رفتن به مطلب

مارتین هایدگر


ارسال های توصیه شده

4-27-2013 5-25-11 PM.jpg

 

 

مارتین هایدِگِر (به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: Martin Heidegger)‏ ‏ (
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) یکی از معروفترین
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
قرن بیستم بود. او با شیوه*ای نوین به تامل درباره
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پرداخت. فلسفه او بر دیدگاه*های بسیاری از فلاسفه بعد از او اثر گذاشت.

 

زندگی*نامه [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

خانه*ای در مسکیرش که هایدگر در آن بزرگ شد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

قبر مارتین هایدگر در مسکیرش

تولد و کودکی [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

هایدگر در سال

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در خانواده*ای کاتولیک و سنتی در یکی از روستاهای ایالت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به*نام
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در جنوب غربی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و در دل کوهستان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به دنیا آمد. پدر او فریدریش خادم کلیسا بود. او در محیطی کاتولیک بزرگ شد.

تحصیلات [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

هایدگر الاهیات را از سال

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آغاز کرد و بعد از آن به فلسفه روی*آورد. فعالیتش همواره تحت تأثیر استادش
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بود. از مهم*ترین کتاب*های او در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اثر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است. او در این کتاب به نقد
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
فلسفه غربکه به تعبیر هایدگر همان تاریخ
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است، پرداخته*است و در پی طرح افکندن هستی*شناسی تازه*ای است که خود آن را هستی*شناسی بنیادین می*خواند؛ چرا که نزد او تاریخ متافیزیک، تاریخ غفلت از وجود و افتادن در ورطه موجودانگاری است. مقصود هایدگر از این تعبیر آن است که تاریخ کنونی فلسفه، با خلط موجودشناسی و وجودشناسی، از شناخت وجود به معنای اصیل آن بازمانده*است.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

وی از اعضای

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و نمایندهٔ این حزب در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بود.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اندیشه*های هایدگر، رقم*زنندهٔ مایه*های فکری بسیاری از متفکران مابعد تجدد از جمله

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بوده*است.

مرگ [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

او در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
درگذشت. مراسم تشییع دو روز بعد در فرایبورگ انجام شد و به درخواست خود مراسم دینی کاتولیک*ها در مسکیرش در کلیسای مارتین قدیس که پدرش خادم آن بود، انجام شد. در همان صحن میان مادر و پدرش به خاک سپرده شد.

فلسفه [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

هایدگر به بررسی پدیده در فلسفه خود پرداخته*است. متافیزیک او در واقع هستی*شناسی پدیده گرایانه*است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هایدگر زمان را به سه نوع زمان روزمره و زمان طبیعی و زمان جهانی تقسیم می*کند. در بحث زمان روزمره می*گوید که زمان آن چیزی ست که اتفاقات در آن رخ می*دهند. زمان در موجود تغییر پذیر اتفاق می*افتد. پس تغییر در زمان است. تکرار دوره*ای*ست. هر دوره تداوم زمانی یکسانی دارد. ما می*توانیم مسیر زمانی را به دلخواه خود تقسیم کنیم. هر نقطه اکنونی زمانی بر دیگری امتیاز ندارد و اکنونی پیش*تر و پس*تر (بعدتر) از خود دارد. زمان یکسان و همگن است. ساعت چه مدت و چه مقدار را نشان نمی*دهد بلکه عدد ثبت شده اکنون است. هایدگر می*پرسد که این اکنون چیست و آیا من انسان بر آن چیرگی و احاطه دارم یا نه؟ آیا این اکنون من هستم یا فرد دیگری ست؟ اگر این طور باشد پس زمان خود من هستم و هر فرد دیگر نیز زمان است و ما همگی در با هم بودنمان زمان هستیم و هیچ کس و هر کس خواهیم شد.

هایدگر می*پرسد زمان چیست؟ و دازاین در زمان چیست؟ دازاین در هر آن بر مرگ خود آگاهی دارد. دازاین به معنی حیات انسانی همان امکان داشتن است. یعنی گذشتن مطمئن و در عین حال مبهم از خود ممکن است. هستی امکان بر مرگ واقف است و معلوم است که آن را می*دانم اما به آن فکر نمی*کنم. دانایی من از مرگ تفسیری از دازاین است. دازاین این امکان را دارد که مرگ خود را دور کند.

هایدگر تفکر متافیزیکی و سوژه محور

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را در راستای اعمال اراده استیلاگر می*داند و تفکر رهایی*بخش را معطوف به روشنی ظهور هر چیز آنگونه که هست.

این نوع تفکر اندیشیدن در رهائی است. هایدگر رهائی را تجربه*ای نفی*کننده نمی*داند. اعراض از سلطه و غلبه بر چیزها تنها یک لحظه از رهائی است. لحظه اثباتی آن*گاه*است که انسان در موضعی قرار گیرد که به جای خفا بردن حقیقت در معرض عیان شدن آن باشد. آنجا که انسان بودن خویش را در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و در کنار چیزها و با دیگران آن*گونه که هستند تجربه می*کند درمعرض آشکار شدن حقیقت بودن قرار می*گیرد.

