رفتن به مطلب

Its و سیستم های هوشمند


ارسال های توصیه شده

تو این تاپیک مطالب و مقالات ITS و سیستم های ترافیکی هوشمند قرار می گیره. اگه کسی مطلبی در این مورد داره تو همین تاپیک مطرح کنه.

 

خوب قبل از هرچیز:

 

سیستم های هوشمند چیست؟

در سالهاي اخير، جوامع پيشرفته با بهره گيري از امکاناتی که امروزه بعنوان ره آوردهای فناوري اطلاعات (IT) شناخته ميشوند، با ايجاد سيستمهاي هوشمند حمل و نقل ( ITS ) يك زيرساخت مناسب جهت دستيابي متخصصين ترافيك به فناوري هاي مناسب در ‌برنامه ريزي ، هدايت و كنترل ترافيك را فراهم آورده‌اند. كه با فرض مثبت بودن اين پيشرفتها و وضعيت كنوني 16سيستم اصلي و بيش از 160خدمت از ITS تامين گرديده است.

در همين راستا ، دستيابي به اهداف برنامه ريزان حمل و نقل كه همواره افزايش ايمني و آرامش در سفر، كاهش هزينه و اثرات نامطلوب زيست محيطي ، ‌كاهش مصرف انرژي و تأخيرهاي ناخواسته در طول سفر و در نهايت جلب رضايت مسافرين و روانسازي جريان ترافيك و حمل و نقل ميباشد را به دنبال خواهند داشت.

 

حمل و نقل و جابجائي كالا و مسافر، بعنوان يكي از اساسي ترين نيازهاي بشر، همواره به عنوان شاخصي مطرح و بسيار مهم در برنامه‌ريزي‌هاي كلان هر جامعه، ‌مورد توجه ويژه قرار گرفته است.

درعصري كه به آن ”عصر انفجار اطلاعات“ اطلاق مي‌گردد، فناوري اطلاعات(IT) و ارتباطات بعنوان ابزاري كارآمد براي متخصصين رشته هاي گوناگون، موجبات تسهيل و تسريع ارائه خدمات را فراهم نموده است.

در همين راستا، مهندسين حمل و نقل نيز سعي بر آن داشته‌اند تا از فناوري اطلاعات (IT )بعنوان راهكاري مناسب درجهت از ميان برداشتن معضلات اساسي مديريت ترافيك بهره‌ جسته‌ و مشكلات آنرا به حداقل ممكن كاهش دهند. در اين مقاله سعي بر آن است تا اندكي از كاربرد‌هاي IT در حمل و نقل تشريح شود.در سالهاي اخير و در جوامع پيشرفته، مهندسين حمل و نقل همراه با متخصصين رشته هاي مخابرات و ارتباطات - الكترونيك - كامپيوتر و ... با بهره جوئي از امکاناتی که امروزه بعنوان ره آوردهای IT شناخته ميشوند، "سيستم‌هاي هوشمند حمل و نقل يا ITS‌ " را بوجود آورده اند كه زيرساختي مطلوب و مناسب جهت تحقق و دستيابي به اهداف تعيين شده زير را فراهم آورده است.

 

- مديريت و برنامه ريزي دقيق و كارآمد در حمل و نقل و ترافيك

- استفاده بهينه از منابع موجود

- كاهش صدمات و افزايش ايمني و آرامش

- كاهش مصرف انرژي و هزينه ها و اثرات نامطلوب زيست محيطي

- ‌كاهش زمان سفر و تأخيرهاي ناخواسته و در نهايت جلب رضايت مسافرين و روانسازي جريان ترافيك و حمل و نقل و ...

اين اهداف ‌همواره از مقاصد ومطلوب‌هاي برنامه ريزان و متخصصين حمل و نقل و مهندسين ترافيك در استفاده از ITS برشمرده مي‌شوند.

در همين راستا ميتوان بصورت دقيقتر، ‌مهمترين عملكردهاي ITS را چنين برشمرد :

- مديريت و بهينه سازي جريان ترافيك و روانسازی حركت

- مديريت و كنترل حوادث

- مديريت و پشتيبانی وسائل نقليه امدادي

- مديريت اخذ الكترونيكي عوارض , هزينه پاركينگ , خريد و رزرواسيون بليط و...

- مانيتورينگ و كنترل حمل و نقل سبك و سنگين

- مديريت و ناوبري پيشرفته

- مديريت حمل و نقل عمومي

- مديريت و پشتيباني عابر پياده و ...

 

روشن است که هر يك از موارد مذكور بدون بهره جوئي از ره‌آوردهاي IT قابل دستيابي و انجام نبوده است. بطور مثال كنترل و برنامه‌ريزي چراغ‌هاي راهنمائي در داخل شهرها بعنوان يك مسئله مهم از مقوله مديريت و روانسازي و بهينه سازي جريان ترافيك, همواره مطرح مي باشد كه بصورت خلاصه نحوه عملكرد اين سيستم را مي‌توان بدين گونه توصيف نمود كه حجم و ميزان تراكم خودروها توسط حسگرهاي گوناگوني كه در زير سطح جاده و يا در حواشي آن نصب شده‌اند ، سنجيده شده و جهت پردازش و اخذ تصميم، توسط ابزارهاي ارتباطي همچون فيبر نوری يا بصورت wireless، به مراكز كنترل مركزي ارسال مي‌گردد و در آنجا بر اساس اصول مديريت ترافيك و محاسبات فاز بندي چراغ‌ها توسط نرم افزارهای مربوطه و با در نظر گرفتن شرايط متفاوت، زمان بهينه توقف پشت چراغ و حركت در شبكه معابر منطقه در وضعيت سبز، پردازش و دستورات لازم به دستگاههاي كنترل كننده چراغ‌ها ارسال مي‌گردد.

امروزه در بسياري از شهرهاي بزرگ دنيا استفاده از اين سيستم رايج و مرسوم است و در كلان شهر تهران نيز شاهد بهره‌جوئي از آن در بيش از 150 تقاطع مي‌باشيم.

از محاسن اين سيستم مي‌توان به کاستن از تاخيرهای بي مورد , کاهش زمان سفر و جلب آرامش و رضايت مسافر، كاهش تصادفات و ايجاد موج سبز در شبكه... را نام برد.ايجاد چنين سيستمي ، همراه با اتصال آن به يك شبكه اطلاعاتي يا سايت اطلاع رسانی ، به سادگي مي‌تواند قبل از شروع سفر، مسافر را در انتخاب مسير مطلوب ياري رسانده و در كاهش حجم ترافيك تأثير بسزائي داشته باشد.

بديهي است در صورت ايجاد چنين سيستمي حتي گوشي‌هاي تلفن همراه نيز كه امروزه توانائي برقراري اتصال با شبكه‌هاي اطلاع رساني را دارا هستند, قابليت دريافت اطلاعات و اخبار مربوط به ترافيك را خواهند داشت. روشن است، بدين ترتيب پيشنهاد يك مسير مطمئن و به دور از تراكم‌هاي ناخواسته توسط سيستم‌های اطلاعاتي و هوشمند و انتخاب آن توسط مسافر در روانسازي جريان ترافيك تأثير مطلوب و شايانی خواهد داشت. ضمن اينكه كاستن از مصرف سوخت خودرو و کاهش آلودگي هوا، زمان سفر و بالا بردن ضريب اطمينان در رانندگي و آرامش در مسافر از نتايج مطلوب و دائمی آن بوده و از آثار سيستم‌هاي ناوبري پيشرفته ITS به شمار مي‌آيد.

البته تكنيك اطلاع رسانی به رانندگان امروزه در شهر تهران بصورت راديوئي و توسط کانال پيام و در برخی نقاط بر روی تابلوهای اطلاعاتی معمولي و يا پيام متغير انجام مي‌پذيرد که از ابتدائي ترين شيوه هاي مطرح در مطلع نمودن رانندگان از شرايط ترافيكي محسوب مي‌گردند.

در برخي موارد ارائه اطلاعات جهت انتخاب ساير شيوه ها و سيستمهای حمل و نقل و دستيابي به مقصد توسط ديگر وسائط نقليه و يا ارائه اطلاعاتي راجع به سطوح سرويس و عرضه خدماتي كه در مقصد به مسافر ارائه مي‌شوند نيز بعنوان ديگر كاربرد ‌‌هاي سيستم‌هاي ناوبري پيشرفته به شمار مي‌آيند. در سيستمهاي اطلاعاتي مربوط به كنترل و برنامه ريزی حمل و نقل انتقال اخباري كه به بروز شرايط غير عادي و يا تصادفات مربوط مي‌گردد، حائز اهميت است. چرا كه در هر دو حالت ميتوان به موقع تدابير لازم جهت تغيير مسير مسافر را انديشيد و از ازدحام‌های ناگهانی جلوگيري نمود.

مطالب ياد شده، صرفا بخش كوچكي از كاربرد ها و منافع ITS را بيان مي‌نمايد. حال آنكه گستره استفاده از ITS امروزه در اغلب كشورهاي جهان، بسيار وسيع بوده و روند رو به رشد بسيار سريعي دارد.

