رفتن به مطلب

انتقال برق بدون سیم ( از سطح ماه )


ارسال های توصیه شده

انتقال برق بدون سیم ( از سطح ماه )

 

eek.gifeek.gificon_surprised.gif

یکی از ایده های جدید تولید انرژی ، انتقال انرژی خورشیدی از سطح ماه بصورت بی سیم است .

اصول اولیه این طرح توسط دکتر دیوید کریسول ( Dr. David Criswell ) محقق دانشگاه هوستون تگزاس و مدیر موسسهSpace Systems Operations ارائه شده است .

براساس این طرح ، ابتدا مجموعه ای بسیار وسیع از سلولهای خورشیدی بر سطح ماه ( که همیشه به طرف زمین است ) قرار داده میشوند تا نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند .

confused.gif

سپس انرژی الکتریکی حاصله به یک فرستنده مایکروویو ارسال میشود تا به امواج رادیویی در فرکانس 2.5 گیگاهرتز تبدیل شده و از آنجا بوسیله آنتنهای با پهنای بیم ( beam ) بسیار باریک بطرف زمین ارسال گردد .

در سطح زمین این امواج الکترومغناطیسی پرقدرت بوسیله آرایه های بسیار بزرگ ( very large array ) از آنتنهای مایکروویو دریافت شده و دوباره به انرژی الکتریکی تبدیل میشوند .

confused.gif

همچنین بخشی از این امواج توسط ماهواره های مخصوصی که در اطراف کره زمین قرار خواهند گرفت به نقاط دیگر کره زمین که در دید مستقیم ماه نمی باشند منعکس میشوند در واقع تبدیل انرژی الکتریکی به امواج الکترومغناطیسی این امکان را میدهد تا انرژی بصورت بی سیم از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل شود و در نقطه مقابل پس از دریافت امواج الکترومغناطیسی با انجام عمل عکس ، انرژی الکتریکی مجدداً تولید گردد ( به این روش اصطلاحاً power beaming میگویند) .
cool.gif

 

تقریباً اساس تمام سیستمهای انتقال برق بدون سیم بر همین پایه استوار است . البته واضح است که بازدهی چنین سیستمهایی در مقایسه با انتقال برق در خطوط برق بسیار پایین است چون مقدار زیادی از انرژی در تبدیل برق به امواج الکترومغناطیسی و بالعکس تلف میشود و بعلاوه مقداری از انرژی موجود در امواج نیز در فرآیند تشعشع و انتقال در محیط ( اتمسفر زمین ) به هدر خواهد رفت .

 

با این وجود ، دکتر کریسول در مقالات مختلفی که ارائه کرده ( منجمله مقاله 1 و مقاله 2 ) بصورت تحلیلی به این مسائل اشاره کرده و با محاسبات مختلف ادعا نموده است که میزان انرژی تولید شده با احتساب تمام این تلفات و مخارجی که صرف ساخت و نصب تجهیزات خواهد شد باز مقرون به صرفه خواهد بود و تنها به کسری از یک سنت برای تولید یک کیلو وات بر ساعت برق خواهد رسید .

 

البته دانشمندان ناسا نیز ایده های مشابهی مثل قرار دادن مجموعه ای از سلولهای خورشیدی و یا حتی صرفاً صفحه های منعکس کننده نور در مدار کره زمین ارائه کرده اند که بحث بر سر اینکه کدام روش مناسبتر است هنوز ادامه دارد.

 

لینک به دیدگاه
  • 8 سال بعد...

سلام 

ممنون از مطلب جالبی که به اشتراک گذاشتید. لطفا مقاله 1 و مقاله 2 رو که نوشتید رو هم عنوانش رو بزارید و یا جایی که بشه دانلودش کرد. ممنون میشم جواب رو به ایمیل من بفرستید

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...