از نظر هایدگر، فلسفیدن اصیل، تفکر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و تشکر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نیز هست. یعنی گشودگی وجودی به سوی پاسداری از حقیقت بودن. اما تاریخ متافیزیک تاریخ، فراموشی این حقیقت است. این فراموشی تاریخی اکنون به غلبه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تکنوکراتیک ختم شده*است. در این وضعیت، تفکر به نظامی از کارآئی، خود-اعمال گری، سلطه و امنیت استحاله شده*است. در حالی که تفکر همانا پرسش گری در باب حقیقت بودن است. فلسفه هایدگر را می*توان به
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مرتبط دانست.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هایدگری درباره متافیزیک مربوط به سوژه، نقد رمانتیک اومانیسم انتزاعی است.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تحت عنوان دیگر مفاهیم بشری است که هایدگر خلاف سوژه گرایی، مفهومی را که یک دگرگونی اساسی در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به وجود می*آورد به کار می*گیرد. هایدگر چهره*ای از متافیزیک مدرن است. او از طریق آثار خود
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
- و نیز نقد هوسرلی از گرایش به
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
- را به موضوعات بنیادین متافیزیک پیوند می*دهد. هوسرل می*گوید که اگر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و یا خود زندگی را به عنوان کدهای تعیین*کننده رفتارهای انسانی در نظر بگیریم اگر تشخیص بین انسانیت و حیوانیت از بین رود، انسان تبدیل به ماشینی خواهد شد که فعالیت*هایش به حرکات صرف و غیر قابل پیش*بینی تبدیل خواهد شد. بنابراین واژه Eigenlichkeit همان وجه انسانی بشر است که می*تواند در نیستی گسترش یافته به رهایی از این کد بینجامد.

وجه دیگر فلسفه هایدگر در نقد فلسفه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
منعکس شده*است. او در سال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در مطلبی با عنوان "دگم افلاطونی واقعیت" می*گوید که در تفکر افلاطونی از ایده موجود از قبل داده شده*است و نقد هایدگری از فلسفه افلاطون به همین از پیش تعیین*شدگی موجود در متافیزیک افلاطون برمی*گردد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نظرات هایدگر درباره شعر [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

پرسش هایدگر این است که کجا حقیقت بودن امکان بروز بیشتر را می*یابد و پاسخ او به این پرسش همسایگی تفکر با اصیل*ترین شکل زبان یعنی شعر است. او زبان را اقامت گاه بودن می*نامد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یعنی افقی که در آن چیزها آشکار می*شوند.

حدوث هر چیز یعنی وقوع آن در زمان و زبان است. چنین حدوثی را هایدگر Ereignis می*نامد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. اما هیج حدوثی نمی*تواند در یک لحظه خاص و با کلماتی محدود عیان شدن کامل حقیقت بودن باشد. این حقیقت در کلیت خویش چونان یک راز باقی می*ماند. به تعبیر هایدگر زبان اصیل ما را به سوی ابعاد همواره فروبسته بودن باز می*گشاید. وی از زبان اصیل به عنوان Poesis نام می*برد که اگر چه به شعر ترجمه می*شود اما شامل هر سخن اصیلی است چه در قالب
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و چه در قالب
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. در تفکر شاعرانه معنای بودن بر تفسیر آدمی از جهان خود فاثق می*شود و بدین سان شاعر از رویکرد مصلحت طلبانه رایج میان مردم و خود رها می*شود. بنابراین زبان شاعرانه اصیل*ترین شیوه بودن با دیگران و بودن در جهان است.

از نظر هایدگر شعر ماهیت سکنی را می*سازد. شعر و سکنی نه تنها با یکدیگر تضاد ندارند بلکه با یکدیگر پیوند و تعلق دارند. هر کدام از آنها در طلب دیگری است. شاید سکنی غیر شاعرانه ما و ناتوانی از آن در سنجش از افراطی شگفت در سنجش و محاسبه دیوانه وار برخاسته باشد و فهم این که ما به طور غیر شاعرانه سکنی کرده*ایم و نیز فهم چگونگی آن فقط در صورتی ممکن است که ما شاعرانه را بشناسیم. شاعرانه استعداد و توانایی بنیادین برای سکنای انسان است. انسان در هر زمانی تنها به اندازه*ای مستعد شاعر است که بودنش متناسب با آن چیزی است که به او نزدیک است و میل به انسان و نیاز به حضور او دارد. شعر متناسب با میزان این انتصاب اصیل یا غیر اصیل است. از این روست که شعر اصیل در هر دوره*ای به درستی و روشنی حضور نمی*یابد. انسان از ماهیت شاعرانه، شعر می*سازد. وقتی شعر به درستی آشکار شود انسان به گونه*ای انسانی روی زمین سکنی می*کند.

لینک به دیدگاه

هایدگر و نازیسم [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

نازیسم در زندگی هایدگر تاثیر گذاشت که این تاثیر به شرح زیر است:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ریاست دانشگاه [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در ۳۰
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شد. بعد از آن*که هایدگر در ۲۱
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به ریاست
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
فرایبورگ رسید به حزب نازی پیوست. اگرچه او در پست ریاست دانشگاه با مشکلاتی روبرو بود. برخی افسران نازی او را دشمن خود می*پنداشتند. هانس سلوگای مورخ هایدگر را بیش از سایر فیلسوفان پذیرای نازیسم دانست. او وضع هایدگر در هنگام ریاست دانشگاه را چنین توصیف کرد:

او (هایدگر) به عنوان رییس دانشگاه مانع از نمایش پوستر ضدسامی توسط دانشجویان در ورودی دانشگاه و ادامه سوزاندن کتابها می*شد. او رابطه نزدیکی با دانشجویان سردسته نازی داشت و به وضوح شفقت خود با فعالیت*هایشان را به آنان نشان می*داد.

در سال

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هایدگر در دفاع از عنوان ریاست خود متنی نوشت و آن را به پسرش هرمان داد که در سال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
منتشر شد. هایدگر در آن به گرفتاری سالهای ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۴ خود چنین اشاره کرد:

ریاست تلاشی برای دیدن آن چیزی بود که به حرکت افتاد و به قدرت رسید آن سوی شکست*ها و خام بودنش که بیشتر دور از دسترس بود و شاید یک روز تمرکزی بر ذات تاریخی غربی آلمان*ها می*آورد. به هیچ طریقی قابل کتمان نخواهد بود که آن زمان من به این امکان*ها باور داشتم و به آن دلیل کسب تفکر واقعی را به سود موثر بودن در مقامی رسمی انکار می*کردم. آنچه از بی*کفایتی من در دفتر ایحاد شد به هیچ روشی بی*اثر نخواهد بود اما این نقطه*نظرات آنچه ضروری است و آنچه مرا به پذیرش ریاست کشاند در خود نمی*گیرد.

عمل هوسرل [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

ادموند هوسرل با بازنشستگی*اش هایدگر را در کرسی استادی دانشگاه فرایبورگ مساعدت کرد. هوسرل از استادان یهودی بود که قبلاً به مسیحیت گرویده بود. پایان یافتن امتیازات آکادمیک هوسرل هیچ اقدامی از سوی هایدگر را وارد نکرد.

پس از تسویه حساب هوسرل با هایدگر و ماکس شلر در اوایل ۱۹۳۰ میلادی هایدگر ارتباط خود را با او قطع کرد.

بنابر گفته هانا آرنت رفتار هایدگر مرگ هوسرل را جلوانداخت. آرنت او را قاتل بالقوه نامید اگرچه بعدها این اتهام را پس گرفت.

دوره سوسیالیست ملی پس از ریاست [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

پس از شکست هایدگر در رسیدن به ریاست مجدد او رابطه*اش را با حزب سوسیالیست ملی قطع کرد با این*وجود رفرنس به آن در کارش ادامه ظهور یافت. هایدگر سخنرانی*اش در سال

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
میلادی منتسب به حقیقت درونی و عظمت این جنبش یعنی سوسیالیست ملی بود. کارل لوویت هایدگر را زمانی که او برای ایراد یک سخنرانی درباره هولدرلین در رم بود در سال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دید. هایدگر به او گفته بود که ایده او از تاریخ*گرایی مبنای درگیری*های سیاسی*اش بوده*است.

دوره پس از جنگ [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

ارتباط هانا آرنت و هایدگر به دوران پیش از درگیری*های او در حزب سوسیال ملی برمی*گردد اما دوستی او با هایدگر بعد از آنکه آرنت به هایدلبرگ رفت تا تحصیلش را تحت نظر کارل جاسپرز ادامه دهد پایان نیافت. هایدگر بین سال*های

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از تدریس منع شده بود.

در سال

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هایدگر با
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شاعر مواجه شد که او از اردوهای
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
زنده مانده بود و نوشته*های هایدگر را تحسین می*کرد. سلان از درگیری هایدگر در حزب سوسیال ملی اطلاع داشت. او آروزی عذرخواهی هایدگر برای رفتارش در دوران نازی*ها را داشت.

مصاحبه اشپیگل [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

در ۲۳

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هایدگر با مجله اشپیگل مصاحبه*ای داشت که در آن پذیرفت درباره گذشته سیاسی*اش بحث کند. مصاحبه در ۳۱
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
منتشر شد. هایدگر در آن مصاحبه از درگیری*اش در حزب سوسیال ملی به دو طریق دفاع کرد: اول این که او چاره دیگری نبود او سعی کرد دانشگاه (و به طور کلی علوم را) از سیاسی شدن نجات دهد و بنابراین مجبور بود با نازی*ها به توافق و مصالحه برسد. دوم این که او پذیرفت یک بیداری را می*بیند که ممکن بود برای یافتن یک شگرد جدید ملی و اجتماعی به درد بخورد اما نظرش درباره آن در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تغییر کرد عمدتاً از خشونت "شب چاقوهای بلند" (پاکسازی در دوران نازی*ها) برانگیخته شده بود.

