رفتن به مطلب

اینترنت وروابط زوجین-تهدیدهاوفرصت ها


Gandom.E

ارسال های توصیه شده

اينترنت و روابط زوجين؛ تهديدها و فرصت‌ها

1392/5/11

خلاصه: از زمانى که اينترنت وارد فضاى زندگى انسان شده تا به امروز که به يک تکنولوژى بين المللى تبديل شده است، على رغم تمام محاسن و مزاياى آن، دغدغه ها و نگرانى هايى را بر خانواده ها تحميل نموده است. فضاى مجازى در حقيقت نوعى فرا فضا و فضاى ذهنى است. دنياى مجازى دنيايى است که همه جا هست اما هيچ کجا نيست. فضاى سيال و بى حدودى است که به سادگى، هميشه در دسترس همگان است اما به همان سادگى که ايجاد مى شود مي‌تواند از بين برود و محو شود.

پايگاه خبري، تحليلي زنان‌پرس؛ سميرا افتخارنيا: اينترنت يک شبکه عظيم اطلاع رساني و يک بانک وسيع اطلاعاتي است که در آينده نزديک دسترسي به آن براي تک تک افراد ممکن خواهد شد. کار‌شناسان ارتباطات بهره گيري از اين شبکه را به عنوان يک ضرورت در عصر اطلاعات ارزيابي مي‌کنند. اين شبکه که از هزاران شبکه کوچک‌تر تشکيل شده فارغ ازمرزهاي جغرافيايي، سراسر جهان را به هم مرتبط ساخته است.

طبق آخرين آمار بيش از شصت ميليون کامپيو‌تر از تمام نقاط جهان در اين شبکه گسترده به يکديگر متصل شده‌اند که اطلاعات بي‌شماري را در تمامي زمينه‌ها از هر سنخ و نوعي به اشتراک گذاشته‌اند.

حمايت از جريان آزاد اطلاعات، گسترش روزافزون فن آوري اطلاعات و بسترسازي براي اتصال به شبکه‌هاي اطلاع رساني، شعار دولت‌ها است. اين در حالي است که گستردگي و تنوع اطلاعات آلوده بر روي اينترنت، موجب بروز نگراني در بين کشورهاي مختلف شده است. ترس و بيم از تخريب مباني اخلاقي و اجتماعي ناشي از هجوم اطلاعات آلوده و مخرب از طريق اينترنت، واکنشي منطقي است زيرا هر جامعه‌اي چارچوبهاي اطلاعاتي خاص خود را دارد و طبيعي است که هر نوع اطلاعاتي که اين حد و مرز‌ها را بشکند مي‌تواند سلامت و امنيت جامعه را به خطر اندازد.

 

خانواده در جريان تکنولوژي

خانواده اصليترين نهاد اجتماعي و زير بناي جوامع و منشا فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در تاريخ بشر بوده است. پرداختن به اين بناي بنيادين و حمايت و هدايت آن به جايگاه متعالي‌اش، همواره سبب اصلاح خانواده بزرگ انساني و غفلت از آن موجب دور شدن بشر از حيات حقيقي و سقوط به ورطه هلاکت و ضلالت بوده است. در مباحث آسيب شناختى نهاد خانواده، يکى از محورهاى مهم بررسى آسيب هاى ناشى از تحولات خانواده است. تحولاتى که خود منشأ بروز دگرگونى هايى عميق و اساسى در نوع روابط و ارزش هاى خانوادگى مى باشند. بسيارى از اين تحولات و دگرگونى‌ها از بيرون، بر خانواده تحميل مى شود.

از زمانى که اينترنت وارد فضاى زندگى انسان شده تا به امروز که به يک تکنولوژى بين المللى تبديل شده است، على رغم تمام محاسن و مزاياى آن، دغدغه‌ها و نگرانى هايى را بر خانواده‌ها تحميل نموده است. فضاى مجازى در حقيقت نوعى فرا فضا و فضاى ذهنى است. دنياى مجازى دنيايى است که همه جا هست اما هيچ کجا نيست. فضاى سيال و بى حدودى است که به سادگى، هميشه در دسترس همگان است اما به‌‌ همان سادگى که ايجاد مى شود مي‌تواند از بين برود و محو شود.

