رفتن به مطلب

كشف نخستين شواهد شگفت‌انگيز از فتوسنتز در حشرات


ارسال های توصیه شده

تحقيقات جديد از احتمال وجود يك سيستم فتوسنتز ابتدايي در شته ها حكايت دارد.

 

به نقل از سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گياهان، جلبك ها، برخي قارچ ها و باكتري ها قادر به سنتز رنگدانه «كاروتنوئيد» هستند و در تمام اين ارگانيسم ها رنگدانه بخشي از ماشين فتوسنتز محسوب مي شود.

 

بسياري از موجودات براي عملكردهاي مختلف مانند حفظ سيستم ايمني و ساخت برخي ويتامين ها به اين رنگدانه وابسته هستند، اما بايد آنها را از طريق رژيم غذايي خود دريافت كنند، اين درحاليست كه شته در ميان ساير حيوانات بدليل توانايي منحصر به فرد در سنتز رنگدانه «كاروتنوئيدها» شناخته شده است.

 

زيست شناسي شته ها بسيار شگفت انگيز است؛ اين حشرات مي توانند بصورت باردار بدنيا بيايند، در برخي موارد شته نر فاقد دهان بوده و مدت كمي پس از جفت گيري از بين مي رود.

 

تحقيقات جديد نشان مي دهد كه اين حشره از نور خورشيد براي اهداف متابوليك استفاده مي كند.

 

محققان موسسه «آگروبيوتك سوفيا» فرانسه به سرپرستي پروفسور «آلن روبيكون» در تحقيقات خود دريافتند كه شته ها احتمالا قادر هستند انرژي را از نور خورشيد دريافت و آن را به سلول هاي دخيل در توليد انرژي منتقل كنند.

 

كاروتنوئيد مسؤول رنگدانه شته است و رنگ شته اين حشره را براي شكارچيان قابل شناسايي مي كند. رنگ بدن شته در آزمايشگاه با توجه به شرايط زيست محيطي در محيط سرد به رنگ سبز، در شرايط بهينه به رنگ نارنجي و در شرايط افزايش جمعيت و منابع محدود به رنگ سفيد است.

 

محققان سطح atp‌ (انرژي انتقال يافته در موجودات زنده) را در شته اندازه گيري كرده و دريافتند كه شته سبز كه حاوي مقادير بالاي كاروتنوئيد است، ميزان atp‌ بيشتري در مقايسه با شته سفيد عاري از رنگدانه عبور مي دهد.

 

به گفته محققان، رنگدانه كاروتنوئيد عامل جذب نور و انتقال انرژي در بدن شته ها است؛ رنگدانه بصورت يك لايه نازك به عمق 0-40 ميكرومتر در زير كوتيكول حشره قرار دارد و شته را مستعد جذب نور خورشيد مي كند.

 

«ماريا كاپوويلا» از حشره شناسان اين مركز خاطر نشان مي كند كه براي اثبات قطعي فتوسنتز در شته به مطالعات بيشتري نياز است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...