Mr.101 27036 اشتراک گذاری ارسال شده در 24 اردیبهشت، ۱۳۹۲ پهپاد Ion Tiger از سلولهاي سوختي برودتي با سوخت هيدروژن مايع بهره ميبرد و داراي مخزن بسيار سبك وزن ذخيرهسازي هيدروژن مايع است كه ميتواند هيدروژن مورد نياز براي سوخت را در دماي پايين بصورت مايع در خود جاي دهد. ركورد پيشين اين پهپاد در سال 2009 با پروازي به مدت 26 ساعت و 2 دقيقه به ثبت رسيده بود كه در آن زمان اين پهپاد از گاز هيدروژن به عنوان سوخت استفاده كرده بود و مخزن آن گاز هيدروژن با چگالي 5000 پاوند بر اينچ مربع ذخيره كرده بود. حالا مخازن هيدروژن مايع در اين پهپاد ميتوانند هيدروژن مايع با چگالي 3 برابر بيشتر از هيدروژن گازي را در خود جاي دهند. مخازن سبك وزن اين پهپاد با جاي دادن چگالي بيشتري از هيدروژن، مداومت پروازي بالاتري را براي آن فراهم میکند. در اين مخازن همچنين از عايقهاي بسيار سبك و كارآمد استفاده شده تا بتوانند هيدروژن را در دماي پايين بصورت مايع نگهدارند. محققان NRL در اين پهپاد از سيستم الكتروليز LH2 استفاده كردهاند كه اين سيستم تنها به آب و الكتريسيتهاي كه از خورشيد و يا باد تهيه ميشود براي الكتروليز، فشرده سازي و خنك نگهداشتن هيدروژن در حالت مايع استفاده ميكند. به گزارش گروه هوافضاي هيتنا، ميتوان با فناوري جديد در انواع پهپادها از سوخت هيدروژن مايع استفاده كرد، چراكه قابل تعميم به ردههاي مختلف پهپادها ميباشد و از تمامي مزايايي موتورهاي الكتريكي مجهز به باتريهاي ذخيره انرژي الكتريكي نيز بهرهمند است. مداومت پروازي بالا با استفاده از سيستمهاي پيشران سوخت هيدروكربني نيز امكان پذير است، اما در اين كلاس از پهپادها نميتوان از آنها استفاده كرد، چراكه نيازمند مخازن بسيار بزرگ سوخت ميباشند كه وزن را به شدت افزايش ميدهند. از طرفي مصرف سوخت اين پيشرانها نيز عاملي در بالا بردن حجم سوخت حمل شده، براي افزايش مداومت پروازي ميباشد كه بازدهي كمي نيز دارند. از طرف ديگر پهپادهايي با بهرهگيري از سيستم پيشران الكتريكي مجهز به باتري براي ذخيره انرژي الكتريكي نيز با محدوديت مداومت پروازي مواجه هستند. از همين رو پيشرانهاي هيدروژني با سلولهاي سوختي بردوتي و با بهرهگيري از سوخت هيدروژن مايع ميتوانند گزينه مناسبي براي پهپادهاي با مداومت پروازي بالا باشند. كه پروازي آرام، پاك و البته اقتصاديتر را ارائه ميدهند. لازم به ذكر است كه در حال حاضر ركورد مداومت پروازي پهپادها متعلق به پهپاد خورشيدي Zephyr ساخت انگلستان است كه در سال 2010 توانست به مدت 336 ساعت و 22 دقيقه و 8 ثانيه پرواز كند. اين پهپاد كه تمامآ از فيبر كربن سبك وزن و مقاوم ساخته شده است تنها 50 كيلوگرم وزن داشته و طول 2 سر بال آن 22 متر است و از باتريهاي ليتيوم-سولفور بهره ميبرد. 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده