رفتن به مطلب

آشنایی با ماسک ها،لایه ها و کانالها در فتوشاپ


ارسال های توصیه شده

درس 8

bnbnd7iqvoshm3czdi.jpg

 

کانالها تصاویر خاکستری هستند که انواع مختلفی از اطلاعات را ذخیره می کنند . کانالهای اطلاعات رنگ در هنگام بازکردن یک تصویر جدید بصورت اتوماتیک ایجاد می شوند . مد رنگ تصویر تعیین کننده تعداد کانالهای ایجاد شده می باشد . برای مثال یک تصویر در مد RGB بصورت پیش فرض دارای چهار کانال به صورت کانالهای قرمز ، سبزو آبی و بعلاوه یک کانال ترکیبی که برای ویرایش تصویر بکار می رود .

شما می توانید یک کانال آلفا برای ذخیره درجه خاکستری تصویرهای 8 بیتی انتخاب شده ایجاد کنید .شما کانال آلفا برای ذخیره ماسک بکار می برید که این کانال به شما اجازه دستکاری ، ایزوله کردن و حفاظت قسمت هایی از یک تصویر را می دهد .

شما می توانید کانالهای spot color برای تعیین پلیت های اضافی برای چاپ با جوهرهای spot color ایجاد نمایید .

یک تصویر تا 24 کانال می تواند داشته باشد . اندازه فایل مورد نیاز برای کانال ، بستگی به اطلاعات پیکسل در کانال دارد. فرمت TIFF و فرمت های فتوشاپ اطلاعات کانالها را فشرده می کند و در نتیجه فایل به فضای کمتری نیاز خواهد داشت .

کانال های آلفا تنها در فرمت های PSD ,PDF,PICT,Pixar,Tiff وRaw می توانند حفظ شوند و فرمت DCS2.0 تنها کانال spot را نگهداری می کند .

استفاده از پالت کانالها

پالت کانالها اجازه مدیریت کانالها و همچنین مشاهده تاثیر ویرایش ها را می دهد

توسط پالت کانالها شما می توانید هرترکیبی از کانالها را مشاهده کنید .برای نمایش پالت کانالها گزینه Channels را از منوی Windows کلیک نمایید .

 

4f07ieedfh5h08wf3pl.jpg

 

ویرایش کانالها

شما می توانید یک یا چند کانال را در پالت کانال انتخاب نمایید .نام تمام کانالهای انتخاب شده یا فعال به صورت Highlight در می آیند .هر ویرایش یا تغییری که شما انجام می دهید در تمامی کانالهای فعال اعمال می گردد .

برای انتخاب نام یک کانال بر روی آن کلیک کنید و برای انتخاب چندین کانال یا از حالت انتخاب خارج کردن آنها دکمه shift را هنگام کلیک پایین نگه دارید .

کپی گرفتن از کانالها

شما می توانید قبل از ویرایش ، یک کپی از آنها بعنوان بکاپ داشته باشید . برای نسخه برداری از یک کانال فرمان Duplicate را به صورت زیر بکار برید :

1. در پالت channels کانال مورد نظرتان را انتخاب نمایید

2. گزینه Duplicate Channels را از منوی پالت کانالها کلیک نمایید .در این صورت کادر محاوره ای به صورت زیر ظاهر می شود :

 

i049l92u11e1jsbjyqu.jpg

fc2nvske94g530wuq2wo.jpg

3. نام مورد نظر را برای کانال نسخه دوم وارد نمایید .

4. برای سند یکی از موارد زیر را انجام دهید :

مقصد (Destination) را انتخاب نمایید .تنها تصویرهای را باز کنید که از نظر اندازه پیکسل دقیقا مساوی با پیکسل تصویر جاری می باشد برای نسخه برداری از کانال در همان فایل ، نام فایل جاری را انتخاب نمایید .

برای کپی کانال در یک تصویر جدید انتخاب New را انجام دهید و سپس نام تصویر جدید را وارد نمایید .

5. برای معکوس کردن نواحی انتخاب شده و ماسک شده Inevert را انتخاب نمایید .

برای دو نسخه کردن یک کانال در تصویر با درگ کردن بصورت زیر عمل نمایید :

1. در پالت کانال ها ، کانال مورد نظرتان را انتخاب نمایید .

2. کانال را به روی دکمه New channels در پایین پالت کانالها درگ نمایید . برای نسخه برداری از کانال به روی تصویر دیگر با درگ کردن یا paste کردن به صورت زیر عمل کنید :

1. در پالت کانال ، کانال مورد نظرتان را انتخاب کنید .

2. مطمئن باشید که تصویر مقصد باز است.

3. یکی از موارد زیر را انجام دهید :

کانال را از پالت کانالها به پنجره تصویر درگ کنید .این کانال در پایین پالت کانالها ظاهر خواهد شد.