بنابراین هایدگر در مصاحبه با

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به صورت صحبتی مضاعف از سخنرانی*اش در سال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با شرح "حقیقت درونی و عظمت جنبش" دفاع کرد. او تصدیق کرد که خبررسانان نازی که سخنرانی او را مشاهده کردند از کلمه جنبش درک می*کردند که منظور او حزب سوسیال ملی بوده*است. اگرچه هایدگر اظهار داشت که دانشجویانش می*دانستند که این بیان مربوط به حزب کارگران سوسیال ملی آلمان (NSDAP) نبود. بلکه منظور او همان*طور که در توضیحی پرانتزگونه بعدها به "مقدمه*ای در متافیزیک" (۱۹۵۳) افزوده بود با عنوان مواجهه با
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ای و بشریت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بود.

متن نامه*هایی که بین

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و مارتین هایدگر ردّ و بدل شده در مجلهٔ New German Critique منتشر شده*است. مارکوزه در نامه*اش خطاب به هایدگر او را به این دلیل که هرگز رفتار و ایدئولوژی رژیم نازی را تقبیح نکرد مرتبط با نازی*ها دانسته*است. هایدگر در نامه*ای در پاسخ به مارکوز اشاره کرده که در سال ۱۹۳۴ به اشتباه*اش پی برده و از ارتباطش با حزب سوسیال-ملّی به نشانه اعتراض علیه آن ایدئولوژی دست کشیده*است.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

تاثیر فلسفه هایدگر در فرانسه [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

هایدگر از تاثیرگذارترین فیلسوفان قرن بیستم است و ایده*های او در بسیاری از حوزه*ها وارد شد اما در فرانسه تاریخی طولانی برای مطالعه و تفسیر کار او می*باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اگزیستانسیالیسم و تاثیر ماقبل جنگ [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

تاثیر هایدگر بر فلسفه فرانسه در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شروع شد وقتی که "وجود و زمان"، "متافیزیک چیست؟" و دیگر آثار هایدگر توسط ژان*پل*سارتر و دیگر اگزیستانسیالیست*ها (وجودگرایان) همچنین توسط اندیشمندانی چون
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مطالعه شد. چون بحث هایدگر در هستی*شناسی ریشه در تحلیل وجودی فرد فرد انسانها دارد کار او را اغلب به اگزیستانسیالیسم مرتبط کرده*اند. تاثیر هایدگر بر وجود و نیستی سارتر مشخص است اما هایدگر همان*طور که در متون بعدی*اش از جمله در "نوشته*ای بر بشریت" بحث کرد احساس کرد که سارتر بر کار او اشتباه*خوانی داشته*است. هایدگر این اشتباه*خوانی را بدین شکل توضیح داد:

«پیشنهاد کلیدی سارتر درباره تقدم وجود بر ذات اگرچه استفاده از واژه اگزیستانسیالیسم را به صورت عنوانی مناسب برای فلسفه*ای این*گونه توجیه می*کند اما انگاره اصلی در اگزیستانسیالیسم هیچ چیز مشترکی با وجود و زمانندارد جدا از این که وجود و زمان هیج گفته*ای درباره ارتباط ذات و وجود ندارد.»

تهاجم پس از جنگ به فرانسه [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

هایدگر پس از جنگ با حساب ریاستش در دانشگاه فرایبورگ برای مدتی از تدریس در دانشگاه منع شد. او در فرانسه که تدریس در مورد کارش ادامه یافت تماس*هایی داشت و تعدادی از شاگردان فرانسوی*اش او را در توتناوبرگ ملاقات می*کردند. هایدگر متعاقباً دیدارهایی در فرانسه داشت و از طریق مکاتباتی با ژان بوفره یکی از اولین مترجمان فرانسوی هایدگر و لوسین براون، سعی کرد فلسفه فرانسه را توسعه دهد.

دریدا و ساختار***ی [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

ساختار***ی در سال ۱۹۶۷ با توصیه لوسین براون درباره کار دریدا مورد توجه هایدگر قرار گرفت. پس از آنکه دریدا تعدادی از کارهایش را برای هایدگر فرستاد او به ملاقات شخصی وی علاقه نشان داد اما دیدار آنها در سال ۱۹۷۲ اتفاق نیفتاد. میشل فوکو که آثار هایدگر را خوانده بود تصدیق می*کرد که او فیلسوف است اما هرگز درباره آن ننوشت.

دریدا تلاشی موکد کرد تا درک از کار هایدگر را از دوران منع هایدگر از تدریس در دانشگاه*های آلمان که تقزیبا به طور یکجا به مردود شدگی از تاثیر ژان پل سارتر و اصطلاحات وجودگرایی برمی*گشت را عوض کند. از نظر دریدا ساختار***ی (Deconstruction) سنتی موروثی از واژه تخریب (Destruction) مورد استفاده هایدگر بود. به زعم دریدا تفسیر سارتر از دازاین و اصطلاحات کلیدی (مهم) هایدگری، روانشناختی و انسان*شناختی بود و تاریخ*مندی مرکزی دازاین در وجود و زمان را از دست داده بود.

