رفتن به مطلب

پدر پارک ساعی و درختان ولیعصر که بود؟


Hanaaneh

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

آنهایی که در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران تحصیل کرده اند، در محوطه سرسبز دانشکده مزار مردی را می شناسند که پایه گذار جنگلداری علمی در ایران است. «مهندس کریم ساعی» که روزگاری در دانشکده کشاورزی تحصیل می کرد، حالا در پناه سایه درختان کهنسال دانشکده آرمیده است. مردی که اولین مدیر جنگلبانی کشور بود و برای اولین بار آماری از مساحت جنگلهای کل کشور را تهیه کرد. یادگارهای زنده اش هنوز وجود دارند : پارک ساعی و درختان تناور خیابان ولیعصر (پهلوی سابق) تهران به ابتکار و طراحی او ایجاد شدند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ساعی در سال ۱۲۸۹ در مشهد متولد شد. تحصیلات دانشگاهی خود را در مدرسۀ عالی (دانشکده) فلاحت دانشگاه تهران (واقع در کرج) گذراند و در سال ۱۳۱۰ با درجۀ مهندسی فارغ‌التحصیل شد. با قبولی در چهارمین دوره اعزام محصلان به خارج از کشور برای مدت دو سال به مونپلیه در انستیتو اگرونومیک فرانسه رفت و با درجه ممتاز فارغ التحصیل شد. موفقیت های تحصیلی او باعث شد تا مجله علمی تخصصی در فرانسه، او را به عنوان یکی از چهره‌های شاخص علم جنگل در آن سالها معرفی کند. پس از آن فوق لیسانس خود در رشته آمار جنگل را در سال ۱۳۱۶ ازدانشگاه برکلی کالیفرنیا گرفت و به کشور بازگشت.

وقتی در ۱۳۱۷ «دایره جنگل» به عنوان اولین نهاد مدیریت جنگل ها در کشور راه اندازی شد، ساعی تصدی آن را برعهده گرفت و بر اثر اقدامات او یک سال بعد این نهاد کوچک به «اداره جنگلبانی» و بعدها به «اداره کل جنگلها» ارتقاء یافت. در همان سالها او و همکارانش قوانین و مقررات جنگل را تدوین کردند و به تصویب مجلس آن زمان رساندند.

اما ریاست او بر این اداره کل دوام چندانی نداشت و برخی از سودجویان که قوانین و مقررات جنگل منافع اقتصادی شان را به خطر انداخته بود، با استفاده از نفوذ برخی افراد پرونده شکایتی از ساعی را به دیوان کیفری بردند و او را از کار برکنار کردند. با این حال ساعی خانه نشین نشد و پیشنهاد کرد تا در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران رشته جنگل ایجاد شود و خود نیز به عنوان استاد در این دانشکده مشغول به کار شد.

ساعی موفق شد تا در سال ۱۳۲۵ برای اولین بار مساحتی از جنگل های ایران را تخمین بزند. پس از آن در سال ۱۳۲۷ جلد اول و در سال ۱۳۲۹ جلد دوم کتاب «جنگل شناسی» را منتشر کرد که با نشر این کتاب اساس اطلاعات علمی جنگلبانان کشور پی ریزی شد.

با تأسیس بنگاه جنگلها در سال ۱۳۲۸ او با سمت رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل این بنگاه، مشغول فعالیت شد.

در پانزدهم آذرماه ۱۳۲۸ نشریۀ مخصوص کارکنان بنگاه جنگل‌ها را با عنوان خبرنامۀ بنگاه جنگل‌ها منتشر کرد که اولین نشریۀ ایرانی در زمینۀ منابع طبیعی بود. این نشریه پس از سالیان دراز هنوز هم با نام فصلنامه جنگل و مرتع به حیات خود ادامه داده است.

مسئولیت های ساعی باعث شده بود تا او دائماً برای تحقیق و پژوهش در سفر باشد و در یکی از همین سفرها نیز از دنیا رفت. وفات او در چهارم دی ماه ۱۳۳۱ هنگام بازگشت از شیراز به تهران و بر اثر سانحۀ سقوط هواپیما اتفاق افتاد. گویی خود می دانست که به دلیل سفرهای پی در پی عمری کوتاه دارد و در۴۲ سالگی وصیت کرده بود تا او را در دانشکدۀ منابع طبیعی دانشگاه تهران به خاک بسپارند.

مرگ زود هنگام مهندس کریم ساعی باعث تأسف فراوان همکاران، شاگردان و مجامع علمی کشور شد و ضایعه درگذشتش در مطبوعات و محافل کشورهای دیگر نیز بازتاب داشت… راهشان پر رهرو باد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

فروش زمین پارک ساعی تهران به قیمت ۲۵۰۰۰ تومان به وزیر جنگ پهلوی!

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

گزارش /درباره : تیمسار سپهبد اسداله صنیعی وزیر جنگ

محترماً باستحضار می رساند.

اطلاعیه‌هایی به شرح زیر جهت نامبرده بالا واصل گردیده است :

۱ـ در تاریخ ۲۳/۱/۴۹ مبلغ ۱۲۰۰۰ تومان طی شماره فیش ۹۱۳۴ بانک سپه به حساب ۱۰۳۷۵ از بابت زمینی که به وسیله سرهنگ‌ پوردانش به نمایندگی از طرف سازمان تدارکات به تیمسار صنیعی واگذار گردیده وسیله آقای منصوری به بانک سپه پرداخت گردیده است.

۲ـ در قبال واگذاری قطعه زمین مزبور به تیمسار صنیعی از طرف سرهنگ‌ پوردانش تیمسار مزبور شرح مفصلی مبنی بر خدمات ذی‌قیمت سرهنگ پوردانش به ادارة دوم ستاد بزرگ ارتشتاران منعکس و اضافه شده کلیه اطلاعیه‌های واصله برعلیه ایشان روی اغراض شخصی می‌باشد و تقاضا شده در حضور نماینده وزارت جنگ این اطلاعیه‌ها تحقیق شود.

۳ـ اطلاعیه‌ دیگر حاکیست که یک قطعه زمین به مساحت ۳۰۰ متر مربع به سرهنگ پوردانش واگذار گردیده که این زمین حداقل ۰۰۰/۱۵۰۰ تومان ارزش داشته و در خیابان وزرا (پارک ساعی) واقع گردیده است. مسلماً زمین مورد بحث را با تهیه گزارش شرفعرضی به ایشان واگذار نموده‌اند، لیکن آنچه مسلم است مواردی که در نامه شرفعرضی به عرض رسیده ذکری از قیمت و موقعیت آن نشده است و شاید زمین مزبور را یک قطعه زمین ۳۰۰ متری معمولی مانند زمین سایر افسران که قیمت آن در حدود ۲۵۰۰۰ تومان ارزش دارد به عرض رسانده‌اند.

لینک به دیدگاه

عکسایی از مرحوم ساعی بنیان گذار علم جنگل در ایران

 

saee.jpg1.jpg

 

27380718021550810895.jpg

images?q=tbn:ANd9GcQlntNHRGTEEgD8JKyPKK3HK1D7aYfCinu-nWFXFrCe2UrRssI9

عکسی که در دوران کارشناسیم خودم از مقبره مرحوم ساعی گرفتم؛ مقبره در نزدیکی در ورودی شرقی پردیس کشاورزی و منابع دانشگاه تهران واقع در کرج می باشد:

 

zz3fwdiaehgl3iu6dec.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...