sam arch 55879 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 شهریور، ۱۳۹۲ چکیده: با گسترش فتوحات مسلمانان در سوریه،مصر،فلسطین و ایران آنان با تجربیات و ظرفیت های هنری آن مناطق که پیشتر تحت حاکمیت بیزانس و ایران بودند،آشنا شدند.انتخاب شهر دمشق از طرف امویان به عنوان پایتخت خلافت اسلامی،عامل اصلی تکوین هنر اسلامی و پیدایش سبک اموی گردید که جز نخستین مکتب های هنر اسلامی بود و در همان جا بود که برای اولین بار هنر اسلامی با تاثیر پذیری از هنر بیگانه شکل گرفت.این دوره تاثیر عمیقی در تاریخ اسلام داشت و میان فرهنگ مسیحی موجود در سوریه و عراق پیوند برقرار نمود؛زیرا هنگام فتخ اعراب،این نواحی تحت حکومت دولت روم شرقی و متاثر از هنرهای آن بود به طوری که در آثارشان بسیاری از عناصر هنرهای یونانی و رومی باستان حفظ شده بود.از آن جایی که این مناطق در دوره ی حکومت روم باستان حفظ شده بود.از ان جایی که این مناطق در دوره ی حکومت روم با ایران رابطه داشتند،برخی از سبک های هنر ساسانی نیز در آن ها یافت می شد.میزان این تاثیرات و هم چنین،نحوه و چگونگی تاثیرگذاری در حوزه های مختلف هنری متفاوت بوده به طوری که بیشترین تاثیرات در حوزه ی معماری و ساختارهای مربوط به آن شمهود است.با این وجود،نسبت آن در بناهای مذهبی و غیر مذهبی روندی متفاوت داشته است.این مقاله بر ان است به بررسی تاثیر هنر بیزانس و ایران بر تکوین هنر معماری دوره اموی بپردازد. مشخصات مقاله:مقاله در 10 صفحه به قلم حسین تولایی خوانساری(دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و تمدن اسلامی)،منبع مجله کتاب ماه هنر اسفند ماه 1388 برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 دی، ۱۳۹۲ لینک اصلاح شده خدمت دوستان... برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده