رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

پژوهشگران دانشگاه ارومیه موفق به ساخت پلیمر‌های سه بعدی جاذب فلزات سنگین سمی شدند.

 

پژوهشگران دانشگاه ارومیه به منظور دستیابی به تهیه پلیمرهای سه بعدی عامل‌دار با قابلیت جذب یون‌های فلزی سنگین ‏ پلیمر پلی (استایرن-آلترناتیو-مالئیک انیدرید) را اصلاح کردند.

دانشیار شیمی پلیمر ‏دانشگاه ارومیه ویکی از مجریان این طرح گفت: در این طرح ابتدا رزین عاملدار پلی (استایرن-آلترناتیو-مالئیک انیدرید) اصلاح ‏شده با 3-آمینوبنزوئیک اسید سنتز شده و سپس این رزین به منظور تهیه نانوذرات سه بعدی کی‌لیت‌کننده با 1و2 دی آمینو اتان و یا 1و3 دی آمینو پروپان در حضور امواج التراسونیک تحت واکنش شیمیایی ‏قرار گرفته است.

پیمان نجفی مقدم افزود: این کار تحقیقاتی که منجر به تهیه پلیمری از نوع رزین سه بعدی عاملدار با قابلیت جذب فلزات سنگین از محیط‌های ‏آبی برای نخستین بار درجهان شده است، در مورد فلزات انتخاب شده کاملا عملکرد کمیتی داشت.

وی گفت: نتایج بررسی‌ها نشان داده است که رزین‌های تهیه شده از قابلیت بسیار خوبی در حذف فلزات سنگین وسمی مانند آهن،مس،روی و پالادیوم ‏از محیط‌های آبی برخوردارند.

این پلیمرهادر صنایع تصفیه آب و فاضلاب‌های صنعتی و بخش شیلات کاربرد دارند.

قیمت پائین درمقایسه با روشهای دیگر،ساده بودن ،استفاده از مواد اولیه داخلی از ویژگیهای پلیمر ساخته شده در دانشگاه ارومیه به شمار می رود.

نتایج این کار تحقیقاتی که توسط دکتر پیمان نجفی مقدم، رضا حسن‌زاده (دانشجوی دکتری شیمی در ‏دانشگاه ارومیه) و دکتر ناصر صمدی دانشیار شیمی تجزیه دانشگاه ارومیه صورت گرفته، در مجلات معتبر علمی جهان از جمله مجله ‏polymer advanced technology‏ چاپ شده است.

هم اکنون روش‌های دیگری نظیر رسوب دهی و اسمز معکوس برای حذف یون‌های سمی کاربرد دارند که به مواد و انرژی بسیار ‏زیادی نیاز دارند و علاوه براین توانایی کامل برای حذف این یون‌ها را ندارند و به همین دلیل روش‌های جذب به ‏علت راحتی و درصد بالای حذف از محیط در بین روش‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.‏

منبع: پینا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...