sam arch 55879 اشتراک گذاری ارسال شده در 12 مرداد، ۱۳۹۲ چکیده: باغ ایرانی مجموعه ای هماهنگ و زیبا و آمیختگی خردمندانه،فرحبخش و چشم نواز،آب و گیاه،مسیر،سایه روشن،رنگ،فضا و معماری،برپایه ی هندسه ای متین و آرام شکل می گیرد.ترکیب بصری الهام بخش چنین جمال و کمالی،به حق بر بیشتر هنرهای تصویری و تجسمی ایرانی نقش بسته است و مانند معماری،شعر،نقاشی،موسیقی و سایر آثار هنری ایرانی،درچارچوب سنت و اصول از بدایع و ظرایفی برخوردار است؛ و بر قله وحدت در تنوع،و تنوع در وحدت تکیه داد. در معماری منظر ایرانی مانند معماری ایرانی،هیچ چیز بی مورد (یا تنها برای زیبایی)وجود ندارد.آنچه مفید و لازم است،زیبا عرضه می شود؛و جلوه ای در کمال جمال دارد.معماری منظر با دارا بودن ریشه در طبیعت و جنسیتی متفاوت با معماری،نقش و جایگاهی اساسی در زندگی انسان باستان داشته و توانسته است در کنار کارکردهای متعدد جانبی،با توجه به محیط پیرامون،به مطلوب ساختن فضاهای بیرونی و محیط معماری کهن ایرانی بپردازد.پر واضح است،تعاملات عینیتی - ذهنیتی معماری منظر به عنوان پدیده ای که در محیط خارج شکل می گیرد،مبدع جریانی بوده است که همسان با رشد دیگر جوانب توسعه بشری در ایران،بیانی از روش زندگی،فرهنگ،نیازها و هویت ایران باستان می باشد. در بناهای مناطق گرم و خشک،(خانه های ایرانی) - به عنوان نمونه ای خرد از باغ سازی ایرانی - برای مقابله با گرمای طاقت فرسا و گزند شدید آفتاب سوزان،منظر سازی به مثابه چاره ای برای برقراری شرایط مناسب زیست محیطی کارایی دارد.بدیهی ست چنین راهکاری از دیرباز در ایران زمین مرسوم بوده است. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی مفاهیم پایه ای معماری منظر پرداخته و جایگاه آن را در تقسیم بندی هنرها،بیان می کند و سپس با ذکر کارکردهای معماری منظر و بیان نقش اجتماع در این مقوله،ریشه ها و تبلورات معماری منظر ایران باستان و پس از اسلام را با بیان تفصیلی نمونه های جاودانه ی کهن معماری ایرانی و تاکید بر چگونگی استفاده از اصول رایج معماری منظر آن زمان مورد بحث قرار می دهد. مشخصات مقاله:مقاله در 10 صفحه به قلم مهندس پرهام بقایی،مهندس آرین امیرخانی،دکتر علی اکبر تقوایی،دکتر محمدرضا بمانیان،نشریه کتاب ماه هنر بهمن ماه 1387 برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده