رفتن به مطلب

طرح سامسونگ برای کنترل تلفن های هوشمند با استفاده از مغز


ارسال های توصیه شده

83a3afdad873109d8657b2dd4d6561d3_XL.jpg

روزی، احتمالا در آینده ای نه چندان دور، ما قادر خواهیم بود که بدون نیاز به لمس یک نمایشگر یا حتی به زبان آوردن کلمات به یک دستیار صوتی، به ارسال ایمیل پرداخته یا با دوستان‌مان تماس بگیریم. سامسونگ به تازگی تحقیقاتی را، در جهت تحقق بخشیدن به امکان کنترل دستگاه‌های موبایل توسط مغز انسان شروع کرده و هدف اصلی این پروژه را گسترش میزان تعامل کاربران با دستگاه‌های موبایل عنوان کرده است.

 

در طی مصاحبه‌ای با روزبه جعفری که در دانشگاه ایالتی تگزاس واقع در شهر دالاس، به عنوان پروفوسور دستیار در رشته مهندسی الکترونیک مشغول به کار است، دریافتیم که سامسونگ در حال انجام آزمایشاتی است تا دریابد آیا امکان اجرای یک اپلیکیشن، انتخاب یک مخاطب، پخش یک آهنگ و یا حتی خاموش و روشن کردن یک تبلت گلکسی تب 10.1 آن هم صرفا توسط افکار انسان، ممکن است یا خیر.

samsung.mind_.controlx299.jpg

در حالی که به نظر نمی‌آید سامسونگ چندان عجله‌ای برای ارائه یک تلفن مبتنی بر کنترل با مغز داشته باشد، مراحل اولیه تحقیقات که با ساخت یک کلاه پوشیده شده با الکترودهای مستمع از فناوری موسوم به EEG همراه بوده، ثابت کرده که چقدر چنین کامپیوترهایی می‌تواند به افراد دارای محدودیت‌ها یا معلولیت‌های فیزیکی کمک کند تا غیر ممکن‌ها را ممکن ساخته و بر محدودیت‌های حاکم بر زندگیشان چیره شوند.

 

رابط‌های کنترل مغزی که وظیفه مانیتور کردن و بررسی امواج مغزی را از طریق فناوری EEG بر عهده دارند، پیش از این نیز به بازار قدم گذاشته بودند. به طور مثال، از هدست شرکت NeuroSky که از EEG و فناوری الکترومایوگرافی برای دریافت سیگنال های مغزی ناشی از تمرکز بر روی شکل یا جسمی خاص بهره می‌برد به منظور کنترل بازی‌های کامپیوتری و اسباب بازی‌های گوناگون استفاده شده است. یا Emotiv Systems که در هدست خود، قابلیت استفاده از EEG و حرکات صورت را، آن هم فقط برای بهبود تجربه در بازی‌های رایانه ای گنجانده است.

 

سامسونگ و دانشگاه دالاس، برای استفاده از سیگنال‌های مغزی‌ای که توسط فناوری EEG شناسایی و دریافت شده و قرار است به منظور کنترل یک تلفن هوشمند به کار روند، قرار است از الگوهای فعالیت مغز در هنگام مشاهده و تمرکز بر روی اشکال و قالب های تکرار شونده بهره بجویند. در واقع، محققان بر این باورند که افراد تنها با تمرکز بر روی یک آیکون که با فرکانس مشخصی چشمک می‌زند، می‌توانند اپلیکیشنی را اجرا کرده یا از میان چند گزینه، یکی را برگزینند.

 

یکی از محققان فعال در زمینه تعامل انسان با کامپیوتر از دانشگاه تافتس، به نام رابرت جکوب در این باره می‌گوید:

 

بدون شک این پروژه آغازگر تلاشی جدید است، در جهت کشف راه های جدیدتر برای تعامل و ایجاد ارتباط با دستگاه‌های الکترونیکی بزرگ و کوچک از قبیل تلفن های هوشمند.

 

اینسو کیم، سرپرست تیم تحقیقاتی سامسونگ عقیده خود را چنین بیان می‌کند:

 

انگیزه اصلی این پروژه، یافتن راه های جدید برای کنترل یا حتی ارتباط با دستگاه‌های الکترونیکی است. چندین سال پیش، تنها راه وارد کردن داده به کامپیوتر، صفحه کلید بود که چندان ارتباط نزدیک و گرمی به شمار نمی‌رود، اما امروزه، کاربران می‌توانند با استفاده از صدا، لمس، ژست های حرکتی و حتی حرکات چشم ها، دستگاه های موبایل خود را کنترل کنند. حال با پیدا کردن راه های دیگری برای تحمیل خواسته هایمان به این ابزارک های پرسود، می‌توانیم امکان ارتباطی راحت تر و کارآمد تر را فراهم سازیم»

 

اما تحقیقات پروفوسور جعفری، حتی نویدبخش چالش های بزرگتری است، و آن چیزی جز یافتن روشی برای استفاده‌ی راحت تر و بی دردسر تر از سنسور های EEG نیست. به طور معمول، محل تماس الکترودهای EEG پوست انسان، باید با نوعی ژل مخصوص، مرطوب شده باشد. جدا از اینکه این موضوع چقدر می‌تواند برای یک کاربر، عذاب آور یا حتی غیر قابل تحمل باشد، شما بسته به تعداد الکترودهای مورد نیاز، به زمانی معادل 45 دقیقه نیاز خواهید داشت تا مقدمات کار را فراهم و ارتباط را برقرار کنید. خبر خوب این است که بنابر ادعای خود آقای جعفری، الکترودهای جدید او به هیچ نوع ماده مایعی نیاز ندارند و کلیه‌ی کار اتصال، بیش از 10 ثانیه طول نخواهد کشید. اما خبر بدی هم در کار است. متاسفانه هنوز لاجرم به برسر کردن یک کلاه پوشیده با تعداد فراوانی سیم هستید.

 

ایده‌ی استفاده ازEEG به صورت خشک، جدید نیست وحتی با افت کیفیت دریافت سیگنال نیز همراه است، اما جعفری ادعا می‌کند که او و گروهش سخت در حال ارتقای این سیستم هستند.

 

در نهایت، انتظار می‌رود که نمونه کامل و کارآمد یک دستگاه قابل کنترل با مغز، چیزی شبیه به یک کلاه فوق مدرن باشد که مردم تمام طول روز آن را خواهند پوشید. (این شما را یاد یکی از فیلم های سینمایی نمی‌اندازد؟!)

 

نظر شما چیست؟ آیا چنین ایده‌ای را می‌پسندید یا برای آن آینده ای را متصور هستید؟ به نظر شما چه راه های دیگری برای تعاملی چنین نزدیک با ابزارهای موبایل وجود دارد؟

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...