رفتن به مطلب

نگاهي به قانون مرخصي زايمان در کشورهاي مختلف


S a d e n a

ارسال های توصیه شده

در 164کشور جهان براي مادرها به خاطر تولد بچه مرخصي با حقوق در نظر گرفته شده است و تنها 4کشور ليبريا،گينه نو،سوازيلند و آمريکا هستند که در اين رابطه قانون ملي ندارند. در آمريکا قانون ايالتي «مرخصي خانواده و پزشکي» است که در اين زمينه اجرا مي‌شود و به همين خاطر در ايالت‌هاي مختلف مدت و ميزان حقوق پرداختي دوره مرخصي زايمان متفاوت است.

 

هر چند اکثر کشورهاي جهان مرخصي زايمان را در نظر گرفته‌اند اما تفاوت‌هاي بسياري ميان آنها وجود دارد. طول دوره مرخصي و همچنين امکان استفاده پدر يا مادر از اين مرخصي در مناطق مختلف جهان متفاوت است. براساس آخرين آمارها اما بيشتر کشورهاي جهان اکنون 10تا 20هفته مرخصي همراه با حقوق زايمان را در نظر گرفته‌اند.

 

اروپايي‌هاي رکوردار

کشورهاي اروپاي مرکزي شناخته‌ترين کشورهاي جهان درباره مرخصي زايمان هستند. در جمهوري چک و اسلواکي مادرها مي‌توانند تحت شرايط خاص(دريافت حداقل حقوق پس از مدت در نظر گرفته شده در قانون) تا سه سال از مرخصي زايمان استفاده کنند. پدرها هم مي‌توانند با توافق به جاي مادرها از اين مرخصي استفاده کرده و مراقب بچه‌ خود باشند اما معمولاً اين مسئله اتفاق نمي‌افتد. در اسلواکي مدت استاندارد مرخصي زايمان 3سال است و دولت در 2سال اول تولد بچه ماهيانه 256يورو، هزينه حمايتي پرداخت مي‌کند. بعد از اين مدت مبلغ به 164/22يورو کاهش پيدا مي‌کند. در اتريش هم مدل مشابهي پياده مي‌شود و مادرها مي‌توانند بين يک تا سه سال مرخصي را انتخاب کنند.

 

در سوئد پدر و مادرها مي‌توانند از 16ماه مرخصي زايمان همراه با حقوق استفاده کنند که هزينه آن بين دولت و کارفرما تقسيم مي‌شود. برخي از احزاب اين کشور در تلاش هستند که قانوني را به تصويب برسانند که اين مدت مرخصي بين پدر و مادر به صورت مساوي تقسيم شود. در استوني مادرها مي‌توانند از 18ماه مرخصي استفاده کنند و پدرها هم حق استفاده از اين مدت را پس از ماه سوم تولد نوزاد را دارند. با وجود اين مرخصي با حقوق تنها به يکي از والدين تعلق مي‌گيرد.

 

در انگيس همه زنان مي‌توانند از 52هفته مرخصي استفاده کنند که 39هفته آن همراه با حقوق است. در 6هفته اول دوره مرخصي 90درصد حقوق کامل پرداخت مي‌شود و در مابقي مرخصي حقوقي به عنوان حداقل دستمزد براي پرداخت در نظر گرفته شده است. پدرها مي‌توانند از 2هفته مرخصي استفاده کنند

 

در انگيس همه زنان مي‌توانند از 52هفته مرخصي استفاده کنند که 39هفته آن همراه با حقوق است. در 6هفته اول دوره مرخصي 90درصد حقوق کامل پرداخت مي‌شود و در مابقي مرخصي حقوقي به عنوان حداقل دستمزد براي پرداخت در نظر گرفته شده است. پدرها مي‌توانند از 2هفته مرخصي استفاده کنند.

 

در بلغارستان مرخصي زايمان براي مادرها يک سال به همراه حقوق کامل و در سال دوم همراه با حداقل حقوق است. پدر يا پدربزرگ هم مي‌توانند به جاي مادر از اين مرخصي استفاده کنند. مادرهاي دانمارکي براي زايمان 52هفته مرخصي همراه با حقوق کامل دارند که پدر بچه مي‌تواند 2هفته آن را استفاده کند. به آلماني‌ها 14هفته مرخصي زايمان با حقوق کامل و 12تا 14ماه مرخصي با 65درصد حقوق تعلق مي‌گيرد. در مجارستان 24هفته مرخصي با حقوق کامل در نظر گرفته شده است. پدرها هم 5روز مرخصي براي تولد بچه دارند.

 

کانادا و افزايش چشمگير مرخصي

 

در قاره آمريکا اوضاع و احوال متفاوتي بين کشورها وجود دارد. در سال 2000،کانادا شاهد افزايش چشمگير مرخصي زايمان از 10هفته به 35هفته بود. اين مدت مرخصي مي‌تواند با توافق پدر و مادر بين آنها تقسيم شود. در آرژانتين 90روز مرخصي زايمان با حقوق کامل براي مادرها در نظر گرفته شده است و پدرها هم مي‌توانند 2روز مرخصي داشته باشند. در برزيل اين مدت 120روز است و به پدرها 5روز مرخصي داده مي‌شود.

 

مادرهاي ونزوئلايي 26هفته مرخصي زايمان با حقوق کامل دارند و پدر بچه هم مي‌تواند از 2هفته مرخصي استفاده کند. در آمريکا همان‌طور که گفته شد در ايالت‌هاي مختلف مرخصي زايمان بين 6تا 12هفته متفاوت است که مي‌تواند با بخشي از حقوق يا حتي بدون حقوق باشد. در کوبا مدت مرخصي زايمان براي مادرها 18هفته است.