 

منبع : سايت ITSIran

لینک به دیدگاه

مفهوم ITS

 

حمل و نقل و جابجائي كالا و مسافر، بعنوان يكي از اساسي ترين نيازهاي بشر، همواره به عنوان شاخصي مطرح و بسيار مهم در برنامه‌ريزي‌هاي كلان هر جامعه، ‌مورد توجه ويژه قرار گرفته است.

درعصري كه به آن ”عصر انفجار اطلاعات“ اطلاق مي‌گردد، فناوري اطلاعات(IT) و ارتباطات بعنوان ابزاري كارآمد براي متخصصين رشته هاي گوناگون، موجبات تسهيل و تسريع ارائه خدمات را فراهم نموده است.

 

در همين راستا، مهندسين حمل و نقل نيز سعي بر آن داشته‌اند تا از فناوري اطلاعات (IT )بعنوان راهكاري مناسب درجهت از ميان برداشتن معضلات اساسي مديريت ترافيك بهره‌ جسته‌ و مشكلات آنرا به حداقل ممكن كاهش دهند. در اين مقاله سعي بر آن است تا اندكي از كاربرد‌هاي IT در حمل و نقل تشريح شود.

 

در سالهاي اخير و در جوامع پيشرفته، مهندسين حمل و نقل همراه با متخصصين رشته هاي مخابرات و ارتباطات - الكترونيك - كامپيوتر و ... با بهره جوئي از امکاناتی که امروزه بعنوان ره آوردهای IT شناخته ميشوند، "سيستم‌هاي هوشمند حمل و نقل يا ITS‌ " را بوجود آورده اند كه زيرساختي مطلوب و مناسب جهت تحقق و دستيابي به اهداف تعيين شده زير را فراهم آورده است.

- مديريت و برنامه ريزي دقيق و كارآمد در حمل و نقل و ترافيك

- استفاده بهينه از منابع موجود

- كاهش صدمات و افزايش ايمني و آرامش

- كاهش مصرف انرژي و هزينه ها و اثرات نامطلوب زيست محيطي

- ‌كاهش زمان سفر و تأخيرهاي ناخواسته و در نهايت جلب رضايت مسافرين و روانسازي جريان ترافيك و حمل و نقل و ...

 

اين اهداف ‌همواره از مقاصد ومطلوب‌هاي برنامه ريزان و متخصصين حمل و نقل و مهندسين ترافيك در استفاده از ITS برشمرده مي‌شوند.

 

در همين راستا ميتوان بصورت دقيقتر، ‌مهمترين عملكردهاي ITS را چنين برشمرد :

- مديريت و بهينه سازي جريان ترافيك و روانسازی حركت

- مديريت و كنترل حوادث

- مديريت و پشتيبانی وسائل نقليه امدادي

- مديريت اخذ الكترونيكي عوارض , هزينه پاركينگ , خريد و رزرواسيون بليط و...

- مانيتورينگ و كنترل حمل و نقل سبك و سنگين

- مديريت و ناوبري پيشرفته

- مديريت حمل و نقل عمومي

- مديريت و پشتيباني عابر پياده و ...

 

روشن است که هر يك از موارد مذكور بدون بهره جوئي از ره‌آوردهاي IT قابل دستيابي و انجام نبوده است. بطور مثال كنترل و برنامه‌ريزي چراغ‌هاي راهنمائي در داخل شهرها بعنوان يك مسئله مهم از مقوله مديريت و روانسازي و بهينه سازي جريان ترافيك, همواره مطرح مي باشد كه بصورت خلاصه نحوه عملكرد اين سيستم را مي‌توان بدين گونه توصيف نمود كه حجم و ميزان تراكم خودروها توسط حسگرهاي گوناگوني كه در زير سطح جاده و يا در حواشي آن نصب شده‌اند ، سنجيده شده و جهت پردازش و اخذ تصميم، توسط ابزارهاي ارتباطي همچون فيبر نوری يا بصورت wireless، به مراكز كنترل مركزي ارسال مي‌گردد و در آنجا بر اساس اصول مديريت ترافيك و محاسبات فاز بندي چراغ‌ها توسط نرم افزارهای مربوطه و با در نظر گرفتن شرايط متفاوت، زمان بهينه توقف پشت چراغ و حركت در شبكه معابر منطقه در وضعيت سبز، پردازش و دستورات لازم به دستگاههاي كنترل كننده چراغ‌ها ارسال مي‌گردد.

 

امروزه در بسياري از شهرهاي بزرگ دنيا استفاده از اين سيستم رايج و مرسوم است و در كلان شهر تهران نيز شاهد بهره‌جوئي از آن در بيش از 150 تقاطع مي‌باشيم.

 

از محاسن اين سيستم مي‌توان به کاستن از تاخيرهای بي مورد , کاهش زمان سفر و جلب آرامش و رضايت مسافر، كاهش تصادفات و ايجاد موج سبز در شبكه... را نام برد.ايجاد چنين سيستمي ، همراه با اتصال آن به يك شبكه اطلاعاتي يا سايت اطلاع رسانی ، به سادگي مي‌تواند قبل از شروع سفر، مسافر را در انتخاب مسير مطلوب ياري رسانده و در كاهش حجم ترافيك تأثير بسزائي داشته باشد.

 

بديهي است در صورت ايجاد چنين سيستمي حتي گوشي‌هاي تلفن همراه نيز كه امروزه توانائي برقراري اتصال با شبكه‌هاي اطلاع رساني را دارا هستند, قابليت دريافت اطلاعات و اخبار مربوط به ترافيك را خواهند داشت. روشن است، بدين ترتيب پيشنهاد يك مسير مطمئن و به دور از تراكم‌هاي ناخواسته توسط سيستم‌های اطلاعاتي و هوشمند و انتخاب آن توسط مسافر در روانسازي جريان ترافيك تأثير مطلوب و شايانی خواهد داشت. ضمن اينكه كاستن از مصرف سوخت خودرو و کاهش آلودگي هوا، زمان سفر و بالا بردن ضريب اطمينان در رانندگي و آرامش در مسافر از نتايج مطلوب و دائمی آن بوده و از آثار سيستم‌هاي ناوبري پيشرفته ITS به شمار مي‌آيد.

 

البته تكنيك اطلاع رسانی به رانندگان امروزه در شهر تهران بصورت راديوئي و توسط کانال پيام و در برخی نقاط بر روی تابلوهای اطلاعاتی معمولي و يا پيام متغير انجام مي‌پذيرد که از ابتدائي ترين شيوه هاي مطرح در مطلع نمودن رانندگان از شرايط ترافيكي محسوب مي‌گردند.

 

در برخي موارد ارائه اطلاعات جهت انتخاب ساير شيوه ها و سيستمهای حمل و نقل و دستيابي به مقصد توسط ديگر وسائط نقليه و يا ارائه اطلاعاتي راجع به سطوح سرويس و عرضه خدماتي كه در مقصد به مسافر ارائه مي‌شوند نيز بعنوان ديگر كاربرد ‌‌هاي سيستم‌هاي ناوبري پيشرفته به شمار مي‌آيند. در سيستمهاي اطلاعاتي مربوط به كنترل و برنامه ريزی حمل و نقل انتقال اخباري كه به بروز شرايط غير عادي و يا تصادفات مربوط مي‌گردد، حائز اهميت است. چرا كه در هر دو حالت ميتوان به موقع تدابير لازم جهت تغيير مسير مسافر را انديشيد و از ازدحام‌های ناگهانی جلوگيري نمود.

 

مطالب ياد شده، صرفا بخش كوچكي از كاربرد ها و منافع ITS را بيان مي‌نمايد. حال آنكه گستره استفاده از ITS امروزه در اغلب كشورهاي جهان، بسيار وسيع بوده و روند رو به رشد بسيار سريعي دارد.

لینک به دیدگاه

حمل و نقل هوشمند ریلی

 

سیستم های کنترل کامل قطار (Positive Train Control -PTC)

سیستم PTC شامل سلسله دستورات، کنترل ها، ارتباطات و شبکه های اطلاعاتی جامعی هستند که برای کنترل حرکت قطارها با ایمنی، امنیت، دقت و کارایی بالا بکار می روند. این سیستم ها با کاهش چشمگیری در برخورد بین قطارها، باعث کاهش حوادث مربوط به کارکنان راه آهن و خسارت به تجهیزات آنها و کاهش تصادفات ناشی از سرعت زیاد می شود. از این رو ایمنی حمل و نقل ریلی افزایش می یابد.

 

سیستم PTC شامل شبکه های ارتباطی دیجیتال، سیستم های تعیین مکان دقیق، کامپیوترهای on-board با نقشه های دیجیتالی در لوکوموتیوها، نمایشگرهای اتاق راننده، رابط های کنترل ترمز روی لوکوموتیو و تجهیزات دیگر می باشد.

