رفتن به مطلب

تحلیل المان محدود با Solidworks Simulation


MohammadAli.E

ارسال های توصیه شده

سلام

 

در این تاپیک با کمک همدیگه تحلیل المان محدود با استفاده از Solidworks Simulation رو یاد خواهیم گرفت. شما میتونید سوالات و مشکلاتتون رو همین جا مطرح کنید و همچنین آموزش ها و فایل های مرتبط با بخش Simulation نرم افزار Solidworks رو قرار بدید.

همچنین از دوستانی که با Solidworks Simulation آشنایی دارند درخواست میشه تا در این تاپیک به دیگران در یاد گیری این نرم افزار کمک کنند.

 

 

pne4olixjhbctcc5b4dq.jpg

 

 

لینک به دیدگاه

نرم افزار Solidworks دارای 3 نسخه هستش :

 

Solidworks

Solidworks Professional

Solidworks Premium

 

در تمامی نسخه ها ابزاری با نام SimulationXpress Analysis Wizard وجود داره. با این ابزار شما فقط میتونید یک تحلیل ساده استاتیکی انجام بدید. ولی در نسخه ی Solidworks Professional شما یک Add-on به نام Solidworks Simulation دارید که چند نوع تحلیل رو میتونید باهاش انجام بدید ولی هنوز دارای محدودیت هست . در نسخه Solidworks Premium که کامل ترین نسخه هست هیچ محدودیتی وجود نداره و شما میتونید همه نوع تحلیلی اعم از استاتیکی ، دینامیکی ، حرارتی ، ارتعاشی و... انجام بدید. خوش بختانه یا بد بختانه در ایران نسخه های کرک شده همگی Solidworks Premium هستند و شما به همه جوانب تحلیل در Solidworks دسترسی دارید.

 

برای دسترسی به ابزار SimulationXpress Analysis Wizard وارد بخش Evaluate شوید :

9wqe0fwgranpr0hecw.jpg

 

محل دسترسی به SimulationXpress Analysis Wizard

 

 

برای دسترسی به Solidworks Simulation میتوانید وارد بخش Office Products بشید و از اونجا Solidworks Simulation رو فعال کنید و یا اینکه وارد مسیر Tools/Add-Ins بشید و از اونجا Solidworks Simulation رو فعال کنید. پس از فعال سازی ، بخش جدید Simulation به منوی کارتان اضافه خواهد شد :

 

 

llnnlek9bj6as8j8i0w8.jpg

 

محل دسترسی به Solidworks Simulation

 

 

 

kh9nfpjxvaphe3zaj74.jpg

 

بخش جدید اضافه شده

 

لینک به دیدگاه

در ابتدا در بخش Simulation هیچ گزینه ای فعال نیست. برای شروع آنالیز روی Study Advisor کلیک کرده و سپس New Study را انتخاب کنید :

 

xf3janan9g1ai1etjyt3.jpg

 

 

 

 

بعد از آن پنجره ی زیر نمایش داده میشه. ابتدا در قسمت Name نامی برای تحلیلتون انتخاب کنید البته بصورت پیشفرض Study 1 هستش. سپس در قسمت Type باید نوع تحلیل رو مشخص کنید. معمول ترین نوع تحلیل Static هستش. روی اون کلیلک کنید و بعد علامت تیک رو بزنید.

 

 

nymwwyyfrdqfzcna51b.jpg

 

 

حال وارد مراحل تحلیل شدید و ابزار های بخش Simulation در بالا فعال شدند و علاوه بر پنجره مدل سازی پنجره تحلیل هم به سمت چپ اضافه شده :

 

 

7wbg28irsf5k58acltp.jpg

لینک به دیدگاه

حال میخواهیم تحلیل استاتیک رو انجام بدیم. برای تحلیل شما باید 4 کار رو انجام بدید :

1. باید جنس قطعه رو تعیین کنید

2. تکیه گاه ها رو مشخص کنید

3. نوع ، میزان و مکان بارگذاری رو تعیین کنید

4. و در نهایت مش بندی قطعه برای آنالیز

 

در زیر تمامی این مراحل رو در قالب یک مثال ساده انجام میدیم. در این مثال میخواهیم یک نبشی دیوار کوپ قفسه رو تحلیل کنیم :

 

l0loyxi62v63jt4mw7x.jpg

 

 

 

همانطور که گفتم باید اول جنس قطعه رو تعیین کنیم برای این کار روی Apply Material کلیک کنید. در منوی باز شده انواع و اقسام مواد رو میتونید انتخاب کنید و ما در این مثال Ductile Iron را انتخاب میکنیم . بعد از انتخاب ابتدا روی Apply و سپس روی Close کلیک کنید:

 

9x7yfnz0aqh19h9i91n.jpg

 

 

حال باید تکیه گاه هارو تعیین کنیم. 3 نوع تکیه گاه ثابت ، لغزنده و لولایی-پینی وجود داره. در مثال ما نبشی توسط 2 پیچ به دیوار ثابت میشه پس ما میتونیم سطوح استوانه ای رو به صورت تکیه گاه ثابت در نظر بگیریم. برای این کار روی Fixtures Advisor و سپس روی Fixed Geometry کلیک کنید. سپس در پنجره سمت چپ میتونید نوع تکیه گاه رو تعیین کنید بعد از انتخاب تکیه گاه Fix ، روی سطوح استوانه ای کلیک کنید تا این سطوح ثابت بشند :

 

4d4kevk495qyetkfiel0.jpg

 

 

 

e8cvntw1to8hv949ut5y.jpg

 

 

 

 

 

لینک به دیدگاه

پس از تعیین تکیه گاه باید بارگذاری رو تعیین کنیم. شما با توجه به نوع مسئله و تحلیلتون باید بارگذاری رو تعیین کنید. برای این کار روی فلش زیر External Loads Advisor کلیک کنید. در این قسمت انواع بارگذاری نشون داده و شما میتونید از انواع بارگذاری استفاده کنید. در مثال ما بار 40 کیلوگرمی به سطح بالای نبشی اعمال میشه پس Force رو انتخاب کنید :

 

 

mesbcunn64mzvallxeb.jpg

 

 

حالا باید سطحی که بهش نیرو وارد و همچنین مقدار نیرو رو تعیین کنیم. ابتدا مقدار 400 نیوتن رو وارد کنید و سپس سطح روی نبشی رو کلیک کنید و سپس OK کنید :

 

 

cp51j0a6xeu7um8h85un.jpg

 

 

نرم افزار بطور خودکار مش بندی رو انجام میده و تنها کار باقی مونده کلیک روی گزینه Run هستش ولی شما میتونید مش رو هم کنترل کنید. برای ایجاد مش بندی ریز تر باید روی فلش زیر Run کلیک کرده و سپس روی Create Mesh کلیک کنید :

 

 

mbusz18vlavt3jydg8ag.jpg

 

 

در قسمت Mesh Density میتونید Scroll رو جا به جا کنید تا مش بزرگ و یا کوچک بشه. با کوچک کردن مش تعداد مش ها بیشتر شده ، دقّت افزایش یافته و در نتیجه محاسبه کمی بیشتر طول میکشه. پس از تعیین دقت مناسب ، ok کنید. حالا میتونید مش بندی انجام شده رو ببینید :

 

 

lnfhfpyeqgeeuft4b30.jpg

 

 

 

gsy7ailoby2pafgike.jpg

 

 

حال دیگه تمامی مراحل انجام شده و حالا باید تحلیل رو آغاز کنید. برای این کار روی Run کلیک کرده و منتظر بمونید تا عملیات انجام بشه . اگر تمامی مراحل رو درست انجام داده باشید باید با شکل زیر مواجه بشید. اگه این طور بود پس تبریک میگم چون شما اولین تحلیلتون رو با Solidworks انجام دادید. پوشه Resutls بصورت پیشفرض شامل نتایج تحلیل برای تنش ، کرنش و تغییر شکل هستش. با کلیک بر روی هر کدوم میتونید نتیجه مورد نظر رو ببینید. در عکس زیر تحلیل تنش نشان داده شده :

 

 

higjpplav2huree9jw9k.jpg

لینک به دیدگاه

وقتی شما تحلیل رو انجام دادید وخواستید از نرم افزار خارج بشید برنامه از شما میپرسه که تحلیل رو ذخیره کنه یا نه که شما yes رو بزنید. شما میتونید چندین تحلیل رو یک قطعه انجام بدید و همه ی تحلیل ها در همان فایل ذخیره خواهد شد. بعد از فعالسازی Simulation برای دسترسی به تحلیل ها میتونید از Tab پایین صفحه استفاده کنید :

 

5k522gvlzaqb2gq97dt.jpg

 

شاید احتیاج باشه که تنش رو در یک نقطه خاص با مختصات دقیق بدونید. برای این کار میتونید از ابزار Probe از نوار Plot Tools استفاده کنید و با کلیک بر روی هر نقطه و یا دادن مختصات تنش در نقطه خاص رو ببینید :

 

 

krbpryenxivj7b06qk21.jpg

لینک به دیدگاه

با سلام

توی سالید میشه یک شفت که بر روی اون چرخدنده هست و گشتاوریو منتقل میکنه را تحلیل کرد (پیچشی- نقاط بحرانی و تنش برشی در نقاط مختلف و و میزان خستگی بعد از n دور با بار مشخص )

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...
  • 1 ماه بعد...

2 تا تحلیل ساده دیگه بزبان انگلیسی :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 10 ماه بعد...

سلام

میشه یک مثال از تحلیل دینامیکی بذارید. من یک پروژه دارم که باید در سالید پس از مدل سازی نمودار نیروها و مومنتم های وارد شده به پایه را بدست بیاورم . مدل سازی را انجام دادم ولی با سیمولیشن آشنایی کمی دارم .میتونید به من کمک کنید ؟

اگر فایل خاصی دارید برایم ایمیل کنید .

ممنون.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...
  • 1 ماه بعد...
  • 6 ماه بعد...
  • 5 هفته بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...