رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲

 

زاگرس برای زاگرس نشینان تنها نام چند رشته کوه نیست، زاگرس واژه‌ای است به وسعت سرزندگی و نشاط تک تک درختان جنگل های زیبای خطه همیشه پرنشاط دیار زاگرس نشینان... زاگرس یعنی تک تک درختان جنگل‌های زاگرس، درختانی که ریه های این خطه‌اند و از نامشان زیبایی و شگفتی بر می آید و سرسبزی و حیات را برای مردمان این خطه به ارمغان آورده‌اند ...

6

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، جنگل‌هایی که در فهرست گسترده ترین رویشگاه‌های کشور قرار دارند و همچون گردنبندی از زمرد، زیبایی‌های زاگرس را دو چندان کرده‌اند ... جنگل‌هایی که دومین اکوسیستم مهم جنگلی کشورند و نقش مهمی در استحصال آب دارند ...جنگل‌هایی که نقششان در تعادل بیولوژیک منطقه انکار ناپذیر است.

جنگل‌هایی که نقش زیست محیطی و اکوتوریسمی شان آنها را منحصر بفرد کرده است و نقششان در جذب توریسم تا آنجاست که می تواند منبع درآمد خوبی برای ساکنان این دیار باشد.

جنگل‌هایی که گرچه کارکرد تولید چوب مناسب ندارند، اما محل و منبع تولید محصولاتی مثل سقز، کتیرا و سایر گونه های گیاهی دارویی هستند و محصولات فرعی شان درآمدسالانه تعداد زیادی از عشایر را تامین می‌کند و منبع خرج و دخلشان است در فراز و نشیب روزگار...

جنگل‌هایی که سقز تولیدیشان در آن سوی مرزهای سرزمین مان طرفدارانی دارد و همه اینها یعنی زاگرس هوای ساکنانش را دارد و از آنها غافل نمانده...

جنگل‌هایی که همچون پالاینده ای بزرگ در برابر ریزگردها می ایستند به حفاظت از مردمان این دیار ...جنگلهایی که ماسک های طبیعی این خطه‌اند و اگر نبودند معلوم نیست با این همه گرد و غباری که از مرزهای غربی وارد کشور می شوند چه بلایی بر سر ریه‌های مردمان این خطه می آمد...

جنگل هایی که زیستگاه امن حیوانات بومی این منطقه به حساب می آیند و جنبش و تکاپو را در این دیار به نظاره می نشینند.

جنگل‌هایی که 6 میلیون هکتار وسعت دارند و حدود 50 درصدشان را درخت بلوط تشکیل می‌دهد و دیر گاهی است این بلوط ایرانی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند و خشکیدگی بلوط معضلی شده برای نابودی این درختان که مرگ تدریجی شان را رقم می‌زند به گمان صاحبنظران و کارشناسان این عرصه.

مراد شیخ ویسی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: جنگل‌های استان کرمانشاه با سطحی حدود 527 هزار هکتار 20 درصد مساحت استان را شامل می‌شوند که اغلب گونه‌های درختی این جنگل‌ها بلوط ایرانی، بنه، آلبالوی وحشی، زالزالک و گلابی وحشی می باشد.

شیخ ویسی ادامه می دهد: این جنگل‌ها که عمدتاً شاخه زاد هستند در معرض تهدیدات متعددی مثل تغییر کاربری اراضی، قطع درختان، چرای دام، آتش سوزی های عمدی، غیر عمدی، تهاجم آفات و بیماری ها می باشند که همه این ها از عوامل تخریب در اکوسیستم جنگلی زاگرس به حساب می آیند.

به گفته وی عدم زاد آوری درختان، موجب شده تا این جنگل ها به سوی جنگل های پیر سوق داده شوند، در چنین وضعیتی پایین آمدن سطح، تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری، وقوع سیلاب‌ها، افزایش دمای هوا، وقوع پدیده ریز گردها و غبارها و کاهش ذخیره نزولات آسمانی که منجر به آفت ذخیره آب‌های زیر زمین شده است جنگل‌های این منطقه را با وضعیت دشواری مواجه ساخته و ضربه پذیری آن ها را در مواجهه با استرس های محیطی چندین برابر نموده است.

وی افزود: شرایط نامطلوب حاکم شده بر جنگل‌های استان باعث ضعف درختان و حمله آفات و حشرات چوبخوار و در نهایت موجب خشکیدگی آن‌ها می شود.

شیخ ویسی ادامه می‌دهد: خشکیدگی جنگل‌های بلوط چند سالی است که در جنگل‌های بلوط سرایت کرده و بر اساس آخرین آمارها حدود 150 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان به مقادیر مختلف و از یک تا 40 درصد به خشکیدگی بلوط دچار شده‌اند.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه می‌گوید: در راستای پیشگیری و مقابله با پدیده خشکیدگی بلوط با استفاده از تجارب اجرایی سازمان جنگل‌ها و همکاری اساتید دانشگاه، محققین موسسات تحقیقاتی و پیشنهادات کارشناسان فائو برنامه های اجرایی کوتاه مدتی برای مقابله با این معضل مورد توافق قرار گرفته است.

وی شناسایی و مطالعه مناطق آلوده، عملیات احیاء و بازسازی مناطق جنگلی آسیب دیده با استفاده از تکنیک‌های بذر کاری، تولید نهال با بذر درختان سالم و مقاوم به خشکی، ذخیره نزولات آسمانی، مدیریت قرق و کنترل چرای دام، انجام عملیات برش های اصلاحی، بهداشتی و پرورشی، جلب مشارکت مردم و بهره برداران عرصه های جنگلی را از جمله مهمترین این برنامه‌ها می داند.

شیخ ویسی خواستار اختصاص اعتبارات مورد نیاز طرح برای جلوگیری از شیوع بیماری خشکیدگی بلوط و سرایت آن به سایر عرصه های جنگلی به اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان شد.

چیزی که مهم است اینکه معضل خشکیدگی بلوط همه جنگل‌های زاگرس را تهدید می کند و به نظر می رسد راهکارها باید به گونه ای عملیاتی شوند که در تمام منطقه و به صورت یکجا انجام گیرند، چراکه پرداختن به این مقوله برای حفظ و حراست از جنگل‌های زاگرس سرنوشت ساز است.

گزارش از زهرا مرادی، خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...