 

ساختار شماتیک IRS

شناخت ساختار سیستم‌های هوشمند ریلی به منظور نشان دادن چگونگی ارتباط و کارکرد سیستم‌های هوشمند ریلی و تبیین استانداردها ضروری است. در شکل زیر ساختار کلی سیستم‌های هوشمند ریلی نشان داده شده است که اجزاء اصلی سیستم‌های هوشمند و ارتباط بین آن‌ها را مشخص می‌کند. این طرح بر مبنای معماری ITS در راه‌آهن ایالات متحده می‌باشد. این نمودار نمایانگر انواع مختلف زنجیره ارتباطات است که اطلاعات را بین وسایل نقلیه، وسایل ثابت نصب شده مربوط به حمل و نقل، مراکز کنترل و مراکز مدیریت و مشتریان ردوبدل می‌کند.

 

irs-rail.jpg

ساختار کلی سیستم‌های هوشمند ریلی

 

شبکه های ارتباطی

شبکه های ارتباطی که از اساسی ترین ابزارها برای ایجاد سیستم های هوشمند می باشند، ابزار انتقال اطلاعات به قطارها(یا از قطارها)، تجهیزات نگهداری راه، سوزن ها و حفاظ های جانبی ریل، مراکز کنترل، ایستگاه های تشکیلاتی و بین راهی، ایستگاه های مسافری، تاسیسات نگهداری و سیستم های اطلاع رسانی به مشتریان را فراهم می سازند.

 

ارتباطات با خطوط انتقال داده جدید، باعث جایگزینی پیام های دیجیتالی غیرصوتی با بسیاری از سیستم های ارتباطاتی صوتی رایج شده اند که البته بطور چشمگیری باعث افزایش سرعت و انعطاف پذیری بیشتر در مواجه با خطر و حوادث غیر مترقبه می شوند. این خطوط ارتباطی با استفاده از فرکانس های رادیویی با آلات ناقله ارتباط برقرار کرده و از آنها پیام دریافت می کنند. همچنین لوکوموتیوها نیز به کمک این خطوط انتقال داده و با استفاده از وسایل ارتباطی متنوع (که تحت مالکیت راه آهن یا شرکت های خصوصی مخابراتی می باشند) با تاسیسات ثابت کنار خط ارتباط دارند. این وسایل ارتباطی شامل امواج مایکرو ویو، فیبر نوری، کابل مسی، تلفن های موبایل، ماهواره های ارتباطی، و حتی میله های راهنمای قدیمی می باشند. البته در حال حاضر کشورهای توسعه یافته به دنبال توسعه سیستم های نوین ارتباطاتی که می توانند اطلاعات را بصورت دیجیتالی با سرعت و ایمنی بالا منتقل نمایند، می باشند. دستیابی به چنین هدفی نیازمند برنامه ریزی بلند مدت می باشد.

 

منبع : http://tarabari86.blogfa.com/

لینک به دیدگاه

ITS Strategic Planning Process

 

In the past few years, the City of Calgary has enjoyed an

 

extensive growth period. The growth has placed the city's

 

transportation infrastructure under added strain. Several

 

initiatives are underway to address these mobility problems

 

including largescale infrastructure construction. The cost of

 

satisfying the increased demand solely through additional

 

infrastructure however exceeds the funding capabilities of

 

governments. One solution that is being pursued is the

 

implementation of Intelligent Transportation Systems (ITS).

 

Alberta, Canada

 

لینک به دیدگاه

حرکت به سمت سامانه های حمل و نقل هوشمند: از کالسکه تا ITS

 

معضل ترافیک از دهه 1950 با تولید انبوه اتومبیل‌ها آغاز شد. اتومبیل‌ها جایگزین درشکه و کالسکه شدند و به‌تدریج در بسیاری از کشورها، مشکلات حمل‌ونقل و ترافیک به یکی از چالش‌های مهم اجتماعی و ملی تبدیل شد و سهم قابل توجهی از سرمایه‌های ملی را به‌خود جذب کرد و در این فرآیند دست‌یابی به حمل و نقل ایمن ، ارزان و کارا به یکی از آرزوها و اهداف اصلی و ثابت سیاست‌های توسعه کشورها تبدیل شد.

 

به‌منظور تحقق این اهداف و کاهش معضلات ترافیک، از دهه 60 میلادی ساخت هرچه بیشتر خیابان و جاده و بزرگراه در دستور کار تصمیم‌گیرندگان قرار گرفت ولی مشکلات به‌طور کامل محو نشد و به‌تدریج برنامه‌ریزان حمل‌ونقل به تجربه آموختند که به‌خصوص در مناطق شهری مقوله جابه‌جایی مسافر را به‌جای جابه‌جایی اتومبیل مورد توجه قرار داده و بدین‌سان ایجاد شبکه‌های عظیم حمل‌ونقل عمومی نظیر مترو و اتوبوس‌رانی آغاز شد. به‌تدریج راه‌حل‌های دیگری نظیر توجه به کاربری زمین و نیز مدیریت تقاضای حمل‌ونقل و فراهم آوردن امکانات و تسهیلات در مناطق مختلف نظیر خدمات دولتی و مدارس جهت کاهش سفرها مورد توجه قرار گرفت.

 

از دهه 90 میلادی متخصصان متوجه شدند که ظرفیت‌ها و امکانات جدید در مدت کوتاهی توسط مصرف‌کنندگان بلعیده شده و در اثر مسابقه ایجاد شده بین “ساخت راه و جاده” با “تولید اتومبیل‌های راحت و ارزان”، تلاش‌های عمرانی کم‌اثر شده و ایمنی راه‌ها نیز مرتبا درحال کاهش است. از طرف دیگر پیشرفت فناوری‌های روز شرایط مناسبی را برای ایجاد ارتباط بی‌وقفه (On-line) بین تصمیم‌گیرندگان، مراکز مدیریت ترافیک، خودروها و نیز وضعیت ترافیکی جاده از طریق سنسورها و دستگاه‌های الکترونیکی فراهم و در نتیجه امکان ایجاد یک مدیریت هوشمندانه، هدفمند و هماهنگ به‌منظور ارتقای بهره‌وری و افزایش کارایی شبکه محقق و بدین‌گونه بود که در ابتدای دهه 90 میلادی سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند (ITS) به مفهوم امروزی آن متولد شد. البته قبل از دهه 90 یعنی طی سال‌های دهه 70، پروژه‌هایی نظیر نصب دوربین در تقاطع‌های شهری و نیز کنترل هوشمند زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی متناسب با حجم ترافیک (Actuated Traffic control systems) در بسیاری از کشورها آغاز شده بود اما لفظ سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند (ITS) مشخصا از سال 1990 برای اولین بار در آمریکا رایج شد و کلیه پروژه‌ها و فناوری‌های مرتبط با موضوع و به‌خصوص روابط تعاملی (Transactions) بین آن‌ها در یک ساختار کلان و به‌هم مرتبط (Integrate) دربر گرفت. ویژگی‌های اخیر در واقع وجه تمایز مجموعه ITS را با پروژه‌های جزیره‌ای و پراکنده که قبل از آن انجام می‌شد روشن کرد. با این دیدگاه، ویژگی اصلی ITS، ایجاد ارتباط و هماهنگی بین پروژه‌ها و کاربردهای مختلف فناوری روز حمل‌ونقل است. این نکته‌ای است که متاسفانه در کاربردهای رایج ITS در کشور ما کمتر بدان توجه شده است.

 

ITS که نام اختصاری عبارت Intelligent Transportation systems است، دربردارنده کلیه فناوری‌های اطلاعات، مخابرات، کنترل، مهندسی سیستم و نیز استراتژی‌ها، تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و سازوکارهای هماهنگ‌کننده‌ای است که در نتیجه به‌کارگیری آن‌ها، بهبود پارامترهای حمل‌ونقل و ترافیک نظیر کاهش زمان سفر، مصرف سوخت و افزایش ایمنی حاصل شود. تعاریف متفاوتی از ITS شده است که مفهوم مشترک تعاریف مذکور، عمدتا بر کاربرد هدفمند و هماهنگ فناوری اطلاعات و ارتباطات و استراتژی‌های مدیریت به‌شرط ارتقای بهره وری و کارایی و ایمنی سیستم حمل‌ونقل تاکید دارند.

 

متاسفانه طی سال‌های اخیر طرفداران نوپای ITS با ارایه تعاریف غلط از موضوع و نیز عملکردهای سطحی که تاکید بیشتری بر به‌کارگیری صرف تجهیزات و فناوری‌ها می‌کند، باعث شده‌اند برخی پیشکسوتان سنت‌گرا منکر هرگونه اثربخشی ITS شوند.

 

ITS از دیدگاه موضوع و فناوری‌ها در دو طبقه اصلی زیرساخت‌های هوشمند (ITS Infrastructure) و نیز خودروهای هوشمند (Intelligent Vehicles) تقسیم‌بندی می‌شود.

 

زیرساخت‌های هوشمند عمدتا دربردارنده پروژه‌هایی است که در معابر درون‌شهری و برون‌شهری توسط شهرداری‌ها در شهرها و یا توسط وزارت راه در جاده‌ها و آزادراه‌های برون‌شهری، به‌عنوان پروژه‌های زیربنایی قابل اجراست. نظیر نصب سیستم‌های کنترل هوشمند در تقاطع‌ها یا نصب تابلوهای متغیر ترافیکی که در سطح خیابان و جاده نصب می‌شوند. بخش خودروهای هوشمند نیز دربردارنده فناوری‌های جدید داخل خودرو نظیر سیستم‌های اعلام جلوگیری از تصادف، سیستم‌های دید در شب و نیز سیستم‌های هدایت مسیر و دیگر پروژه‌هایی است که اجرای آن عمدتا برعهده کارخانجات خودروسازی است.

 

این تقسیم‌بندی ما را به این نتیجه فوری می‌رساند که پیاده‌سازی موفق ITS در سطح ملی مستلزم انجام هماهنگی‌های کلان بین وزارت صنایع، وزارت راه و شهرداری‌ها در مرحله نخست است. لازم به ذکر است طرح‌ریزی ITS در ژاپن با هماهنگی و مشارکت پنج وزارتخانه پایه‌ریزی شده است.

 

در کشور ما ITS در ابتدا با نگرش شهری در ابتدای دهه 70 در تهران دنبال شد و هم‌اکنون نیز در سطح وسیعی مورد اقبال دست‌اندرکاران و مسؤولان حمل‌ونقل شهری، جاده‌ای و ریلی قرار گرفته و هر یک از پروژه‌ها به‌طور جداگانه درحال طراحی و اجراست. این اقبال اگرچه رویکردی مثبت و در نوع خود حرکتی رو به‌پیش است اما در آینده فقدان طرح استراتژیک ITS در سطح ملی باعث آسیب‌پذیری در روند پیشرفت پروژه‌ها و عدم حصول نتیجه لازم خواهد شد. از آن‌جا که به‌کارگیری صحیح ITS مستلزم دانش و شناخت هم‌زمان تخصص حمل‌ونقل و ترافیک و نیز فناوری اطلاعات و ارتباطات و توجه به استراتژی‌ها و برنامه‌ریزی‌های مدیریتی و سازمانی است، لذا ضروری است طرح و اجرای پروژه‌ها برعهده ترکیب مناسبی از متخصصان رشته‌های مرتبط قرار گیرد.

 

با عنایت به طرح موضوع در نشریه بزرگراه فناوری باید اشاره داشت که بسیاری از خدمات ITS از طریق زیرساخت‌های مخابراتی شامل ارتباطات ثابت و سیار تحقق می‌یابد. نیازمندی‌های مخابراتی ITS شامل ارتباطات ذیل است: 1- بین دو نقطه ثابت (تجهیزات کنار جاده نظیر دوربین تا مرکز کنترل)، 2- بین یک نقطه ثابت و یک نقطه درحال حرکت (نظیر AVL و نیز اخذ الکترونیکی عوارض) 3- بین نقاط درحال حرکت (ارتباط اتومبیل‌ها) است. این بدان معناست که تامین بستر مخابراتی برای راه‌اندازی پروژه‌های ITS طیف وسیعی از فناوری‌ها و ارتباطات مخابراتی و به‌خصوص فیبرنوری، بی‌سیم و سیستم‌های کابلی را دربر می‌گیرد.

 

بحث تامین نیازمندی‌های مخابراتی ITS از پرچالش‌ترین مباحث ITS و درحال حاضر از موانع اساسی توسعه ITS در ایران است. بار مضاعف مالی در راه‌اندازی بسیاری از پروژه‌های ITS معلول فقدان بستر مخابراتی مورد نیاز پروژه است. به همین دلیل است که شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران بخش عظیم بودجه خود را صرف ایجاد بستر مخابراتی اختصاصی فیبرنوری کرده که اگرچه از دیدگاه صاحبان پروژه امری اجتناب‌ناپذیر است اما روشن است که در مقیاس ملی و کلان، ایجاد زیرساخت‌های اختصاصی به مفهوم اتلاف و یا حداقل عدم استفاده بهینه از منابع و نشان‌دهنده گوشه‌ای از زیان‌های پنهان انحصار بخش دولتی و عدم توانایی در ارایه خدمات به‌موقع و مورد نیاز به متقاضیان است.

 

ITS مرکب از سیستم‌های مختلفی است که اجزای آن به‌طور پیچیده‌ای در هم آمیخته‌اند. اگرچه تجمیع و یک‌پارچه‌سازی این سیستم‌ها از مزیت‌های ذاتی و منحصر به‌فرد ITS و از پیش‌نیازهای لازم برای اثربخشی آن تلقی می‌شود، اما همین ویژگی به‌دلیل لزوم هماهنگی و همکاری ارگان‌ها و اجزای مختلف، می‌تواند به یکی از موانع رشد و توسعه ITS در کشور ما تبدیل شود. تجمیع و یک‌پارچگی سیستم‌ها نیازمند فعالیتی است که تحت عنوان معماری (Architecture) سیستم تعریف می‌شود. مطالعات معماری سیستم نشان می‌دهد چگونه اجزای سیستم بر یکدیگر اثر گذاشته و به‌طور واحد عمل می‌کنند. معماري سيستم از ضروریات توسعه ITS است که بدون تجویز فناوری‌های خاص، به طراحان سيستم آزادي عمل می‌دهد تا واسطه‌هاي (Interface) سيستم‌ها را به‌نحو قابل تعریف و استاندارد طراحی کنند كه مزايايی نظير افزايش رقابت، كاهش خطرات و کاهش هزينه را دربر گیرد. نقطه قوت اصلي معماري سيستم تامين چارچوب و مبنای استراتژيك است كه از آن طريق فعاليت‌هاي دست‌اندركاران متفاوت تجميع مي‌شود.

 

یکی از مزیت‌هایی که در مقالات و گزارش‌های مختلف بدان تاکید فراوان شده است ویژگی هم‌افزایی (Synergic) سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند است. ویژگی هم‌افزایی به ما می‌آموزد که به‌کارگیری هم‌زمان مجموعه پروژه‌های ITS مزیت‌های بیشتری نسبت به کاربرد جداگانه و مجزای یکایک آن‌ها به همراه دارد. به‌عنوان مثال از اطلاعات سیستم اخذ الکترونیکی عوارض (ETC) می‌توان برای مدیریت ترافیک استفاده کرد. از اطلاعات سیستم مدیریت ناوگان اتوبوسرانی می‌توان برای سنجش زمان سفر در مسیرهای مختلف و نیز هدایت ‌رانندگان به مسیرهای مناسب‌تر استفاده کرد. این مسئله ما را متوجه می‌سازد که انتخاب صحیح پروژه‌ها و نیز تدوین برنامه‌ریزی پروژه‌ها تا چه حد می‌تواند سودمند و اثربخش باشد.

 

این تصور اشتباهی است که ITS را صرفا مکانیزه‌ کردن عملیات سنتی حمل‌ونقل بدانیم. این تعریف، مفهوم ITS را در به‌کارگیری تجهیزات و سخت‌افزارها خلاصه می‌کند درحالی ‌که در همه منابع، بر خدمت‌گرایانه (Service Oriented) بودن عملیات ITS تاکید فراوان شده است. به‌عبارت دیگر اولویت‌دهی و انتخاب پروژه‌های ITS باید بر مبنای میزان تاثیرگذاری مفید آن‌ها در بهبود شاخص‌های ترافیک و رفع مشکلات و نیازهای شبکه حمل‌ونقل صورت پذیرد. با این رویکرد نصب تجهیزات حتی با به‌کارگیری پیشرفته‌ترین آن‌ها لزوما به مفهوم انجام کار صحیح و مناسب نبوده و به‌طور یقین، به‌دلیل بار مالی ناشی از کاربرد فناوری‌های جدید و عدم مشاهده تاثیرات آن می‌تواند باعث بدبینی تصمیم‌گیرندگان حمل‌ونقل نسبت به پروژه‌های ITS شود.

 

نکته پایانی که باید به آن اشاره کرد تقدم زمانی طرح نام ITS نسبت به IT است. کلمه ITS از سال 1990 به‌نحو وسیع مورد استفاده واقع شد، اما کلمه IT به‌عنوان نماینده تلفیقی رشته‌های الکترونیک، مخابرات، نرم‌افزار و سخت‌افزار و دیگر فناوری‌های مرتبط از سال‌های 1995 به بعد رایج شد. به‌همین دلیل در کلیه منابع حمل‌ونقل به‌جای عنوانIT در حمل‌ونقل، از عنوان ITS استفاده می‌شود. بنابراین بهتر است از این به بعد به‌جای " IT در حمل‌ونقل " بگوییم ITS یا "سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند" !

 

نويسنده: محمود سیادت موسوی

منبع: http://www.itiran.com

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...

5 مانع کاربرد سیستم های حمل و نقل هوشمند

 

سیستم حمل و نقل هوشمند پتانسیل بسیار زیادی در توسعه سیستم های حمل و نقل جاده ای دارد که بدلایل مختلف نمی توان از همه قدرت و کارایی آن استفاده کرد.

