Mehdi.Aref 26779 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 خرداد، ۱۳۹۲ در برق صنعتی جهت حفاظت از موتورها،ژنراتورها و ترانس های قدرت از رله کنترل بار استفاده می شود.این رله ها جایگزینی مناسب برای رله های بی متالی یا همان حرارتی هستند. در این رله ها بااستفاده از یک سری کانال عبوری که سیم های سه فاز در داخل آنها قرار می گیرد میزان جریان عبوری را توسط روش القائی اندازه می گیرند(مانند آمپرمترهای انبری)کاربرد عمده این رله ها در حفاظت موتورها در برابر عواملی مثل اضافه بار بیش از حد مجاز،دو فاز شدن،اتصالی در هر نقطه از مسیر مصرفی جریان حتی در داخل موتور و اختلالات داخلی موتوراست. با استفاده از یک کانال یا دو کانال نیز می توان موتورهای تک فاز و دو فاز را نیز حفاظت کرد.چون موتورها در ابتدای کار جریان زیادی جهت راه اندازی دریافت می کنند در این مدت زمان رله نباید عمل کند تا موتور راه بیفتد لذا بر روی این رله ها یک تایمر قابل تنظیم قرار داده می شود تا پس از این مدت(عبور از اضافه جریان اولیه)رله فعال شود.همچنین یک ولوم قابل تغییر نیز جهت تنظیم جریان مجاز موتوردر حین کار برروی این رله قرار داده می شود.بر روی پنل این رله ها نیز یک دکمه ریست جهت ریست رله پس از اجرای عمل حفاظت قرار داده می شود.بر خلاف رله های بی متال که سرعت عملکرد آنها بسیار پایین است(برای یک رله 12 آمپری در جریان 18 آمپری حدود 90 تا 180 ثانیه) و موتور آسیب خواهد دید رله های الکترونیکی کنترل بار در مدت زمان بسیار کمی (کمتر از یک ثانیه)فازها را قطع می کنند.البته باید ذکر کرد که رله به صورت مستقیم فازها را قطع نمی کند بلکه کنتاکتور فازهای اتصالی به موتور را قطع می کند. طریقه ریست کردن رلهبعد از اینکه رله عمل کرد باید رله ریست شود تا به حالت کار عادی بازگردد.ریست کردن کنترل بار به سه طریق قابل انجام است:۱- با استفاده از دکمه ریست روی دستگاه۲- با قطع مدار تغذیه رله برای چند لحظه۳- ریست اتوماتیک که با اتصال دو ترمینال T1 و T2 بعد از حدود یک دقیقه به طور خودکار انجام میشود.طریقه ی نصب برای این کار کافی است سه سیم حامل جریان فازها را از سه کانال مجزای رله عبور داده و ترمینال های ۱۵ و ۱۶ را در مدار فرمان کنتاکتور به صورت سری قرار دهیم از ترمینال ۱۸ میتوان برای دستگاههای هشدار دهنده هنگام قطع استفاده کرد. تغذیه دستگاه توسط دو ترمینال A1 و A2 انجام میشود .جهت عبور جریان از داخل کانالها تاثیری در کارکرد کنترل بار ندارد. 2 نقل قول لینک به دیدگاه
seyed mehdi hoseyni 27119 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 خرداد، ۱۳۹۲ چیزی به اسم l3 وجود نداره.....سه فازمونو باید از سه تا جایی که روی بدنه رله وجود داره عبور کنه و بر اثر القا کار میکنه نقل قول لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده
به گفتگو بپیوندید
هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .