رفتن به مطلب

تانک leopard 2A5


ارسال های توصیه شده

تانک لئوپارد یکی از بهترینها و به قولی بهترین تانک اصلی میدان نبرد میباشد و این موضوع باعث شده که توجه خیلی از کشورها به این تانک جلب بشود .

یکی از این کشورها سوئد میباشد که از دیرباز مبادلات نظامی با المان داشته چه طی جنگ جهانی دوم که المان از سوئد تسلیحات وارد میکرد و این مبادلات تا اکنون ادامه داشته است.

یکی از محصولات المانی مورد استفاده در ارتش سوئد تانک لئوپارد 2 میباشد . این تانک با توجه به شرائط خاص سوئد مورد بازبینی و اصلاحاتی قرار گرفته است .

این تانک stridsvagn 122 نامیده میشود به معنای وسیله ی نقلیه ی جنگی 122 میباشد و بر اساس تانک لئوپارد 2a5 ساخته و مورد اصلاحات قرار گرفته است.

کانال تلویزیونی دیسکاوری ورژن سوئدی تانک لئوپارد 2 یا همان stridsvagn 122 را بهترین تانک سنگین که تا اکنون تولید شده دانسته است .

تا کنون 120 عدد از این نوع تانک تولید گشته است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

ساختمان کلی این تانک همچون تانک لئوپارد 2 هست که در ان راننده در سمت راست و محل قرار گیری مهمات در سمت چپ قرار دارد. سیستم اتش هالوکربنی این تانک درقسممت عقب راننده قرار دارد و موتور در انتهای بدنه ی تانک قرار گرفته است . در برجک فرمانده ی تانک در سمت راست و مسئول اتش در قسمت جلو و پایینتر از فرمانده و همچنین مسئول مهمات در قسمت چپ برجک قرار گرفته است .

اواخر دهه ی هشتاد میلادی صنایع تولیدی وزارت دفاع سوئد (FMV) تحقیقاتی را در دست داشت که همچون تانکهای به روز و مدرن ان زمان همچون ابرامز امریکایی تی هفتاد و دو روسی و لئوپارد 2 المانی یک تانک خانگی بر اساس تکنولوژی های پیشرفته تولید نماید .نتایج تحقیقات و همچنین جنگ کویت در ان زمان نشان داد که سوئد نیاز مبرمی و سریع به یک تانک بر اساس تکنولوژی پیشرفته دارد .

نتایج تحقیقات منجر به طراحی تانکی به نام stridsvagn 2000 شده بود ولی به خاطر هزینه های بالای تولیدی و زمان نسبتا طولانی برای تولید باعث شد که وزارت دفاع این پروژه را منحل کند بنابراین دولت سوئد خرید از یک کشور خارجی را مطرح کرد و این طرح در تصویبات سال 1992 وزارت دفاع سوئد گنجانده شد .(تصویبات 1992 وزارت دفاع مجموعه تصویباتی بود که چشم انداز و طرحهای نیروی دفاعی سوئد رو مشخص میکرد. )

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

این طرح یا پروژه با نام Stridsvagn Ny یا وسیله ی نقلیه ی جنگنده ی جدید بزرگترین قراداد بین صنایع تولیدی وزارت دفاع و تولید کننده ی یک کشور خارجی بود که تا کنون بسته میشد .

پاییز 1992 تستهای رانندگی تانک و همچنین تستهای زمستانی هر دو مدل ابرامز M1A1 و لئوپارد 2 بهبود یافته یا leopard 2a5 اغاز گشت. در ژانویه ی 1993 فرانسه با تانک لکلرک خود وارد مناقطه شد در حالی که بریتانیا بنا بر درخواست شخصی تانک چلنجر 2 خود را از مناقصه در جوئن 1992 بیرون کشید. در واقع فرانسه با این کار جای بریتانیا را در مناقصه گرفت .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

