رفتن به مطلب

همستر، حيواني زيبا و جذاب كه موش نيست !


Iman-Emperatour

ارسال های توصیه شده

همستر(Hamster) حيواني کوچک و بسيار زيبا و جذاب در رنگ هاي گوناگون ازجمله سفيد، طلائي، سياه، زرد، کرم،، خاکي و . . . است که از خانواده جوندگان بوده و همه چيزخوار(omnivorous) ميباشد. به اين جانور انواع ميوه، سبزيجات و دانه ها را بعنوان غذا ميتوان داد. کلمه همستر از يک لغت آلماني به معناي محتکر گرفته شده است. براي نگهداري از همستر از ظروف شيشه اي (شبيه به آکواريم) استفاده مي شود که مي تواند درب آن نيز بسته شود. زير کف پاي حيوان نرمه چوب نجاري ريخته ميشود. اين حيوان روز خواب است و از غروب شروع به بازيگوشي مي کند. در صورتي که در قفس آن يک عدد چرخ و فلک يا سطح شيبدار (سرسره) مخصوص و يا تونل مخصوص قرار گيرد بازي کردن آن را مي توانيد بخوبي مشاهده نمائيد. همستر براحتي به شما عادت ميکند و از سر و کول شما بالا ميرود. داراي 4 انگشت دست و 5 انگشت پا است و روي پاهاي خود مي ايستد. در هنگام خوابيدن در بسياري از مواقع مانند انسانها به رو مي خوابد و خواب سنگيني دارد بگونه اي که اگر به آرامي پا يا دست آنرا بگيريد و آنرا از جا بلند کنيد ممکن است بيدار نشود. همستر حيواني بسيار تميز است و مرتب دستان خود را به دهان خود برده و جاهاي گوناگون بدن خود را تميز مي کند. يکي از مشخصات جالب اين حيوان بوي بسيار کم آن است که در صورت استفاده از آکواريم درب دار براحتي مي توان آنرا در تمام نقاط خانه نگهداري نمود (حتي اتاق خواب يا پذيرائي و . . . ).

اين حيوان در صورت خود جيب هاي گونه اي (cheek pouch) يا همان لپ دارد. اين لپ ها در دو طرف صورت واقع شده اند و کار حمل مواد غذايي و مخفي کردن نوزادان تازه متولد شده در هنگام خطر را بر عهده دارند. همستر قسمت عمده اي از غذائي که شما براي آن ميگذاريد را در ابتدا بشکلي حريصانه در اين جيب ها قرار ميدهد و سپس در گوشه اي از قفس آنها را خارج کرده و شروع به خوردن مي نمايد.

همستر بالغ در هر روز 5 تا 10 گرم غذا و مقدار کمي آب احتياج دارد. وزن بالغ حدود 100 تا 130 گرم و طول عمر آن تا 2 سال است. دندانهاي پيشين همستر بطور مداوم در حال رشد است و براي کوتاه کردن آن احتياج به جويدن مواد جامد از قبيل چوب و کارتن و ... دارد. همستر در هر زايمان 5 تا 9 نوزاد بدنيا مي آورد. در بعضي از منابع تا 27 نوزاد نيز گزارش شده است. نوزاد اين حيوان از سن7 تا 10 روزگي شروع به خوردن مواد جامد خواهد کرد.

از همستر بيماري خاصي در انتقال به انسان گزارش نشده است و واکسن خاصي نيز براي آن وجود ندارد اما بهتر است هر شش ماه يکبار داروي انگلي لازم به آن داده شود.

مدتي است که به دليل سهولت نگهداري و زيبائي بالاي اين حيوان، نگهداري از آن در کشورهاي متعدد اروپائي و آمريکائي رواج چشمگيري داشته است. براي اطلاعات بيشتر مي توانيد کلمه همستر(Hamster) را در اينترنت (فارسي يا انگليسي) جستجو کنيد. در صورتي که نگهداري از اين حيوان را تجربه کنيد بطور حتم علاقه زيادي به آن خواهيد يافت. علي رغم آنکه از رواج همستر در ايران چندين سال مي گذرد بسياري از مردم آن را با موش اشتباه مي کنند و در خيلي از موارد با نگاهي چندش آور و نامطلوب به آن مي نگرند.

همستر موش نيست و حيواني پاک است. جهش هاي ژنتيکي باعث شده است تا گونه هاي بسيار متنوعي از نظر رنگ و شکل پوست (مو کوتاه، پشمالو ، دم جارو و . . . ) از آن بوجود آيند.

 

ترجمه:Iman-Emperatour

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...