در دنياى مجازى به خاطر نبود نشانه هاى فيزيکى همه در آن بى جسم و بى مکان، قدرى گمنام و به طرز محسوسى کنترل ناپذيرند. اين فضا خانواده را با سبک هاى مختلف و متعدد زندگى، هويت هاى جديد و فرهنگ هاى متغير، روبه رو مى سازد. در دنياى غير واقعى و مجازى که اينترنت به وجود مى آورد، جايگاه خانواده و حدود و ثغور آن روشن و مشخص نيست. ارزش‌ها و اصول اخلاقى حاکم بر خانواده در فضاى مجازى تعريف و تبيين متفاوتى با دنياى واقعى دارد. در واقع اينترنت فرهنگ مخصوص به خود را ايجاد مى کند.

در چنين اوضاعي تنها راه مقابله با اين تهديدات بي‌صدا، جدي و بيگانه کننده، آگاهي بخشي به آحاد مردم و به خصوص اعضاي خانواده است تا بتوانند به شيوه‌اي صحيح مسير خود را در اين فضاي خوش خط و خال اما مرموز و پرخطر تعيين کنند.

 

اينترنت و روابط زوجين؛ فرصت‌ها

ميليون‌ها خانواده هر روزه از اينترنت براي يادگيري، تحقيق، خريد، انجام امور بانکي، به اشتراک‌گذاري تصاوير، بازي، دانلود فيلم و موسيقي، ارتباط با دوستان، ملاقات افراد جديد و… استفاده مي‌کنند. امروزه با استفاده از اينترنت و با حضور در اين بزرگراه، امکان بهره‏گيري از انبوهي از اطلاعات در کمترين زمان ممکن و برقراري ارتباط گفتاري نوشتاري و ديداري با هزينه‏اي نسبتاً کم فراهم آمده است.

از ديگر مزاياي اينترنت در حوزه خانواده مي‌توان به دسترسي سريع و آسان و بي‌هزينه به منابع غني اطلاعاتي نظير مقالات و کتب خاص در زمينه‌هاي مختلف تربيتي و روابط اعضاي خانواده و روشهاي همسرداري اشاره کرد که بهره گيري از اين نوع آموزش‌ها مي‌تواند به بهبود روابط زوجين بينجامد. همچنين مراجعه به پايگاه‌ها و سايتهاي معتبر مشاوره خانواده به هنگام بروز مشکلات مي‌تواند راهگشاي حل معضلات ميان همسران و زوجهاي جوان باشد.

البته بايد در نظر داشت که بهره گيري از اين آموزه‌ها در زمينه روابط همسران در خانواده بايد به شکل موازي و توسط هر يک از زوجين انجام شود. چنانچه تنها يکي از زوجين از اين دانسته‌ها بهره‌مند شود و طرف مقابل از آن بي‌اطلاع باشد اين امر نه تنها موجب بهبود روابط زوجين نمي‌شود بلکه در بسياري از موارد باعث سرخوردگي يکي از آن‌ها و نهايتا ايجاد تشويش در روابط همسران مي‌گردد.

لینک به دیدگاه

اينترنت و روابط زوجين؛ تهديد‌ها

به جرئت مي‌توان گفت استفاده بدون برنامه و بي‌هدف از اينترنت بيش از آنکه کارکرد احياءکنندگي و بهبودبخشي در روابط زوجين داشته باشد، کارکرد تخريبي و نابودکنندگي دارد. فريبندگى اينترنتى در محيط خانواده مي‌تواند باعث از هم گسيختگى ازدواج، روابط زناشويى و روابط والدين-فرزندى شود.

 

1. گسترش دامنه? تأثيرپذيري فرهنگي و تربيتي

در گذشته دسترسي به اطلاعات و تجربيات ديگران تنها به صورت فيزيکي و مي‌داني بود و در محيط‌هاي طبيعي و‌گاه به شکل جمعي انجام مي‌شد. صرف‌نظر از مزاياي زيادي که روش تبادل اطلاعات رو در رو از نظر تقويت قواي جسمي و روحي داشت، افرادي که به تبادل اطلاعات مي‌پرداختند اصولا هم سن، هم سنخ، هم جنس و تقريبا از نظر قشربندي اجتماعي به هم نزديک بودند، دغدغه‌هاي مشترک داشتند و تا حد زيادي اهداف مشترکي را دنبال مي‌کردند.

حاکميت چنين وضعي به طور خودکار هزينه‌هاي نظارت اجتماعي را پايين مي‌آورد و اگر هم تهديدي تعادل اوضاع را به هم مي‌زد با مقابله فيزيکي قابل حل و فصل بود و معمولا پس از مدتي مجددا وضعيت به حال قبل باز مي‌گشت. البته در آن اوضاع به دليل محدوديت‌هاي فناوري و حاکميت هنجارهاي فرهنگي خاص هر جامعه افراد حداکثر در فضاهاي محدود محلي و جزيره‌اي آزادي عمل داشتند و از پيشرفت‌ها و ويژگي‌هاي زندگي ديگر جوامع بي‌اطلاع بودند.

از طرفي تنها راه تبادل اطلاعات در گذشته حضور فيزيکي افراد در کنار يکديگر بود. اما امروزه اوضاع به گونه‌اي ديگر است. پيشرفت فناوري ارتباطات، مرزهاي فيزيکي را از ميان برداشته و افراد را در اقصي نقاط جهان در کنار يکديگر قرار داده و شيوه‌هاي تربيت مجازي مانند شبکه‌هاي ماهواره‌اي، اينترنت و دي وي دي‌ها در حال جايگزيني فضاهاي تربيتي و آموزشي در خانواده هستند. اين امر باعث فراهم آوردن بستري شده تا از طريق آن افراد از دستاوردهاي ديگر جوامع در حوزه خانواده و ارتباطات اعضا بهره گيرند.

اين موضوع در کنار مزايايي که در آشنايي با تجربياتِ مردم سراسر جهان در مسائل خانواده و ساير مسائل دارد، معايبي هم دارد که از جمله? آن مي‌توان به تأثيرپذيري افراد از فرهنگي غير از فرهنگ جامعه يا تربيتي مغاير با چيزي که مورد نظر خانواده بوده است اشاره کرد.

 

2. اينترنت و گفت‌وگوهاي خانوادگي

بدون شک از اوايل قرن بيستم با توسعه رسانه‌هاي جمعي ميزان ارتباطات ميان فردي کاهش يافته است. در سازمان‌ها، در اجتماعات فاميلي و در خانواده‌ها، افراد کمتر گفتگو مي‌کنند و به نظر مي‌رسد تمايل به گفتگو در بين انسان‌ها کاهش يافته است. اينترنت نقش گفتگو را کمرنگ‌تر کرده است و زنگ خطرات جدي را براي ارتباطات انساني به صدا درآورده است. استفاده زياد از اينترنت با پيوند ضعيف اجتماعى مرتبط است.

امروزه در بعضي از خانواده‌ها اعضا هنگاميکه از محل کار به محيط خانواده برمي گردند به اتاق خود رفته و سرگرم فعاليت با کامپيو‌تر خود و اينترنت مي‌شوند. حتي چاي، شام و صبحانه خود را پشت ميز کامپيو‌تر ميل مي‌کنند.

کاهش يا به مفهومي ديگر فقدان گفتگوهاي خانوادگي بطور حتم پس از مدتي ميزان شناخت افراد خانواده بخصوص همسران را از يکديگر کاهش داده و به کاهش ميزان اعتماد اعضاء خانواده به يکديگر ختم شده و نتايجي منفي را در پي خواهد داشت. از طرفي اين فعاليت اعضاي خانواده پس از مدتي به گوشه گيري مي‌انجامد و رغبت به زندگي اجتماعي و تعامل خانوادگي را کاهش مي‌دهد.

 

3. اينترنت و گرايش به هرزه‌گردي توسط زوجين

يکي از تهاجمات اينترنت به حوزه خانواده و روابط زوجين، توسعه پورنوگرافي يا تصاوير مستهجن يا خلاف عفت عمومي و امکان دسترسي آسان و فوري افراد به اين تصاوير است. از آثار هرزه‌گردي اينترنتي، اعتياد جنسي است، که در جوامعي که اينترنت ارزان در اختيار افراد قرار دارد، شيوع بسياري دارد. در اين موارد هر يک از زوجين از همسران خود شکايت دارند که از طرف وي مورد بي‌توجهي قرار گرفته و بيش از آنکه از بودن در کانون خانواده و در کنار همسر لذت ببرند از صرف وقت در اينترنت و فضاي مجازي و لذت‌هاي منحرف جنسي و غير آن بهره مي‌برند.