5 مانع اصلی قابل ذکر به شرح زیر است:

1- عدم شفاف سازی مزایای هزینه ای

کاهش ترافیک و یا کاهش میزان تصادفات ارزش پولی زیادی دارد، کاهش استرس سفر و یا مزایای اجتماعی حمل و نقل روان را نیز می توان به کمیت و ارزش پولی معادل تبدیل نمود که رقم قابل توجهی خواهد شد.

البته بررسی هزینه زیرساختها و تعیین اثر آن بر تک تک سیستم های حمل و نقل هوشمند بصورت جداگانه و تبدیل آنها به کمیت های پولی کار بسیار دشوار و پیچیده ای است از طرفی تصمیم گیرندگان براساس ارزیابی هزینه سود هر پروژه می توانند تصمیم گیری کنند و با اینکه مزایای استفاده از سیستم های هوشمند روشن است ولی بدلیل عدم کمیت سازی پولی اثر هر یک از سیستم ها ارزش واقعی خود را در تصمیم گیری ها نداشته و بعضا نادیده گرفته می شوند.

2- ضعف نمایش مزیت ها

اغلب سیستم های ITS نمی توانند توجه عموم مردم را به خود جلب کنند ، در حالیکه سرمایه گذاریهای دیگری مثل توسعه راهها و یا جدید کردن ساختمانها کاملا روشن بوده و در نظر گرفته می شود این مسئله حتی در بین سیاست گذاران هم وجود دارد.

3- عدم مسئولیت

در حال حاضر نوعی خلاء در مسئولیت عدم استفاده از سیستم های حمل و نقل هوشمند وجود دارد که باعث ایجاد مانعی در کاربرد سیستم های ITS شده است.

برای مثال در نظر بگیرید در یکی از بزرگراهها بدلیل مشکلات تکنیکی که باعث عدم نمایش سرعت مجاز صحیح می شود ، تصادف شده و ترافیک زیادی ایجاد می شود، سازمان حمل و نقل که مسئول ترافیک آن منطقه بوده ، مسئولیت این تصادف را بر عهده نداشته و ارگانهای مردمی دیگر نیز آمار تصادفات و تغییرات آنرا که ناشی از ضعف تعمیر و نگهداری زیرساختهای بزرگراهی می باشد را در نظر نمی گیرند در حالیکه کاربرد یکی از انواع زیرساختهای حمل و نقل هوشمند مشکل را مرتفع ساخته و از بروز چنین مسائلی جلوگیری خواهد کرد.

4- رقابت دراستفاده از بودجه

همیشه در مقابل سرمایه و بودجه تعیین شده تعداد زیادی پروژه مختلف وجود دارد که مسئولین ناگزیر به اولویت بندی آنها می شوند و سعی می کنند از پروژه های زیربنایی و یا اجرایی در شرایط مختلف براساس سیاستهای خود انتخاب کنند که آیا توسعه امکانات موجود بهتر است یا سرمایه گذاری و ایجاد یک زیرساخت جدید .

5- اختلاف نظرها

با توجه به اینکه برای رفع هر مشکل ترافیکی معمولا چند راهکار وجود دارد و همیشه بین کمیته تصمیم گیری اختلاف عقیده وجود دارد جهت گیری تصمیم نهایی قابل پیش بینی و تضمین شده نیست، در انجام پروژه ها و استفاده از سیستم های هوشمند حتی بین کارشناسان و متخصصین ITS نیز اختلاف عقیده وجود دارد.

 

ITS_barrier.jpg

 

http://www.traffictechnologytoday.com/opinion.php?BlogID=64#loaded

سيما زيني - TTIC

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

تله ماتیکس و مدیریت هوشمند ترافیک شهری

تله ماتیکس چیست؟

تله ماتیکس ترکیبی از کامپیوتر و تکنولوژی ارتباطات بی سیم می باشد که در ظاهر هدف آن انتقال دیتا در سطح شبکه های گسترده به منظور بهبود عملکردهای تجاری و یا خدمات عمومی دولتی می است. مثال واضح تله ماتیکس می تواند اینترنت باشد، چراکه بسیاری از کامپیوترها در سطح دنیا به واسطه back boneهای مخابراتی به یکدیگر متصل می شوند.

این واژه را می توان به سیستم خودروها بسط داد که به ماهواره مکان یاب جهانی (GPS) و دیگر ارتباطات بی سیم با حاشیه جاده ها و سیستم های تشخیص از راه دور متصل می شود. کارخانجات عظیم خودروسازی تولید خودروهایی که دارای سرویس های بی سیم هستند، را آغاز کرده اند. این سرویس ها شامل دسترسی به اینترنت، دریافت و ارسال ایمیل، دانلود فایل و از همه مهمتر دسترسی به اطلاعات، به واسطه سیستم حمل و نقل هوشمند می باشد.

تله ماتیکس یک تکنولوژی مدرن در عرصه اطلاعات و ارتباطات می باشد که به شناسایی پتانسیل های جامعه اطلاعاتی می پردازد. کاربردهای سیستم هوشمند حمل و نقل در حمل و نقل ایمن تر، دارای آلودگی کمتر و کارآمدتر بدین وسیله تاثیرگذار است:

کمک به مسافرین، رانندگان ناوگان شهری و متصدیان حمل ونقل جهت اجتناب از تأخیر، تراکم ترافیکی و آمد و شدهای غیرضروری

کاهش تصادفات

افزایش بهره وری

استفاده بهینه از ظرفیت زیرساخت های موجود

کاهش مصرف انرژی

کاهش آلودگی های زیست محیطی

 

telematix1.jpg

مزایای این تکنولوژی عبارتند از:

- کاهش زمان رفت و برگشت اتومبیل های شخصی و وسائط حمل و نقل عمومی . در شهر تورین (ایتالیا) 20% از زمان رفت و برگشت اتومبیل های شخصی و 19% از زمان رفت و برگشت وسائط نقلیه عمومی کاهش یافته است.

- بهبود دسترسی به اطلاعات . اطلاعات ترافیکی توسط ابزارهای کمکی مسافرین و شهروندان دریافت می شود و با دسترسی آسان به اطلاعات، تصمیم بهتری اتخاذ می شود.

- هشدار به رانندگان در مورد موقعیت های خطرزا. کاهش سرعت و بهبود مواصل میان وسائط نقلیه در موارد خطرزا با استفاده از سیستم هشدار دهی

- بهینه سازی پیش بینی ها و اطلاعات ترافیکی. در شهر پاریس 90% از پیش بینی های ترافیکی در خیابان های شهری دارای صحت و دقت می باشد و تنها 10% امکان اشتباه وجود دارد.

- افزایش ظرفیت بزرگراه ها. افزایش 5درصدی ظرفیت بزرگراه ها و کاهش 10درصدی زمان تردد بواسطه کاربرد سیستم های سنجش ramp

- استفاده از دقایق حیاتی به واسطه پاسخ های اورژانسی. متوسط زمان واکنش در هر تصادف به واسطه استفاده از سیستم پاسخ دهی اورژانسی، 9 دقیقه کاهش می یابد.

- افزایش امنیت و آسایش. کاهش تصادفات با کمک سیستم هشداردهی تصادفات و سیستم حفظ لاین

- بهینه سازی نظارت و هشدار به رانندگان. پیدا کردن آسانتر رانندگان متخلف با استفاده از سیستم نظارت ترافیکی و داده های الحاقی

- کارآیی و جذابیت بیشتر اتوبوس ها. بهبود کارآیی اتوبوس ها بواسطه سیستم ها اولویت بندی حمل ونقل جمعی و 4% صرفه جویی در هزینه ها. و همچنین رضایت بیشتر شهروندان از وضعیت ناوگان حمل و نقل شهری

- کاربرد کارت های هوشمند.

- کاهش ازدحام خیابان ها. بیشتر شهروندان به واسطه کیفیت بالای ناوگای حمل و نقل شهری بیشتر متمایل به استفاده از حمل و نقل جمعی و استفاده کمتر از اتومبیل های شخصی می باشند.

- کاهش بار جاده ای جهت کنترل آلودگی هوا و افزایش ظرفیت ارتباطی

سیستم حمل و نقل هوشمند (ITS) شامل تله ماتیکس و انواع ارتباطات بین وسائط نقلیه ( اتومبیل به اتومبیل ) و یا وسائط نقلیه و یک موقعیت مکانی ثابت ( اتومبیل به ساختمان ) می باشد. حوزه حمل و نقل هوشمند تنها منحصر به تردد در خیابان ها و مسیرهای شهری نمی شود بلکه حوزه ICT نیز بطرز موثری در آن دخیل می باشد.

بطور کلی، انواع مختلف ITS براساس خدمات رادیویی جهت ایجاد ارتباط و کاربرد تکنولوژی حرفه ای استوار است. اخیراً پروژه های زیر در ارتباط با ITS اجرا می شود:

 

ارتباطات دامنه کوتاه اختصاصی (Dedicated Short-Range Communications): که ارتباط میان وسائط نقلیه و حاشیه خیابان را در موقعیت های خاص ( مانند باجه های عوارضی حاشیه جاده ها)، جهت اخذ الکترونیکی عوارض و مالیات جاده میسر می سازد.

