رفتن به مطلب

سازمان ملل در مورد گسترش استفاده از مواد مخدر جدید هشدار داد


ارسال های توصیه شده

اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در گزارشی گفته است که در سراسر جهان، نهادهای دولتی می‌کوشند با افزایش روزافزون در نوع و میزان مصرف مواد مخدر موسوم به “نشئه آورهای قانونی” مقابله کنند.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از بی بی سی، در حالیکه مصرف مواد مخدر “سنتی” مانند هروئین و کوکائین در سطح جهان کمابیش ثابت باقی مانده، گسترش دسترسی به اینترنت و رواج خرید اینترنتی باعث شده است که استفاده از مواد روان گردان مصنوعی به سرعت افزایش یابد.

 

اگرچه این مواد در اکثر کشورهای جهان قانونی است اما مصرف آنها می‌تواند عواقب مرگباری داشته باشد.

 

گزارش سازمان ملل می‌افزاید که “نشئه آورهای قانونی” آزادانه در معرض فروش قرار می‌گیرد و از جمله، می‌توان آن را از طریق اینترنت خریداری کرد.

 

با اینهمه، برخی از این مواد به مراتب خطرناک‌تر از مواد مخدر سنتی است.

 

نام‌هایی که بر این مواد گذاشته می‌شود، مانند “ادویه” “پودر حمام” و “میو میو” باعث می‌شود تا جوانان خطرات استفاده از آنها را دست کم بگیرند و تصور کنند که سرگرمی نسبتا امنی را یافته‌اند.

 

مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد، روند سریع و نگران‌کننده ساخت و عرضه انواع جدیدی از اینگونه مواد است.

 

در همانحال، این واقعیت که قوانین لازم برای نظارت و جلوگیری از مصرف این مواد با سرعت لازم به تصویب نمی‌رسد، زمینه مساعدی را برای سوء استفاده سوداگران فراهم آورده است.

 

اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد به خصوص تاکید دارد که بخش عمده‌ای از این مواد در کشورهای آسیایی تولید شده و از طریق عرضه اینترنتی، در کشورهای مختلف به فروش می‌رسد.

 

آمریکا بزرگترین بازار مصرفی این مواد در جهان است و به نظر می‌رسد که جوانان آمریکایی تا دو برابر بیش از جوانان در کشورهای اتحادیه اروپا خریدار آنها هستند.

 

در میان کشورهای اروپایی هم این مواد در بریتانیا مصرف‌کنندگان بیشتری دارد و حدود هفتصد هزار جوان بریتانیایی بین سنین پانزده تا بیست و چهار سال دست کم یکبار مصرف کننده “نشئه آورهای قانونی” بوده‌اند.

 

اوایل سال جاری، مرکز اروپایی نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد گزارش کرد که در سال گذشته میلادی، هفتاد و سه نوع ماده جدید را شناسایی کرده است در حالیکه این رقم برای سال ٢٠١١ از ۴٩ ماده بیشتر نبود.

 

پزشکان بدون مرز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...