در مبدا از منوی Select گزینه All را انتخاب کرده و بعد گزینه copy را از همان منو کلیک کنید و سپس در مقصد از منوی Edit گزینه Paste را کلیک نمایید

 

چسباندن کانالها

 

چندین تصویر خاکستری می توانند ترکیب شده و به یک تصویر تبدیل شوند . برخی از اسکنرها می توانند تصاویر را با ***** قرمز ، ***** سبز و ***** آبی اسکن کنند و تصاویر قرمز ، سبز و آبی تولید نمایند .دستور چسباندن به شما اجازه چسباندن این تصاویر اسکن شده جدا از هم ، جهت تبدیل به یک تصویر را می دهد .

نکته : می توان داده های موجود در یک یا چند کانال را در کانال موجود یا کانال جدید با هم مخلوط کرد .تصاویری که میخواهید به هم بچسبانید باید مد خاکستری بوده و ابعاد پیکسل آنها یکی بوده و باز شده باشند .تعداد تصاویر باز شده در مد خاکستری تعیین کننده مدهای رنگی قابل دسترس در زمانیکه کانالها با هم ادغام می شوند می باشد .برای مثال شما نمی توانید کانالهای جدا از هم را از یک تصویر RGB به تصویر CMYK بچسبانید بدلیل اینکه CMYK نیاز به چهار کانال و RGB تنها نیاز به سه کانال دارد .

 

برای ادغام یا چسباندن کانال به صورت زیر عمل نمایید :

1. تصاویر با مد grayscale را که دارای کانال هایی می باشد و شما می خواهید آنها را بهم بچسبانید باز کنید و یکی از تصاویر را فعال کنید . شما باید بیش از یک تصویر را برای ترکیب آنها در دسترس داشته باشید.

2. گزینه Merge channels را از منوی پالت انتخاب کنید .

3. مدی را انتخاب کنید که می خواهید ایجاد شود اگر مد یک تصویر غیر قابل دسترس باشد آن تیره می شود . تعداد کانالهای مناسب برای مد در جعبه متنی کانالها ظاهر می شود .

4. اگر نیاز باشد یک شماره ای در جعبه متنی وارد کنید.اگر شماره ای وارد شود که سازگار با مد انتخاب شده نیست مد مالتی کانال بصورت اتوماتیک انتخاب می شود .در این صورت یک تصویر چند کاناله با دو یا چند کانال ایجاد می شود .

5. OK را کلیک کنید .

6. برای هر کانال شما مطمئن بشوید که تصویر که شما می خواهید باز است .اگر عقیده شما درباره نوع تصویر عوض شد مد را برای برگشت به کادر محاوره ای Marge channel کلیک کنید .

7. اگر می خواهید ادغام به صورت تصویر چند کاناله باشد Next را کلیک کنید و مرحله 6 را برای انتخاب کانال های باقیمانده انتخاب کنید.

توجه : تمام کانالهای یک تصویر چند کاناله بصورت کانالهای آلفا هستند .

8. بعد از اتمام عمل انتخاب کانالها ،OK را کلیک کنید.

کانالهای انتخاب شده به یک تصویر جدید و با نوع تعیین شده با هم ادغام می شوند و تصویر اصلی بدون تغییر بسته می شود . تصویر جدید به صورت Untitled در پنجره ظاهر می گردد.

نکته : شما نمی توانید Split انجام دهید و سپس عمل merge را بر روی تصویری با کانالهای رنگی spot انجام دهید .

 

حذف کانالها

شما ممکن است بخواهید کانالهای آلفا را که به آنها نیاز ندارید را حذف کنید . کانالهای آلفا پیچیده می توانند فضای لازم برای ذخیره سازی را افزایش دهند.

برای حذف کانال به صورت زیر عمل نمایید :

1. کانال مورد نظرتان را انتخاب نمایید

2. یکی از موارد زیر را انجام دهید :

به همراه alt بر روی دکمه سطل آشغال کلیک نمایید

نام کانال را به روی دکمه سطل آشغال درگ نمایید

گزینه Delete Channel را از منوی پالت کانال انتخاب نمایید

دکمه سطل آشغال را در پایین کانال کلیک کرده و سپس yes را کلیک کنید .

ترکیب رنگهای کانالها

فرمان Channel Mixer به شما اجازه می دهد یک رنگ کانال را با بکار گیری رنگ جاری کانالها تغییر دهید .با این فرمان شما موارد زیر را می توانید انجام دهید :

ایجاد تنظیمات رنگ که براحتی با فرمانهای دیگر قابل انجام نیست

ایجاد یک تصویر خاکستری با کیفیت بالا با درصد بندی رنگ هر کانال

جابجایی یا نسخه سازی دوباره از کانالها

برای ترکیب رنگ کانالها به صورت زیر عمل کنید :

 

1. در پالت کانالها ، کانال رنگ composite را انتخاب کنید .

2. گزینه channel mexer|adjustments|image را انتخاب کنید .

