رفتن به مطلب

با توجه به اینکه نقطه ذوب آهن 1200درجه سلسیوس است.....


azarafrooz

ارسال های توصیه شده

با توجه به اینکه نقطه ذوب آهن 1200درجه سلسیوس است.این به چه معناست که در فولادهای ساختمانی حد سوختن آهن را بین 600 تا 800 درجه میگیرند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ترکیب فلز آهن با اکسیژن ایجاد پوسته میکند.محصولاتی که براساس مقدار کم اکسیژن و دماهای مختلف به صورت زیر میباشند:

 

FeO : وستیت،که در دمای کمتر از 570 درجه پایدار بوده و در دماهای بالاتر پایدار تر خواهد بود و رشد پایدارتری خواهیم داشت به گونه ای که تا 700 درجه ،95 % وستیت خواهیم داشت.لایه ی تولیدی کدر می باشد.

 

Fe3O4 : کمتر از 600 درجه ناپایدار است، لایه ایست سخت و غیر قابل نفوذ که 4% لایه ی اکسیدی را تشکیل می دهد.

 

Fe2O3 : بالاترین میزان اکسیژن را داشته و در 800 درجه پایدار میباشد.این لایه 1% لایه ی اکسیذی را تشکیل میدهد که فوق العاده صیقلی میباشد.

 

4 نوع پوسته وجود دارد:

 

1 - پوسته های ضخیم اولیه : این پوسته ها در کوره تشکیل شده و تا 3.5 و یا حتی بیشتر ضخامت دارد.د رسطح ورق نفوذ کرده و لکه ها به صورت جزیره های سیاهرنگ با گوشه های انحنا دار و لبه های صاف میباشند.فایولایت این پوسته ها را بر روی سطح نگه میدارد که برای کنترل این پوسته ها باید هوای اضافی را حذف نمود.آنالیز تختال از جمله Si ، S و Cu باید کنتترل گردد و اتمسفر کوره را احیایی نمود.

 

2 - پوسته های ثانویه : منشا این پوسته ها ، پوسته های اولیه ایست که حذف شده اند.در این قسمت ها اکسیژن به صورت توده ای وجود داشته که مستعد ایجاد پوسته است که به : 1)درجه حرارت انتقال 2) درصد سیلیسیم پس از جدا شدن پوسته 3)آنالیز فولاد 4) زمان توقفات در حین نورد 5) محیط اطراف خط نورد 6) نوع غلتک ها 7) پاشش آب پاش ها، بستگی دارد.

 

پوسته های ثانویه به صورت لکه های سیاهرنگ کوچک لبه دار و به صورت موجی شکل میباشد و سطح آن صاف و متوالی است و اصولا در عرض محصول قرار میگیرد.ضخامت این پوسته زیر 1mm است و فوق العاده خطرناک است.

 

3 – پوسته های قرمز : همان FeO است که به علت نرسیدن اکسیژن به وجود میاید.شدیدا به درجه حرارت وابسته بوده و در نورد مقدماتی کاملا قابل رویت است و زرشکی رنگ میباشد ولی در نورد نهایی به حالت قرمز و نارنجی در می آیند.

 

منشا اصلی این پوسته ها کوره ی پیشگرم و چسبیدن پوسته های اولیه بوده و در عین نازکی بسیار چسبنده میباشد.

 

4 – پوسته های افشانکی : نوعی از همان پوسته های قرمز هستند که به صورت قطرات آب میباشند.اصولا روی سطح بالایی ورق به دلیل پاشش آب در قفسه های نهایی است.کنترل شدت دما در سه محفظه ی1 F3 ‘F 2 ‘F صورت میگیرد که به غلتک ها وابسته است؛اگر غلتک کاری جنس نامرغوبی داشته باشد این پوسته ها تشدید میشود،همچنین هر چه آب پاش ها اسپری تر باشد ، پوسته ها اسپری شکل میباشند.توقف بار قبل از نورد نهایی عامل ایجاد پوسته بر سطح تختال شده و بر روی غلتک کاری اثر گذاشته و مجددا زوی تختال اثر میگذاردکه به نام چال پوسته معروف است.

منبع : chrmistmag.com

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...