توسط گانر تانک کنترل می شود و از آنجایی که ساختاری ساده تر از اتولودرهای روسی دارد ، به همین سبب سریعتر لود می شود. هر یک از کاست ها و تیوب های اتولودر به یک میکروپروسسور مجهز شده اند که نوع مهمات حمل شده را نشان می دهد. به همین دلیل سرعت لود و اطلاعات مربوط به مهمات فوق العاده آسان و ساده در دسترس قرار می گیرد. ویژگی برتر تانک لکلرک و سایر تانک های غربی مجهز به اتولودر اینجاست که می توان آنرا از دریچه ای که در پشت برجک تانک قرار گرفته است نیز لود کرد. یعنی نیازی به خروج خدمه از تانک نیست و حتما لازم نیست مثل تانک های روسی ، مهمات تانک را دست به دست کرد و آنرا به داخل تانک منتقل کرد و در آنها در داخل اتولودر قرار داد ، بلکه این کار را از بیرون تانک نیز می توان انجام داد. تانک های تایپ 90 ژاپنی و کی 2 کره جنوبی نیز به همین صورت اتولودر خود را لود می کنند. اما تانک های روسی. همانطور که گفتیم تانک های روسی از یک اتولودر از نوع کاروسل و یا همان چرخ فلکی استفاده می کنند. این چرخ فلک در کف برجک قرار گرفته است. اتولودر تانک های روسی به طور متوسط می تواند 22 گلوله را با خود حمل کند. به دلیل محدودیت هایی که اندازه بزرگ مهمات جدید روسی و فضای کم داخل برجک تانک ایجاد کرده بود ، مهمات تانک ها به صورت دو بخشی طراحی شد. یعنی پرتابه و شارژ پروپلنت به صورت مجزا از یکدیگر طراحی شد. اتولودر تانک نیز دارای دو چرخ فلک موازی هم بود که در قسمت پایین سرجنگی و پرتابه قرار می گیرد و در چرخ فلک بالایی نیز شارژ پروپلنت قرار می گیرد. در تی 72 هر دو چرخ فلک محموله های خود را به صورت افقی نگاه می داشتند که سبب کاهش سرعت لود توپ می شد. در تی 80 این مشکل تا حدودی مرتفع شد. چرخ فلک بالایی به صورت عمودی طراحی شد و سبب شد که سرعت لود آن حدود 1.5 ثانیه افزایش یابد. پیش از آغاز نبرد ، اتولودر تانک های روسی می بایست لود شود. به این صورت که گلوله های مختلف بسته به نیاز در داخل کاست ها و تیوب های اتولودر قرار می گیرند و شخص گانر می بایست نوع مهمات قابل حمل را مشخص کند. یعنی زمانی که یک گلوله انفجاری را در داخل تیوب اتولودر قرار داد ، می بایست نشانگر آن تیوب را بر روی گزینه انفجاری علامت گذاری کند. این کار در تانک های روسی و شرقی به همین صورت مکانیکی انجام می شود ، در حالیکه در تانک های غربی مثل لکلرک هر تیوب به وسیله میکروپروسسور مخصوص به خود ، نوع مهمات حمل شده توسط خود را به کامپیوتر مرکزی تانک گزارش می دهد. در مجموع 22 گلوله در اتولودر نگهداری می شود و 5 گلوله نیز در داخل سبد های جلوی گانر و مابقی نیز در سبد های پایین برجک نگهداری می شود. به دلیل فضای کوچک شاسی تانک های روسی ، امکان تعبیه مهمات در محفظه های ایزوله وجود ندارد و مهمات زاپاس در سبد های مخصوصی که حفاظت زرهی چندانی هم ندارند ، در داخل همان برجک نگهداری می شود و زمانی که مهمات اتولودر به پایان رسید ، خدمه تانک مهمات زاپاس را از این سبد ها برداشته و در داخل اتولودر قرار می دهند. این سبدها هرچند که مقداری در داخل شاسی تانک فرو رفته اند ، اما باز هم به طور کامل در داخل شاسی قرار نگرفته اند و بخشی از آنها در محوطه برجک تانک قرار میگیرد. یعنی مهمات یدکی تانک های شرقی در محفظه های جداگانه به صورت ایزوله از برجک نگهداری نمی شود. ضعف دیگر اتولودر تی 72 مستقل بودن آن از حرکت برجک است. یعنی اگر برجک تانک در زاویه 355 درجه قرار می گرفت ، در این حالت چرخ فلک اتولودر نیز می بایست 355 درجه بچرخد تا خود را به توپ برساند و تا بازوی اتولودر بتواند گلوله را در داخل توپ لود کند. در چنین وضعیتی زمان لازم برای لود توپ به 15 ثانیه می رسید و ریتم آتش واقعی و عملی تانک در این وضعیت تنها 3 گلوله در دقیقه بود. هرچند در نسل جدید تی 90 های روسی چرخ فلک به وسیله لایه های سه گانه زرهی زرهپوش شده است ، اما مابقی مهمات فاقد حفاظت زرهی مناسب هستند و همچنین خود این لایه های زرهی نیز حفاظت صد در صد و کاملی نیز برای مهمات فراهم نمی آورد. چرا که نزدیک به 90 درجه از قسمت پشت آن فاقد زره است. چرا که بازوی الکتریکی اتولودر از این قسمت مهمات را بر می دارد و در داخل توپ قرار می دهد. پس همانطور که می بینید ، تانک های شرقی به نسبت تانک های غربی دارای حفاظت زرهی ضعیفتری برای مهمات خود هستند.