بخشي از عوامل طلاق در اين قبيل کشور‌ها اعتياد به اينترنت، به ويژه اعتياد جنسي مجازي است. ديگر، زن و شوهر از کنار يکديگر بودن کمتر لذت مي‌برند و بيشتر وقت خود را صرف لذت‌هاي رنگارنگ، اما پليد در فضاي مجازي مي‌کنند. درنتيجه محبت به عنوان رکن اصلي و اساسي خانواده رو به سستي مي‌رود. فرزنداني که در اين محيط بار مي‌آيند، دچار انحراف اخلاقي شده و سلامت رواني و روابط جنسي آنان دچار خدشه مي‌شود. از اين رو نتيجه اباحه‌گري جنسي به افزايش پديده‌هايي مثل فرزندان تک والديني، زنان و مرداني که تنها زندگي مي‌کنند، بچه‌هاي نامشروع و… خواهد انجاميد.

 

4. اينترنت و آسيبهاي رواني زوجين

استفاده زياد از اينترنت با پيوند ضعيف اجتماعى مرتبط است. همچنين اينترنت مفرى است براى کسانى که از مشکلات رواني رنج مى برند و دچار تشويش، افسردگى و عدم اعتماد به نفس هستند. تکيه بيش از حد به استفاده از اينترنت، منشأ ايجاد اختلالاتى نظير اعتياد اينترنتى، افزايش اضطراب، منفى کارى، پنهان کارى، اختلال در فعاليت هاى زندگى، جدايى از جامعه، طلاق، شکست هاى تحصيلى و مشکلات مالى، مى شود.

استفاده آسيب‌زا از اينترنت اغلب به نوعى زندگى اينترنتى منجر مى شود که ممکن است فرد را به صورت کامل از زندگى واقعى و روابط فردى واقعى منزوى سازد و حتى در مقابل مشاهده ورود عوامل مخل جهان واقعى به دنياي مجازي پناه برده شود.

در بسيارى از محيط هاى اينترنتى، برخى از کاربران خودشان را گرفتار سبک زندگى اينترنتى مى سازند به طورى که آن‌ها مى خواهند زمان هر چه بيشترى را به اينترنت اختصاص دهند. اين امر گاهى اوقات باعث مى شود که زندگى شخصى خود را ناديده گرفته و از آن غفلت نمايد. احساسات رو به تزايد افسردگى، نوميدى، سرخوردگى، از خود بيگانگى، گناهکارى، شرمسارى و خشم مى توانند از علايم هشدار دهنده استفاده آسيب‌زا از اينترنت باشند.

شخص ممکن است اين احساسات را با فضاى زندگى اينترنتى و يا زندگى واقعى پيوند دهد و به دوگانگى شخصيتى منجر شود که اين مسئله در نوع چگونگى روابط با اعضاى خانواده تأثير مى گذارد.

اگر چه اين آسيب‌ها ممکن است هر کاربر اينترنت را تهديد کند اما تاثير آن بر کاربران متاهل و زوجين جدي‌تر است. اعتياد اينترنتي و گرايش به سمت زندگي فردي فرصت با هم بودن و گفتگوي بيشتر را از زوجين مي‌گيرد. از طرفي زوجين نسبت به حقوق و تکاليفي که نسبت به يکديگر دارند دچار اهمال شده و محيط خانه و خانواده به تدريج نظم و آرامش خود را از دست مي‌دهد. با از دست رفتن کارکردهاي مثبت خانواده، خانواده رفته رفته به سمت متلاشي شدن پيش مي‌رود.

 

5. اينترنت و آسيبهاي اخلاقي زوجين

با ورود اينترنت به کشورهاي مختلف، گروه‌هاي زيادي از مردم با ايجاد کلوپ‌هاي اينترنتي، از مزاياي اين وسيله اعجاب انگيز در زمينه تحقيق، تبادل اطلاعات، ارسال پيام و… بهره گرفتند، اما چيزي که بيشترين وقت بسياري از افراد و حتي افراد متاهل را در اين کلوب‌ها صرف مي‌کند استفاده از چت (گپ اينترنتي) است.

امروزه فضاي اينترنت مکانهاي بسيار متنوعي براي ارتباط با افراد مختلف، فراهم اورده است. متاسفانه دوستيهاي اينترنتي از طريق چت يا شبکه‌هاي اجتماعي، جدا از پيامدهاي منفي‌اي که براي افراد مجرد دارد باعث بروز مشکلات عمده تري در افراد متاهل شده است.

برخي از افراد متاهل به جاي آنکه اوقات آزاد خود را صرف خانواده و يا فرزندان خود بکنند، دايم در فضاي مجازي پرسه مي‌زنند. اين رفتار به مرور باعث بروز مشکلات زناشويي مي‌شود. البته شرايط، زماني بحراني‌تر مي‌شود که افراد متاهل به برقراري ارتباط مداوم با افرادي از جنس مخالف مي‌پردازند.

فريبنده‌ترين بخش اين ماجرا آن است که افراد معتقدند چون ارتباط رودررويي در اين فضا وجود ندارد و احتمالا هرگز يکديگر را ملاقات نمي‌کنند، لذا اين ارتباط بلامانع و خالي از اشکال است. در حالي که شکل گرفتن روابط عاطفي و جنسي در خصوص هر يک از زوجين در اينترنت مي‌تواند به جدايي همسران از يکديگر بينجامد. اين رفتار نوعي «خيانت» محسوب شده و يا مي‌تواند منجر به خيانت مي‌شود.

تجربه نشان مي‌دهد تمام کساني که بزرگ‌ترين سرگرميشان چت کردن در فضاي اينترنت به خصوص چت با جنس مخالف است خوب مي‌دانند که قرار گرفتن در فضاي وسوسه انگيز گپ اينترنتي با جنس مخالف و خوش و بش‌هاي اينترنتي بزرگ‌ترين مشوق براي ادامه يافتن اين روابط است. درست است که اين رابطه رودررو نيست اما بايد توجه داشت که بسيار مضر است، چرا که افراد در يک فضاي هيجاني قرار گرفته و به جاي آنکه هيجانات و عواطف خود را صرف ارتباط با همسر خود بکنند، اين انرژي رواني براي يک يا چند فرد ديگر (خارج از دايره زناشويي) سرمايه گذاري مي‌شود و نتيجه چنين فرآيندي مسلما تحت تاثير قرار گرفتن زندگي زناشويي خواهد بود.

يک دليل منطقي و کاملا علمي براي اين ادعا پژوهشي است که در اين زمينه انجام شده است. درمانگران حيطه زناشويي، طي مطالعه‌اي دريافته‌اند زوجيني که يکي از آن‌ها (و يا هر دو) درگير ارتباط از طريق چت مي‌شوند، سه برابر بيشتر از ساير زوجين دچار مشکلات زناشويي شده و سه برابر بيشتر در معرض طلاق قرار خواهند گرفت. اين آمار و آمارهاي مشابه نشان مي‌دهد ارتباطاتي از اين دست باعث شکل گيري روابط صميمانه با افرادي خارج از دايره زناشويي شده و فضاي اعتماد و اطمينان بين همسران را مخدوش مي‌سازد.

باومن (2003) با مطرح کردن پديده «عشق سيال» مدعي شده است دوستي‌هاي اينترنتي بين زنان و مردان بسيار متفاوت از دوستي‌هايي است که به واسطه ساير رسانه‌ها انجام مي‌شود. به نظر او اين دوستي‌ها به‌دليل ماهيت مجازي و دروغين آن‌ها به شدت زندگي بشريت را تهديد مي‌کنند. باومن نسبت به اين‌که مفاهيم سنتي از وفاداري و عشق واقعي تضعيف شده‌اند ابراز نگراني می کند.

لینک به دیدگاه

براي مقابله با تهديدهاي اينترنتي در روابط زوجين چه کنيم؟

1. راهکارهاي درون خانوادگي:

نخستين وظيفه هنجارهاي اخلاقي يک جامعه تنظيم روابط دو جنس مرد و زن بر پايه‌هاي مناسب آن است. انساني‌ترين و سالم‌ترين روش تنظيم اين روابط، ازدواج است. خانواده بعنوان يکي از نهادهاي اجتماعي براي تامين اساسي‌ترين نيازهاي انسان و جامعه نهادينه شده است. چنانچه خانواده کارکردهاي حمايتي، توليد مثل، اجتماعي کردن، تنظيم روابط جنسي و عاطفه و همگرايي را به بهترين نحو به انجام برساند آسيب‌هاي کمتري متوجه روابط زوجين خواهد شد. اگرچه به نظر مي‌رسد ورود رسانه‌هايي نظير اينترنت به کارکردهاي خانواده لطمه وارد کرده اما بايد تلاش کرد تا با برنامه ريزي دقيق و همچنين استفاده هدفمند از اين رسانه از ورود آسيب‌هاي ناشي از آن به عرصه روابط زوجين جلوگيري کرد.

