رفتن به مطلب

جداسازی و شناسایی نیترید اورانیوم (vi)


z.b

ارسال های توصیه شده

پیش از این، نیتریدهای اورانیوم (VI) در دمای بسیار پایین و فقط به صورت گذرا دیده شده بود!

 

c-news-920322-02.gif

 

اکسیداسیون اورانیوم (V) در تبدیل به اورانیوم (VI) با استفاده از ید

 

 

شیمیدانان انگلیسی برای نخستین بار موفق به جداسازی بلورهای پایدار نیترید اورانیوم(VI) با پیوند سه گانه در حالت اکسیداسیون +6 شدند. نتیجه‌ی پژوهش دانشگاه ناتینگهام به رهبری استفان لیدل، جفت یون جدا شده‌ی بلوری با آنیون حاوی اورانیوم (V) بود که پیوندی سه‌گانه با نیتروژن برقرار کرد. پیوند سه گانه‌ی نیترید اورانیوم (VI) تا مدت‌ها به عنوان تفکری غیر محتمل و یک هدف مصنوعی در شیمی آکتینیدها باقی مانده بود اما اکنون و در فرآیندی شگفت انگیز، لیدل و گروه او نشان دادند که در اکسیداسیون این جفت یون با ید، یک کمپلکس حاوی اورانیوم (VI) بدست می‌آید.

 

پیش از این، نیتریدهای اورانیوم (VI) در دمای بسیار پایین و فقط به صورت گذرا دیده شده بود. لیدل می‌گوید:«چیزی که من در اورانیوم یافته ام، این است که اگر چیزی می‌خواهد کار کند، واقعا خوب کار خواهد کرد، و گرنه به هیچ عنوان کار نخواهد کرد». دیگر کارشناسان آکتینیدها نیز تحت تاثیر این پژوهش قرار گرفته‌اند. آلفرد ساتلبرگ از آزمایشگاه ملی آرگون در آمریکا می‌گوید: «30 سال جستجو برای ترکیب یک مولکول اورانیوم (VI) با پیوند سه گانه U-N و در نمایشی غیرمنتظره به پایان رسید.»

 

ژاکلین کیپلینگر از آزمایشگاه ملی لوس آلاموس آمریکا، نیز با توصیف این پژوهش با عنوان "تماشایی" اضافه می کند: «من مشتاقانه منتظرم که بدانم چگونه گروه در حال کار بر شیمی U-N ، مشاهداتش را با نیتریدهای فلزات واسطه مقایسه می‌کند.» گروه لیدل اکنون با کشف شیمی این ترکیب جدید، تفاوت در واکنش بین اورانیوم (V) و اورانیوم (VI) را مقایسه می‌کند. همچنین درک عمیق‌تر از شیمی اورانیوم، دانشمندان را در یافتن راه های جدید و بهتر برای مقابله با زباله های هسته ای یاری می‌رساند.

 

منبع: سرويس فعالیت‌های علمی رشد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...