رفتن به مطلب

تانک ایتالیایی C1 Ariete


FARHUD

ارسال های توصیه شده

3xzog4b1u648vdkyg5pu.jpg

ariete5.jpg

سی 1 آریت (C1 Ariete) تانک اصلی میدان نبرد ایتالیا است که توسط کنسرسیومی متشکل از فیات – اویکو و اتومرلا طراحی و ساخته شده است. در پروژه این تانک ، فیات ساخت شاسی و پیشرانه و اتومرلا ساخت برجک و سیستم کنترل آتش را بر عهده گرفتند. تانک آریت دارای چهار خدمه (شامل راننده ، فرمانده ، توپچی و بارگذار) است و ازجدیدترین تجهیزات اپتیکی و تصویربرداری دیجیتال به همراه سیستم کنترل آتش بهره میبرد که به آن امکان میدهد در شب و روز و در هنگام حرکت به اجرای اتش بر روی اهداف بپردازد. در مجموع 200 دستگاه از این تانک برای ارتش ایتالیا سفارش داده شد که اولین دستگاه در سال 1995 و آخرین دستگاه هفت سال بعد در ماه آگوست سال 2002 تحویل گردید. این تانک برای اولین بار در سال 2004 توسط ارتش ایتالیا در کشور عراق استقرار یافت.

 

spr2vi7r6uouvh1q2n1.jpg

ariete_l1.jpg

 

تسلیحات

سلاح اصلی تانک آریت یک قبضه توپ 120 میلمیتری بدون خان ساخت شرکت اتومرلا است که به منظور افزایش دوام و مقاومت در برابر تنش ها برای اجرای آتش در دوره ای طولانی با تکنیک اتو فرتاج (autofrettage) ساخته شده است. این توپ به پوشش حرارتی ، فشار شکن و سیستم رفرنس دهانه مجهز است و توسط محرک های هیدرولیکی در دو محور افقی و عمودی تثبیت شده و از قابلیت شلیک گلوله های شدیدالانفجار ضد تانک (HEAT) و گلوله های مجهز به پرتابه ضد زره تثبیت شده با کفشک (APFSDS) و همچنین تمامی گلوله های استاندارد 120 میلیمتری ناتو برخوردار است. در مجموع 42 گلوله 120 میلمیتری برای این توپ در نظر گرفته شده که از این تعداد 15 گلوله در مخزن برجک و 27 گلوله در مخزن شاسی (پشت جایگاه راننده و در بخش جلویی شاسی قرار گرفته است) نگهداری میشوند. تانک آریت علاوه بر توپ 120 میلمیتری ، از یک قبضه تیربار 7.62 هم محور (coaxial) با سلاح اصلی و یک قبضه تیربار 7.62 نصب شده در بالای برجک برای استفاده فرمانده برخوردار است. این تانک در مجموع 2500 گلوله برای تیربار های 7.62 میلیمتری خود حمل میکند. زاویه گردش برجک تانک آریت 360 درجه است و علاو ه بر این توپ نیز امکان پوشش زوایای عمودی از 9- تا 20+ درجه را دارد. مکانیزم تغییر زاویه برجک و توپ از نوع الکترو- هیدرولیک بوده و یک سیستم پشتیبانی دستی نیز برای آن تعبیه شده است.

 

ariete3.jpg 4ee4mwyl0u7fqbp4j84.jpg

حفاظت

آریت از زرهی مشابه زره چاپهام تانک چلنجر انگلیس بهره میبرد که از پوسته ای فولادی با هسته ای کامپوزیتی تشکیل شده است. این زره در مقابله با تهدیدات انرژی شیمیایی (CE) ، حداکثر 1100 میلیمتر مقاومت برای برجک و 780 میلیمتر مقاومت برای بخش جلویی شاسی و در مقابله با تهدیدات انرژی جنبشی (KE) ، حداکثر 500 میلیمتر مقاومت برای برجک و 470 میلیمتر مقاومت برای بخش جلویی شاسی (سینه تانک) را فراهم میکند. همچنین امکان نصب زره های اضافی برای ایجاد حفاظت بیشتر نیز امکان پذیر است. لازم به ذکر است که تانک آریت از نظر سطح حفاظت با تانک های تایپ 99 ، چلنجر 1 و الخالد قابل مقایسه است. تانک آریت به گیرنده های هشدار قفل لیزری RALM ساخت صنایع سیستم های BAE ایتالیا مجهز است که سنسور آن در بالای برجک نصب شده و پوشش 360 درجه ای را فراهم میکند. این سیستم در هنگام دریافت پرتو های لیزر از فاصله یاب های لیزری سیستم کنترل آتش تانک ها و همچنین لیزری های هدایتی موشک های ضد تانک ، خدمه را به سرعت از خطر موجود و جهت آن آگاه میکند. علاوه بر این سیستم ، تعدادی پرتابگر نارنجک های دودزا و هدف کاذب با مکانیزم شلیک الکتریکی و موقعیت آتش رو به جلو نیز بر روی برجک تانک نصب شده اند که در مواقع لزوم برای ایجاد پوشش دود و یا ایجاد اهداف کاذب به کار گرفته میشوند. تانک آریت به سیستم حفاظت ش م ر ساخت صنایع Sekur SpA نیز مجهز است که تانک را قادر میسازد در مناطق آلوده به عناصر ش م ر به عملیات بپردازد.

c-1_ariete_01_of_21.jpg

pivuzf5rktmqm8rscb7y.jpg

نظارت و کنترل آتش

این تانک به سیستم کنترل آتش ساخت گالیله اویونیک (واقع در فلورانس ایتالیا) موسوم به TURMS مجهز است که از پریسکوپ پانورامیک دید در شب و روز تثبیت شده برای فرمانده ، سایت نشانه گیری تثبیت شده مجهز به دوربین حرارتی برای توپچی ، سایت خود تثبیتگر پانورامیک با دوربین حرارتی و مسافت یاب لیزری و کامپیوتر کنترل اتش دیجیتال تشکیل شده است. لازم به ذکر است که برخی از اجزای سیستم کنترل آتش تانک دیسترویر Centauro در سیستم کنترل آتش تانک آریت نیز به اشتراک گذاشته شده است. کامپیوتر کنترل آتش ، اطلاعات را از سنسورهای مختلف نظیر هواشناسی و باد ، وضعیت مهمات و موقعیت توپ و برجک گرفته و الگوریتم های کنترل آتش را محاسبه کرده و در سیستم های هدفگیری و کنترل توپ اعمال میکند. جایگاه فرمانده تانک ، در بخش راست برجک قرار گرفته و به سایت پانورامیک تثبیت شده و یک نمایشگر برای نمایش تصویر حرارتی از سایت توپچی مجهز است. سایت فرمانده بر بالای برجک نصب شده و از قابلیت پوشش 360 درجه ای در زوایای افقی و 10- الی 60+ درجه ای در زوایای عمودی برخوردار است. جایگاه راننده نیز در سمت راست بخش جلویی شاسی قرار گرفته و مجهز به سه پریسکوپ است که یکی از آن ها قابلیت دید در شب غیر فعال دارد.

 

eo0z38im1x1mn6bw84nq.jpg

v12m.jpg

نیروی محرکه و تعلیق

آریت از یک دستگاه پیشرانه دیزلی 12 سیلندر 25.8 لیتری مدل V-12 MTCA ساخت اویکو با حداکثر توان 937 کیلووات (1273 اسب بخار) در 2300 دور بر دقیقه نیرو میگرد که نسبت قدرت به وزنی معادل با 23 اسب بخار بر تن را برای آن فراهم میکند. لازم به ذکر است که نمونه ای بهبود یافته از پیشرانه MTCA با 30 لیتر حجم و حداکثر توان 1600 اسب بخار در 1800 دور بر دقیقه نیز توسط شرکت فیات توسعه داده شده است که به نظر میرسد برنامه نصب آن در ارتقای تانک های آریت به دلیل مشکلات فنی و مالی لغو شده است. پیشرانه تانک به جعبه دنده خودکار LSG3000 ساخت شرکت آلمانی ZF متصل است که دارای سیستم هدایت و کند کننده های هیدرولیکی (hydraulic retarder) است . این جعبه دنده دارای 4 دنده به جلو و دو دنده به عقب بوده و قدرت موتور را به دو جعبه دنده نهایی از نوع خورشیدی (epicyclic) منتقل میکند. تانک آریت دارای هفت محور بوده و از دو مجموعه هفت عددی چرخ های جاده با روکش لاستیکی و دو مجموعه چهار عددی غلطک های پشتیبانی شنی در هر طرف برخوردار است. سیستم تعلیق این تانک ترکیبی از فنر میله پیچشی و ضربه گیر های هیدرولیکی است که بر روی تمامی هفت محور تانک نصب شده اند. شنی تانک نیز مشابه شنی مورد استفاده در تانک لئوپارد 2 بوده و از نوع دو پینه (double pin) ساخت شرکت آلمانی Diehl است.

cssrf2saapc1z54e4x.jpg

c-1_ariete_17_of_21.jpg

توسعه

در سال 2005 نمونه توسعه یافته این تانک تحت نام آریت ام کا 2 رونمایی شد که به زره مدولار ، توپ 120 میلیمتری با بارگذار خودکار ، سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی و پیشرانه 1600 اسب بخاری مجهز بود.

 

مشخصات کلی :

سال ورود به خدمت : 1995

خدمه : 4 نفر شامل راننده ، فرمانده ، توپچی و بارگذار

وزن: 54 تن

طول تانک با احتساب لوله توپ : 9.67 متر

طول بدنه : 7.59 متر

عرض : 3.6 متر

ارتفاع: 2.5 متر

سلاح اصلی : یک قبضه توپ 120 میلیمتری مدل L44

سلاح های ثانویه : دو قبضه تیربار کالیبر 7.62

پوشش زوایای عمودی لوله توپ : 9- تا + 20 درجه

زاویه گردش برجک : 360 درجه

ذخیره مهمات : 42 گلوله برای توپ 120 میلیمتری و 2500 گلوله برای تیربار های کالیبر 7.62

پیشرانه : دیزل 12 سیلندر توربوشارژ مدل IVECO V-12 MTCA با حداکثر توان 937 کیلووات

حداکثر سرعت در جاده :65 کیلومتر بر ساعت

برد : 550 کیلومتر

قابلیت های حرکتی :

شیب : %60

شیب های جانبی : %30

گام عمودی : 1 متر

عبور از گودال : 3 متر

عبور از آب (بدون آماده سازی) : 1.2 متر

عبور از آب (با آماده سازی): 2.1 الی 4 متر

 

منبع :

 

Military.ir

مترجمین :

 

HAJJ_ABBAS

 

amirattari

 

Goebbels

 

تصاویر و هماهنگی بین مترجمین :

 

ghermez

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...