رفتن به مطلب

گوشی خود را با خاک شارژ کنید!


ارسال های توصیه شده

موبایلتان را با خاک شارژ کنیدوقتی در عصر ارتباطات، به برق دسترسی نباشد و نتوان برای شارژ کردن گوشی همراه از متداول‌ترین راه استفاده کرد، مسلما باید راه دیگری پیدا کرد که آن چیزی نیست جر کمک گرفتن از میکروب‌های موجود در خاک!

 

شکی نیست که ساکنان کشورهای در حال توسعه، از داشتن تلفن همراه نفع زیادی می‌برند.این ادعا در زمینه بهداشت و درمان نیز صدق می‌کند، چراکه وجود تلفن‌های همراه به مردم اجازه می‌دهد تا حتی در مناطق دور‌افتاده نیز با پزشکان در تماس باشند و از نرم‌افزارهای مخصوص مراقبت‌های بهداشتی استفاده کنند.

 

مسلما در چنین مکان‌هایی احتمال پیدا کردن یک پریز برق بسیار کم است که بتوان گوشی همراه را هم شارژ کرد. به همین خاطر است که گروهی از دانشکده مهندسی و علوم کاربردی هاروارد (SEAS) در حال کار بر روی شارژری هستند که با باتری میکروبی کار می‌کند؛ سیستمی برای شارژ گوشی همراه که انرژی خود را از میکروب‌های درون خاک می‌گیرد.

 

 

گیزمگ، این پروژه به سرپرستی دکتر آویوا پرسر ایدن- از رابطان SEAS و عضو فعلی هیات‌علمی دانشکده پزشکی هاروارد، انجام می‌شود. دستگاه او با استفاده از سطحی رسانا، الکترون‌هایی را که توسط میکروب‌های موجود در خاک طی فرآیند سوخت و سازی و به طور طبیعی تولید می‌شوند، جمع‌آوری می‌کند. وی ۱۴ ماه است که از همین فناوری برای تامین انرژی چراغ‌های ال.ای.دی در آزمایشگاه استفاده می‌کند.

 

وقتی طرح اولیه این ایده آماده شد، ایدن به عنوان بخشی از مطالعه خود، تعدادی از این شارژرها را در منطقه‌ای در صحرای آفریقا توزیع کرد. درنهایت، ایدن به این نتیجه رسید که دستگاه کامل‌شده می‌تواند در عرض چند دقیقه با استفاده از میکروب‌های خاک راه‌اندازی شود و در عرض ۲۴ ساعت، با هزینه‌ای کمتر از یک دلار، گوشی همراه را کاملا شارژ کند.با وجود این‌که ۲۲ درصد از خانواده‌های ساکن در صحرای آفریقا صاحب گوشی‌های همراه هستند، اما در حال حاضر بیش از ۵۰۰ میلیون نفر از آفریقایی‌ها با کمبود انرژی در منازل خود روبرو هستند. به همین خاطر، تعداد زیادی از مردم باید مسافت زیادی را برای رسیدن به ایستگاه‌های شارژ گوشی طی کنند و برای هر بار شارژ، بین ۵۰ سنت تا یک دلار بپردازند. در حالی‌که شارژرهای خورشیدی جایگزین دیگری برای حل این مسئله هستند، ایدن معتقد است که استفاده از انرژی خورشیدی هزینه‌بر است و با توجه به کمبود شبکه‌های توزیع/ تعمیر، برای چنین مناطقی حتی پیشنهاد هم داده نمی‌شوند.ماه گذشته این پروژه از برنامه چالش‌هاب بزرگ وابسته به بنیاد بیل و ملیندا گیتس، مبلغ یکصدهزار دلار آمریکا کمک‌هزینه دریافت کرد. البته در سال‌های اخیر، تلاش بی‌وقفه‌ای برای تولید انرژی‌های دوستدار طبیعت صورت گرفته و اخبار زیادی در این زمینه به گوش می‌رسد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...