رفتن به مطلب

تانک هوابرد 2S25 Sprut-SD


FARHUD

ارسال های توصیه شده

a81fbdkvhynhdldfl78z.jpg

 

نیروی چترباز و هوابرد که در ارتش روسیه بنام VDV شناخته میشود ، از جمله ی نیروهایی بود که از ابتدا بخاطر وسعت شوروی و لزوم جابجایی سریع نیروها ، همواره مورد توجه روسها قرار گرفت . بطوریکه در زمان استالین ، استعداد نیروی چترباز ارتش شوروی به بیش از 1 میلیون نفر رسید و نیروی بی همتایی بوجود آورد . اما بتدریج روسها به این نتیجه رسیدند که نیروهای چترباز تنها در صورتی میتوانند از یک نیروی تاکتیکی با توانایی محدود به یک نیروی رعب آور در قلب دشمن و وزنه ی تعیین کننده در کفه ی معادلات نظامی تبدیل شود که دارای قدرت آتش برتر باشد .

 

روسها برای تحقق این مهم دست به توسعه ی فناوری RAPID یا Retro-Rocket-Assisted Parachute In-Flight Delivery زدند . در این روش تانک با چندین چتر از ارتفاع بالا پرتاب میشود و درست چند لحظه قبل از رسیدن به زمین چند راکت متصل به چتر که در جهت عمود بر زمین قرار گرفته اند روشن میشوند ، این کار باعث خنثی شدن نیروی وزن تانک و نتیجتا کاهش شتاب و سرعت سقوط و کاهش نیروی ناشی از اصابت به زمین به تانک میشود ، در نتیجه تانک به سلامت فرود میاید . تانکهای با وزن 30 تن نیز قابلیت فرود با این وسیله را داشتند .

 

gxts17h5r4msi1zd6h9.gif

 

ارتش سرخ تانکهای سبک ASU-57 با توپ 57 میلیمتری را به عنوان تانک سازمانی نیروهای چترباز در نظر گرفت ، این تانک تنها 3 میلیمتر زره داشت ، اما از تحرک و قدرت آتش نسبتا خوبی بهره مند بود و قابلیت پرتاب از هواپیما را داشت . پس از این تانک ، تانک ASU-85 وارد نیروهای چترباز شد اما ناتوانی در پرتاب با چتر ، کارایی این تانک را در نیروهای چترباز روسیه به یک توپ ساپورت نزدیک تنزل داد .

 

در دهه ی 90 ، نیروی هوابرد روسیه (VDV) درخواست ساخت یک تانک جدید با تحرک بالا ، قدرت آتش زیاد و قابل پرتاب با چتر را داد . صنعت تانک سازی روسیه بار دیگر به کار افتاد ، کارخانه ی تانک سازی ولگوگراد مامور ساخت تانک جدید شد . نتیجه ی این تلاش ها تانک سبک 2S25 Sprut-SD شد که البته خود روسها آن را "توپ خود کششی ضدتانک" مینامند.

 

تانک 2S25 Sprut-SD بر پایه ی شاسی نفربر قدرتمند BMD-3 طراحی شد . این تانک از توپ مرگبار 125 میلیمتری ضد تانک Sprut با برد 5 کیلومتر بعنوان توپ اصلی خود استفاده میکند که قدرت آتشی برابر تانک T-80 برای واحدهای چترباز ارتش روسیه در مقابل نیروهای زرهی دشمن به ارمغان میاورد . توپ این تانک مجهز به کیت انزوای حرارتی (برای کاهش اثرات حرارتی تانک) و تثبیت کننده ی دو محوره و سیستم گلوله گذار خودکار افقی است (که باعث افزایش نرخ آتش توپ به 7 گلوله در دقیقه شده است) ، مخزن تانک دارای ظرفیت حمل 40 گلوله توپ بوده و در کنار توپ اصلی مجهز به یک یک تیربار 7.62 میلیمتری است .

 

fktpavlpwjpluqba6juc.jpg

 

هر 3 خدمه ی تانک مجهز به تجهیزات دید در روز و شب بوده و جایگاه فرمانده تانک به یک مسافت یاب و سیستم هدایت لیزری مجهز است . هدایت و کنترل اتش این تانک بصورت تمام کامپیوتری انجام میشود و تانک مجهز به سیستم حفاظت NBC و سیستم پرتاب نارنجک های دودزا میباشد . زره این تانک در بخش Hull (بدنه ی جلوی تانک) از نوع فولادی و در بقیه قسمتها از آلیاژ آلومینیوم بوده که خدمه را از گلوله های 12.7 میلیمتری (23 میلیمتری از فاصله ی 500 متری) و شرپنل خمپاره ها حفظ میکند .

 

در کنار این قدرت آتش ، تانک 2S25 از قدرت مانورپذیری بالایی بهره میبرد . این تانک از یک موتور دیزلی چندگانه سوز 2V-06-2 با قدرت 510 اسب بخار و سیستم تعلیق نئوماتیکی (با استفاده از فشار هوا) استفاده میکند که به این دستگاه قابلیت حرکت نرم و با سرعت 68 کیلومتر بر ساعت در جاده و 10 کیلومتر بر ساعت در آب (به عمق 3 متر) را میدهد . تانک 2S25 با وزن 18 تن ، قابلیت پرتاب بروش RAPID از هواپیماهای ترابری IL-76 Candid را دارا میباشد که یک مزیت بزرگ برای نیروهای چتربار محسوب میشود .

 

sprut_sd_l4.jpg

mg2fyzvuk2fghw5zg3jt.jpg

تانک 2S25 در حال پرتاب از هواپیماب ترابری

 

در حال حاضر 24 دستگاه از این تانک در خدمت نیروهای چترباز ارتش روسیه (VDV) میباشند که طبق برنامه ی مدرنیزاسیون نیروهای مسلح روسیه تا 2015 این تعداد باید به 57 عدد برسد .

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مترجم و گردآورنده : Cheka

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...