بحث فاریاس [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

دریدا لابارت و لیوتارد در بین دیگران درگیر و دار مباحثه و مخالفت درباره ارتباط بین فلسفه و سیاست هایدگر بودند. این بحث*ها شامل این پرسش بود که آیا در نظر گرفتن بحث بدون فلسفه هایدگر امکان داشت؟ موضعی که دریدا به ویژه آن را رد می*کرد.

در سال ۱۹۸۷ که ویکتور فاریاس کتابش با عنوان هایدگر و نازیسم را منتشر کرد این مباحثه بین دیگران بالا گرفت برخی از کسانی که با نام ساختار***ان به دلیل وابستگی*شان به فلسفه هایدگر به سمت بی*اعتبار شدن می*رفتند. دریدا و دیگران نه تنها از لزوم مطالعه آثار هایدگر دفاع می*کردند بلکه به تحقیق فاریاس می*تاختند و آن را پیروی از احساسات می*انگاشتند. از سوی دیگر ریچارد رورتی اعلام کرد که کتاب فاریاس بیش از هر منبع در دسترس دیگری شامل اطلاعات واقعی درباره ارتباط هایدگر با نازی*ها بود و این پادزهری عالی برای دفاعیه*های طفره*آمیز است که هنوز منتشر می*شود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برنارد اشتیگلر [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

تفکر هایدگر اخیراً بر کار فیلسوف فرانسوی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تاثبر کرده*است. اشتیگر تحلیل وجودشناختی وجود و زمان را به عنوان بیان روان*شناختی فردگرایی و کار اخیرش تاریخ وجود را به عنوان فردگرایی جمعی درمی*یابد. او بسیاری از اشکالات فلسفه و سیاست هایدگر را نتیجه ناتوانی هایدگر در انضمام هر دو می*داند.

شاگردان هایدگر [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

از شاگردان هایدگر در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می*توان به
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اشاره کرد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می*توان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را نام برد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و دیگر شاگردان وی شامل
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می*شود.

لینک به دیدگاه

کتاب*شناسی [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

آثار منتشر شده هایدگر که مشتمل بر نوشته*ها، دروس، سخنرانی*ها، و یادداشت*های او می*باشد بالغ بر ۶۰ مجلد است. وجود و زمان، سرشت حقیقت، پرسش تکنولوژی، نامه*ای در باب

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، در رهائی، زمان و بودن، و پایان فلسفه از جمله آثار او هستند. هایدگر همچنین مجموعه*ای تحت عنوان راه*های آشنا در زمان خود تدوین کرد. مجموعه دیگری به نام در مسیر زبان نیز از او موجود است که مشتمل بر مباحث هایدگر در باب زبان است.

هستی و زمان [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

در کتاب هستی و زمان هایدگر درک بودن را مقید به زیستنده (دازاین) می*داند.

هایدگر خود را از سوژه محوری دازاین می رهاند و بودن رااز قید هر بودنی*ای

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آزاد می*کند و آن را در تجلی اش می*بیند. هایدگر با به کارگیری دو
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
حضور و زمان که یکی تجلی داشتن و دیگری تمایز از گذشته و آینده*است به قرابت معنای بودن و زمان می*رسد. از نظر وی نه زمان، ساخته انسان است و نه انسان، ساخته زمان، هیچ ایجاد یا تولیدی در میان نیست، بلکه آنچه وجود و زمان را تعیین می*کند تعلق آنها به یکدیگر است. زمان در بودن خود و وجود در حضور خود (در زمان حال) به جای یکدیگر می*نشینند. ارتباط بین انسان، وجود و زمان به گونه*ای است که هیچ یک به تنهایی نمی*تواند ابتدا به ساکن پاسخ باشد. این هر سه خود پرسش*اند. حتی زبان هم نمی*تواند بیانگر رابطه هیچ یک با دیگری باشد. ابزارمندی نشانه*ها
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و جهانیت جهان دو مفهومی است که هایدگر همراه با تحلیل دیدگاه دکارت در کتاب هستی و زمان شرح داده*است.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

رساله سرشت حقیقت [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

هایدگر در رساله سرشت حقیقت به تمایز بین درستی و خطا می*پردازد. راستی و خطا هر یک حاصل گونه*ای خاص از ارتباط مابین انسان با

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پیرامون است. آن گاه که انسان برای غلبه بر چیزها مشغول به آنها می*شود از کلیت آنها غافل می*شود. این حالت سلطه بر چیزهاست که مانع اصلی در مقابل بروز و عیان شدن آنها می*شود. اما آنگاه که انسان در موضع برون از خود قرار می*گیرد یعنی خود را در معرض چیزها بدون هرگونه غلبه و سلطه ورزی قرار می*دهد امکان عیان شدن را به آنها می*دهد. پس حقیقت همانا در رهائی است. یعنی سرشت حقیقت همانا رهائی است. لذا حقیقت جلوه*ای از قضایای صحیح درباره یک شیء توسط یک سوژه شناسنده (عامل انسانی) نیست بلکه درست قرار گرفتن در ارتباط با چیزهاست و موضع صحیح نیز حاصل اعراض از استیلاگری است.