3. برای کانال خروجی کانالی را انتخاب کنید که یک یا چند کانال موجود را می خواهد مخلوط کند

4. لغزنده کانال ها را به سمت چپ جهت کم شدن سهم آن کانال و به راست جهت افزایش سهم آن کانال بلغزانید یا اینکه می توانید عددی بین 200% -تا +200% وارد کنید .با بکار گیری مقدار منفی می توانید کانال منبع را قبل از اضافه کردن به کانال خروجی معکوس نمایید .

5. لغزنده مربوط به Constant را بلغزانید یا در وسط قرار دهید . این option سیاهی یا سفیدی کانال را برای تغییر دادن opacity اضافه می کند .مقدار منفی همانند کانال سیاه و عدد مثبت همانند کانال سفید عمل می کند .

6. انتخاب Monchrome باعث بکار گرفته شدن تنظیمات یکسان به همه کانالهای خروجی می گردد و یک تصویر رنگی ایجاد می کند که تنها مقادیر خاکستری دارد .

لینک به دیدگاه

ذخیره کردن یک selection مانند یک channel

 

برای ذخیره کردن منطقه انتخاب شده منطقه مورد نظر را در تصویر انتخاب نموده و علامت بزنید.

حال ابتدا منوی select و پس از آان save selection را انتخاب کنید تا منوی save selection ظاهر شود.

6hb9p104yhovo347bn4.jpg

 

بخش Destination محل ذخیره شدن منطقه ایجاد شده و علامت خورده است و بخش operation عملیات قابل انجام با منطقه انتخاب شده را در بر می گیرد.در مقابل عنوان Name در بخش Destination یک نام بگذارید و ok.حال به پالت channel نگاه کنید .در پائین پالت کانال جدیدی افزوده شده است (همین کانالی که ایجاد کردید)

 

 

روش دیگر ذخیره کردن channel

روش دوم ذخیره کردن از طریق خود پالت channel است.به پائین پالت channelsنگاه کنید.

jp8qa7zpqgl7jar6q0b.jpg

 

 

با این تکمه منطقه انتخابی به صورت خودکار ذخیره شده و یک نام خودکار به آن داده میشود.(Alpha و یک شماره کنار آن (

Load کردن channel مانند یک selection

از منوی select گزینه load selection را انتخاب کنید.

 

2v5iu89e71xni2nb22qt.jpg

 

این منو دو قسمت source و operation دارد.در قسمت source مقابل عنوان documentنام فایلی را که در حال حاضر باز و فعال است را میبینید.در همان قسمت مقابل عنوان channelشما منویی میبینید که در آن نام کانال های آلفا یا ماسک سریع موجود در تصویر خود را در آن خواهید یافت.

اگر قبلا هیچ چیز در تصویر انتخاب نشده باشد قسمت operation تنها یک انتخاب فعال دارد که همان new selection است.

در این حالت اگر روی ok کلیک کنید کانالی که از منوی مقابل channel انتخاب میکنید به شکل منطقه انتخاب شده در تصویر ظاهر مشود.اگر مقابل Invert علامت بزنید تمام مناطقی که انتخاب نشده بود انتخاب میشود.

 

 

Add to selection: اگر کانالی را انتخاب کنید و سپس این گزینه را انتخاب کنید ،بخش علامت خوردهدر کانال مورد نظر با انتخاب مورد نظر در تصویر جمع شده و منطقه انتخاب شده نهایی مجموع محتویات این دو کانال خواهد بود.

 

 

Subtract from selection :باعث میشود محتوای کانال آلفای مورد نظر از قسمت علامت خورده موجود در تصویر اصلی کم شود.

 

 

Interest with selection: فصل مشترک محوطه انتخاب شده در تصویر و کانال انتخاب شده مورد نظر در منو انتخاب خواهد شد.

 

 

 

 

لینک به دیدگاه

درس 9

 

ماسک

ماسک لایه چیست؟

ماسک لایه عبارت است از همان پوشش بدنه یا ماده ای مثل کاغذ و یا بوم لایه –که تصویر لایه روی ان قرار گرفته است.در فتوشاپ هر لایه یک ماسک دارد.

اضافه کردن یک Layer Mask

از منوی layer گزینه Add layer Maskو سپس reveal All)همه لایه ها دیده شود)را انتخاب کنید. در پایین پالت Layers سه دگمه هست که یکی به نام Add Layer Mask میباشد.

rrq1lrsjny28g9l1rnfg.jpg

 

 

از هردو روش که اقدام میکنید در پالت layer تغییر شکل زیر را ملاحظه میکنید که یک صفحه سفید کنار تصویر دیده میشود که این همان لایه مسک است.

