رفتن به مطلب

شناسایی نشانگر مولکولی جدید برای تمایز سویه های مختلف آرتمیا


z.b

ارسال های توصیه شده

پژوهشگران پژوهشکده آرتمیا و آبزیان دانشگاه ارومیه با شناسایی یک مارکر مولکولی جدید برای شناسایی و جداسازی سویه آرتمیای پارتنوژنز از آرتمیاهای دو جنسی نتایج این تحقیق را در مجله علمی Molecular Ecology Resources با ضریب تاثیر 7/43 منتشر کردند.

4

 

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان غربی، دکتر رامین مناف فر در قالب تحقیقات رساله دکتری‌اش با راهنمایی دکتر صمد زارع و همکاری تنی چند از اساتید دیگر موفق به کشف این مارکر ملکولی شده است. این مارکر(نشانگر) قادر به شناسایی و جداسازی 100 درصد سویه آرتمیای پارتنوژنز از آرتمیاهای دو جنسی خصوصا آرتمیای دو جنسی دریاچه ارومیه به نام A. urmiana است.

به دلیل شباهت‌های موفولوژیک بسیار زیاد جمعیت‌های مختلف آرتمیا و همچنین کاربرد تجاری آرتمیا در دنیا، شناسایی این جمعیت‌ها توسط یک مارکر مولکولی یکی از موضوعات بسیار مهم تحقیقاتی به شمار می‌رفت که پیش از این پیشرفتی در این زمینه توسط محققان داخلی و خارجی حاصل نشده بود. همچنین با توجه به همزیستی دو سویه آرتمیای پارتنوژنز و A. urmiana در داخل دریاچه ارومیه و همچنین قرابتهای بسیار این دو آرتمیا تاکنون جداسازی و شناسایی مولکولی A. urmiana از سویه های پارتنوژنز امکان پذیر نبوده است.

در این تحقیق با استناد به مطالعات قبلی انجام شده در خصوص اکولوژی، فیزیولوژی و بیولوژی آرتمیا و تجربیات حاصل شده در سال‌های گذشته در پژوهشکده آرتمیا و آبزیان، تنوع ژنتیکی در ناحیه ای از ژن سدیم/پتاسیم (Na/K ATPase) با استفاده از تکنیک‌های DGGE, RFLP و تعیین توالی مورد بررسی قرار گرفته و یک مارکر مولکولی بر پایه تکنیک PCR-RFLP و بر اساس جهش نقطه‌ای یافت شده در یکی از اگزون‌های این ژن تعریف شد که به سادگی و با هزینه بسیار پایین در هر آزمایشگاهی قابل استفاده است.

با توجه به موضوع مقاله و اهمیت کاربردی این یافته علمی، محققان مقاله پیش‌بینی کرده اند به زودی این مقاله جزو مقالات پر استناد در موضوعات مرتبط با آرتمیا و آبزیان شود.

منبع: ایسنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...