شناخت و آگاهى در برخورد با هر گونه پديده و فرآيندى، حرف اول را در تشخيص خوبى يا بدى مى زند. آشنايى با دنياى کامپيو‌تر و بخصوص اينترنت زمينه تغيير و تحول را در زندگى بشر به وجود آورده است. هر چه اين شناخت بيشتر باشد نوع و نحوه استفاده از اين فن آورى نيز بهتر و مطلوب‌تر خواهد بود. خانواده و بخصوص زوجهاي جوان با به کارگيرى راهکارهاي زير مى توانند تا حدود زيادي به اهداف فوق دست يابند:

- استفاده از اينترنت بصورت هدفمند و با برنامه مشخص توسط کاربران مانع از سردرگمي و تلف کردن وقت در اينترنت و کنکاش‌هاي بي‌هدف در ميان لينک‌ها و صفحات مي‌شود.

- گفتگو عنصري حياتي در استحکام خانواده است. خانواده مستحکم خانواده‌اي است که اعضاي آن سخن گفتن با يکديگر را دوست دارند و از همنشيني و هم صحبتي با يکديگر لذت مي‌برند و هيچ جمع و کار ديگري را به در کنار هم بودن ترجيح نمي‌دهند. برنامه ريزي منظم براي گفتگو ميان زوجين و اختصاص ساعتهاي مشخصي در روز يا هفته براي اين امر، بحث و تبادل نظر در خصوص کار و وظايف روزانه، بيان نکات مورد علاقه طرفين، برنامه ريزي براي امور تفريحي، و ارائه راه حل براي مشکلات و دردسر‌ها و انتقال مطالب و آموزه‌هاي جديد و جالب رسانه‌اي و اينترنتي و… به طرف مقابل، از گرايش و پناه بردن بي‌رويه زوجين به اينترنت جلوگيري کرده و مانع از ايجاد زندگي جزيره‌اي در خانواده مي‌شود.

- از طرفي تاهل، نوعي تعهد اخلاقي زوجين نسبت به يکديگر محسوب مي‌شود. تاکيد بر اين تعهد و گسترش آموزه‌هاي ديني و اخلاقي در حوزه روابط زوجين و آموزش حقوق و تکاليف زوجين نسبت به يکديگر و همچنين تامين نيازهاي جنسي زوجين به شکل مطلوب در درون خانواده، از هرزگي‌هاي اينترنتي و غير اينترنتي جلوگيري مي‌کند.

- پيوند بيشتر و عميق‌تر هر يک از زوجين با يکديگر و با دنياي واقعي و رفع نيازهاي آنان توسط يکديگر از گرايش افراطي به پديده اينترنت جلوگيري مي‌کند. چنانچه يکي از زوجين در اثر غفلت، ناآگاهي و يا عدم برنامه ريزي دچار هر يک از آسيب‌هاي رواني اينترنت گرديد طرف مقابل بايد تلاش کند تا با مراجعه به روان‌شناس براي رفع اين مشکل تلاش نمايد.

- کنترل فردي در استفاده? سالم از اينترنت، روش ديگري است که قابل انجام است. در اين نوع کنترل تمام تضمينهاي اجرايي، درون فردي است و شخص با بهره گيري از وجدان فردي و مباني اخلاقي و تعهد ديني، مراقبتهاي لازم را در ارتباط با شبکه جهاني (اينترنت) به عمل مي‌آورد. اين اعتقاد و فرهنگ در محدوده خانواده نيز اعمال مي‌شود و چه بسا اطرافيان را نيز تحت تاثير قرار دهد.

 

2. راهکارهاي برون خانوادگي:

 

- کار فرهنگى يکى از بهترين راهکارهاى استفاده سالم از اينترنت است. ايجاد سايت هاى جذاب و ديدنى، آگاهى دادن به خانواده‌ها و بخصوص زوجهاي جوان با تشکيل کارگاههاى آموزشى، معرفى و شناساندن سايت هاى مفيد و ارزشمند به کاربران، و از همه مهم‌تر نقش صدا و سيما و مطبوعات و محققان در بيان تأثيرات مثبت و منفى و آگاهى دادن به خانواده‌ها در نوع استفاده و هوشيار نمودن اعضاي خانواده در برخورد با مسائل جانبى اينترنت، يکي از راه‌حل‌هاي برون خانوادگي است.