 

mx4s_al-72_2.gif

 

اتولودر چرخ فلکی تی 72 در کف برجک

 

foxs_al-80_1.gif

 

بازوی اتولودر گلوله را از چرخ فلک برداشته و در داخل توپ قرار می دهد

 

kidf_autoloader-22.jpg

 

شمای کلی اتولودرهای کاروسل در تانک های شرقی

 

eg32_image66.gif

 

طرح اتولودرهای زنجیری تانک های غربی

 

hm_image67.gif

 

اتولودر تانک های غربی به صورت زنجیری است

 

zf5k_karussel.jpg

 

اتولودر تی 90

 

1574_t-64_turmkorb.jpg

 

اتولودر تی 64 و تی 80

 

q6es_t72-84.jpg

 

اتولودر تی 72

 

8cke_t-80_07a1.gif

 

مراحل لود توپ در اتولودر تی 80

 

qtxr_t-80_08a.jpg

 

کاست اتولودر که گلوله در آن قرار می گیرد

 

g76h_d0052756_4d8619c65cc92.jpg

 

اتولودر تی 90

به محل ذخیره سازی مهمات توجه کنید

 

ii8w_bmp3.jpg

 

اتولودر بی ام پی 3

 

okb3_kassettenhub_1.jpg

 

تیوب و کاست اتولودر در تانک های تی 72 و تی 90

 

2tlv_ladekarussel_3.jpg

 

تیوب های چرخ فلک

 

9h2o_lader_des_leclerc.jpg

 

اتولودر لکلرک که از نوع زنجیری است.

 

shbv_leclerc_wannenablage.jpg

 

محل ذخیره مهمات یدکی در جلوی شاسی تانک لکلرک.

همانطور که می بینید این تصویر پس از برداشته شدن برجک تانک گرفته شده است.

مهمات یدکی کاملا مجزا از داخل برجک نگهداری می شوند.

 

ur0u_t-80bv-turm.jpg

 

اتولودر تی 80

به ضعف امنیت مهمات این تانک در برابر لکلرک توجه کنید

 

l3ft_leclerc-turmheck.jpg

 

این تصویر یکی از برتری های تانک های غربی نسبت به تانک های روسی را نشان می دهد

این دریچه لود اتولودر از خارج تانک است. تانک های غربی عمدتا مجهز به این سیستم هستند. در حالیکه تانک های روسی فاقد این سیستم هستند.

این دریچه در پشت برجک تانک قرار گرفته است و مهمات را از بیرون تانک در داخل اتولودر تانک بارگذاری می کند. مثل تانک های روسی نیازی نیست

که حتما پرسنل تانک بر روی دریچه های برجک بایستند و مهمات را دست به دست کرده و به داخل برجک منتقل کنند. چرا که از طریق این دریچه

به راحتی مهمات را به داخل اتولودر و پس از آن به داخل برجک انتقال می دهند.

 

zqu_80-inside.gif

 

طرحی گرافیکی از تی 80

به ضعف مساله امنیت مهمات تانک توجه کنید

مهمات یدکی در پشت و داخل برجک در داخل سبدهای معمولی و غیر زرهی نگهداری می شوند.

لینک به دیدگاه

بخش سوم

 

تا اینجا برتری اتولودرهای غربی به اتولودرهای روسی و شرقی مشخص شد. اما سوالی اینجا مطرح می شود که چرا برخی تانک ها از اتولودر استفاده می کنند و برخی دیگر از تانک ها فاقد اتولودر هستند. و اینکه اصولا استفاده از اتولودر چه مزایا و معایبی دارد. تانک هایی مثل آبرامز ، چلنجر 2 ، مرکاوا 4 ، لئوپارد 2 و ... فاقد اتولودر هستند و توپ آنها به صورت دستی توسط شخص لودر لود می شود. تانک های شرقی مجهز به اتولودر عمدتا دارای وزنی در حدود 45 الی 48 تن هستند. تانک های غربی مجهز به اتولودر نیز وزنی از 40 تن الی 55 تن را دارند. در حالیکه تانک های فاقد اتولودر عمدتا دارای وزنی بالغ بر 62 الی 67 تن را دارا می باشند. یکی از علل استفاده از اتولودر کاهش حجم کلی تانک است. همانطور که می بینید تانک های غربی مجهز به اتولودر دارای حجم و جثه کوچکتری نسبت به تانک های فاقد اتولودر هستند. تانک های فاقد اتولودر دارای برجک بزرگ و سه نفره هستند. در حالیکه تانک های مجهز به اتولودر دارای برجک های کوچکتر و دو نفره هستند. یعنی تنها دو نفر در داخل برجک قرار می گیرند. این به سیاست کشورهای استفاده کننده از تانک بر می گردد. یعنی برخی کشورها از تانک های با وزن و جثه کوچک استفاده می کنند و می بایست برای حفظ این اندازه کوچک تانک ، برای تانکشان اتولودر طراحی کنند که به وسیله آن شخص لودر حذف شود و حجم و وزن کلی تانک کاهش یابد. به عنوان مثال شوروی سابق در طراحی نیروی زرهی خود به عامل کمیت بیشتر از هر موردی اهمیت می داد و تنها می خواست تعداد بیشتری تانک در اختیار داشته باشد و برتری عددی خود را بر غرب حفظ کند. چنین کشوری با چنین سیاستی تانکی مثل تی 55 را طراحی کرد. در مجموع بیش از 100 هزار دستگاه از این تانک ها توسط شوروی تولید شد. در صورتی که اگر شوروی می خواست تانکی مثل سنچوریون را طراحی کند ، هیچگاه نمی توانست بیشتر از 20 هزار الی 30 هزار دستگاه از آن را تولید کند. در ادامه طراحی تی 55 و تی 62 طراحان شوروی متوجه ضعف ارگونومیک تانک خود در زمینه لود توپ شدند و در مدل تی 72 برای تانکشان اتولودر طراحی کردند. کوچک بودن حجم تانک و دشواری لود دستی ، از اصلی ترین علل طراحی اتولودر است. در حالیکه کشورهایی مثل آمریکا و غربی ها مجبور نبودند که حداقل جثه و حجم را برای تانکشان در نظر بگیرند. به این صورت می بینیم که تانک هایشان فضای بیشتری در داخل خود دارند. مثلا تانک ام 60 را در نظر بگیرید. این تانک جثه ای به مراتب بزرگتر از تانک های شرقی در اختیار داشت و بیش از 10 تن نیز وزن آن بالاتر از تانک های روسی بود. داخل برجک این تانک به قدری باز و فراخ است که شخص لودر می تواند توپ را حتی در حالت ایستاده لود کند. بدون اینکه سر خود را خم کند. پس همانطور که می بینید یکی از علل استفاده از اتولودر رعایت کوچکی اندازه تانک است. کشوری که مجبور است که تانک هایش را در کوچکترین اندازه بسازد ، برای حفظ اندازه کوچک تانک مجبور است از اتولودر استفاده کند. مثال دیگر کشور ژاپن است. در این کشور مقررات عبور و مرور برای خودروهای سنگین با دقت بالایی رعایت می شود و طراحان تانک های این کشور به این موضوع توجه دارند و به همین خاطر در هنگام طراحی تانک هایشان تلاش می کنند که وزن و جثه آن از در حد استاندارد باشد. به همین دلیل جثه تانک هایشان را کوچک در نظر می گیرند و در داخل آن از اتولودر استفاده می کنند. صرف نظر از اینکه اتولودرهای تانک های غربی بسیار کارآمدتر از اتولودرهای شرقی هستند ، وجود و یا عدم وجود اتولودر به عامل تامین امنیت مهمات نیز بستگی دارد. تانک های بدون اتولودر دارای امنیت مهمات بیشتری نسبت به تانک های مجهز به اتولودر هستند. همانطور که پیش از این توضیح دادیم ، در تانکهایی که فاقد اتولودر هستند ، مهمات در مخزن های کاملا ایزوله از محدوده برجک قرار دارند و به وسیله صفحات زرهی مخصوصی کاملا حفاظت می شوند. اما در تانک های مجهز به اتولودر مساله تامین امنیت مهمات موجود بر اتولودر وجود دارد. البته اتولودرهای غربی دارای امنیت به مراتب بیشتری هستند. چرا که زنجیر مهماتشان در قسمت پشت برجک قرار دارد و به وسیله پنل های زرهی کاملا از محوطه برجک تفکیک می شود. در صورتی که تانک های شرقی که از اتولودرهای چرخ فلکی استفاده می کنند ، اتولودرشان در کف برجک قرار دارد و مهمات یدکی آنها نیز در همان برجک قرار می گیرد که ورود کمترین اثرات حملات دشمن به داخل برجک سبب ترکیدن برجک و پرتاب شدن آن به بیرون و کشته شدن همه خدمه تانک خواهد شد. البته این مشکل در تی 90 تا حدودی برطرف شده است (نه به طور کامل) اما در سایر تانک های شرقی این مشکل کماکان وجود دارد. حتی تی 80 های بهینه سازی شده نیز از مشکل امنیت مهمات اتولودر رنج می برند. مساله دیگر مساله خرابی اتولودر است. اگر در میانه راه اتولودر به هر دلیل داخلی و یا خارجی از کار بیفتد ، کل عملکرد تانک مختل می شود. اتولودرها مجهز به موتورهای الکتریکی هستند و به وسیله تجهیزات الکتریکی و مکانیکی خود عمل لود توپ را انجام می دهند. حال اگر در میانه راه یکی از قسمت های اتولودر از کار بیفتد ، سبب غیر عملیاتی شدن تانک می شود. چرا که در صورت خرابی اتولودر می بایست از مهمات یدکی استفاده کرد که با وجود دو نفر در داخل برجک ، این عمل به سادگی امکان پذیر نخواهد بود. در چنین حالتی تانک نمی تواند بیش از یک گلوله در دقیقه را شلیک کند. البته طراحی اتولودرهای غربی ساده تر و البته کارآمدتر از اتولودرهای شرقی است و معمولا احتمال خرابی آن کمتر از اتولودرهای شرقی است. اما در هر صورت می بایست چنین احتمالی را در نظر گرفت. اما نبود اتولودر نیز خود ضعف هایی را به همراه خواهد داشت. نبود اتولودر سبب می شود که پرسنل تانک از سه نفر به چهار نفر افزایش یابد. هیچ تانکی به طور کامل رویین تن و شکست ناپذیر نیست. قویترین تانک ها هم احتمال دارد در میدان نبرد با تسلیحات ضد تانک منهدم شده و از بین بروند و پرسنل آن نیز کشته شوند. در این صورت اگر تانک سه نفر خدمه داشته باشد ، سه نفر انسان کشته می شوند و اگر چهار نفر خدمه داشته باشد نیز چهار نفر کشته خواهند شد. البته نکته ای که می بایست به آن توجه کرد ، تانک هایی که دارای چهار نفر پرسنل هستند ، معمولا دارای حفاظت زرهی بیشتری هستند. به هر حال طراحی برخی سیستم های نبرد وجود پرسنل بیشتر را طلب می کند. به عنوان مثال برخی جنگنده ها از یک خدمه استفاده می کنند و برخی دیگر از دو خدمه. درست است که جنگنده های دو سرنشین در صورت انهدام دو نفر را از دست می دهند ، اما به هر حال به همان اندازه نیز دارای قابلیت عملیاتی بیشتری هستند که دو سرنشین بودن آنها را نسبت به تک سرنشین بودنشان برتری بخشیده و توجیح می کند. تانک ها نیز همین طور هستند. تانک های چهار نفره در بیشتر موارد دارای عملکرد رزمی بهتری نسبت به تانک های سه نفره هستند. در تانک های چهار نفره نوع مهمات آسانتر انتخاب می شود و در اختیار لودر قرار می گیرد. در حالیکه در تانک های سه نفره این کار زمان بیشتری می برد. ضمن اینکه نباید تصور کرد که وجود اتولودر در تانک ها الزاما به معنای ریتم آتش بالاتر است. چرا که در هر صورت سرعت لود دستی بیشتر از سرعت لود خودکار است. البته در این مورد باز هم بین اتولودرهای غربی و شرقی تفاوت وجود دارد. اتولودرهای غربی در هر 4 ثانیه (تانک های کی 2 و تایپ 10) و یا 5 ثانیه (تانک های لکلرک و تایپ 90) یک گلوله را شلیک می کنند. در حالیکه تانک های فاقد اتولودر نیز در صورت نیاز می توانند توپ خود را ظرف مدت 4 ثانیه لود کنند. در حالیکه اتولودرهای شرقی که عمدتا از نوع کاروسل هستند ، دارای ریتم آتش کمتری هستند. در بین تانک های شرقی ، تی 90 دارای بیشترین ریتم آتش است و می تواند نهایتا در هر 6.5 ثانیه یک گلوله را شلیک کند. به طوریکه می بینید ریتم آتش تانک آبرامز که فاقد اتولودر است از ریتم آتش تی 90 که مجهز به اتولودر است ، بیشتر است.