 

در فرانسه نيز به مانند ديگر کشورهاي اروپايي درباره اين طرح ابتدا حمايت مالي خود از والديني که بچه‌دار مي‌شوند را به وزارتخانه‌هاي مربوطه ابلاغ کرد تا بر اساس قوانين جديد خانواده‌هاي فرانسوي نسبت به بچه‌دار شدن خود در فرانسه هيچ ترسي درباره از دست دادن شغل خود به دليل مرخصي طولاني يا مخارج فرزندان نداشته باشند.

 

بنا بر قوانين جديد، خانواده‌هاي فرانسوي تا سه سال مي‌توانند با ضمانت اينکه به شغل خود برمي‌گردند، در کنار فرزند خود حضور داشته باشند؛ دولت به صورت سالانه از سه سالگي تا سنين تعيين شده نسبت به کمک هزينه‌هاي مالي فرزندان براي پيش دبستاني و همچنين دوران مدرسه و دانشگاه به خانواده‌ها تضمين قانوني مي‌دهد. سبد کالا و همچنين کاهش اخذ ماليات و استفاده از امکانات دولتي براي فرزندان و خانواده‌ها در نظر گرفته مي‌شود و دولت در صورت استخدام خدمتکار براي خانواده‌هايي که بچه‌دار شده‌اند، هزينه خدمتکار را تاحدي تقبل مي‌کند.

 

در روسيه حمايت مالي از خانواده‌هايي که براي نخستين يا دومين و حتي سومين بار داراي فرزند مي‌شوند را به دولت و نهادهاي مسوول ابلاغ کرده است؛ بنا بر ابلاغ دولت روسيه، خانواده‌هايي که داراي فرزند مي‌شوند از پرداخت ماليات تا سقف تعيين شده معاف مي‌شوند و حمايت‌هاي مالي براي تربيت و رشد فرزندان نيز تا حدودي توسط سبدهاي کالاي حمايتي و همچنين به صورت نقدي به خانواده‌ها پرداخت مي‌شود

 

در ژاپن بر اساس قانون کودومو تيت که در سال 2010 به وسيله حزب دموکراتيک اين کشور اجرايي شد خانواده‌هايي که فرزند تا سن 15 سال دارند ماهانه تا 13 هزار ين کمک مالي دريافت مي‌کنند؛ از سوي ديگر پدر و مادر يک به يک مي‌توانند در صورت اخذ مرخصي با نصف حقوق خود تا سقف تعيين شده در مرخصي حضور داشته باشند و بدون هيچ تغييري به کار قبلي خود بازگردند.

 

در روسيه حمايت مالي از خانواده‌هايي که براي نخستين يا دومين و حتي سومين بار داراي فرزند مي‌شوند را به دولت و نهادهاي مسوول ابلاغ کرده است؛ بنا بر ابلاغ دولت روسيه، خانواده‌هايي که داراي فرزند مي‌شوند از پرداخت ماليات تا سقف تعيين شده معاف مي‌شوند و حمايت‌هاي مالي براي تربيت و رشد فرزندان نيز تا حدودي توسط سبدهاي کالاي حمايتي و همچنين به صورت نقدي به خانواده‌ها پرداخت مي‌شود.

 

واما مرخصي در ساير کشورها

 

 

 

[TABLE=width: 468, align: center]

[TR]

[TD]کشور

[/TD]

[TD]طرح تشويقي براي مادران

[/TD]

[TD] طرح تشويقي براي پدران

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]استوني

[/TD]

[TD]18 ماه

[/TD]

[TD]مرخصي پس از ماه سوم تولد نوزاد

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]يمن

[/TD]

[TD]60 روز

[/TD]

[TD]ندارند.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]کانادا

[/TD]

[TD]35هفته

[/TD]

[TD]مدت مرخصي تولد نوزادمي‌تواند با توافق پدر و مادر بين آنها تقسيم شود.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]برزيل

[/TD]

[TD]120روز

[/TD]

[TD]5 روز

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]کوبا

[/TD]

[TD]18 هفته

[/TD]

[TD]ندارند.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]برونئي

[/TD]

[TD]12 هفته با 50درصد حقوق

[/TD]

[TD]ندارند.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]تونس

[/TD]

[TD]30 روز

[/TD]

[TD]يک روز

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]کنيا

[/TD]

[TD]2 ماه

[/TD]

[TD]2 هفته

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]ويتنام

[/TD]

[TD]4 تا 6 ماه با حقوق کامل

[/TD]

[TD]ندارند.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]چين و کره جنوبي

[/TD]

[TD]90 روز با حقوق کامل

[/TD]

[TD]ندارند.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]افغانستان

[/TD]

[TD]90 روز با حقوق کامل

[/TD]

[TD]ندارند.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]اردن و کويت

[/TD]

[TD]70 روز مرخصي زايمان با حقوق کامل

[/TD]

[TD]ندارند.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]آذربايجان

[/TD]

[TD]126 روز

[/TD]

[TD]ندارند.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]عراق

[/TD]

[TD]62 روز

[/TD]

[TD]ندارند.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]کويت

[/TD]

[TD]70 روز

[/TD]

[TD]ندارند.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]لبنان

[/TD]

[TD]7 هفته

[/TD]

[TD]يک روز

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]بحرين و امارات

[/TD]

[TD]45 روز

[/TD]

[TD]ندارند.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...