سیستم های ارتباطات بیسیم : که به حوزه حمل و نقل هوشمند وحمل و نقل جاده ای و ترافیک اختصاص یافته و ارتباطات با وسائط نقلیه و ارتباطات میان وسائط نقلیه را میسر می سازد. استفاده از باندهای رادیویی نیازمند استانداردهای سازگار باندهای 5 GHz و 63 GHz می باشد.

 

Communications Access for Land Mobiles) CALM ) : ارتباط پیوسته میان وسائط نقلیه و حاشیه جاده را با استفاده از مدیای ارتباط از قبیل تلفن همراه و ارتباطات اینفرارد برقرار می سازد. CALM کاربردهای وسیعی از اطلاع رسانی و ایمنی وسائط نقلیه گرفته تا وسایل سرگرمی جهت رانندگان و مسافرین را در بر دارد.

این پروژه های تکنولوژیکی بخشی از اقدامات ابداعی جهت حفظ امنیت جاده ها و خیابان های شهری می باشند.

تله ماتیکس قابلیتی بیش از نمایش وسائط نقلیه در یک نقشه دیجیتالی و یا ارتباط چند سیستم به یکدیگر می باشد. با توجه به موقعیت این تکنولوژی در دنیای امروز، نمی توان تمامی قابلیت های آن را ارائه کرد و حتی هزینه های صرفه جویی شده به واسطه این تکنولوژی نیز چندان به چشم نمی آیند. اما باید توجه داشت که آینده تله ماتیکس بسیار روشن است و به دلیل اعتمادپذیری آن و رشد صنایع مرتبط با حمل و نقل کاربرد آن الزامی خواهد شد.

کاربرد تله ماتیکس یک پتانسیل است که البته برخی نهادها از این پتانسیل منفعت چندانی نمی برند. با کاربرد این تکنولوژی داده ها بهتر پردازش می شوند و نقایص در مدیای ارتباطی و دیگر اشکالات اجتناب پذیر می باشد و همچنین ستاد مرکزی کنترل ترافیک بصورت لحظه ای اطلاعات مربوطه را دریافت میکند. سیستم های تله ماتیکس به کاربران این امکان را می دهند که به شیوه ای آسان تر به اطلاعات جاری دستیابی پیدا کنند.

الزامات بخش حمل و نقل بسیار متنوع است. هریک از کاربردهای تله ماتیکس جهت اجرا نیازمند موارد ذیل می باشد: داده های نقشه جغرافیایی که جهت پیش-برنامه ریزی و محاسبه فواصل بر مبنای کیلومتر مورد استفاده قرار می گیرد و ابزار جهت یابی سیار که جهت محاسبه زمان رسیدن به کار می رود. این سیستم می بایست به کلیدها و انواع دیتاها در طی پروسه ترسیم/ردیابی قابل دسترسی باشد. بنابراین پیداکردن راه حل های تله ماتیکس که بتواند طیف وسیعی از کاربردها را در نهادها و سازمان های مختلف پوشش دهد، بسیار حائز اهمیت می باشد.

IRIS چیست؟

سیستم پیش بینی ترافیک امروزه بسیار مورد توجه واقع شده و در بسیاری از زمینه ها مورد بررسی و ارزیابی واقع شده : 1) ارتباط میان وسائط نقلیه با وسائط نقلیه و همچنین با زیرساخت های مرتبط 2) حفاظ های ترافیکی و زیرساخت های تله ماتیکس از قبیل روترها، سوئیچ ها و دوربین های دیجیتالی. سیستم های شناسایی IRISشامل پنج مولفه می باشد: شبکه radio-over-fibre) RoF )، سیستم های بی سیم جاده به وسائط (MAC و PHY)، سیستم UWB درون اتومبیل و مدلسازی ترافیک جاده ای.

 

شبکه RoF: این شبکه شامل یک دفتر مرکزی (مجازی) که از مدول های ایستگاه مبنا (BSM)، فرستنده دوسویه نوری و multiplexerها، circulatorها و attenuator (کاهشگر) ها تشکیل شده، می باشد.

 

سیستم های بی سیم جاده به وسائط ( MACو PHY):این بخش از پروژه IRIS ، توسعه این سیستم را که دارای سرعت بالای انتقال دیتا می باشد و ارتباط میان ایستگاه مبنا که در حاشیه خیابان اصلی قرار دارد (BS) و ترمینال های سیار که در وسائط نقلیه نصب می شود (MS) را برقرار می سازد، مدنظر قرار می دهد. ماکزیمم فاصله میان BS و MS در حدود 500 متر می باشد. جهت استفاده از این سیستم ابزار سیار با با استاندارد WiMAX، انتخاب شده است.

 

سیستم UWBدرون اتومبیل: تکنولوژی Ultra wideband )UWB) در سطح جهانی بسیار مورد توجه واقع شده است و به دلیل قابلیت های بالقوه آن در انتقال پرسرعت دیتا و توانش مکانی ، امنیت مسیر، کم مصرف بودن ( برق) و کم هزینه بودن بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 

مدلسازی: بخشی از پروژه IRIS مدلسازی، تحلیل و پیش بینی داده های ترافیکی می باشد. این داده های می تواند شامل

سرعت، جریان ترافیکی، فواصل بین وسائط نقلیه و زمان می باشد.

 

telematix4.jpg

منبع :http://www.eshiraz.ir

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...

ITS درخدمت افراد نابینا

 

با استفاده از سنسورهایی در عصای نابینا و نیز پیاده روها و گاهی در فانوس عابر پیاده و دریافت سیگنالها توسط عصای نابینا، فرد از طریق گوشی می تواند صدای متناسب با نحوه و مکان ترافیکی را تشخیص داده و عکس العمل مناسب در مقابل پیام ها داشته باشد.

همچنین تغییرات رنگ فانوسهای راهنمایی و رانندگی نیز می توانند با دریافت سیگنال ناشی از حضور عابر پیاده نابینا تنظیم گردیده و به صورت هوشمند تقاطع را در فاز مناسب برای عبور ایمن نابینا قرار دهند.

 

its_nabinayan_01.JPG

 

سیستم صدادار هدایت عابر پیاده

این تجهیزات معمولا برای استفاده در مقاطعی که هدف ارایه سیگنالهای صوتی برای عابرین پیاده ای که دارای مشکلات بینایی می باشند به کار میرود.

در این روش دستگاه با ارسال اصواتی چون وزوز – بوق – جیر جیر و صداهایی از این قبیل که وابسته به نوع علائم توقف یا مجوز حرکت (WALK/DONT WALK) می باشد به نابینا یا کم بینا کمک می نماید.

دو نوع متداول از این دستگاه که در امریکا به کار می رود معمولا از صدای پرنده – ویز ویز استفاده می کند.

در غرب امریکا فرکانسهای صوتی مورد استفاده معمولا با صوت بیپ بیپ و برای شرق امریکا این صدا به صورت cuckoo بوده که در شمال و جنوب تقاطعات استفاده شده است.

سیگنالهای صوتی تنها نشانگر آن هستند که تقاطع در حالت WALK می باشند و به هیچ عنوان به معنای عدم وجود خودرو در تقاطع نمی باشند و اینها تنها به عنوان ابزاری کمکی برای کم بینایان و یا نابینایان مورد استفاده قرار می گیرند.

 

its_nabinayan_02.JPG

 

 

سیستم گیرنده و فرستنده

این سیستم از فرستنده infrared و یا LEDکه در ped-head (قسمتی که روی فانوس عابر پیاده) قراردارد و یک پیام را به گیرنده واقع در hand-held ارسال می نماید، استفاده می کند .

تابلو های سخنگو از این دسته تجهیزات می باشند. پیامها ممکن است مکان و یا جهت حرکت و عبور را برای عابرین پیاده مشخص کند، و یا نام خیابانی که در حال قطع مسیر آن می باشد را اعلام کند و اطلاعات real time درباره اجازه حرکت و یا عدم حرکت در یک فاصله را به عابر بدهد.

 

its_nabinayan_03.JPG

این یک سیستم مجهز به ارتباطات بیسیممادون قرمز است که برای کار در هردو حالت درون خودرویی و بیرون خودرویی طراحی شده است و سفر افرادی را که دارای مشکل بینایی و دیداری می باشند به صورت ایمن و مطمئن ممکن می سازد

 

its_nabinayan_04.JPG

لینک به دیدگاه

سیستم گیرنده و فرستنده

its_nabinayan_05.JPG

كليد فشاري عابر پياده

اين كليد هاي فشاري عابر پياده به نحوي طراحي و اجرا گرديده اند كه قابل استفاده براي معلولين نيز مي باشند

its_nabinayan_06.JPG

کاربرد (Intelligent Transport Systems) ITS عابرین پیاده برای ایجاد نسل بعدی ترافیک (تردد بدون مانع)

در این تصویر یک مدل ذهنیITS برای افراد پیاده آورده شده است.