 

- استفاده از روشهاي کنترلي: خوشبختانه با وجود هياهوي بسياري که شبکه اينترنت را غير قابل کنترل معرفي مي‌کند، فن آوري لازم براي کنترل اين شبکه و انتخاب اطلاعات سالم رو به گسترش و تکامل است.

علاوه بر بهره گيري از امکانات فني، روشهاي کنترلي ديگري نيز براي مهار اينترنت پيشنهاد شده است. يکي از اين روش‌ها کنترل دولتي يا‌‌ همان *****ينگ است. در اين روش، سياست کلي حاکم بر کشور اجازه دسترسي به پايگاههاي مخرب و ضد اخلاقي را نمي‌دهد و دولت شبکه‌هاي جهاني را از دروازه اتصال و ورود به کشور با *****هاي مخصوص کنترل مي‌کند. گرچه با ورود اهداف سياسي کشور‌ها به مقوله *****ينگ، *****ينگ در عرصه فرهنگ و به منظور جلوگيري از آسيبهاي فرهنگي تا حدودي مورد بي‌توجهي قرار گرفته است و خط قرمزهاي سياسي پر رنگ‌تر شده است.

به منظور جلوگيري از تبعات منفي اينترنت بر خانواده و زوجهاي جوان، تنها استفاده از يک روش مفيد نخواهد بود و بايد به صورت تلفيقي از تمام روش‌ها استفاده کرد؛ يعني بايد سه روش توجيه کاربران، کنترل دولتي و فردي به کار گرفته شود. هر چند به اين وسيله نوعي محدوديت ايجاد مي‌شود ولي در مجموع مفيد خواهد بود.

- اما بهترين روش، تقويت کارکردهاي خانواده و زوجين و البته کار گسترده فرهنگي براي آگاهي کاربران است. کافي است که آن‌ها آگاه شوند که گرايش و ارتباط با پايگاههاي غير متعارف جز ضلالت و تباهي ثمره‌اي ندارد. بايد تقواي دروني و اعتقادات ديني کاربران را رشد داد و آن‌ها را تقويت کرد. بنابراين بهترين ديوار آتشين (fire wall) براي ممانعت از خطرات اينترنت و جلوگيري از تاثير ابعاد منفي آن، وجدان دروني و ايمان هر انسان است که بخشي از اين ايمان را علماي دين بايد در وجود نسل جوان و انسانهاي اين عصر بارور سازند.

 

 

------------

منابع:

- رسانه‌هاي مجازي، فرصت يا تهديد؟. حسين ذوالقدر. نشريه علمي ترويجي افق رسانه

- من به کسي اعتماد ندارم: جستاري در پيامدهاي اثر اينترنت بر رفتار کاربران ايراني. علي ربيعي، احسان شاقاسمي. مجله جهاني رسانه. شماره7. بهار 1388

- يک خطر جدي در نزديکي ما. کهتري. سايت تبيان به آدرس: http: //www. tebyan. net

- خيانت به همسر از راه دور. مريم عطاريان. سايت تبيان به آدرس: http: //www. tebyan. net

- تاثير اينترنت بر خانواده‌ها. سايت تبيان

- اينترنت و خانواده‌ها. پايگاه مهدويت

- چگونه امنيت خانواده را در اينترنت حفظ کنيم؟. همشهري آنلاين به آدرس: http: //www. hamshahrionline. ir

- خانواده در کوچه پس کوچه‌هاي اينترنت. سرور اسفنديار. پايگاه حوزه به ادرس: http: //www. hawzah. net

- خانواده و اينترنت. کبري ملکي. سايت افتاب به ادرس: http: //www. aftabir. com

- اينترنت، بايد‌ها و نبايد‌ها. محمد مهدي نمازي. ماهنامه ره آورد نور، شماره 13.

- آسيبهاي روان‌شناختي اينترنت. عيسي جهانگير. ماهنامه ره آورد نور، شماره 7

- آسيبهاي اينترنت. محمود مشکي ماجلان

- انواع آسيبهاي فناوري اطلاعات در خانواده. حميدر رضا ترکمندي. سايت زيبا وب

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...