رفتن به مطلب

نانو لوله کربنی در الیاف کربن


ارسال های توصیه شده

1047347_897.jpg5172_CF.jpg

دانشمندان موسسه فن آوری ماساچوست (MIT) سعی نموده اندتا با استفاده از نانولوله های کربنی، سبب استحکام بیشتر الیاف کربن شوند.

امروزه موضوعی که در مهندسی هوافضا از اهمیت خاصی برخوردار است، سبک بودن وزن سازه است؛ متخصصان هوافضا تلاش میکنند که یک فروند هواپیما را با بالها، بدنه و چرخ های سبکتری بسازند تا با کاهش وزن هواپیما هزینه های سوخت را کاهش دهند.

الیاف کربن پیشرفته در سالهای اخیر برای سبک نمودن وزن هواپیماها استفاده شده است. این مواد میتوانند با آلومینیوم و تیتانیوم ترکیب شده و باعث استحکام و کاهش وزن سازه شوند و همینطور میتوانند در هواپیماهایی چون بوئینگ (Boeing) و ایرباس (Airbus A380) استفاده شوند و تا 20 درصد وزن جت را بکاهند.

برای نسل بعدی جت ها، محققان به دنبال مواد قوی تر و سبک تری مانند کامپوزیتهای ساخته شده با پوشش الیاف کربنی هستند که با نانو لوله ها (لوله های کوچک شفاف کربن) توسعه یافته اند. نانولوله ها در مقایسه با فولاد ، مستحکم تر هستندو کامپوزیتهای ساخته شده با این مواد با جذابیت بیشتری در سازه هواپیما ها، تجهیزات هوافضا ، ماهواراه ها، اتومبیل ها وقطارها به کار میروند.

دانشمندانی که در توسعه و تقویت الیاف کربن تلاش کردند که در این عرصع از نانولوله های کربنی استفاده شود هم اکنونمتوجه شده اند که استحکام ذاتی الیاف کربن با کاهش لایه های بنیانی به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

اکنون گروهی از محققان موسسه ماساچوست (MIT) دلیل اصلی کاهش لایه های بنیانی این الیاف را شناسایی نموده اند و روشهایی را برای حفظ استحکام این الیاف ایجاد کرده اند.

تحقیقات و کشفیات این دانشمندان این است که الیاف کربنی که با نانو لوله ها پوشیده شده است استحکام بیشتری را ایجاد مینماید. کامپوزیتهایی که با این نوع الیاف کربن ساخته میشوند نه تنها دارای استحکام بیشتری هستند بلکه رسانای الکتریکی خوبی هم دارا خواهند بود. ضمناً محققان میگویند که این روشها میتوانند براحتی در فرآیندهای رایج تولید الیاف ادغام شوند.

 

منبع: انجمن کامپوزیت

  • Like 2
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...