 

7tb4lf4l4psiqdqx4c.jpg

 

جابجا کردن یک Layer Mask

برای حرکت دادن یک لایه ماسک باید ابتدا علامت زنجیره ای را که کنار ماسک لایه است خاموش کنید و این عمل توسط کلیک روی علامت زنجیره ای میسر است.حال ابزار حرکت را از جعبه ابزار برداشته و با پائین نگه داشتن کلیک ماوس هرکجا که میخواهید در تصویر حرکت کنید.ملاحظه میکنید که ماسک هم با حرکت ماوس شما همراه میشود.اما تصویر سرجای خودمیماند. اگر علامت زنجیره روشن باشد لایه با ماسکش همزمان حرکت میکند.

استفاده از Quick Mask

برای دیدن ماسک از ابزار ماسک سریع (Quick Mask)استفاده میکنیم.

zs5fs9ohr5g5lmlwswmd.jpg

 

 

فتوشاپ شما ممکن این دو دکمه کنار هم باشن.یا ممکنه یک دکمه باشه که با کلیک کردن روش حالتش عوض بشه.مثل تصویری که میبینید!

یکی از این دو دکمه تصویر را به حالت ماسک سریع به نمایش در می آورد.و یکی به حالت معمولی برمیگیرداند.

روش اجرا:

منطقه ای از تصویر را با ابزار انتخاب علامت بزنید.

روی تکمه Quick Mask کلیک کنید.تصویر به حالت ماسک سریع در می آید.

بخش ماسک شده زیر پوسته یا قرمز رنگی فرو رفته .اما قسمت انتخاب نشده ازین تغییر مصون مانده و زیر پوسته قرار نگرفته است.

 

uigr8cqiir5pbgn7yoyj.jpg

 

لینک به دیدگاه

درس10

لایه ها

 

لایه عبارت است از پوسته شفافی که بخشی از آن یا همه آن توسط تصویری اشغال شده باشد.لایه مثل طلقی میماند که تصاویر روی آن قرار میگیرند حال اگر چندین طلق را که شامل تصویر است روی هم قرار دهیم و به آن نگاه کنیم چنین به نظر میرسد که یک تصویر واحد است .اگر تصویر طلق زیری با طلق بالایی تداخل داشته باشد طبعا تصویر زیری دیده نخواهد شد.

کاربرد لایه ها در ترکیب تصاویر است .اگر در یک تصویر بتوانید اجزای آن را تکه تکه کنید و در لایه های مختلف جای دهید میتوانید هر وقت اراده کردید آنها را به دلخواه حرکت داده و جابجا کنیدو به آسانی ترکیب نمائید.

در فتوشاپ سه بخش اصلی وجود دارد که ازطریق انها لایه بندی کنترل میشود.

 

 

1.منوی Layer

 

این منو در سطر اصلی منوها قرار دارد.تمام دستورات و ابزارهای از طریق این منوها قابل دسترسی هستند.

 

 

2. نوار موارد اختیاری(Option bar)

 

با انتخاب هریک از ابزار های موجود ،تنظیمات اختیاری مربوط به ابزار انتخابی بر روی این نوار نمایش داده میشود.

 

 

3.پالت Layer

همانگونه که میدانیم یکی از مزایای نرم افزار فتوشاپ ایجاد لایه های مختلف میباشد.پنجره Layers با نمایش کامل لایه و جزئیات مربوط به هر لایه ،مدیریت کامل بر روی لایه های موجود در کار را ممکن میسازد.

نکته:در هر تصویر فتوشاپ میتوان لایه های متعدد ایجاد کرد .البته هرچه تعداد لایه ها بیشتر باشد حجم فایل بزرگتر میشود.

 

 

ترتیب لایه ها:

ترتیب قرار گرفتن لایه ها روی یکدیگر را که در ترکیب نهایی تصویر نقش دارد stack میگویند که این ترتیب در پالت لایه ها قابل مشاهده است.برای مشاهده این پالت در منوی Window کنارگزینه layers علامت بگذارید تا در صفحه ظاهر شود.

 

 

لایه زمینه(Background)

اغلب تصاویری که در فتوشاپ باز میکنید در پالت layers لایه ای به نام Background(زمینه)را مشاهده خواهید کرد.تمام تصاویری که نخستین بار وارد فتوشاپ میشوند این لایه را دارند.

 

8wwma5cjtu4rq23qjl7h.jpg

 

 

نکته:تنها لایه های آشکار چاپ خواهند شد.

نکته:خاموش کردن موقت لایه ها در حین کار سرعت را بالا میبرد.

نکته:با زنجیر کردن، لایه ها در عملیات مختلف با هم شرکت میکنند.(مثلا برای زنجیرکردن 2 لایه در صورت که کلید ctrl راپایین نگه داشته اید روی لایه های مورد نظر کلیک کرده تا انتخاب شوند سپس از پالت لایه ها گزینه link layer(همان زنجیر کردن) را انتخاب کنید.

 

انتخاب لایه از طریق نوار موارد اختیاری(option bar)

وقتی ابزار حرکت را انتخاب میکنید در نوار موارد اختیاری مقابل گزینه Auto select layer را علامت بزنید.

حال روی هر بخش از تصویر اصلی کلیک کنید ،لایه مرتبط با آن بخش از تصویر به شکل خودکار انتخاب میشود.توجه داشته باشید که اگر چند لایه در یک جا روی هم قرار گرفته باشند و شما در آنجا کلیک کنید بالاترین لایه انتخاب خواهد شد.

wdd3h6mgf9fjatjzoe59.jpg

 

تغییر ترتیب لایه ها

با تغییر ترتیب قرار گرفتن لایه ها ،تصویر نهایی دستخوش تغییر میشود برای این منظور در پالت layers روی یکی از لایه هاکلیک کنید و توسط عمل درگ در جایی که میخواهید رها کنید.

حرکت دادن محتوای یک لایه:

ابزار حرکت را انتخاب کنید.

سپس لایه مورد نظر را انتخاب کرده و با مکان نما در تصویر کلیک کنید و توسط عمل درگ در محل مورد نظر قرارش دهید.

کپی برداری از لایه ها:

یک تصویر را درفتوشاپ باز کرده و بخشی از تصویر را که میخواهید به یک لایه جدید ببرید را انتخاب کرده و علامت بزنید .سپس از منوی layer گزینه new وسپس layer via copy را انتخاب کنید .بخش انتخاب شده و علامت دار به لایه جدیدی کپی میشود.

 

انتقال از لایه ها

در یک تصویر باز در فتوشاپ بخشی از تصویر را که میخواهید به یک لایه جدید ببرید را انتخاب کرده و علامت بزنید.سپس از منوی layerگزینه newو سپسlayer via cut را انتخاب کنید.تا بخش انتخاب شده و علامت دار از لایه فعلی cut شود و به لایه جدید برود در این بخش جای بخشcut شده در لایه قبلی خالی میماند و با رنگ پس زمینه تان پر میشود.

 

ایجاد یک لایه خالی

1.از منوی layer گزینه new سپس گزینه layer.پنجره ایبه نام newlayer ظاهر میشود و نام لایه را وارد کرده و ok.

2.در پالت layer همانگونه که در شکل نشان داده شده گزینه ای برای اینکار وجود دارد.

 

تغییر نام لایه

نامگذاری لایه ها بسیار مهم است و بهتر است نام لایه متناسب با محتوایش باشد.هر زمان که مایل باشید میتوانید نام لایه را تغییر دهید.که اینکار با دو روش انجام میشود:

1.در پالت layers روی نام لایه دابل کلیک کرده سپ وقتی نام لایه در حالت ویرایشی قرار گرفت انرا تغییر دهید.

2.از منوی layer گزینه layer properties را انتخاب کرده تا پنجره مربوط به آن باز شده سپس نام جدید را تایپ کنید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

حذف یک لایه

1.برای حذف یک لایه ،لایه موردظر را فعال کرده وبعد از کلیک راست روی لایه گزینه delete راانتخاب کنید.یا delete صفحه کلید را فشار دهید.

2.لایه مورد نظر را توسط عمل درگ به سمت سطل آشغال حرکت دهید.

 

7kjsli6btp3dvnzg9ly.jpg

 

 

ادغام کردن لایه ها

گفتیم که لایه ها را برای سهولت ترکیب تصویر ایجاد میکنند.تصویر لایه لایه خیلی انعطاف پذیر است. پس از ترکیب تصاویر بهتر است که تصویر نهایی را از حالت لایه لایه بودن خارج کرده و به شکل یک لایه در آوریمکه به اینکار flat کردن تصویر میگویند.

Flat کردن تصویر را به چند روش میتوان انجام داد:

1.تخت کردن کل تصویر:

برای اینکار از منوی پالت layer و یا از منوی layers گزینه flatten image را انتخاب کنید.

2.تخت کردن موردی تصویر: برای این کار از منوی پالت layers و یا از منوی layers گزینه Merge linked را انتخاب کنید.

3.تخت کردن لایه های مرئی: اگر در تصویر شما لایه های آشکارو لایه های پنهان است میتوانید با دستور merge visibleلایه هایی را که مرئی هستند تبدیل به یک لایه کنید.

4.تخت کردن لایه جاری با لایه قبلی:

اگر در تصویر چند لایه داشته باشید میتوانید لایه های فعال را با لایه قبلی با دستور merge down یکی نمائید.

 

کپی برداشتن از یک لایه(duplicate)

میتوانید از هرلایه تصویر که خواستید و از جمله لایه زمینه (background)کپی بگیرید.روش عمل به شرح زیر است.

1.درپالت لایه ها،لایه مورد نظر را انتخاب و فعال کنید. 2.از منوی پالت layer ابتدا گزینه layer و سپس duplicate layer را انتخاب کنید . با انتخاب تکمه ok فایل یا سند جدیدی با نام انتخابی شما ایجاد میشود که محتوایش همان محتوای لایه ای است که شما کپی برداری کرده اید.البته میتوانید در منوی مقابل document نام فایل بازشده دیگری را انتخاب کنید تا یک لایه از تصویر فعلی به تصویری فایل انتخابی،کپی برداری شود.دقت داشته باشید که لایه انتخابی از تصویر اولی کسر نمیشود اما به تصویر دومی افزوده میشود.

تنظیمات لایه ها

1.تنظیم شفافیت لایه

اگر در پالت layer لایه ای را خاموش کنید متوجه میشوید که تصویر آن لایه از مجموعه تصاویر کسر میشودبی آنکه تغییر در تصاویر دیگر حاصل آید اگر لایه background را خاموش کنید علاوه بر آنکه تصویر موجود در آن حذف میشود یک طرح شطرنجی در مناطقی که هیچ تصویری وجود ندارد ظاهر میشود.

5ivn9ycj0cp4jisu6l2.jpg

 

 

این طرح شطرنجی به ما میگوید که یا زمینه نداریم و یا زمینه پنهان است.بنابراین هرجا طرح شطرنجی دیده شود یعنی آن نقطه شفاف است. برای اینکه شفافیت لایه ای را دستکاری و تنظیم کنید ابتدا باید لایه مورد نظر را انتخاب کرده وسپس مطابق شکل در پالت layer مقابل عنوان opacity مقداری بین 1 تا 100 را وارد کنید .مقدار 1 باعث خواهد شد که لایه کاملا شفاف و بنابراین نامرئی شود.مقدار 100 هم مقدار پیش فرض سیستم برای کلیه لایه هاست.

 

09q876qb3wefpbdzfmba.jpg

 

2.حفاظت از بخش های گوناگون لایه ها

 

به بخش هایی از لایه که تصویر دارد اصطلاحا قسمت پر شده یا filled میگویند و به بخش خالی که شفاف است-البته اگر لایه background نباشد بخش شفاف یا transparent میگویند. گاهی شما روی لایه بخصوصی کاری انجام میدهید و بعد ناخواسته در مرحله دیگری همین لایه به طور اتفاقی دستکاری یا جابجا میشود.فتوشاپ به شما امکان میدهد که لایه را به طرق مختلف قفل کنید و از تغییرات اتفاقی در ان جلوگیری کنید.

 

3bdqexeg6dli5q8uar6r.jpg

 

 

در شکل بالا (قسمت های لایت سبز)چهار شکل میبینید که اگر روی هر یک از این تکمه ها کلیک کنید یک علامت قفل در سطر لایه ای که اکنون فعال است ظاهر میشود.کار این قفل ،حفاظت کردن از بخش های مختلف لایه است.

 

با کلیک مجدد روی تکمه قفل لایه باز میشود.

a0lb6zfr9yvidpglbyru.jpg

 

 

بزرگ و کوچک کردن و دوران دادن و معوج کردن محتویات لایه.

 

اصولا هرمنطقه از تصویر یک لایه را که انتخاب کنید میتوانید با ان تمام اعمال تغییر شکل دادن یا انتقال را انجام دهید.

 

در منوی نوار موارد اختیاری گزینه show bounding box را میبینید که اگر در فیلد کنار ان علامت بگذارید بلافاصله به دور محتویات هر لایه ای که انتخاب کنید یک کادر به نمایش در می آید (لایه نباید قفل باشد)که این کادر تمام نقاط تصویری اشغال شده لایه مورد نظر را احاطه میکند.

 

16wnsp6xak24o8c4s34l.jpg

 

تغییر شکل دادن به دو روش میسر است.

 

الف.فرمان Free Transform

این فرمان امکان میدهد که منطقه انتخاب شده را با اختیار کامل به هر صورتی تغییر شکل دهید .از منوی edit گزینه free transform را انتخاب کنید تا نوار موارد اختیاری آن به شکل زیر ظاهر شود.

 

jy2ec1cuqr9ut5xbw836.jpg

 

1.این قسمت که reference point location (مکان نقطه مرجع)نامیده میشود.در حالت عادی نقطه مشکی رنگ در مرکز شکل قرار دارد.با کلیک روی هریک از نقاط سفید کناری ،نقطه مرجع به آن نقطه تغییر می یابد.

2.در کنار این منطقه از نوار ابزار دو عنوان x و y را میبینید که کنار هر یک محوری بر حسب پیکسل دیده میشود.

این اعداد مختصات نقطه مرجع است .مثلا اگر میخواهید منطقه انتخاب شده به اندازه 50 پیکسل به راست حرکت کند در فیلد مقابل x عدد 50 را وارد کنید و...

نکته:مقادیر منفی در جهت خلاف عمل میکنند.

3.این قسمت به بزرگ و کوچک کردن اختصاص دارد.مثلا اگر میخواهید عرض را 20 درصد افزایش دهید مقابل w عدد 120 را بنویسید و به تصویر توجه کنید که چگونه عرض ان 20 درصد کش می آید.

4.این قسمت برای دوران دادن شکل میباشد.که باعث میشود شکل در جهت عقربه های ساعت دوران کند.مقادیر منفی باعث دوران در خلاف جهت عقربه های ساعت میشود.

5.این قسمت مربوط به معوج کردن میباشد.مقابل عناوین Vو H باید برحسب درجه مقداری بین 1 تا 180را قرار دهید که بلافاصله باعث معوج شدن افقی یا عمودی یا همزمان افقی و عمودی خواهد شد.

ب.

انداختن اعوجاج در محتویات لایه مورد نظر در منطقه انتخاب شده.در این حالت از منویEditدستور Transform و پس از آن دستورDistort را انتخاب کنید.سپس وارد تصویر شده و هر یک از دستگیره های گوشه ای را که خواستید با ماوس گرفته و جابجا کنید.

تغییر دیگری که میتوانید انجام دهید پرسپکتیو کردن تصویر است.

از منوی Edit گزینه Transform را انتخاب کرده.از منویی که ظاهر میشودگزینه perspective را انتخاب کرده و یکی از دستگیره ها را به کمک ماوس جابجا کنید

 

 

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

درس 11 paths

 

بعد از اینکه با ابزار pen یک قسمت از تصویر را انتخاب کردید یک مسیر یا path ایجاد میشود.

 

انتقال آزاد گره های یک مسیر(Free Transform Points)

 

1-با ابزار انتخاب مستقیم (Direct Transform points) چند نقطه از یک مسیر را انتخاب کنید. 2-از منوی Edit گزینه Free Transform Points را انتخاب نمایید.یک کادر دور نقاط انتخاب شده ظاهر میشود. 3-این کار درست مثل کادر Free Transform عمل میکند.یعنی به کمک نقاط های ان و یا دستگیره هایش میتوان آن را دوران داد.بزرگ و کوچک و یا کج کرد.

 

ترکیب مسیرها با یکدیگر(combine)

چند مسیررسم کنید.سپس روی ESC بزنید تا همه مسیرها از حالت انتخاب شدن خارج شوند.حالا میخواهیم این مسیرهارا با یکدیگر ببینیم.برای این کار از پالت path استفاده میشود.به محض فعال کردن و رو آوردن این پالت ترکیبی از این مسیرها در ان دیده خواهد شد.

eewhex3yp3x5eum8g6du.jpg

به سطر work path از این پالت توجه کنید.هردو مسیر در پالت دیده میشود و مجموع انها یک مسیرمحسوب میشود. قسمت خاکستری در سطر مسیر،بخش ماسک دار است.قسمت سفید بخشی است که انتخاب شده و رنگ میشود.و شکل نهایی نحوه ترکیب این دو مسیر را نشان میدهد. برای تغییر این نحوه ترکیب از نوار موارد اختیاری استفاده میکنیم. 1-مسیری را که میخواهید نحوه ترکیب آن را با مسیرهای دیگر تغییر دهید با ابزار انتخاب مسیر انتخاب کنید. 2-اکنون در نوار موارد اختیاری چهار کلید نحوه انتخاب فعال میشود.

 

4oyqra1qbnv0jxria0nj.jpg

 

 

1.ادغام دو مسیر

2.تفریق مسیر دوم از تصویر اول

3.انتخاب فصل مشترک دو تصویر

4.انتخاب قسمت غیر مشترک دو تصویر.

به هر حال وقتی کلید combine را بزنید نتیجه ترکیب مسیر ها در صفحه ظاهر میشود. همان طور که میبینید وقتی روی تکمه combine کلیک میکنید قسمت های اضافی دور ریخته میشود و هر چه باقی میماند تنها تبدیل به یک مسیر میشود.

آشنایی با پالت مسیرها(Paths)

در پالت path شما مرتب کارهایی را که داری روی مسیر انجام میدهیدمشاهده میکنید.برای فعال کردن این پالت در منوی window گزینه paths را انتخاب کنید.

وقتی کار طراحی مسیر به پایان رسید باید کلید enter را یک بار بزنید .با این کار مسیری که طراحی کرده اید از صفحه نمایش پاک شده و با نام work pathدر پالت ظاهر میشود.

حال اگر یک مسیر دیگر رسم کنید چه خواهد شد؟پاسخ آن است که بلافاصله مسیر قبلی پاک میشود و شروع به ثبت مسیر جدید با همان نام work path میکند.پس متوجه میشویم که هرچه تحت نام work path در پالت قرار گیردفقط تا زمانی نگهداری میشودکه مسیر جدیدی رسم نشده باشد و به محض رسم مسیر جدید دور انداخته میشود.

برای رفع این مشکل باید نام ان را تغییر دهید پس کافی است در پالت path روی نام آن دوبار کلیک کنید یا در منوی پالت path گزینه save path را انتخاب کنید تا منوی save path ظاهر شود.در این کادر میتوانید نام مسیر را تغییر داده و سپس ok.