نمونه تستهایی که انجام شد میتوان به تستهای شلیک گلوله های انفجاری بر مدولار های حفاظتی در اطراف شاسی و برجک در حالی که با لایه های حفاظتی بالستیکی محافظت شده بودند و همچنین بدونه لایه های حفاظتی بالستیکی. این لایه های حفاظتی بالستیکی تولیدی شرکت akers krutbruk (تولیدی باروت اُکِر) به همراه یک شرکت مهندسی المانی بودند. در طی ازمایشات یک ژنرال چهار ستاره ی امریکای دریافت که استفاده از این لایه های حفاظتی بالستیکی میتواند حفاظت تانک را تا پنجاه و صد دردصد در تانکهای امریکایی و فرانسوی افزایش دهد. ( در مورد اینکه یک ژنرال امریکایی اینو کشف کرد نامطمئن هستم). این مجموعه ازمایشات هم در کشورهای اصلی تولید کننده ی تانک و همچنین در مرکز ازمایشات وزارت دفاع در کارلبوری (FFK) انجام شد .

همچنین مرکز پژوهشهای وزارت دفاع (FOA) توانست با برسی اثرات طول موجهای ثبت شده کشف کند که چطور تانکهای مختلف میتوانستند به وسیله ی اشکارسازهای مادون قرمز و رادها و دیگر اشکارسازها کشف شوند.

در دسامبر 1993 ازمایشات و تستها با موفقیت به اتمام رسید نتایج بررسی ها و تستها نشان داد که تانک لکلرک اگرچه پتانسیل خیلی خوبی داشت اما در راههای طولانی چیزی که مورد نیاز سوئد بود به اندازه ی کافی موفق ظاهر نشد . در نتیجه انتخابهای وزارت دفاع فقط دو تا بود . تانک لئوپارد دو که در تحرک سیستم اتش و حفاظت کاملا برتر بود و همچنین تانک ابرامز که در قابل اطمینان بودن و تعمیر و نگهداری و همچنین در سیستم یکپارچه ی مدیریت برتر بود .

با وجودی که شرکت تولید کننده ی امریکایی یک میلیارد تخفیف قایل شد و کلینتون شخصا برای بررسی معامله با کارل بیلد نخست وزیر وقت سوئد دیدار داشت ولی سرانجام لئوپارد مورد حمایت سوئد قرار گرفت و سرانجام در تاریخ 20 جوئن 1994 قرارداد 120 عراده تانک و 90 عراده ی دیگر در صورت لزوم با شرکت krauss maffie wehrtechnik بسته شد . این قراردا خرید تولید تحت لیسانس و همچنین تعمیر و نگهداری و اموزش خدمه را شامل میشد . 29 عراده از تانکها در کنسرسیوم krauss maffie wehrtechnik تولید و 91 عراده ی دیگر در سوئد تحت لیسانس شرکت تولید شود. در سوئد شرکتهای بوفوش(bofors) برای ساخت برجک تانک و شرکت هَگلوندز (hagglunds) عهده دار تولید شاسی و دیگر اجزای تانک شد. تانکها stridsvagn 122 را یدک کشیدند.

به این وسیله سوئد هم وارد کلوب استفاده کنندگان لئوپارد کشت تا این کلوب به 17 کشور برسد.

 

در اوایل سال 2000 سوئد به همراه لهستان نروژ المان و سوئیس تحقیقاتی برای توسعه ی حفاظت در برابر مین به انجام رسانید . تحقیقات با موفقیت به همراه بود و تانکهایی که به این اپشن مجهز شدند با نام stridsvagn 122B شناخته میشوند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

این تانک جایگزین تانکهای stridsvagn 103 و stridsvagn 101R/102R وstridsvagn 104 گشته است .

stridsvagn 122 داری پیشرانه ای دیزل و دوازده سیلندری با قدرت 1500 اسب بخار هست .برجک این تانک تماما الکترونیکی بوده و قابلیت گردشی 360 درجه را فراهم میکندو دارای چهار خدمه هست. فرمانده افسر اتش و افسر لودر در برج و راننده ی تانک در محل کنترل تانک واقع در شاسی .

این تانک نمونه ی توسعه یافته بر اساس تانک لئوپارد دو میباشد که در یک مناقطه توانست تانکهای لکلرک فرانسوی و ابرامز امریکایی را شکست دهد .

تانک مجهز به یک توپ 120 میلیمتری و همچنین به دو عدد مسلسل 7.62 میلیمتری میباشد و در کنار این تسلیحات تانک به یک باطری یا یک واحد پرتاپ نارنجکهای دودزا هم مجهز شده است . توپ اصلی این تانک میتواند هدفهایی به فاصله ی 4000 متری را هدف قرار دهد.

 

مدل دیگری از این تانک که در سوئد مشغول خدمت میباشد stridsvagn 121 میباشد یا همان تانک لئوپارد 2A4.

در زمانی که مذاکرات برای خرید تانک لئوپارد دو بین سوئد و المان (مدل 2A5) جریان داشت المان به سقف تولید تانک که بر اساس پیمان دو به علاوه ی چهار تعیین شده بود رسید . بنابر این برای تولید تانک به سوئد پیشنهاد لیزینک یا اجاره ی 160 عدد تانک لئوپارد 2A4 را داد که مورد موافقت سوئد قرار گرفت بنابر این سوئد قرارداد اجاره ی تانکهای T80U را که برای نیم سال بود لغو کرد. چون تحویل این تانکها همزمان با تحویل تانکهای خریداری شده بود و به خاطر داشتن توپ 120 میلیمتری بر اساس سیستم نامگذاری سوئد این تانکها نام strdisvagn 121 را انتخاب کردند. تنها اصلاحی که در این تانکها دادند استفاده از رادیوی ارتباطی سوئدی و رنگ امیزی بر اساس استتار سوئد بود .به جز شش عدد از این تانکها مابقی به کشور المان عودت داده شده اند و قرار داد اجاره هم پایان یافته است . این شش عدد تانک از هم جدا و به شرکت ruag در سوئیس تحویل داده شد تا به مدل تانک مهندسی ارتقاء یابند. این شش مدل با نام ingenjorbandvagn 120 شناخته میشوند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

تانک bargningsbandvagn 120 یا تانک یدک کش 120 نمونه ی سوئدی تانک یدک کش Bergepanzer 3 Buffel vil میباشد که بر اساس پلتفرم لئوپارد توسعه یافته است . در کل شانزده عدد از این نوع سفارش داده شده است که اولین نمونه ها در شش جوئن 2002 و مابقی تا نوامبر 2003 تحویل سوئد داده شد .در سال 2011 یک یدک کش از این نوع تحویل سوئد گشت . این نمونه در مقایسه با نمونه های قبلی دارای سطح حفاظت بالا میباشد که مخصوصا برای ماموریتهای خارج از کشور سوئد توسعه یافته است . این مدل با نام bargningsbandvagn 120B شناخته میشود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

تیپهایی که تانکها در انها مشغول خدمت هستند:

 

همانطور که گفته شد در 20 ژوئن دولت کال بیلدت نخست وزیر وقت سوئد تصمیم به خرید 120 عدد تانک لئوپارد بهبودیافته یا leopard 2a5 و 90 عدد دیگر در صورت درخواست و همچنین بنا به پیشنهاد المان تصمیم به اجاره ی 160 عدد از این تانکها که از مدل 2a4 بودند گرفت.

بر اساس تصمیمات وزارت دفاع قرار بود که تیپهای نوربوتن (norrbottensbrigaden) که در شمال سوئد و در شهر بودِن (boden) قرار دارد و به اختصار MekB 19 نامیده میشود و تیپ اِسکارابوری (skaraborgsbrigaden) که در نزدیکی شهر گوتنبرگ و در شهر خوده (skovde)قرار دارد و به اختصار PB 8 نامیده میشود و همچنین تیپ اژدهای اسکُونه (skanska dragonbrigaden ) که در شهر هَسلِهولم (hassleholm) قرار دارد و به اختصار PB 9 نامیده میشود مجهز به تانکهای stridsvagn 122 شوند.

