رفتن به مطلب

آبشارهای ایران


ارسال های توصیه شده

 

وسعت زیاد، پستی و بلندی ها و گوناگونی آب و هوای کشورمون سبب شده که ایران به سرزمینی با پدیده های متنوع طبیعی و انسانی تبدیل شه که از ان جمله میشه به آبشارها اشاره کرد.

 

آشنایی با سرزمینی که در اون زندگی می کنیم ضمن ایجاد شناخت بهتر نسبت به توان ها و محدودیت های موجود، موجب برقراری رابطه ای انسانی و پایدار با طبیعت آن سرزمین و ساکنانش میشه.

 

در تاپیک حاضر اطلاعاتی رو از مهمترین آبشارهای کشور میذارم که امیدوارم هم مورد استفاده واقع شه و هم از اونها لذت ببرید.

 

 

tm7igg53o9g78ogwun8x.jpg

لینک به دیدگاه

آبشار آب پری

 

آبشار آب پری در جاده رویان یا علمده قدیم، در 15 کیلومتری جنوب غربی شهر نور، در استان مازندران واقع است. این آبشار با مختصات جغرافیایی 36 درجه و 29 دقیقه عرض شمال و 51 درجه و 56 دقیقه طول شرقی، در شیب 60 درجه کوه، چشم اندازی زیبا و کم نظیر را پدید آورده است. آبشار آب پری در اثر رانش زمین و جمع شدن بخشی از سنگ های کوه در شیب تند کوه و جاری شدن آبی اندک در لابه لای این سنگ ها شکل گرفته است.

نام آبشار ریشه در افسانه هایی دارد که در آنها به پری زیبایی در بالای آبشار اشاره شده است. برای رسیدن به آبشار می باید فاصله 5 کیلومتری شهر نور تا رویان را طی کرد. از رویان تا آبشار نیز 8 کیلومتر فاصله است. این جاده جنگلی-کوهستانی که به گلندرود و سوردار نیز معروف ایت، به کجور ختم می شود. در طول مسیر، پارک جنگلی رویان قرار دارد که فاصله زیادی از شهر رویان ندارد و از امکانات مناسبی برای استراحت برخوردار است. آبشار آب پری در حدود 5 کیلومتر بالاتر از پارک، در کنار جاده قرار دارد.

 

 

txl0sru8g9u4mftiqlev.jpg

 

 

 

0dv5kxps1pftc0sqs8.gif

لینک به دیدگاه

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید یکی از آبشارهای مهم استان لرستان است. این آبشار با مختصات جغرافیایی 33 درجه و 2 دقیقه عرض شمالی و 49 درجه و 34 دقیقه طول شرقی در دامنه کوه های زاگرس، پشت کوه زلفی، در 50 کیلومتری شهر الیگودرز، قرار گرفته است.

ارتفاع آبشار حدود 60 متر است و پهنای تاج آن در فصل پر آبی تا حدود 15 متر نیز می زسد. آب این آبشار از تونلی در دل یک کوه صخره ای به بیرون سرازیر می شود و پس از طی مسافتی کوتاه به رود رودبار لرستان یا همان آب زالکی می پیوندد و سرانجام به دز می ریزد.

آبشار آب سفید به دلیل آنکه آب پس از برخورد با سنگ ها و سقوط از ارتفاع زیاد، به شکل حباب سفید در می آید و همیشه پر کف و سفیدرنگ دیده می شود، به این نام خوانده شده است.

آبشار آب سفید در فصل بهار و تابستان پذیرای گردشگران زیادی است که از نقاط مختلف کشور برای گذران اوقات فراغت و بهره مندی از طبیعت زیبای ناحیه ی ییلاقی آبشار به آن جا می آیند. از ویپگی های این منطقه کوه های بلند، پوشش گیاهی و جنگلی با درختان زیبای بلوط و گردو، هوای خنک و مطبوع و آب سالم است. آب آبشار آب سفید از بهترین آب های معدنی کشور به شمار می آید.

جاده ی آسفالته منتهی به آبشار از مسیر الیگودرز به روستای کاکلستان و قلیان می گذرد.

 

 

dgr0ypqgg6cxzx2e8yy0.jpg

 

 

 

hx7be45w6d1l4ltndy.jpg

 

 

 

eksuhxpxd49rc62geuo7.jpg

لینک به دیدگاه

آبشار آب ملخ (تخت سلیمان)

 

آبشار آب ملخ با مختصات جغرافیایی 31 درجه و 8 دقیقه عرض شمالی و 51 درجه و 22 دقیقه طول شرقی در جنوب شهر سمیرم در استان اصفهان قرار دارد. این آبشار با حدود 1700 متر ارتفاع در دامنه شمالی کوه دنا، در غرب روستای آب ملخ واقع است.

آبشار آب ملخ به نام آبشار تخت سلیمان نیز شناخته می شود. وجه تسمیه آبشار به دلیل ترکیبات آب آن است که به عنوان یک آفت کش طبیعی، در مقابله با آفت ملخ، برای مزارع گندم از سال های دور مورد استفاده بوده است.