ITS برای توسعه از فناوری اطلاعات، سیستم موقعیت یابی جهانی، کمک کننده های دیجیتال شخصی (PDA)، سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) استفاده نموده است. ITS محیطی را فراهم نموده استکه همه افراد پیاده ،شامل سالخوردگان و ناتوانان، می توانند از یک تردد راحت و ایمن لذت ببرند. ITS عابرین پیاده سه عامل اصلی را پیشنهاد می نماید:

  • مکان – که به فرد می گوید در هر لحظه در چه موقعیتی قرار دارد

2.راهنمای مسیر – که به کاربر اجازه می دهد برای مقصد خود به گونه ای که سیستم بهترین مسیر مورد نظر را به او نشان دهد امکان جستجو را داشته باشد

3.اطلاعات منطقه و ترافیک – که اطلاعات real time فعالیت اتوبوس ها و زمان انتظار برای تاکسی ها و همچنین وقایع و خرید را به کاربر ارائه می دهد.

 

its_nabinayan_07.JPG

دریافت کل این اطلاعات نیازی به زمان خاصی ندارد چراکه فرد براحتی با استفاده از یک PDA می تواند به راه خود ادامه دهد بدون اینکه نیازی به عبور از مناطق شلوغ داشته باشد و وقت ارزشمند خود را هدر دهد.

 

کاربردITS عابرین پیاده داراي مشكلات جسماني

(تردد بدون مانع)

Trailblazers یک وسیله و سیستم ناوبری است که افرادی را که دچار معلولیت و یا ناتوانیی جسمانی هستند قادر می سازد تا مسیر مناسبی ، بدون موانع فیزیکی مثل پله ، موانع پیاده رو ها و ...، را برای رسیدن به مقصد خود پیدا کنند.

 

its_nabinayan_08.JPG

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

سیستمهای هوشمند گذرگاههای همسطح Grade-crossing

 

سیستمهای هوشمند حمل و نقل‌ یا ITS با سیستمهای هوشمند خط آهن در گذرگاههای خطوط اصلی تلاقی میکنند. اطلاعات مربوط به حضور قطار و زمانهای ورود از مراکز کنترل راه آهن و از طریق شبکه ارتباطی زنجیرهای اطلاعات در اختیار مراکز کنترل ترافیک شاه راهها قرار میگیرد. این اطلاعات همچنین از طریق علایم اطلاعات و از طریق بیسیم های برد کوتاه در اختیار نمایشگرهای داخل ترابری یا سیستمهای هشداردهنده سمعی قرار میگیرند. به همین منوال، حسگرهای موجود در خطوط اصلی از طریق شبکه ارتباطی زنجیرهای اطلاعات دیجیتال، اطلاعات را به مراکز کنترل راه آهن و قطارها ارسال میکنند. بکارگیری ابزار گذرگاه های همسطح در هشت ایالت آمریکا به اجرا گذاشته شده است. ارتقای استانداردهای گذرگاههای همسطح هوشمند به منظور حصول اطمینان از قابلیت تعمیم ملی این موضوع آغاز گردیده است.

 

منبع

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

ITS چيست؟

 

حمل و نقل و جابجائی کالا و مسافر، بعنوان یکی از اساسی ترین نیازهای بشر، همواره به عنوان شاخصی مطرح و بسیار مهم در برنامه‌ریزی‌های کلان هر جامعه، ‌مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

 

در همین راستا، مهندسین حمل و نقل نیز سعی بر آن داشته‌اند تا از فناوری اطلاعات (IT )بعنوان راهکاری مناسب درجهت از میان برداشتن معضلات اساسی مدیریت ترافیک بهره‌ جسته‌ و مشکلات آنرا به حداقل ممکن کاهش دهند.

 

در سالهای اخیر و در جوامع پیشرفته، مهندسین حمل و نقل همراه با متخصصین رشته های مخابرات و ارتباطات - الکترونیک - کامپیوتر و … با بهره جوئی از امکاناتی که امروزه بعنوان ره آوردهای IT شناخته میشوند، “سیستم‌های هوشمند حمل و نقل یا ITS‌ ” را بوجود آورده اند که زیرساختی مطلوب و مناسب جهت تحقق و دستیابی به اهداف تعیین شده زیر را فراهم آورده است.

 

- مدیریت و برنامه ریزی دقیق و کارآمد در حمل و نقل و ترافیک

- استفاده بهینه از منابع موجود

- کاهش صدمات و افزایش ایمنی و آرامش

- کاهش مصرف انرژی و هزینه ها و اثرات نامطلوب زیست محیطی

- ‌کاهش زمان سفر و تأخیرهای ناخواسته و در نهایت جلب رضایت مسافرین و روانسازی جریان ترافیک و حمل و نقل و …

 

این اهداف ‌همواره از مقاصد ومطلوب‌های برنامه ریزان و متخصصین حمل و نقل و مهندسین ترافیک در استفاده از ITS برشمرده می‌شوند.

 

در همین راستا میتوان بصورت دقیقتر، ‌مهمترین عملکردهای ITS را چنین برشمرد :

 

 

 

- مدیریت و بهینه سازی جریان ترافیک و روانسازی حرکت

- مدیریت و کنترل حوادث

- مدیریت و پشتیبانی وسائل نقلیه امدادی

- مدیریت اخذ الکترونیکی عوارض , هزینه پارکینگ , خرید و رزرواسیون بلیط و…

- مانیتورینگ و کنترل حمل و نقل سبک و سنگین

- مدیریت و ناوبری پیشرفته

- مدیریت حمل و نقل عمومی

- مدیریت و پشتیبانی عابر پیاده و …

 

روشن است که هر یک از موارد مذکور بدون بهره جوئی از ره‌آوردهای IT قابل دستیابی و انجام نبوده است.

بطور مثال کنترل و برنامه‌ریزی چراغ‌های راهنمائی در داخل شهرها بعنوان یک مسئله مهم از مقوله مدیریت و روانسازی و بهینه سازی جریان ترافیک, همواره مطرح می باشد که بصورت خلاصه نحوه عملکرد این سیستم را می‌توان بدین گونه توصیف نمود که حجم و میزان تراکم خودروها توسط حسگرهای گوناگونی که در زیر سطح جاده و یا در حواشی آن نصب شده‌اند ، سنجیده شده و جهت پردازش و اخذ تصمیم، توسط ابزارهای ارتباطی همچون فیبر نوری یا بصورت wireless، به مراکز کنترل مرکزی ارسال می‌گردد و در آنجا بر اساس اصول مدیریت ترافیک و محاسبات فاز بندی چراغ‌ها توسط نرم افزارهای مربوطه و با در نظر گرفتن شرایط متفاوت، زمان بهینه توقف پشت چراغ و حرکت در شبکه معابر منطقه در وضعیت سبز، پردازش و دستورات لازم به دستگاههای کنترل کننده چراغ‌ها ارسال می‌گردد.

 

امروزه در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا استفاده از این سیستم رایج و مرسوم است و در کلان شهر تهران نیز شاهد بهره‌جوئی از آن در بیش از 150 تقاطع می‌باشیم.

 

از محاسن این سیستم می‌توان به کاستن از تاخیرهای بی مورد , کاهش زمان سفر و جلب آرامش و رضایت مسافر، کاهش تصادفات و ایجاد موج سبز در شبکه… را نام برد.ایجاد چنین سیستمی ، همراه با اتصال آن به یک شبکه اطلاعاتی یا سایت اطلاع رسانی ، به سادگی می‌تواند قبل از شروع سفر، مسافر را در انتخاب مسیر مطلوب یاری رسانده و در کاهش حجم ترافیک تأثیر بسزائی داشته باشد.

 

بدیهی است در صورت ایجاد چنین سیستمی حتی گوشی‌های تلفن همراه نیز که امروزه توانائی برقراری اتصال با شبکه‌های اطلاع رسانی را دارا هستند, قابلیت دریافت اطلاعات و اخبار مربوط به ترافیک را خواهند داشت. روشن است، بدین ترتیب پیشنهاد یک مسیر مطمئن و به دور از تراکم‌های ناخواسته توسط سیستم‌های اطلاعاتی و هوشمند و انتخاب آن توسط مسافر در روانسازی جریان ترافیک تأثیر مطلوب و شایانی خواهد داشت. ضمن اینکه کاستن از مصرف سوخت خودرو و کاهش آلودگی هوا، زمان سفر و بالا بردن ضریب اطمینان در رانندگی و آرامش در مسافر از نتایج مطلوب و دائمی آن بوده و از آثار سیستم‌های ناوبری پیشرفته ITS به شمار می‌آید.

 

البته تکنیک اطلاع رسانی به رانندگان امروزه در شهر تهران بصورت رادیوئی و توسط کانال پیام و در برخی نقاط بر روی تابلوهای اطلاعاتی معمولی و یا پیام متغیر انجام می‌پذیرد که از ابتدائی ترین شیوه های مطرح در مطلع نمودن رانندگان از شرایط ترافیکی محسوب می‌گردند.