 

ew9_1223857814_panels_1.jpg

 

به تصویر فوق دقت کنید

 

در این تصویر دریچه بالای برجک آبرامز را می بینید که در سمت لودر تانک قرار دارد. اون دو تا پنل بزرگ پشت دریچه در واقع

محل نگهداری مهمات تانک هستند. مهمات تانک در این قسمت نگهداری می شوند و همانطور که می بینید در صورت کوچکترین

خطری این پنلها به بیرون پرتاب می شوند و انرژی حاصل از انفجار آن نیز به بیرون برجک منتقل می شود و هیچ آسیبی به داخل

برجک نمی رسد. ضمن اینکه این پنل ها در برابر اصابت خطرات از بیرون ، بسیار مقاوم هستند. همانطور که می بینید لبه های

پنلها در بیرون برجک قرار گرفته اند. یعنی در صورت برخورد موشک های تاپ اتک ، کوچکترین آسیبی به این پنلها و به تبع آن

مهمات تانک وارد نخواهد آمد

 

zjbf_arjuntankpkg01264011f75.jpg

 

تانک آرجون. انگاری اون دو نفر توی قهوه خونه مش قنبر نشسته اند ...

همونطور که می بینید برجک تانک هنوز نصب نشده است و اون استوانه ها هم محل نگهداری مهمات یدکی تانک در قسمت جلوی تانک هستند.

 

34i_f_r1hs2wwrvnem_48ae9c2.jpg

 

محل نگهداری مهمات در آبرامز

 

9p1b_f_zagatkam_a64a9be.jpg

 

محل نگهداری مهمات یدکی در قسمت جلوی شاسی در تانک های لئوپارد و لکلرک

 

uenf_film-5_117.jpg

 

استوانه های نگهدارنده مهمات در تی 80

همانطور که می بینید دارای کمترین حد حفاظت هستند.

 

xjj_leclerc_turmriss.jpg

 

نمایی شماتیک از برجک لکلرک

 

863_leopard2a6ammo.jpg

 

محل نگهداری مهمات یدکی در قسمت جلوی برجک در تانک لئوپارد 2 آ 6

 

sli5_leopardlader.jpg

 

طرح مفهومی برای اتولودرهای نسل آینده تانک های آلمانی سری لئوپارد

 

1dqn_m1a1_turret.png

 

برجک آبرامز

به محل نگهداری مهمات توجه کنید

 

mupe_d0052756_4d8619c65cc92.jpg

 

طرح اتولودر تی 90

به مهمات یدکی تانک توجه کنید. همانطور که می بینید این مهمات از نظر حفاظت زرهی در پایینترین حد هستند.

 

j0w1_m1a1_usmc.png

glzw_m1a2.png

 

پنلهای بالای برجک آبرامز

 

tub9_nowyobrazmapybitowej2c.png

 

محل نگهداری مهمات آبرامز در داخل و پشت برجک

تصویر از داخل برجک گرفته شده است.

 

23uu_arjun_mbt_cad.jpg

 

نمایی شماتیک از آرجون و محل نگهداری مهمات

 

u3zj_t-72bm_all.jpg

 

موقعیت اتولودر در تانک تی 72

 

zy4_img0083hd.jpg

 

نگهداری مهمات در پشت برجک آرجون

همانطور که می بینید از نظر حفاظت مهمات ، تانک آرجون در حد تانک های نسل دومی است.

 

نویسنده:علی محمدی-منبع:میلیتاری

 

لینک به دیدگاه

بخش چهارم

 

 

بد نیست نگاهی هم به تانک های جدید شرقی و نحوح حفاظت از مهمات شان بپردازیم.

 

 

به تصویر زیر دقت کنید

 

4t5h_img_0113.jpg

 

این تصویر مربوط به تانک تی 84 اوپلوت متعلق به اوکراین است. همانطور که گفتیم در تی 90 مساله حفاظت مهمات در اتولودر تا حدود زیادی (البته نه به طور کامل) حل شده است. اما مهمات یدکی که در داخل برجک نگهداری می شوند ، همچنان در معرض خطر کوک آف هستند و کمترین اثر انفجاری که وارد برجک شود ، سبب انهدام مهمات تانک می شود. اوکراینی ها در طراحی و ساخت تانک جدیدشان ، یعنی همین اوپوت ، ابتکار جالبی به خرج دادند. آنها مهمات یدکی را به خارج از برجک و قسمت انتهای برجک انتقال داده اند. این دریچه را که می بینید در واقع محل نگهداری مهمات یدکی تانک است. طرفین این مخزن به وسیله زره اصلی تانک زره پوش شده است ، اما اینطور که از تصویر بر می آید ، درپوش این مخزن حفاظت چندانی از بالا ندارد. هر چند مشخص نشده است که درپوش این مخزن چقدر در برابر حملات تاپ اتک مقاومت دارد ، اما تصویر نشانگر آن است که حفاظت چندانی برای آن وجود ندارد. چرا که قرار است این دریچه به وسیله نفرات باز و بسته شود و نمی توان آنرا زرهپوش شده و سنگین در نظر گرفت.