آبشار آب ملخ در مسیر رود پرآب و خروشان ماربر است که به رودخانه سمیرم می ریزد. هنگامی که رودخانه در غاری فرو می رود، آبشاری از بالای دهانه غار به داخل آن می ریزد. در بالای این غار، عمود بر غار اول، غار دیگری وجود دارد که چشمه پرآبی از ان بیرون می آید. آب این چشمه ب شکل آبشار بر روی سقف خزه ای غار اول می ریزد و از آن جا وارد رودخانه ماربر می شود. آب یک چشمه ی بزرگ دیگر هم از دیواره صخره ای غار بیرون آمده و آبشار سوم را به وجود می آورد که از همان داخل دیواره غار به رودخانه می ریزد. در حدود چهل متر پس از آبشار، رودخانه ماربر از دهانه دیگر غار بیرون می آید.

محوطه آبشار آب ملخ مانند پلی بر فراز رودخانه ی ماربر قرار گرفته است. در پشت این محوطه پرتگاه زیبایی واقع است که به پشت آبشار راه دارد. وجود این پرتگاه بسیار خطرناک سبب شده آبشار آب ملخ یکی از خطرناک ترین آبشارهای ایران به شمار آید. بازدید از پشت و زیر آبشار نیازمند مهارت در صخره نوردی و غارنوردی و داشتن تجهیزات فنی است. زیرا شیب تند و لغزندگی مسیر و رودخانه ی خروشان ماربر، امکان سقوط را افزایش می دهد. به منظور حفاظت از بازدیدکنندگان در بالای آبشار نرده های کوچکی نصب شده است.

آبشار آب ملخ یکی از زیباترین آبشارهای ایران است. رودخانه ی پرجوش و زیبای ماربر، کوه های بلند دنا، چشمه های فراوان و پرآب، هم جواری رودخانه و جنگل، هوای مطبوع و فضای آرام بخش و دلپذیر، آبشار را به مکانی مناسب برای گردشگری و گذران اوقات فراغت تبدیل کرده است.

همچنین بازدید از قدمگاه سلیمان در همان نزدیکی که در تنگه بسیار گودی قرار گرفته و سال ها قبل به صورت پلی سنگی و طبیعی ایجاد شده، خالی از لطف نیست.

برای تماشای آبشار آب ملخ باید از مسیر جاده سمیرم - یاسوج به جاده خاکی روستای آب ملخ رفت و پس از طی حدود هشت کیلومتر به آبادی آب ملخ رسید. سپس باید از محل توقفگاه ماشین ها در روستا تا آبشار، مسیری را هم جهت با جریان آب رودخانه مابر پیاده پیمود.

 

 

xh6toqg1pl9lbqekmg4g.jpg

 

 

 

dndchjtam26aud1tomn.jpg

 

 

 

2yphdo5dugnnm8lppkh.jpg

 

 

 

4erd28l92airwcv48ain.jpg

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه با مختصات جغرافیایی 38ددرجه و 50 دقیقه عرض شمالی و 45 درجه و 55 دقیقه طول شرقی، در حدود 27 کیلومتری هادی شهر، در استان آذربایجان شرقی واقع است. این آبشار در چند کیلومتری مرز ایران با جمهوری آذربایجان و در دامنه شمالی کوه های کیامکی قرار دارد.

نام آسیاب خرابه به این سبب بر این آبشار نهاده شده است که آسیاب خرابه ای در نزدیک آن وجود دارد که تا چندی پیش با استفاده از این آبشار کار می کرده است، اما اکنون فقط آثاری از آن به جا مانده است.

آب آبشار از چشمه های موجود در بالای آبشار که از کوه کیامکی سرچشمه می گیرند، تامین می شود. آبشار پس از جاری شدن به سمت دره، با تعدادی جویبار یکی شده و جریان می یابد و مراتع و زمین های زراعی را آبیاری می کند. بلندی آبشار حدود ده متر و وسعت محوطه پایین آن حدود دویست متر مربع است. پوشش تمام دیواره آبشار با خزه و گیاهان آبزی، چشم انداز زیبایی را پدید آورده است. در طی زمان، به سبب فرسایش لایه آهکی موجود در زیر آبشار، حفره ای بزرگ شکل گرفته که در آن حفره ای بزرگ شکل گرفته که در آن درختان بید رشد یافته اند. این حفره و درختان آن مکان مناسبی برای استراحت گردشگران فراهم آورده است.

آسیاب خرابه یکی از زیباترین پدیده های طبیعی و دیدنی آذربایجان شرقی است. آبشارهای کوچک و بزرگ متعدد، چشمه های پرآب، غاری زیبا در نزدیک آبشار، پوشش گیاهی متنوع پیرامون آبشار و هوای خنک، موجب تبدیل آبشار آسیاب خرابه به یکی از نقاط گردشگری مهم، به ویژه در فصل تابستان شده است. این آبشار در محدوده پناهگاه حفاظت شده منطقه کیامکی قرار دارد.

بهترین مسیر برای رفتن به آبشار از طریق شهر جلفاست. در شرق جلفا، جاده ای مرزی به موازات رود ارس کشیده شده است. در سی کیلومتری این جاده، راهی فرعی به طول حدود ده کیلومتر وجود دارد که به آبشار منتهی می شود. همچنین از طریق هادی شهر نیز می توان به محل آبشار رفت.

 

 

7jjlbo3bymlersn3ubr8.jpg

 

 

kjobnr42whn0g3ya14fq.jpg

 

 

 

uyvygjxdrwhzirdiy7c.jpg

 

 

 

2fpeaos4evovgpe7n11.jpg

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...