 

اصول استفاده از path ها برای بکارگیری رنگ

1- مسیر مورد نظر را انتخاب کنید .برای این کار کافی است در پالت paths روی مسیر مورد نظر کلیک نمایید.شکل مسیر هم در صفحه نمایش ظاهر میشود. 2- .رنگ پیش زمینه مورد نظر خود را انتخاب میکنید تا در نمونه رنگ پیش زمینه جعبه ابزار ظاهر شود. 3- روی تکمه Fill Path With Foreground Color(پر کردن مسیر با رنگ پیش زمینه)در پایین پالت path کلیک میکنید.همانطور که ملاحظه میکنید تمام تصویر با رنگ مورد نظر شما پر میشود.

 

اصول تبدیل کردن مسیر(convert path) وقتی با ابزار paint یک ناحیه را انتخاب میکنید(به شکل مسیر در می آورید)روی ان گره هایی ایجاد میشود .برای اینکه بتوانید این گره ها را دستکاری کنید از گزینه convert path استفاده کنید.

rimdmilwis9zakiuw3e.jpg

اگر میخواهید یک گره به حالت نرم تر در بیاید و شما بتوانید به راحتی مسیر را ویرایش کنید با انتخاب گزینه بالا و سپس درگ کردن روی گره مورد نظرتان این گره را به راحتی ویراش کنید

 

استفاده از مسیر به عنوان مسیر برشی(clipping path) مسیر برشی چیست؟حتما الگوی خیاطی را دیده اید.در این الگوها یک سری خط چین میبینید که روی برخی علامت قیچی وجود دارد.این خط چین ها میگویند که وقتی شکل الگورا به پارچه منتقل کردید مسیر آن خط چیین باید بریده شود.اینها مسیر برشی اند.پس مسیر برشی عبارت است از مسیری که خط حرکت یک قیچیاست و این قیچی آن تصویر را از روی مسیر برشی میبرد. در واقع این مسیر برشی برای خود فتوشاپ نیست.بلکه یادداشتی است از سوی کاربر فتوشاپ برای برنامه های دیگری که ازتصویر های ساخته شده در فتوشاپ استفاده میکنند.در واقع برنامه های دیگر مانندcorel و غیره.یک تصویر ساخته شده در فتوشاپ را که مسیر برشی دارد باز میکنند آن مسیر را برش میزنند و بخشی را نگه میدارندو بخشی دیگر را دور میریزند.البته دور ریخته نمیشود.بلکه پنهان میشود و نمایش داده نمیشود. اما چرا برای اینکار از مسیر برشی استفاده میکنند؟چون مسیر برشی یک خط برداری است و همیشه زنده است و میتوان هر وقت لازم شد آن را دستکاری و تصحیح کرد.و بلافاصله در اثر این دستکاری چه بسا قدری بیشتر از تصویر بریده شده و ناپدید شود و بخشی از آن داخل مسیر بیفتد و آشکار شود.

و اما مسیر برشی به چه دردی میخورد؟خیلی وقتها از یک تصویر بزرگ فقط بخشی از آن را میخواهید و یا از بین مجموعه ای از اشیا روی شی خاصی لازم است تمرکز کنید.در تمام این موارد میتوانید قسمت های اضافی را ببرید و دور بریزید ولی به کلیت تصویر دست نزنید.چه بسا در دفعات بعد لازم باشد بخش دیگری از آن را مورد استفاده قرار دهید.

 

نحوه ی تعریف و به کار گرفتن مسیر برش clipping path

1-مسیری را در تصویر رسم کنید.

2-روی نام مسیر دوبار کلیک کنید و به آن یک نام جدید بدهید.

3-در منوی پالت paths گزینه clipping path را انتخاب میکنید تا منویclipping paths آشکار شود.

3ab8f5jzsnhcowbt8d.jpg

 

4-در منوی فوق نام مسیر را که میخواهید در برنامه دیگر مسیر برشی شما بشود انتخاب میکنید.در مقابل flatness هم در صورت نیاز مقداری را وارد میکنید.در واقع شما با ورود این مقدار مشخص میکنید که مسیر احاطه کننده بخش مورد نظر در حین چاپ با چه فنی چاپ میشود.

(تجربه حرفه ای ها نشان میدهد که مقدار 3 از همه بهتر است)سپسOK تا مسیر برشی تعریف شود.

5-حال اگر قرار باشد تصویر را به همراه مسیر برشی ذخیره کنید باید ان را به شکل خاصی ذخیره کنید .برای این منظور تصویر را با فرمتPHOTOSHOP EPS ذخیره کنید.اکنون اگر در برنامه دیگری تصویر مزبور را باز کنید قسمت خارج از مسیر برشی شفاف خواهد بود و دیده نمیشود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...