اما برای اینکه تیپ اِسکارابوری به این تانکها مجهز شود لازم بود که وزارت دفاع 90 تانکی در صورت نیاز در قرار داد امده بود را هم سفارش بدهد ولی با پاسخ منفی وزارت دفاع تیپ اِسکارابوری تانکهای leopard 2A4 که با نام stridsvagn 121 نامیده میشد را انتخاب کند. و مابقی تانکهای لئوپارد 2a4 بین تیپهای سودرا اِسکُونسکا (sodra skanska brigaden) و تیپ سودر مانلَند (sodermanlandsbrigaden) و تیپ اژدهای اسکونه تقسیم شد که بعد از سال 2002 تمام این تانکها عودت داده شدند. بر اساس اعلام insatsorganisationen که به اختصار IO-14 خوانده میشود حداقل سه عدد از این تانکها بر اساس نیاز های امروز ارتش وارد سفارش و وارد خدمت خواهد شد.

طی سال 2011 وزارت دفاع چهار عدد Stridsvagn 122B که دارای حفاظت ضد مین هست و همچنین یک عدد Bärgningsbandvagn 120B تحویل گرفته است . طبق گزارش سالیانه ی وزارت دفاع این پنج عدد قرار است در ماموریتهای خارج از کشور شرکت کنند.

 

تفاوتهای نمونه ی سوئدی و المانی :

این تانک همنطور که گفته شد بر اساس تانک لئوپارد المان ورژن 2a5 ساخته شده ولی با تغییرات و بهبودهای محسوس .

بزرگترین بهبودی که stridsvagn 122 در مقایسه با نمونه ی المانی دارد زره پوش تانک به همراه زره حفاظتی فولادی تانک میباشد که کاملا از نو بر روی بدنه ی تانک طراحی و تولید گشته است . مسئول این کار شرکت سوئدی SSAB میباشد که بزرگترین کنسرسیوم تولید فولاد در کشورهای اروپای شمالی میباشد . همچنین در نمونه ی سوئدی از مدولار های حفاظتی که محصول مشترک شرکت سوئدی akers krutbruk و شرکت المانی Ingenieurburo Deisenroth است استفاده شده است .

تانکهایstridsvagn 122 به رادیوی تولیدی اریکسون به نام ra-180 که اختصار شده ی radio 180 میباشد مجهز شده اند . باند مورد استفاده در این سیستم , باند بین 30 تا 87 مگاهرتز میباشد .در کنار این سیستم تانکها مجهز به یک تلفن داخلی به نام LTS 90 تولیدی اریکسون برای مکالمات داخلی میباشد .

تانک برای استتار و کاهش اثارت مادون قرمزی موتور و قطعات میکانیکی و همچنین برای پوشش اشکال منظم از یک تور چند لایه به نام kamouflagenatssystem استفاده میکند.

هر دو تانک stridsvagn 122 و 121 از گلوله های ضد زره که به گلوله های انرژی جنبشی ضد زره استفاده میکنند .

 

همچنین بر روی تانکهای سوئدی لایه های حفاظتی بر روی برجک و بر روی بدنه به همراه دریچه های ضخیمتر برای خدمه ی تانک اعمال شده است که حفاظت بیشتری را در مقابل بمبهای خوشه ای وهمچنین در مقابل بمبهایی که بر بالای تانک منفجر میشوند به ارمغان می اورد.در داخل تانک نیز لایه های حفاظتی برای حفاظت در مقابل گلوله های انرژی جنبشی ضد زره و همچنین برای حفاظت در مقابل گلوله های سوراخ کننده ی بدنه نصب شده هست . لایه های حفاظتی کناره های برجک نیز از اصلاحات سوئدی ها نیز در امان نمانده اند .

در قسمت موتور نیز بهینه سازی هایی انجام شده است . در قسمت سیستم خنک سازی موتور یک سیستم تشخیص اتش نصب شده است تا از مکیدن اتش در این قسمت جلوگیری کند.

جعبه های ذخیره سازی مهمات خارج از تانک نیز بهینه سازی شده است .

با بهینه سازی هایی که انجام شد وزن تانک نزدیک به هفت تن افزایش پیدا کرد بنابراین سیستم تعلیق به وسیله ی میله های پیچشی متصل به شاسی تقویت شدند.( Torsion-bar suspens)

توپ این تانک نیز همان لوله ی رین متال استفاده شده رد بقیه ی تانکهای لئوپارد هست ولی تولید تحت لیسانس در کارخانه جات بوفوش. اما در قسمت خنثی سازی لگد توپ اصلاحاتی ایجاد شده است که در اینده در صورت اپگرید کردن نیز بتوان از سیستم اتش تانک leopard 2A6 استفاده کرد.

در قسمت برجک نیز سیستم هیدورلیکی چرخش برجک با سیستم الکترونیکی تعویض شده است که باعث افزایش دقت شده است .

سپر نصب شده در جلوی تانک نیز سیستم کنترل اتش را محافظت میکند و از ایجاد ترک در این قسمتهای حساس جلوگیری میکند.

سیستم پرتاپ نارجک دودزا ساخت شرکت wegmann با مدل galix تولیدی شرکت GIAT تعویض گشته . مدل جدید بر خلاق مدل قبلی دارای چهار جایگاه پرتاپ نارنجک دودزا میباشد . مدل قبلی دارای هشت جایگاه بود. کالیبر هر جایگاه 80.4 میلیمتری میباشد. در مدلهای جدید نارنجکها بهینه یافته شده اند و میتواند بهتر تانک را برابر اشکارسازهای مادون قرمز محافظت کنند و تا حداکثر دو دقیقه قابلیت پوشش تانک را دارد.

همچنین قابلیتهایی که به این تانک اضافه شده است همانند:

در قسمت راننده تانک مجهز به دوربینهای دید در شب شده است . در تانکهای المانی این قسمت وجود ندارد.

فرمانده ی تانک هم دارای اسکوپهای مادون قرمز شده است . در مدلهای المانی فقط افسر اتش دارای اسکوپ مادون قرمز بود.

کامپیوتر کنترل اتش در این تانک میتواند دوازده گلوله ی مختلف را مدیریت کند .

انقلاب واقعی که در این تانک رخ داده است کامپیوتری شدن سیستم کنترل تانک میباشد . این سیستم ساخت شرکت سوئدی celsius tech systems AB میباشد . این سیستم(TCCS) نمونه ی توسعه یافته و کامل شده ی سیستم کنترل تانک leopard 2a5 میباشد.یکی از قابلیتهای این سیستم به این صورت است که در صفحه ی نمایش مقابل فرمانده ی تانک موقعیت تانک و همچنین موقعیت تانکهای دوست روی یک نقشه نشان داده میشود همچنین اطلاعتی مثل اطلاعات ناوبری تاکتیکهای جنگی وضعیت کنونی تانک قابل نمایش در این سیستم میباشد. کامپیوتر تمام اطلاعاتی که به سیستم داده میشود را فورا و به طور مداوم بین استفاده کنندگان (لینک شده ها) به اشتراک میگذارد و این به این معنی است که تمام افراد میتواند بفهمند که چه کسی در جریان چه اطلاعاتی هست و چه تانکی میتواند تانک فرماندهی گردان باشد همچنین این سیستم میتواند بر اتش توپخانه نیز کنترل داشته باشد . (همون ارچر). همچنین راننده مجهز به یک صفحه ی نمایش شده است که اطلاعات مورد نیاز را میتوان بر ان نمایش داد به طور مثال فرمانده ی تانک میتواند مسیر حرکت را برای راننده بفرستد.( در منبع گفته شده است که به صورت نقطه چین یا خط چین نمایش میده)

سیستم حفاظت در برابر ش.م.ر جدید

 

تانک stridsvagn 122 بار دیگر مورد ارتقاء و بهینه سازی قرار گرفت که مدل جدید با نام stridsvagn 122B شناخته میشود .این مدل از حفاظهایی همچون ضد مین بهره میبرد . در این مدل از زره های خارجی مدولار کامپیوزتی AMAP استفاده شده .این زره ها ساخت شرکت IBD Deisenroths هست. شرکت IBD یکی از شرکتهای اقماری akers Krut protection AB محسوب میشه . این زره حفاظتی جدید میتواند تانک را در برابر پرتابه های انفجاری و همچنین در مقابل گلوله ها و پرتاپه های ضد زره حفاظت میکند. استفاده از این زره ها وزن تانک را فقط 350 کیلوگرم افزایش داده است .

همچنین صنایع تولیدی وزارت دفاع FMV برای نشان دادن فناوری و طرحی برای اینده مدلی رابر مبنای stridsvagn 122B در حال طراحی و ساخت دارد که با نام +stridsvagn 122B نامیده میشود .

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

اطلاعات فنی : مشترک در تمامی مدلها (Stridsvagn 121 / Stridsvagn 122 / Stridsvagn 122B)

خدمه: چهار نفر . فرمانده . راننده . افسر اتش . افسر مهمات.

موتور:MTU-12-cylinder-Dieselmotor MB 873-Ka 501 به همراه یک جفت توربو.حجم موتور 47.6 لیتری . حداکثر 2600 دور بر دقیقه.دارای دنده ی اتوماتیک هیدرومکانیکی چهار دنده جلو و دو دنده عقب مجهز به ریتادر یا کند کننده و همچنین ترمزهای دیسکی.

قدرت موتور:1500 اسب بخار.(1103 کیلووات)

طول به علاوه ی لوله ی تانک . برجک رو به جلو:

9.67 متر در مدل 121 / 9.97 متر در مدل 122 / 10.97 متر در مدل 122B

عرض :

3.75 متر در مدل 121 / 3.78 متر در مدل 122 / 3.78 متر در مدل 122B

ارتفاع :

2.99 متر در مدل 121 / 3.00 متر در مدل 122 / 3.03 متر در مدل 122B

وزن :

52 تن در مدل 121 / 57.3 تن در مدل 122 /57.67 تن در مدل 122B

حداکثر سرعت :

68 کیلومتر جلو و 31 کیلومتر عقب در مدل 121 / 62 کیلومتر جلو و 29 کیلومتر عقب در مدلهای 122 و 122B

حجم مخزن سوخت : محدود شده تا 900 لیتر .در زمان جنگ قابل افزایش تا 1160 لیتر

زمان چرخ 360 درجه ای تانک: 10 ثانیه در همه ی مدلها

زمان چرخش 360 درجه ای برجک : 10 ثانیه مدل 121 / 9 ثانیه مدلهای 122 و 122B

توپ: همه ی مدلها دارای توپ بدونه خان 120 میلیمتری L-44 راین متال . مدلهای سوئدی مجهز به توپ تولیدی تحت لیسانس راین متان .

 

مسلسل:

مسلسل KSP- 94 بر روی برجک یکی در کنار دریچه ی افسر مهمات , پرتاپگر نارنجکهای دودزا تولیدی شرکت wegmann در مدل 121

مسلسل KSP-94 بر روی برجک یکی در کنار دریچه ی افسر مهمات , پرتاپگر نارجک مدل gallix از شرکت GIAT.

سیستم هدایت: رادیو در مدل 121 و در مدلها 122 و 122B مجهز به هدایت و مدیرت یکپارچه ی کامپیوتری.

مقاومت در برابر راکت ضد زره نوع راکت نامعلوم )

810 تا 1290 میلیمتر در مدل 121 و 1290تا 1960 میلیمتر در مدل 122 مدل 122B نامعلوم.

تعداد گلوله قابل حمل :42 عدد در همه ی مدلها.

شعاع عملیاتی : 550 کیلومتر در همه ی مدلها.

قیمت : 5.7 میلیون دلار مدل 122 / مدل 121 تحت اجاره ی سوئد بود / مدل 122B قیمت نامعلوم

  • Like 2
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...