پرسش تکنولوژی [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

هایدگر در اثر دیگرش با نام پرسش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(یا فناوری)، این موضوع را مطرح می*کند که تکنولوژی همان شیوه خاص از ارتباط با چیزهاست. پس تکنولوژی یک وسیله نیست بلکه شیوه*ای خاص از آشکار کردن چیزها است و بنابراین با مقوله حقیقت مرتبط است. تکنولوژی مدرن با میل به سروری بر چیزها رخصت عیان شدن آنها -آن گونه که هستند- را از آن*ها سلب می*کند. لذا استیلای تکنولوژی بر چیزها باعث خروج*شان از آنچه هستند و نه خروج آن*ها از خفا شده*است.

در باب اومانیسم [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

هایدگر در رساله*ای به نام نامه*ای در باب

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سعی در ارائه نگرشی متفاوت در مورد انسان دارد. وی نگرش*های متافیزیکی رایج
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را مورد نقد قرار می*دهد. او آن*ها را در فهم سرشت انسان دچار خطا می*داند. وی در این راستا به رابطه مابین اندیشیدن بودن و سرشت انسان اشاره می*کند. اندیشیدن همانا اندیشه بودن است. بودن است که اندیشیدن را ممکن می*کند. اندیشیدن که همانا رابطه انسان با بودن است محیط در بودن است. اما زبان که سرای بودن است آنگاه که تسلیم میل انسان برای سلطه ورزی بر چیزها شد خطری برای سرشت انسان است.

پایان فلسفه [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

در کتاب پایان فلسفه، هایدگر در پی*گیری دیالکتیک پدیدار شناسانه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به عرضه نظریه حقیقت خویش می*رسد. وی به تلاش فلسفی اما ناتمام هگل و هوسرل در بازگشت فکری به «در-خود» چیزها اشاره می*کند و تلاش خود را مصروف ارائهٔ نظریه*ای می*کند که محور آن بازگشت به «در-خود» به معنای اصیل و دقیق آن باشد. هایدگر معتقد است هگل وهوسرل علی*رغم تفاوت ظاهری در شیوه و سبک، در محتوا یک مطلب را اراثه می*دهند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هگل حرکتی است که در آن موضوع به خویش می*آید و حضور خودش را می*یابد. اگر هگل غایت حرکت وجود به عنوان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را حضور (وجود در بودن آگاهانه خویش) می*پندارد، هوسرل حضور (
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
معنابخش) را نقطه شروع فلسفیدن می*داند. اما هیچ یک در پاسخ به پرسش تفکر کمکی نمی*کنند. مفهوم کلیدی در اینجا مفهوم
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است. هایدگر می*گوید که فقط به خاطر نور است فقط از روشنایی است که آنچه تابنده*است می*تواند خود را بنمایاند. اما روشنی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به نوبه خود مبتنی است بر چیزی که در عیان است، چیزی وارسته که می*توان آن را در اینجا و آنجا، اکنون و بعد به روشنی دید. در آنجا که یک موجود با موجودی دیگر مواجه می*شود، عیان است که غلبه دارد. این عیان امکان حرکت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را فراهم می*کند. در عیان هر چیز همانگونه که هست بروز می*کند.

لینک به دیدگاه

نقد فلسفه هایدگر [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

دیوید کوزنز هوی درباره نقد دریدا بر فلسفه هایدگر می*نویسد: «نقد دریدا بر فلسفه هایدگر در گراماتولوژی این است که هایدگر اشتباه می*کند که نظریه زبان باید شامل نظریه حقیقت و مرجع باشد. دریدا واژه*ها را ترجمه*پذیر و بدون ابهام می*داند با این حال تفسیر آن کاملاً تعیین*نشده*است. متن از حوزه هرمنوتیک تفسیر و تلاش برای آوردن کلیّت متن در خوانشی قابل فهم گریز دارد چون به قول دریدا هیچ معنای قابل حکمی ندارد.»

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

رابرت ستولبرگ در نقد آراء هایدگر درباره کارهای هنری می*نویسد: «هایدگر با ذات یا طبیعت کارهای هنری سروکار دارد. او منبع ذات کارهای هنری را گمراه*کننده می*داند چون هیچ راه مستقیم و ساده*ای برای کشف منبع کارهای هنری وجود ندارد.»