برای مقایسه بد نیست پنلهای محافظ این مخزن را با پنلهای محافظ مخزن مهمات آبرامز مقایسه کنید

 

gscm_1223857814_panels_1.jpg

 

همانطورکه می بینید آبرامز پنلهای بسیار قویتری نسبت به اوپلوت در اختیار دارد

 

 

 

و اما برسیم به روس ها

 

روس ها در جدیدترین به روز رسانی تانک تی 90 خود که با نام تی 90 ام اس شناخته می شود نیز به تقلید از اوکراینی ها مهمات یدکی را از داخل برجک بیرون کشیده و به مخزن پشت برجک انتقال دادند.

به تصاویر برجک تی 90 ام اس دقت کنید

 

5nwq_6084v.jpg

 

این تصویر سه مخزن را نشان می دهد که در مخزن وسطی شارژهای پروپلنت و در مخزنهای کناری نیز پرتابه ها نگهداری می شوند. همانطور که می بینید مخزنها از اطراف کاملا زره پوش هستند ولی در برابر حملات تاپ اتک حفاظت چندانی ندارند.

0id_img_3039_kopiya.jpg

 

این تصویر به واقع دریچه باز شده تصویر بالا را نشان می دهد. زمانی که تی 90 ام اس رونمایی شد ، خیلی ها عقیده داشتند که اضافه شدن قسمتی در پشت برجک تانک نشانگر این است که روس ها به جای اتولودر های سنتی خود از یک اتولودر زنجیری با ریتم آتش بالاتر و البته امنیت بهتر استفاده می کنند. اما این تصاویر نشان داد که روس ها هنوز تا در اختیار داشتن یک اتولودر مطمئن و کارآمد و سریع هنوز فاصله زیادی دارند و در واقع فضای محدود برجک تانک هایشان به آنها اجازه این کار را نمی دهد. همانطور که در این تصویر می بینید مهمات یدکی در این قسمت از بیرون برجک نگهداری می شود و کلا مهمات یدکی از داخل برجک بیرون کشیده شده است. نکته جالب اینجاست که وقتی که همه مهمات اتولودر به پایان برسد ، می بایست یکی از خدمه از تانک بیرون بیاید و مهمات را از این مخزن ها بیرون بیاورد و آنرا به داخل برجک انتقال داده و به کمک خدمه دیگر تانک آنرا داخل اتولودر تانک قرار دهد. روس ها می توانستند به تقلید از آبرامز مهمات یدکی را در قسمت پشت برجک نگهداری کنند و برای این قسمت از برجک از داخل برجک دریچه ای تعبیه کنند که مهمات را از داخل آن برداشته و به اتولودر تانک منتقل کند تا دیگر نیازی به خروج خدمه از تانک نباشد. در حالیکه در تی 90 ام اس این طراحی صورت نگرفته است. شاید دلیل آن فضای بسیار محدود داخل برجک و وجود بازوی هیدرولیک در قسمت پشت برجک و عقبتر بودن چمپر توپ است (به احتمال قوی دلیل آن همین است) یعنی زمانی که مهمات اتولودر در تی 90 ام اس به پایان می رسد ، یکی از خدمه می بایست از تانک خارج شده و مهمات را از این مخزن ها بیرون کشیده و به داخل برجک منتقل کند. وقتی این مکانیسم عمل تانک روسی تی 90 ام اس را که در واقع آخرین کار روس ها به شمار می رود را با مکانیسم عمل لود مجدد تانکی مثل لکلرک که حداقل 20 سال قبل از تی 90 ام اس طراحی شده است را با هم مقایسه می کنیم ، به این نتیجه می رسیم که روس ها علیرغم تبلیغات زیادشان در زمینه برتری تجهیزات نیروی زمینی شان ، چقدر در این زمینه از غربی ها عقبتر هستند. با آنکه لکلرک حداقل 20 سال پیش از تی 90 ام اس ساخته شده است ، اما مکانیسم عمل لود مجدد آن کاملا کارآمدتر و برتر از تانک روسی است. زمانی که در تانک لکلرک مهمات اتولودر به اتمام رسید ، هیچ نیازی به خروج و تغییر مکان خدمه تانک نیست. فقط می بایست برجک تانک را 180 درجه چرخاند تا دریچه مخزن انبار مهمات تانک در قسمت جلوی برجک در کنار پرسنل تانک قرار گیرد. در این حالت خدمه گلوله ها را از انبار برداشته و آنرا داخل اتولودر قرار می دهند. حال خودتان قضاوت کنید که طراحی کدام تانک بهتر است .... لکلرک یا تی 90 ام اس

4m85_photolentabigphoto.jpg

 

پوتین در داخل تانک تی 90 ام اس

 

همانطور که می بینید چامپر توپ بسیار عقبتر از چمپر تانک های غربی است. علت این امر نیز فضای محدود داخل برجک تانک های روسی است. به احتمال قوی علت عدم طراحی دریچه دسترسی برای مخزن مهمات یدک در قسمت پشت برجک همین است.

jqja_t-90ms_eng-14.jpg

 

این تصویر هم نشان می دهد که مهمات به چه صورت در قسمت پشت برجک نگهداری می شوند.

 

sjrl_t12_black_eagle_l8.jpg

jsgq_t12_black_eagle_l9.jpg

xe1k_index.png

 

در باره تانک بلک ایگل هم بحث های زیادی در فروم هایی مثل میلیتاری فوتو و یا پاکستان دفنس و ایندیان دیفنس صورت گرفته است. به قسمت بزرگی که در پشت برجک تانک قرار دارد توجه کنید.

 

این دو تصویر نشان می دهد که احتمالا برای این تانک یک اتولودر زنجیری در نظر گرفته شده است. البته منابع مختلف برای این تانک کالیبرهای مختلفی را برای توپ آن ذکر کرده اند. 125 میلیمتری ، 135 میلمیتری و 152 میلیمتری. باید توجه کرد که اگر و تنها اگر بپذیریم که این تانک از توپ 125 میلیمتری استفاده می کند ، می توان پذیرفت که این تانک از اتولودر زنجیری استفاده می کند. در غیر این صورت و در صورت استفاده از کالیبرهای بزرگتر نیز احتمال استفاده از اتولودر زنجیری منتفی است. چرا که گلوله های بزرگتر امکان استفاده در چنین فضای محدودی را نخواهند داشت.

به تصویر زیر دقت کنید

 

r69h_t12_black_eagle_l10.jpg

 

این تصویر پشت برجک بلک ایگل را نشان می دهد. این تصویر نیز احتمال وجود اتولودر زنجیری در تانک بلک ایگل را تقویت می کند.

 

تصویر زیر نشانگر دریچه لود کردن اتولودر تانک لکلرک از بیرون تانک است.

 

a0dq_leclerc-turmheck.jpg

 

همانطور که می بینید تانک بلک ایگل نیز دریچه ای مانند این دریچه لکلرک در پشت برجک خود دارای می باشد. به احتمال قوی این دریچه در پشت برجک بلک ایگل برای لود اتولودر زنجیری در نظر گرفته شده است. البته امکان دارد که احتمال ما صحیح نباشد و بلک ایگل نیز همچنان از اتولودرهای قدیمی و سنتی روس ها استفاده کند ، در این صورت اگر فرض را بر این بگیریم که بلک ایگل فاقد اتولودر زنجیری است ، می توان احتمال داد که فضای پشت برجک ، مخصوص نگهداری مهمات یدکی است و مهمات به صورت خودکار در اختیار پرسنل تانک قرار می گیرد (به تقلید از تانک های غربی)

لینک به دیدگاه

بخش پنجم

 

 

نکته اساسی در مورد اتولودرهای غربی خود فشنگ مورد استفاده توسط تانک هست. یعنی اگر فشنگها از پوکه فلزی استفاده کنند(مثل استرایکر) کار خدمه کمی سخت میشه و پوکه ها در داخل تانک باقی میمونن.

 

مثلا تانک K-2 BLACK PANTHER کره جنوبی از سیستمی دقیقا مشابه لکلر(تلفظ فرانسویش ک آخر رو نداره) استفاده میکنه. بخاطر بدون پوکه بودن اکثر مهمات 120م.م مشکلی برای خدمه پیش نمیاد.

 

6d3d_giat1ammunition.jpg

 

گلوله های متفاوت پوکه دار و بی پوکه(دوتای سمت راست)

 

fo57_m256_m1a1_00.jpg

 

گلوله 120 م.م. پوکه دار

 

k6fh_0.jpg

 

ولی برجک جدیدی که سوییس برای CHALLENGER های اردنی طراحی کرده (برجک فالکن) از سیستم جدیدی استفاده میکنه که مجهز به پوکه پران هم هست.

 

oxzr_falcon_turret_l2.jpg

os3q_falcon2rv5.jpg

 

به قسمت عقب برجک توجه کنید. این دریچه هم به منظور پر کردن مهمات و هم به منظور تخلیه پوکه استفاده میشه.

 

2iix_falcon2turret.jpg

5c0n_images.jpg

 

دو محفظه رولور مانند توانایی حمل دو نوع مهمات رو به این برجک دادند.

 

در STRYKER MGS که مجهز به توپ 105 م.م هست از روش دیگری استفاده شده. یعنی مهمات در داخل بدنه و زیر برجک در یک محفظه حلزونی قرار میگیرند و بعد از شلیک شدن، پوکه ها از در عقب

 

برجک به بیرون پرتاب میشن.

 

uske_strykermgsloader.jpg

 

لودر جدید استرایکر

 

gabj_strykermgsreplenisher.jpg

 

لودر قدیمی استرایکر

 

glf8_ip02.jpg

 

محل پرتاب پوکه

 

idmt_ip03.jpg

n231_ip05.jpg

 

پوکه های پرتاب شده پشت سر خودرو

لینک به دیدگاه

در خودروهای زرهی که موتور در قسمت جلو قرار گرفته امکان استفاده از سیستم جدیدی برای برجک (مثل استرایکر) به وجود اومده. البته نوع برجک(سرنشیندار/بی سرنشین) تاثیر زیادی بر مقدار مهمات قابل حمل

داره. مثلا خودروی CV90 120T که از اتولودر پشت برجک استفاده میکنه بخاطر سرنشیندار بودن برجک توان حمل مقدار مهمات بالایی نداره.

 

48nx_cv90120drawing.jpg

d7mn_cv90120hatch.jpg

 

حالا نگاهی به طرح FCS در نقش تانک سبک با توپ 120 م.م بندازید.

 

dh0t_future2520combat2520systems2520mcs25201.jpg

 

این خودرو زرهی از برجک بی سرنشین استفاده میکنه و بخاطر قرار داشتن موتور در کنار و جلوی بدنه، فضای مناسبی برای مهمات زیر برجک وجود داره.

 

dtpf_mgv_chassis.png

 

قسمت عقب کاملا خالی و آماده پذیرفتن هر نوع تغییری هست.

 

d6vg_mcs9mk5~0.jpg

kcnt_mcsfiringfixturestructuts6.jpg

tnff_mcsahsdemo1oq2.jpg

 

همونطوری که میبینید گلوله ها در زیر برجک و برخلاف تانکهای شرقی با محافظت کامل و دور از خدمه قرار میگیرند و پوکه های 120 م.م از پشت برجک به بیرون پرتاب میشن.

 

emeq_ttbcombo.jpg

y6ym_apisbliiiniskoprowfilow.jpg

 

البته این طرح از قبل هم مطرح بوده ولی بخاطر محدودیتهای فنی، عملیاتی نشده بود.

یکی از طرحهای جالب هم نوعی ترکیب از لودر خودکار و توان نیروی انسانی هست که در مرکاوا-4 استفاده شده.

 

bezs_arms-automatic-storage-magazine.jpg

 

این سیستم پشت برجک قرار داره و 10 گلوله آماده شلیک رو به انتخاب فرد تحویلش میده.

و اما یکی از طرحهای جالبی که برای آبرامز در نظر گرفته شده بوده طرح لودر رولوری با تعداد 36 گلوله هست که با کمی اصلاح قراره روی ABRAMS M1 A3 نصب بشه.

 

5goc_autoloader5.png

igic_autoloader4.png

 

نمونه قدیمی

 

vd1b_autoloaderyn2.jpg

 

نمونه نهایی برای A3

در پایان هم چند طرح از اتولودرهای قدرتمند برای گلوله های سنگین(140م.م برای تانک و 155م.م برای هویتزر) رو مشاهده کنید.

 

ko9e_leclerc140combo.jpg

 

لکلر با توپ 140 م.م که هنوز عملیاتی نشده

 

esp8_140mm-11.jpg

 

تفاوت گلوله 140م.م با 120 م.م

 

2dzx_x1wzo3.gif

 

BAE در حال روی برجک تانکهای آینده انگلیس با توپ 140م.م

 

ktc5_img301159747kt4.jpg

 

هویتزر 155م.م روی شاسی FCS

 

jqbn_imagescamqcpx1.jpg

 

سیستم تغذیه FCSهویتزر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...