 

در برخی موارد ارائه اطلاعات جهت انتخاب سایر شیوه ها و سیستمهای حمل و نقل و دستیابی به مقصد توسط دیگر وسائط نقلیه و یا ارائه اطلاعاتی راجع به سطوح سرویس و عرضه خدماتی که در مقصد به مسافر ارائه می‌شوند نیز بعنوان دیگر کاربرد ‌‌های سیستم‌های ناوبری پیشرفته به شمار می‌آیند. در سیستمهای اطلاعاتی مربوط به کنترل و برنامه ریزی حمل و نقل انتقال اخباری که به بروز شرایط غیر عادی و یا تصادفات مربوط می‌گردد، حائز اهمیت است. چرا که در هر دو حالت میتوان به موقع تدابیر لازم جهت تغییر مسیر مسافر را اندیشید و از ازدحام‌های ناگهانی جلوگیری نمود.

 

مطالب یاد شده، صرفا بخش کوچکی از کاربرد ها و منافع ITS را بیان می‌نماید. حال آنکه گستره استفاده از ITS امروزه در اغلب کشورهای جهان، بسیار وسیع بوده و روند رو به رشد بسیار سریعی دارد.

 

منبع

لینک به دیدگاه

زمینه ‏های کاربردی ITS در حمل و نقل و ترافیک

 

در تمام دنیا، استفاده بهینه از انرژی و زمان در سرلوحه کارها قرار می ‏گیرد، در حمل و نقل نیز طرح ‏های جدید با استفاده از فناوری به منظور رسیدن به این هدف حرکت می ‏کنند .

به گزارش ایلنا، نظام هوشمند حمل و نقل (its) طیف وسیعی از ابزارهای جدید اداره شبکه حمل و نقل و خدمات ‏رسانی به مسافران را در بر می ‏گیرد .

در واقع its اختلاط فناوری ‏های اطلاعاتی و ارتباطی با وسایل نقلیه و شبکه ‏های راهی است که مسافران و کالاها از طریق آن جابه جا می ‏شوند .

گفتنی است, ابزارهای its این امکان را به مسوولان، ‏سازمان ‏ها و مسافران می ‏دهد تا از اطلاعات بهتر و هماهنگی مناسب ‏تری برخوردار شوند و تصمیم ‏های صحیح ‏تری برای برنامه ‏ریزی سفر اتخاذ کنند .

بر این اساس کسانی که به طور مستقیم از مزایای its سود می ‏برند، مالکان, اداره ‏کنندگان و کاربران وسایل نقلیه و دیگر مسافران گرفته تا آنهایی که مخارج زندگیشان از طریق شبکه جاده ‏ای تامین می ‏شود، همه با شرایط و نیازهای گوناگون از its سود خواهند برد .

همچنین, از مزایای its می ‏توان به کاهش تصادفات, کمک به کاهش تراکم ترافیک، نظارت و حفاظت محیط زیست، صرفه ‏جویی در نیروی انسانی و حذف خطاهای انسانی، کارآیی عملیات و افزایش بهره ‏وری اشاره کرد .

کشورهایی که در سال ‏های اخیر از برنامه ‏های its استفاده کرده ‏اند، درباره کاربردهای ممکن آن به توافقی رسیده ‏اند که تحت عنوان خدمات کاربران شناخته می ‏شود .

به گزارش نشریه برنامه, طبقه ‏بندی انواع خدمات ارایه شده به کاربران را می ‏توان به صورت atms ( نظام ‏های پیشرفته مدیریت ترافیک)، atis ( نظام ‏های پیشرفته اطلاع ‏رسانی به مسافران)، avgs ( نظام ‏های پیشرفته کنترل وسایل نقلیه)، apts ( نظام ‏های پیشرفته حمل و نقل همگانی)، gvo ( عملکردهای ناوگان تجاری)، ep (پرداخت الکترونیکی) و ems (مدیریت ‏های وضعیت ‏های اورژانس ایمنی) نشان داد که به عنوان مثال به وسیله نظام ‏های پیشرفته مدیریت ترافیک می ‏توان با استفاده حداکثری از ظرفیت شبکه جاده ‏ای اطمینان حاصل کرد .

بر اساس این گزارش, نظام ‏های کنترل ترافیک شهری vts است . همچنین, نظام مدیریت بزرگراه ‏ها و نظام ‏های پارکینگ بر وضعیت ترافیک نظارت دقیق داشته و نیز به عنوان یک ابزار مهم در برقراری نظم ترافیکی عنوان می ‏شوند .

شایان ذکر است, داشتن نظام پارکینگ کارآ باعث می ‏شود, آلودگی ‏های درون ‏شهری ناشی از آمد و شد خودروها و همچنین اختلال ‏های ترافیکی کاهش یابد .

atis نیز سیستمی است که این امکان را به مسافران می ‏دهد, تا با توجه به وضعیت ترافیک در هنگام سفر بتوانند تصمیم ‏های مناسبی را در ارتباط با سفر به دست آورند . به این ترتیب زیرساخت ‏های نظام اطلاع ‏رسانی به مسافران شامل کیوسک ‏ها، صفحات وب، اینترنت و رادیوی هشدار دهنده راه ‏ها است که می ‏توانند این امکان را ایجاد کنند, تا اطلاعات ترافیکی که توسط منابع مختلف جمع آوری شده ‏اند, به عموم استفاده ‏کنندگان عرضه شوند .

این گزارش می ‏افزاید: پیشرفت در فناوری کارت ‏ها، توانایی جدیدی را برای نظام ‏های دریافت کرایه حمل و نقل ایجاد کرده است, انواع فناوری ‏های جدید می ‏توانند امنیت، توانایی انجام چند عمل به صورت هم ‏زمان، راه ‏حل ‏ ‏های نرم ‏افزاری، ظرفیت و قابلیت جابه ‏جایی داده ‏ها و خاصیت غیرتماسی بودن کارت ‏ها را ایجاد کنند و افزایش دهند .

این گزارش حاکی است, پرداخت کرایه به وسیله پول نقد از گذشته بسیار دور یکی از مشکلات نظام حمل و نقل بوده است . در سال ‏های اخیر در بعضی کشورهای دنیا به خصوص آمریکا انواع مختلفی از دستگاه ‏ها و فناوری ‏های پرداخت کرایه نظیر کارت نوار مغناطیسی، کارت ‏های اعتباری و هوشمند و نیز از طریق تلفن همراه مورد استفاده قرار گرفته است . به طوری ‏که در کارت نوار مغناطیسی که توسط ماشین ‏های خودکار که در ایستگاه ‏های نظام حمل و نقل کار گذاشته شده ‏اند، از استفاده ‏کنندگان پول دریافت و در نوار مغناطیسی ذخیره می ‏شود .

همچنین, کارت ‏های اعتباری و هوشمند سهولت پرداخت را ممکن و دارای امنیت است و نیز استفاده از تلفن همراه برای پرداخت عوارض، کرایه و هزینه پارکینگ به کار گرفته می ‏شود . بنابراین با توجه به سرعت پیشرفت روش ‏های مختلف حمل و نقل و نقش به ‏سزای آن زندگی، ناگزیر به استفاده از فناوری ‏های پیشرفته هستیم و می ‏توانیم اثرهای چشمگیر آن را در بهره ‏وری از امکانات موجود مشاهده کنیم .

 

منبع

لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...
  • 3 سال بعد...

سیستم کنترل هوشمند ترافیک (SCATS) در تقاطع های تهران

مقاله سیستم کنترل هوشمند ترافیک (SCATS) در تقاطع های تهران توسط کامران زندی تهیه شده است که فایل PDF آن را از لینک داده شده می توانید دانلود کنید.

 

حمل و نقل و اهميت آن از ديد هيچ كس پوشيده نيست ، چرا كه اين امر ، درصد بالايي از هزين ه هاي ريالي و زماني افراد و بودج ه ي كشورها را به خود اختصاص داده است . البته در اين ميان، حمل و نقل درون شهري ،جايگاه خاص خود را در برنامه هاي كلان شهري دارد ، چرا كه با توجه به روبه افزون بودن جمعيت شهرها در جهان و محدودي ت هاي منابع مالي و انرژي، جهت افزايش ظرفيت راهها، نياز به مديريت قوي، در اداره اين حجم بالاي وسايط نقليه، كاملاً محسوس است. كنترل و اداره ترافيك درون شهري، با توجه به ابعاد بالاي جابجايي در آنها، نياز به پردازش بهتر و سريعتر نسبت به ذهن انسان دارد و در اين ميان، رايانه به عنوان مفيدترين و كارآمدترين ابزار دست بشر، به ياري محققان آمده و غير ممكن ترين ها را ممكن ساخته است.

امروزه كنترل ترافيك اكثر كلان شهرها در دنيا ، با استفاده از سيستم كنترل مركزي هوشمند صورت مي پذيرد سيستم مورد استفاده جهت كنترل ترافيك در تهران، SCATS نام دارد كه م شابه سيستم اجرا شده در شهر سيدني استر اليا مي باشد و هدف از اين مقاله نيز بررسي عملكرد اين سيستم و نحوه كاربرد آن ميباشد.

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...