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ویلیام لویس در مقاله*اش به نقد ارتباط بین مفهوم دازاین و کار ذهنی پرداخته*است. او نوشته: «کار ذهنی یا geistige Arbeit به این دلیل که به چیزهای برتر روحی ربط دارد معنوی نیست.» او در ادامه توضیح داده که این نوع کار چون عمیقاً به پریشانی و رنج بشری برمی*گردد که بخشی از وجود تاریخی بشر یعنی دازاین است بنابراین معنوی است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سوزان آنیما توبز در نقد فلسفه هایدگر به نهیلیسم دیدگاه او اشاره کرده و فقدان تحلیل اگزیستانسیالیستی دازاین در فلسفه غرب را که مورد انتقاد هایدگر بوده با تضاد مسیحیت*گرایی در فلسفه او مرتبط دانسته*است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

میراث هایدگر [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

از زمان انتشار کتاب هستی و زمان تاکنون آرای هایدگر منشاء تاثیرات به سزائی در قلمرو اندیشه در حوزه*های فکری گوناگون با درجات و شکل*های مختلفی بوده*است. حوزه*های فکری متاثر از هایدگر از فلسفه وجود تا

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، روانشناسی،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و... را شامل می*شود. حوزه*های
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
متاثر از آراء وی نیز از شرق دور تا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را دربرمی گیرد.

مکاتب فکری متعددی با تاثیرپذیری از تاملات هایدگر شکل گرفته*اند. می*توان به متفکرانی چون سارتر گادامر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اشاره کرد. این درحالی است که متفکران مطرح دیگری همچون آرنت مارکوزه بولتمان ریکور مک اینتایر و لاکان نیز مدیون آراء هایدگر هستند.

بروز آشکار آراء هایدگر نخستین بار در مباحث فلسفی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نمایان گشت. سارتر با اثر مشهور خود با نام
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که در سال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مکتب
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
- نه بحث اگزیستانسیال که هایدگر به عنوان هماهنگی ساختارهای حاصل شده در پاسخ از هستی مطرح کرده
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
- را اثرگذارترین مکتب دوران خود نمود در جریان تحولات و بحران*های اجتماعی سیاسی اواخر دهه ۶۰ میلادی در اروپا و آمریکا مرجع فکری عمده*ای بود. سارتر با بهره گیری از کتاب هستی و زمان هایدگر محور اندیشه خود را چه در وجه فلسفی و چه در وجه سیاسی مقوله آزادی قرار داد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نیز که به عنوان بنیانگذار
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
فلسفی شناخته شده*است با تاکید بر پیشین بودن زبان نسبت به گفتار خصلت عمده زبان را دیالوگی بودن آن می*داند. از دیدگاه او زندگی در بطن زبان و در دیالوگ بین افراد متجلی و تجربه می*شود. گادامر برخلاف سارتر که متکی بر نیمه اول کتاب هستی و زمان بود با بهره بردن از نیمه دوم این کتاب و نیز آراء و آثار هایدگر در باب زبان هرمنوتیک تاریخ و محوریت فهم در افق تاریخ و زبان عام بودن هرمنوتیک را شکل داد. گادامر اگرچه آراء خود را در امتداد اندیشه هایدگر می*داند اما با نقد بنیادین او بر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
موافق نیست. او تلاش خویش را صرف آشتی دادن فلسفه هایدگر و افلاطون کرد.

نام دریدا با مقوله

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
عجین است. دریدادر آراء خویش بیش از هر چیز مدیون دو مقوله هایدگری واسازی (Destruction) و زبانمندی (Sprachlichkeit) است. بحث هایدگر درباره رمزآلودگی سرشت وجود نیز بر تفکر دریدا تاثیرگذار بوده*است. دریدا غیاب را مقدم بر حضور می*داند. چه زبان از طریق نشانه*ها جای چیزها را می*گیرد. بنابراین حضور چیزها در زبان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
جای حضور خود آنها را می*گیرد. و این به معنای حضور در عین غیاب است. پس هر چه هست نشانه*است. نشانه*ها به یکدیگر ارجاع می*شوند نه به خود چیزها.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نیز در آراء خود از فلسفه هایدگر تاثیر گرفته*است. او از مباحث هایدگر درباره اومانیسم ابزاری شدن معرفت و به خفا رفتن حقیقت بهره برده*است. او بر نقش قدرت و سلطه در نابود کردن سوژه انسانی و به حاشیه رانده شدن و مغلوب شدن انسان در ساختارهای تکنو-بوروکراتیک اشاره کرده و از مستولی شدن دانش درباره انسان بر خود انسان در عصر جدید و دانش مدرن سخن گفته*است.

گفتارهایی از هایدگر

 

 

 

  • «ما برای تفسیر آواز و غزل آماده نیستیم، بلکه هیچ حقی هم در این کار نداریم، زیرا قلمرویی که در آن گفتگو بین شعر و اندیشه برقرار است به آهستگی قابل کشف شدن، دسترسی و تفحص در اندیشه*است.»
  • «گفتن و بیانی که کامل تر است تنها پاره*ای از اوقات پدید می*آید. تنها کسانی که جسورتر هستند نسبت به آن توانمند هستند زیرا این کاری ست دشوار. مشکل، دست یابی به وجود است.»

پانویس [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    مفهوم زمان و چند اثر دیگر. بابک احمدی ص ۱۶
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    تاریخ فلسفه در قرن بیستم · کامپانی، کریستیان دو لا ص ۲۷۱
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    از پدیده تا چیز. گراهام هارمن ص ۱۶۱
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    مفاهیم اساسی متافیزیک. مارتین هایدگر. ص ۳۲۱
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    Denken
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    Danken
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    هایدگر و مدرن*ها. لوک فری و الن رونو ص ۱۶۲
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    مسیرهای هایدگر. گادامر ص ۱۷۹
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    شعر زبان و اندیشه مارتین هایدگر ص ۳۴
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    مفهوم زمان و چند اثر دیگر· مارتین هایدگر ص ۴۴
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    مقاله مارتین هایدگر در ویکی*پدیای انگلیسی
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    Herbert Marcuse and Martin Heidegger: An Exchange of Letters, New German Critique, No. 53, pages 28 & 30, 1991
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    مقاله مارتین هایدگر در ویکی*پدیای انگلیسی
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    Richard Rorty, the Temple University Press
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    Das Seinde
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    هستی و زمان، نوشته مارتین هایدگر، ص ۲۲۲
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    هستی و زمان، نوشته مارتین هایدگر، ص ۲۴۷
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    (Geist)
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    (Licht)
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    (Lichtung)
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    David Couzens Hoy, Duke university press, Duke university press, boundary 2, Vol. 8, No. 1, page 225, 1970
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    Robert B. Stulberg, The journal of aesthetics and art criticism, Vol. 32, No. 2, page 262, 1973
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    William S. Lewis, New German Critique, No. 45, page 109, 1988
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    Susan Anima Taubes, The journal of religion, Vol. 34, No. 3, page 157, 1954
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    درآمد وجود و زمان. مارتین هایدگر ص ۴۸
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    پرسش*های زبان در تاریخ وجود. برناسکنی ص ۱۰۴

جستارهای وابسته [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

منابع [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

 

  • «
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    و استعلا»،
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ، انتشارات نقد فرهنگ، ۱۳۸۱
  • «بررسی روشنگرانه اندیشه*های مارتین هایدگر» (ترجمه)، والتر بیمل،
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ، انتشارات سروش، ۱۳۸۸
  • «
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    » (ترجمه)، نوشته پاتریشیا آلتنبرند جانسون،
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ، انتشارات علم، ۱۳۸۷
  • «هایدگر»،
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ، نشر مشکی، ۱۳۸۶، تهران.
  • هستی و زمان، نوشته مارتین هایدگر، ترجمه
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ، چاپ دوّم، انتشارات ققنوس، بهار ۱۳۸۷، تهران.
  • معنای تفکر چیست؟، نوشته مارتین هایدگر، ترجمه
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ، چاپ سوّم، نشر مرکز، ۱۳۸۶، تهران.
  • مارتین هایدگر، مفهوم زمان و چند اثر دیگر، ترجمه
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ، نشر مرکز، ۱۳۸۳، تهران.
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ، هایدگر و پرسش بنیادین، نشر مرکز، ۱۳۸۶، تهران.
  • مارتین هایدگر، شعر، زبان و اندیشه رهایی، ترجمه
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ، انتشارات مولی، ۱۳۸۱، تهران.
  • مارتین هایدگر، درآمد وجود و زمان، ترجمه
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ، نشر پرسش، ۱۳۷۰، آبادان.
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ، جهان در اندیشه هیدگر، انتشارات معاصر ۱۳۸۴ جلد ۲

  • Poetry, Language, Thought, by Martin Heidegger and Albert Hofstadter, Perennial Classics, New York, 2001
  • Heidegger et les modernes, by Luc Ferry and Alain Renaut, Graaset et Fasquelle, 1988
  • The Fundamental Concepts of Metaphysics: World, Finitude, Solitude , by Martin Heidegger, Indiana University Press, 2001
  • Richard Rorty, review of Heidegger and Nazism in the New Republic, quoted on the Temple University Press promotional page for Heidegger and Nazism
  • Les chemins de Heidegger, by H. G. Gadamer, traduit par Jean Grondin, Vrin, 2002
  • Forgetting the tex: Derrida's critique of Heidegger, by David Couzens Hoy, Duke university press, boundary 2, Vol. 8, No. 1, pp. 223-236, 1970
  • Heidegger and the origin of the work of art, by Robert B. Stulberg, The journal of

aesthetics and art criticism, Vol. 32, No. 2, pp. 257-265, 1973

 

  • Martin Heidegger: Political Texts, 1933-1934, by William S. Lewis, New German Critique, No. 45, pp. 96-114, 1988
  • Herbert Marcuse and Martin Heidegger: An Exchange of Letters, New German Critique, No. 53, pp. 28-32, 1991
  • The Gnostic Foundations of Heidegger's Nihilism, by Susan Anima Taubes, The journal of religion, Published by: The University of Chicago Press, Vol, 34, No. 3, pp. 155-172, 1954
  • The questions of language in Heidegger history of being, by R. Bernasconi, Humanities N. V, 1998
  • Heidegger Explained: From Phenomenon to Thing, by Graham Harman, Springer Netherlands, 2007

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...